Bild
Nästa artikel
Polisen beställer Volkswagen Passat

Polisen beställer Volkswagen Passat

Nyheter

Svenska polisen väljer att köra tyskt. Vagnparken ska nu utökas med 50 exemplar av nyutvecklade Volkswagen Passat Polis.

Volvo och Saab har sedan länge varit polisens förstaval när det gäller utryckningsfordon. Men det är inte bara svenska tillverkare som fått leverera polisbilar.

I oktober 2006 togs för första gången en polismålad Volkswagen Passat i tjänst. Till och med 2010 har polisen köpt drygt 60 exemplar av den tyska modellen.
 
"Ska klara extrema situationer"
Tidigare i år presenterades nya generationen Passat och nu följer polisvarianten som får beteckningen Passat Polis. Polismyndigheten har beställt 50 bilar och mottog den första under den gångna sommaren. Leveranserna ska vara färdiga till årsskiftet.

Peter Norman, projektledare på Volkswagen Group Sverige, berättar att nya Passat Polis granskats efter en kravspecifikation om poliselektronik, ergonomi, väghållning och duglighet vad gäller broms och acceleration.

– Under ledning av Rikspolisstyrelsen egna testförare genomförs under en heldag ett flertal olika körmoment på avlyst plats där man sedan säkerställer att bilen uppfyller de krav som är ställda, säger han till Vi Bilägare.

– Körmomenten är utformade för att se om bilen klarar av olika extrema situationer som kan uppstå under till exempel utryckningsskörning. Samma prov utförs på alla modeller och fabrikat av bilar som levereras till polisen som utryckningsfordon.


Efter Rikspolisstyrelsens testar placerades ett antal testbilar ut hos länspolismyndigheterna runt om i landet. Förarna till bilarna lämnade sedan skriftliga utvärderingar till Volkswagen.

– Utifrån dessa svar har Volkswagen tillsammans med sina påbyggare sedan anpassat bilen där det varit nödvändigt, innan de första skarpa leveranserna påbörjats. Några sådana anpassningar har varit att minska skålningen i stolarna, förbättra och anpassa innerbelysningen i bilen, samt förbättra placering och utformning av blåljus, säger Peter Norman.

Unika delar
Volkswagen Passat Polis kan fås med olika motorer där gas, etanol, bensin och diesel är möjliga drivmedel. Motorerna utvecklar mellan 150 och 300 hästkrafter, beroende på bilens ändamål. Kraften skickas till hjulen via en standardmonterad dubbelkopplingslåda. Fyrhjulsdrift är tillval.

– Några komponenter är unika för polisbilen. En detalj är det väl tilltagna underkörningsskyddet i metall som ska skydda oljetråg, motor och växellåda vid eventuell markänning, säger Peter Norman.

– Sportchassit som är standard på Passat Polis finns som tillval för ”vanliga” Passat. Nämnvärt är att Volkswagens sportchassi enligt Rikspolisstyrelsen utlåtande medgav så pass god väghållning att man inte behövt specialtillverka några detaljer för att få bilen godkänd.

Diskutera: Vad tycker du om polisens bilval?

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-10-20 09:49

Varför inte?

#2
2011-10-20 09:53

Det var ju väldigt tråkigt för Saab att missa den här ordern, att få ut polisbilar på vägarna är ju bra reklam.
Passat är säkert en bra bil, med vissa funderingar om dubbelkopplingslådan, men det kommer säkert att visa sig, håller den är det ju bra reklam för VW.
Men jag är faktiskt så nationalistisk att jag anser att polisen i första hand bör välja bilar av svensk tillverkning, så länge Saab inte kan leverera bör man nöja sig med Volvo. :-)

#3
2011-10-20 10:27

Som sagt, varför inte. Fungerar den för Tyska polisen och militären så borde den fungera för svenska.
Har själv inte haft minsta problem med min Passat, den absolut bästa bilen jag ägt.

#4
Raymond K
2011-10-20 10:29

Måste hålla med dig om Passat LC4ever.
Men jag tycker ändå att designmässigt är Saab 9-5 snyggare

#5
2011-10-20 10:50

Förmodligen så är nog huvudorsaken att den är billigare än V70/XC70.

