Bild
Nästa artikel
Polisen ska jaga aggressiva förare

Polisen ska jaga aggressiva förare

Nyheter

Polisen i Stockholm inleder nu en insats mot aggressiv körning. Vårdslösheten i trafiken beskrivs som ett allt större problem.

Den här veckan sjösätter polisen i Stockholmsområdet en riktad insats mot vad man själva kallar aggressiv körning. Bevakningen förstärks med extra poliser längs vägarna. Vårdslösa bilister som genomför farliga omkörningar, kör mot rött, korsar spärrlinjer, håller för korta avstånd och kör i bussfiler ska stoppas. − Vi ser mycket allvarligt på dessa beteenden. Många vittnar om att problemen med hänsynslös och aggressiv körning har ökat i Stockholms län, vilket driver upp tempot i trafiken och ökar olycksriskerna, säger länspolismästare Carin Götblad. Polisen kommer att koncentrera insatsen till vältrafikerade vägsträckor och platser där många bryter mot trafikreglerna, vid skolor och vid platser där risken för olyckor är hög. Diskutera: Vad tycker du om polisens insats? Bör den utökas?
Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-10-17 16:08

Då är ju frågan... Vad tycker Polisen igentligen är aggresiv körning??
Skulle tro typ 120 på 110 väg eller något sådant töntigt!!
NÄ lägg pengar på riktig aggresvi körning och gör lite nytta på riktigt!!

#2
Raymond K
2011-10-17 16:13

Detta är verkligen välkommet. Har sagt tidigare att attityderna i trafiken måste börja förändras annars blir det det samma "roadrage" i Sverige som det finns i Usa där folk i trafiken skjuter ner varandra.
Utöka gärna denna insats inom alla polisområdena.
Hatar dom som kör upp i baken på en bara för att man inte kör ut till vägrenen innan ett backkrön så att dom kan komma förbi så fort som möjligt och jag kör ändå aldrig "slött".
Peugeot-pär har du verkligen läst artikeln?

#3
2011-10-17 16:25

Oj då för det dom skriver är ju bra att dom ska bli hårdare på... Men har en känsla att det kan gå till överdrift, är ju ändå Svergie vi pratar om.
Men visst folk som kör mot rött och kör fort vid skolor m.m ska straffas...

#4
2011-10-17 16:33

Jo då ska det stå :)

#5
2011-10-17 17:23

Jag tror att mycket av detta beteende kommer sig av att man känner säker och skyddad i sin bil. Det är flera kvadratmeter av plåt och krockkuddar som skyddar. En mindre smäll lär inte ens kännas. Dessutom är det den andre idiotens fel att det smäller... ;-)

En kompis till mig sa:
"Det skulle sitta en stålkona mitt i ratten som pekar mot bröstet, då skulle folk köra lite lugnare..."

Och visst har han en poäng i det.

De här som tränger sig förbi trots mötande trafik, de som ligger 2 meter bakom och pressar, de som kör ut och tror att accet räcker, de som inte släpper in nån i kön... de som skiter i att blinka, men gärna använder tutan..
Med andra ord: de som inte de värdelösa kamerorna kan fånga - det är dem som polisen ska ta.

#6
2011-10-17 17:43

Äntligen, äntligen fokuserar man på något annat än bara fartöverträdelser!
Det finns ingenting annat som har större effekt än att förändra attityder.
Påtala alla dessa totalt onödiga trafikbrott som att köra över heldragen linje, inte använda blinkers i rondell med mera. Plocka ner allt på en riktigt låg nivå för att markera! Här är gränsen! Vi accepterar inte nonchalans i trafiken. Reglerna gäller inte godtyckligt,utan alltid och för alla.

Genom att stoppa, påtala och helt kort motivera - och detta i stor skala - så kan man kanske åstadkomma något vettigt.

Vi är faktiskt alla en del av trafikmaskineriet och kan inte köra omkring som egotrippade idioter som var och en tillåter sig att göra helt egna tolkningar av trafikreglerna.
Att så många inte ens kan följa de löjligt enkla rondellreglerna visar ju bara vilken oerhört låg nivå det är på trafikmoralen och därmed kunskaperna.

#7
2011-10-17 17:56

I hur många inlägg har jag tjatat om att det är just de här felbeteendena som resurserna främst behöver läggas på?! Antalet dödsolyckor skulle reduceras med 95 procent om vi fick ordning på alla dessa jönsar på vägarna.