Annars håller jag med om att polisen borde välja svenskt i första hand om sådana dugliga alternativ finns. Även jag har lite frågetecken för DSG-lådans tillförlitlighet och har VAG inte sorterat ut den så lär det visa sig i polisbilar som körs hårt.

Men de har ju kört VW förr, både Golf Mk 1 och bubblan fanns i svartvitt!

#6
2011-10-20 11:04

De problem med dsg som alla hänvisar till drabbar den 7-växlade. Som jag tolkat det är den enbart till Ecofuel-modellen. Till de andra modellerna med starkare bensinare och dieslar, sitter den 6-växlade som inte har det problemet.
Jag antar att inte Ecofuelbilen kommer att köras så hårt som drabbade taxibilar med ständiga start/stopp.

#7
2011-10-20 11:15

inte ens italienarna väljer enbart inhemskt, de kör ju tex både Volvo V50 och Lotus Evora...

#8
2011-10-20 11:18

I England körs Volvo av trafikpolisen har jag sett.

#9
2011-10-20 11:24

Nog skulle dom satsa på Svenskt men men när Saab inte kan leverera bilar så hittade dom väl Passaten till ett nytt allternativ...
Men nog ska Svenska Polisen köra Svenskt, nu när Sverige har en bilindustri.
Har även sett i Danderyd att Polisen kör Mercedes E-Klass... såg lite lustigt ut!

#10
2011-10-20 11:39

Till alla som förordar att polisen skall åka svenska bilar, hur mycket svenskt är Volvo och Saab idag...........

#11
2011-10-20 11:48

Det är ju inget nytt att polisen kör impoterade bilar. På 50- och 60-talen körde polisen i Stockolm i alla fall Opel Kapitän, Plymouth Plaza och under en kort tid Ford Zephyr.

#12
2011-10-20 11:58

Man undrar om de provade Skoda Superb? Mer plats för buset i baksätet och samma teknik för ett förmodat lite lägre pris. Finns i UK men svenska VAG vill kanske inte erbjuda den?

Skulle vara intressant hur att veta hur dessa uppköp går till. Begär man in offerter av alla tillverkare som har bilar som stämmer in på kravspecen och vill leverera och utvärderar dessa eller går många bort direkt?

#13
2011-10-20 12:24

Volvo är ju en kinesisk bil nu, så varför inte köpa VW? Bra val av polisen tycker jag.

#14
2011-10-20 13:30

Är Wasabröd svenskt? Är Rolls Royce brittiskt? Jag tycker vi kan skippa tjafsandet om hårklyverier.
Det är förbannat synd att Saab missade den chansen och visst borde polisen valt Volvo. De är ju faktiskt inga dåliga bilar. Och som Rålle G. skriver - varför inte testa Skoda om man nu ska ta något inom VW-koncernen. (Hur tjeckiskt är förresten Skoda...?)

#15
2011-10-20 13:41

Exakt, Roy. Var ägarna till aktierna bor förändrar ju i stort sett inte vad bolaget är. Är Haldex svenskt? är Lamborghini en italiensk bil? Dessutom verkar de största blåbären helt plötsligt kalla alla Volvobilar för kinesiska, även gamla 740??

#16
1 Tysken
2011-10-20 13:46

"Rålle G" Lagen om offentlig upphandling skall gälla och styra inköp som går till stat och kommun.

#17
2011-10-20 15:05

Seriöst vad är meningen med att köra inhemskt för polisen? Volvo är dyra bilar och att köpa något billigare bilar som gör samma jobb lika bra är ju kanon eller? Saab får skylla sig själva när dom inte har en kombivariant utav 9-5 för då hade dom kanske fått sälja till polisen och en hel del fler bilar i allmänhet.

#18
2011-10-20 15:08

Åtminstone en poäng med att köpa inhemskt är ju att värna om svenska arbetstillfällen. Jag försöker jämt att köpa svenska produkter, även om de inte alltid är bäst eller billigast.

#19
2011-10-20 15:52

Serber, SAAB hade ju en order på 50 bilar som de fick stryka pga att de inte kunde bygga dem. Har inget med kombi eller inte att göra...

#20
2011-10-20 16:51

Självklart bör svensk polis köra svensktillverkade bilar om bilarna uppfyller polisens krav. Och det gör dom!! Detta känns väldigt typiskt svenskt. Enligt en kommentar på Saab United kör tysk polis nedanstående bilar. Om det stämmer vet inte jag men det låter sannolikt då man vet att 96% av alla bilar som köps av stat och kommun i Tyskland är tyska. Vi är lite speciella i det här landet. Inte så lite heller.