#8
2011-10-17 19:38

Jag håller nog med Pegga-Pärra här. Lite aggressivt bör man få köra. Särskilt om man kan hänvisa till att chefen eller frugan varit dum. Eller om man är en allmänt hunsad typ, när man står naken utan sin bil. Eller som Pärra skriver: "Det är ju ändå Sverige vi talar om." Vi är inte skapade för att blinka ut oss från rondeller.Det räcker att övriga Europa håller på med såna onödigheter. Som svensk uppskattar man istället de trevliga köer som skapas kring rondeller.

#10
2011-10-17 20:34

Skönt att polisen kan ta fast alla snorungar i varierande åldrar som kör som biltjuvar. Då kan man lugnt och sansat tuffa vidare i lagstadgad hastighet + moms. Gärna i en ombonad BMW.

#11
2011-10-17 21:29

I Sverige så kör du som en "biltjuv" om du kör 100 på 90 väg...
Gud vad roligt det är att köra bil i Sverige :P

#12
2011-10-17 22:46

Ja det brukar ju lite poetiskt heta att bilen är vår sista frihet :p Men vetefan hur det är med den saken.

#13
2011-10-17 23:40

hmmm.... va då staten behöver pengar igen? :(
dom fattar inte bilister som har en stressigt jobb som ska sköta om (bud bärare, posten, butikskonsulenter o.s.v som kör runt i hela stockholm hela tiden fasnar dom i massivt bygge väg arbete över hela Stockholm län som orsakar massa bil kö trafik, så klart man blir tvungen att köra fort och lite aggressivare omkörning för att ta sig fram och tillbaka till jobbet, dom bodde tänka på att minska stressen hos bilster istället böta dom starkaren bilister som har betalat löneskatt och bilskatt och bränsleskatt och massa andra skatt o.s.v..... tycker jag!

#14
2011-10-18 09:03

Man får skilja på "Aktiv bilkörning" och "Aggressiv bilkörning".
Tyvärr finns det de som ÅKER bil också, polisen får gärna ta hand om dessa också. Dvs de gör allt annat i bilen än att köra den, som att prata i telefon, SMS'a, knappa GPS, raka sig, äta frukost och läsa morgontidningen.

#15
2011-10-18 10:11

Man göra ytterligare en differentiering: Aktiva bilförare, drivna bilförare och aggressiva bilförare. Dock anser jag att uttrycket aggressiva bilförare är fel eftersom det inte tydligt nog talar om vilka rötägg till bilförare vi faktiskt pratar om. Typ trafikfarliga bilförare eller vårdslösa bilförare vore mer passande om den grupp som avses. Alltså, det är så självklart att det måste tas krafttag mot omkörning trots mötande, omkörning över backkrön, omkörning utan sikt (i t.ex. kurvor), omkörning över spärrområden, ignorerande av stoppskyltar, för korta avstånd, körning mot rödljus etc., etc. Men hittills har allt bara handlat om fartkameror och sänkta hastigheter medan de potentionella riskbeteendena på vägarna har lämnats därhän.

#16
2011-10-18 11:22

Kapten:
Exakt!
Man lägger massor av pengar på kameror, slår sig för bröstet och går ut med floskler typ: "Nu sparar vi 70 liv per år tack vare trafiksäkerhetskameror"...

Fast, det är ju attityden som blivit så fel och därmed orsaken till många olyckor. Sedan har vi förstås även fyllerier, körkortslösa, biltjuvar, farliga bilar, mm som inte kamerorna kan kolla.

#17
2011-10-18 13:42

Jaja, vi får väl se om det är någon verkan på det...

#18
2011-10-18 17:26

KaptenOberkommando har naturligtvis alldeles rätt, jag kan även hålla med LC4ever, men vad pncswe menar med sin ordstapling utan skiljetecken är inte så kätt att veta. Jag antar och hoppas att det är en ironi över egot.

#19
Pulu
2011-10-18 17:49

Jag tycker att det ligger en hel del i det som pncswe skriver!

Mycket skulle vara vunnet om det lades ner lite energi på att underlätta för bilisterna istället för att krångla till det!
Se till att det finns tillräckligt med alternativa vägar att färdas på då någon gatstump blockeras av vägarbete eller uppställda containrar eller dylikt.
Då kommer troligtvis en del irritationsmoment att försvinna vilket i sin tur gör bilisterna lite gladare... och ju mer glada vi blir ju mindre irritation uppstår...

#21
2011-10-18 20:01

Håller med pncswe. Nog för att man ska följa "vett och etikett" men ni som grämer er så över allt och alla - kör ni dagligen bil i jobbet och har tider att passa och en agenda att uppfylla?

#22
2011-10-19 10:31

Trevligt och välkommet att polisen börjar fokusera på detta - hoppas de lyckas!
Hoppas att de även uppmärksammar vårdslösa omkörningar vid övergångsställen - det händer att en bil stannar för att en gående är på väg över gatan och att denne gående blir påkörd på andra sidan gatan sedan bilen som stannade blivit omkörd.
Det blir intressant att se vem polisen anser vara skyldig till vårdslös körning - den bil som ligger i 89 på 90-väg i tron att det fortfarande är "maxhastighet" som står på skyltarna, eller den bil som kör upp i baken på denne bil som kör otillåtet långsamt (89 på 90-väg) och blinkar med helljus och tutar för att sedan köra om trots heldragen linje. För det är väl "lägsta tillåtna hastighet" som står på vägskyltarna???

Eftersom det är många som kommenterar pncswes inlägg hade det varit trevligt om någon kunde översätta det. Jag läste igenom samtliga inlägg innan jag skrev denna kommentar, men pncswes inlägg förstod jag inte ett skvatt av... Snälla - någon som kan läsa det kan väl skriva ner det med skiljetecken och med lite mindre särskrivning, så man har en möjlighet att förstå vad som menas?

#23
2011-10-19 20:12

Då ska vi se... ett försök till översättning av "pncswe".

Hmmm... vadå, behöver staten pengar igen? :( Fattar de inte att bilister som har ett stressigt jobb (budbärare, chaufförer åt posten, butikskonsulenter o.s.v.) som kör runt i Stockholm hela tiden, fastnar i alla massiva vägbyggen som finns spridda över hela stan, dessa vägbyggen orsakar dessutom ofta köer. Det är klart att man blir tvingas att köra fort och med aggressiva omkörningar för att ta sig fram och tillbaka till jobbet. Polisen borde tänka mer på att minska stressen hos bilister i stället för att bötfälla de starkare bilisterna (betydelse osäker), som har betalat skatt på lön, bil och bränsle, och en massa andra skatter... tycker jag!!!

#24
Pulu
2011-10-19 20:29

Jag har varken kan eller vill skriva "om" det som pncswe skrev, däremot kan jag lite förenklat försöka förklara hur jag uppfattade det. Däremot inte sagt att det var det han skrev eller menade utan bara hur jag tolkade det.

Att väldigt många av dagens bilister liksom övriga i samhället har det väldigt stressigt och har ett jobb som måste skötas så fort som möjligt och i trafiken gäller det då framförallt budbilar, postbilar, butikskonsulenter samt övriga som tillbringar stor del av sin arbetstid i bilen. De som i huvudsak kör runt i Stockholms län är dagligen utsatta för massor av vägbyggen och andra tillfälligt uppsatta hinder. Vilket i sin tur gör att de blir mer stressade och får tunnelseende etc och känner att faan här kan jag inte sitta och börjar då köra aggresivt för att komma fram då det är mycket som ska hinnas med under dagen... Och att de borde tänka mer på hur de kan minska stressen för de stackars bilisterna och inte bara jaga dem med böteslappar så att de blir ännu mer stressade då de redan har betalat skatt på arbetsinkomst, bilskatt, bränsleskatt och massor med andra skatter...

Vet inte om det blev tydligare men ungefär så där tolkade jag det i alla fall..
Sorry pncswe om det blev fel men det är bara min tolkning av vad du skrev..

br

#25
Pulu
2011-10-19 20:31

opps... han inte med i svängarna...sorry..lite sen som vanligt :)

#26
2011-10-20 14:42

Pulus "översättning" var lättast att förstå.
Jag hoppades att det var en ironi över hur egot är viktigare än trafiksituationen, att det är viktigare att just jag tar mig fram än hur jag gör det.
Tydligen menar pncswe allvar med det han skriver.
Visst kan man bli irriterad över diverse trafikhinder - men man måste också lära sig att acceptera sånt som man ändå inte kan påverka. Bommen och jordhögen flyttar inte på sig hur förbannad man än blir - eller hur väl man än kan formulera sig.

#27
2011-10-22 12:32

Varför inte jaga dom som skapar aggresiva bilförare.
Folk som inte kör när det blir grönt pga av lek med mobilen, bättring av sminket eller inställningen att bara jag kommer förbi korsningen så kan alla andra dra åt h........
Folk som kör 20 under tillåtet pga av lek med mobilen och andra okända anledningar.
Folk som inte kör hela vägen fram utan ställer sig å blinkar handlingsförlamat när 2 filer blir 1
Båda filerna är till för att användas och gör att fler bilar kommer förbi korsningen och köerna minskar.
Folk som stannar 7meter bakom bilen framför vid rödljus och gör så att bilen bakom blir kvar i korsningen/rondelen bakom.
Fotgängare som trycker på knappen vid övergångstället bara för att jävlas.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.