Audi A6, Audi A8, BMW 3 Series, BMW 5 Series, BMW X3, Mercedes-Benz B-Class, Mercedes-Benz C-Class, Mercedes-Benz E-Class, Mercedes-Benz S-Class, Mercedes-Benz Vito , Opel Astra, Opel Zafira, VW Caddy, VW Golf, VW Passat, VW Sharan, VW Touran, VW T4 and T5 VW.

#21
2011-10-20 18:12

Polisen har kört VW Transporter i många år, så varför inte komplettera med Passat.
Förresten har Polisen redan någon Passat i samlingen ... såg en vit Trafipaxare-Passat för inte så länge sedan ..
.
Varken Försvaret, Kustbevakningen, Räddningstjänsten, Posten eller Riksdagen är lojala mot Svensk fordon (och varvs)industri så varför skulle just Polisen vara det?

#22
2011-10-20 18:33

Då vet vi vilka som kanske kommer när vi ringer 112 efter polisen. För det kan ju vara så att gasinsprutningen har växlat över till bensin och poliskonstapeln glömt att tanka på riktigt med bensin. Eller så står polisbilen på verkstad för byte av insprutning gas ventiler. Eller så är megatronic boxen trasig, eller kopplingslådan eller själva växellådan. Eller så är det ngt fel på generatorn som inte laddar, eller ngt annat fel som drar ut batteriet som ändå är i svagaste laget. Nä VW gör rätt, gör om som Tjuvholt sa.

Vojne vojne polisen vet inte säkert vad dom ger sig inpå. Jag har 17 förare som dom skulle kunna prata med alldeles gratis. För VW lär ju inte berätta det för dom. Polisen har ju inte mindre utrustning som "drar för mycket ström", ja det är vad VW säger om våra taxametrar, fast vi har mätt dom. O dom drar inte mer än deklarerat och så mycket ström ska batteriet klara att leverera enl. fabrikens spec.
O polisen har ju inte det lättare att ta ut en lånebil medans VW byter insprutning i parti o minut alt. växellåds komponenter.

O säg för guds skull inte att det är handhavande fel från förarna. Nog för att dom kanske kör på ibland men det är ändå oftast lindrigare än privatbilisten.
hälsningar Jari

#23
2011-10-20 18:54

RE: Roy J
Du har så rätt så rätt så rätt!!
Du nämner Rolls Royce och Wasabröd.
Det bästa exemplet av alla är nog ändå Mercedes. De flesta här betraktar Mercedes som en tysk bil. På vilka grunder kan man undra?
Om du tittar här under har du aktieägarna (land) 31/12 2010.
Källa: Daimler AG:s årsredovisning 2010.

Om man ser till hur stor andel av Mercedes som ägs av tyskar är Mercedes definitivt inte en tysk bil. Själv betraktar jag Mercedes som en tysk bil men det har inget med ägande att göra utan av samma anledning som att jag betraktar Volvo som en svensk bil och Oskarshamn som ett svenskt kärnkraftverk.

Tyskland 28,2%
Europa (exl. Tyskland) 36,6%
USA 15,4%
Abu Dahbi 9,0%
Kuwait 6,9%
Asien 3,0%
Övriga världen 0,6%

71,8% av ägandet i Mercedes ligger alltså utanför Tyskland.
Hur kan då Mercedes vara en tysk bil???

#24
2011-10-20 19:59

Finns väl kanske en anledning till att de inte kör Volvo nu när Saab inte kan få fram bilar. Volvo lämpar sig nämligen inte till hastighetsövervaknnig, då de enligt Polisen är "För klena" bak för att klara av utrustningen polisen har med sig.

Visst använder de sig av Volvo vid hastighetsövervakning, men de är inte lämpade till denna typ av arbete, då de helt enkelt inte är stabila i högre farter.

Passat är väl en bra bil i sig med, hur utlåtandet från Polisen blir efter ngra månaders brukande återstår att se.

#25
2011-10-20 21:13

Vill börja med ordet skandal.
Klart att vi ska tänka på arbetstillfällen i sverige i första hand. Sen tycker jag att de e lite konstigt att de bara ska vara kombi versoner hela tiden hos svenska polisen. Vad är de dom ska ha i det stora bagaget? En S60/S80 eller 9-3/9-5 (när dom tillverkades) hade räckt utmärkt till, när snuten ska köra "raggen" på stan. :)

#26
Raymond K
2011-10-20 21:18

Erik T
Polisen har ganska rikligt med utrustning för många ändamål med sig så kombi blir nog ett lätt val när dom skall göra inköp av nya polisbilar.

#27
2011-10-20 21:24

Jes_

Ja det finns ingen direkt svensktillverkad motsvarighet till "transporter" så där är det inte mycket att snacka om.
Men I klassen som artikeln handlar om har vi redan bra svensktillvärkade alternativ.
Jag är ingen volvomänniska men att snacka om att dom inte går att köras stabilt i höga farter (eller hur nån uttryckte sig) lät konstigt. :)

#28
2011-10-20 21:28

Raymond K

konstigt då att det funkar utmärkt för polisen i MÅNGA andra länder att köra sedan. Jag sitter här å undrar vad svenska polisen har för utrustning som inte andra har. Snöskyffel? :)

#29
Raymond K
2011-10-20 21:34

Erik T jag vet inte vad de har där bak men jag tittade in i en polisbil en gång när jag pratade med dom och dom öppnade bakluckan till kombin och där var ganska fullt.

#30
2011-10-20 21:51

Viktigast för vilken bil man väljer måste ändå vara att den är mycket krocksäker då åttadagarsutbildningen kanske inte riktigt räcker för att köra som en rallyförare på almän väg. Fast till polisernas försvar så sker flest av de tusentals incidenter per år i deras egna garage. Olyckorna sker utanför garagen. Här ett par artiklar ur pressen.
Hittills i år har ett 30-tal polisbilar blivit totalkvaddade. Nu ska polisen lära sig resonera om hur man kör bil.
Den nya förarutbildningen införs 2013. Utbildningstiden förlängs från åtta till 15 dagar och sker i två etapper.
Årligen inträffar ett par hundra olyckor med polisbilar och antalet incidenter kan räknas i tusental. Jörgen Lundälv har i flera årtionden studerat olyckor med utryckningsfordon.
http://www.nsk.se/article/20110915/NYHETER/110919845/0/-/forarutbildning-ska-minska-antalet-olyckor

#31
2011-10-20 22:12

Raymond K

Du har alltså stått och kollat in i bagaget på en polisbil och konstaterat att där är fullt av grejor. Men du vet inte vad dom har i bagaget?
Känns som du har koll. :)

#32
Raymond K
2011-10-20 22:19

Jag vet hur en ett fullt bagagerum ser ut men nej jag erkänner jag känner inte till all utrustning som en polisbil är lastad med. Jag är inte polis själv se. Jag stod inte med huvudet inne i deras bagage utan någon meter ifrån.
Och polisen verkade inte intresserad att visa upp allt dom hade där bak, men det fanns väl diverse räddningsutrustning och säkerhetsutrustning.

#33
2011-10-20 22:35

Återigen så är jag tveksam till att det skulle vara nån "jätteskillnad" mellan svensk polis utrustning och tex jänkarnas med flera. För dom klarar ju sig uppenbarligen fint med sedanmodeller. :)

#34
2011-10-20 22:48

Jag vet naturligtvis att Volvo inte tillverkar transportbilar Erik T. Men Polisen kunde kanske lika gärna välja andra fabrikat, Volvo har sålt Renault i många år och Toyota ryktas hålla väldigt bra för att ta några alternativ.
Varför skulle just Polisen anses piskad att köpa Svenskt?

#35
2011-10-20 23:04

ja för att det finns produktion av volvo i sverige, vilket ger jobb. Jobb ger mer pengar att köpa nya volvo för. cirkeln är sluten :)

#36
2011-10-21 00:01

Det vore kul att se ett sånt där upphandlingsavtal, om det finns nått om garantier, reservdelshållning, stilleståndsersättningar mm.
Det borde väl vara en offentlig handling ??

Polisen där jag bor kör med lite udda farkoster, bla en målad Toyota LC, och en Santa Fe som civilbil, troligtvis ganska effektiv, alla reagerar väl på en mörk SAAB 9 5 med tonade rutor och anten (som verkar vara en vanlig civilbil) men vem tänker på att en Svart Santa Fe skulle vara polisen ??

#37
2011-10-21 00:12

Man kan ju inte jämföra svensk med amerikansk polis, det är ju en mlisvidd skillnad, jänken nöjer sig med en pistol att vifta med och han behöver bara en stor bil för att få plats själv.
En ev hund åker i kombiutrymet i sverige, nått annat är otänkbart, i usa åker den i baksätet.

#38
2011-10-21 00:15

Här omkring kör de flertalet vita Saab 9-5'or med typ 3 antenner på taket. Detta tillsammans med den gigantiska påbyggnaden för kameran på instrumentbrädan gör dom till kanske de mest odiskreta civilbilarna någnsin :p

Erik T: eftersom dom har sina grejer i "metallhurtsar" som står i kombiutrymmet känns det rätt onödigt att krångla till det med att köra sedan. I USA tex hatar de ju allt som heter kombi, och de verkar ju på sin höjd ha ett pumphagel och några gummihandskar där bak. Svenska polisen har en del "csi-utrustning" med sig. Iallafall i de flesta bilar jag sett har de dessa skåp där bak. Sen har de ju avspärrningsmaterial, första hjälpen-grejer, och troligen brandsläckare, brandfiltar etc.

Hur som så är ju en kombi lättare att lasta i och ur än en sedan. Kombibilar har inte sällan ett mer lätttillgängligt baksäte då det inte kommer nån kurvad C-stolpe och stjäl utrymme. Så buset inte slår i huvet på vägen in ;)

#39
2011-10-21 10:23

Men Erik T, hur skulle det se ut om vi tänkte så? Internationella och framförallt europeiska handelsavtal medger nog inte att Sverige isolerar sej. Att Polisen som enda statliga instans varit Volvo/Saab trogna (relativt) genom tiderna är kanske tacksamt, om inte annat så för att man känner igen dom oavsett färg ;o), men ska vi vara med i världen bör vi nog inte tänka så.

#40
1 Tysken
2011-10-21 10:41

Svensktillverkade Volvobilar är det enda svenska polisen skall använda påstår "Erik T" frågan blir följdaktligen.
Volvo har större produktion i Belgien än Torslanda Sverige, skulle dessa Belgisk tillverkande Volvo modeller också vara diskvalificerade för Svenska polisen ?

#41
2011-10-21 12:41

tysken:

ja har inte full koll på exakt vilka volvo modeller som görs var, men eftersom jag även nämt sedan-modellerna är jag tämligen säker på att jag prickat in ävende som är svensktillverkade.
Men säg mig hur många arbetstillfällen ger Passat oss i Sverige, inte så många va?

#42
2011-10-21 12:56

om farhågorna kring funktionskvalitet som rests kring Passaten stämmer kanske det ger en hel del arbete i Sverige...? sen köper väl polisen i princip inga sedanbilar av Volvo? kan knappt minnas att jag sett några sedan de skrotade ut 940...

#43
2011-10-21 13:19

Erik T: om det nu av någon anledning är så viktigt att polisen ska köra just en sedanmodell och att den dessutom ska vara svensktillverkad finns just nu bara S80 att välja på, då både S40 och S60 tillverkas i belgien. om jag inte minns fel är dessutom S80 dyrare än V70 så vad är då vitsen? om de sedan vill ha AWD, som man ju kan tro eftersom man ser väldigt många XC70, finns det bara till den 6-cylindriga motorn på S80 och lär vara duktigt dyr i drift...

#44
2011-10-21 14:07

Jag har aldrig påstått att Svenska polisen kör sedan. Jag tyckte det var konstigt att dom inte gjorde det. Och då kom utrustnings diskussionen upp , som vi aldrig fick någon direkt klarhet i. :)

#45
2011-10-21 21:33

Du har en poäng där FLAC. Klart att garantiåtgärder/reparationer ger arbeten i Sverige ... och det är ju eftermarknaden som är mest lönsam :o)
Kanske skulle Polisen köpa Dacia (Köper vi inte kustbevakningsfartyg från det hållet ändå)?

#46
2011-10-21 22:25

ja ,köp en bil som inte håller (inte jag som påstår det) bara för att då kan vi ju reparera den. De är ju bara skattebetalarna som betalar allt ändå så vem bryr sig? ;)

#47
2011-10-21 23:50

Har faktiskt sett en svart S80-polisbil i Norrköping. Tror det var polisen iallafall. Två blixtljus hängande under bakstötfångaren, två rejäla extraantenner, sån kamera/blåljusgrej på instrumentbrädan och en fastmonterad laptop på passagerarplatsen. Såg nästan lite Säpo ut. Men känns inte så troligt att polisen i Östergötland är så hemliga ;)

För övrigt - en gång när det åkte förbi en ny V70-polisbil kunde jag näsan svära på att det lät som en V8. Kan det vara så att de beställd V70 II med denna motor?

#48
frugan
2011-10-22 15:18

Staten ska köpa svenskt och så mkt billigare än V70 är inte Passat. Volvo V70 är mkt mer älgsäker och Polisen kan inta alltid ligga i 30 på småvägar och ska gärna kunna köra vidare efter viltolycka.
Saab med tveksam kvalitet, reservdelstillgång och framtid bör undvikas.
Driftsäkerhet är viktigt både till funktion och ekonomi. Men folk fattar inte att japanskt är bäst. Köp avensis konstapeln!

Passat, en okej bil men inte mer. Konstigt val!

#49
2011-10-22 17:05

frugan@ (alias Uno löövbiff)
Min mamma älskar Passat .. och med uniformerade konstaplar i är det väl rena orgasmen ;o)
Mamma betalar också skatt!

#50
2011-10-22 17:09

Polisen borde köra Dacia. Billiga, lättmekade, hållbara och lättlagade. Lätt lampbyte med.

På Rumäniens dåliga vägar brukas Sandero utaf konstapeln. En del äldre Dacior med.

#51
2011-10-22 17:18

Runes bror borde bestämma sej för vilket nick han vill använda för dagen ..
Inläggen är förvirrande nog ..

#52
2011-10-22 17:22

Jarl, även kallad Börje bilkunnig mm mm mm: Du vill väl inte att din mors skatepengar skall gå tillbvad som helst? Och även vi andra drabbas, det är väl fler än din mor som betalar skatt.

Skatt är faktiskt svenskens störta utgift. Skatt på lön, tidningar, bil, mat, bensin. Skatten är fortfarande hög det de tar på lönen trots finansminister Mauds lilla sänkning.

#53
2011-10-22 17:25

Jes_ Jag är ledsen för detta men så fort jag skriver att jag är Uno Lööv eller att folk kommer på att jag är han och då börjar jävlas med mig utan att ViB bryr sig. Därför kan jag inte hålla mig till ett namn.

Även nu trollar folk med mig så snart tar jag bort kontot. Evbentuellt återuppstår jag med ett superdiskret konto att behålla i evighet för allas trevnat inklusive mig.

#54
2011-10-22 17:26

Bra att de inte köper V60, ser oseriösare ut i designen än Passat.

#55
2011-10-22 18:09

brorsan, finansministern heter Anders Borg.

#56
2011-10-22 18:36

För att ta det väldigt kort:
De senaste kommentarerna är allt annat än seriösa!
Som detta alias-tramsande.

Skärp till er!
Är ni vuxna människor eller övereåriga fjortisar?

#57
2011-10-22 20:20

Roy:
( de senaste kommentarerna?)
för de 1a: vad va de som var oseriöst med det jag skrev?
för de 2a: Du har uppenbarligen inte koll, när du tror att man måste vara vuxen för att läsa på denna hemsida.

#58
2011-10-22 21:41

Roy, nu ska jag nog vara den sista att ta Uno Lööv i försvar .... men livet är inte allvarligare än vi gör det.
.
Tusan, nu glömde jag igen vad artikeln handlar om ... Jo just ... Polisen. Hur var det nu med helikoptrar ... eller var det försvaret eller räddningstjänsten ... Hur som helst, samma pengabörs i grunden.
Någon som vet var polisens uniformer sys någonstans? (för det är inte i Borås)

#60
2011-12-04 00:37

Säkert ett bra val. Får de ju för en gångs skull en bil med väghållning och lite rattkänsla. Sista V70'n är rätt ok ifs men det är inte konstigt att de åker av vägen när de ska köra fort med äldre V70. Understyrda blobb :p

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.