Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Lag om varning för fartkamera?

Bilfrågan: Lag om varning för fartkamera?

Bilfrågan

"Är det lag på att varningsskyltar måste finnas framför fartkameror som upplyser att kameran snart kommer?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har lagt märke till, att framför en fast monterad automatisk fartkamera sitter det numera alltid en varningsskylt, som upplyser om att kameran snart kommer. Tidigare varnades det om att på en viss sträcka skulle det finnas kameror. Är det lag på att varningsskylten måste finnas där?

Om det är lag på det, borde det då inte finnas en varningsskylt när polisen ställer upp en mobil fartkamera? Finns det polisbilar som har en automatisk fartkamera monterad inne i bilen som används istället för laser-övervakning?

Är det tillåtet för polisen att ställa sig på ett sådant sätt, så att fartkameran inte syns men att kameran kan se en bil?

Bosse

SVAR:
Vägmärke E24, Automatisk trafikövervakning, är inget varningsmärke utan ett anvisningsmärke som upplyser trafikanter om att fotografering och registrering av personuppgifter kan komma att ske på sträckan.

När systemet var nytt så skyltades det innan sträckan med kameraskåp och det stod då ofta hur lång sträckan var. Numera ska det skyltas före varje kameraskåp. Det är inte ändrat på alla sträckor men alla nya skåp som ställs ut skyltas det för och en hel del av de gamla sträckorna är omskyltade.


När polisen ställer ut sitt mobila skåp så ska det skyltas på samma sätt som för en fast kamera. Det finns inga kameraskåp monterade inne i polisbilar.

Det finns inget krav på att det mobila kameraskåpet ska synas när det står utmed vägen men ska kameran se så syns den också, hävdar polisen. Om du kört med för hög fart vid en ATK-kamera går du inte fri från straff därför att vägmärket av någon anledning saknas.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-10-07 09:35

Utan varning skulle förmodligen fortkörningsböterna fördubblas i Sverige.

#2
2011-10-07 09:38

Det tror jag inte, de kan ju inte ens hantera alla bilder de får in i dagsläget.

#3
2011-10-07 12:06

På med burkan, sedan är det fri fart förbi de här dumheterna.
Övervakning ska ske med hjälp av riktiga poliser som kan kolla drogmissbrukare.
Att ta hand om dessa är väsentligt viktigare än att några kör lite för fort.

#4
2011-10-07 12:31

Lite lustigt svar av er. Det finns visst polisbilar med kamera monterad inne i skåputrymmet. Jag har själv sett detta.

#5
2011-10-07 12:35

Skall komplettera mig själv. Kameror har många polisbilar men jag menar självklart kameraskåp då det är detta som Ni svarat inte finns. Jag påstår att det finns i vissa av polisens bussar.

#6
2011-10-07 17:33

Alla såna här spetsfundigheter kan undvikas om man håller rätt hastighet.
I annat fall får man väl bita i det sura äpplet.

#7
2011-10-07 17:50

Jag håller alltid "rätt hastighet" Focus ... !
Kom ihåg, full gas spar tid! :oD

#8
2011-10-07 18:11

Jes_
Ja, vem är "måtta"!? och varför skulle jag vilja gasa med honom??!! ;D

#9
Raymond K
2011-10-07 18:22

Med gasen i botten blir det pengar i potten (statskassan) :D

#10
2011-10-07 19:15

Det borde vara lag på att det ska finnas en hastighetsskylt strax innan kameran, så man slapp den ryckiga trafiken.

Som det är nu, så sänker många farten 20 km under gällande, för att man är osäker på vad som gäller.
Och inte blev det bättre när man införde dessa 10-steg (30-40-50-60-70-80-90-100-110-120)

#11
2011-10-07 21:43

ne i miljösynpunkt måste ju kamerorna (med eller utan skyllt) vara helt fel. Ni kunde ju göra en mätning på co2 före och efter en fartkamera. Gissar att det är ett tjockt moln efter :D

#12
2011-10-08 09:59

Har aldrig haft något problem med en fartkamera eftersom det bara är att hålla hastigheten. Har aldrig "glömt bort" vilken hastighet det är som gäller på en sträcka. Hur jobbigt är det att hålla hastigheten? Det är ju kanske på sträckor över 50-100 mil som en hastighetsökning verkligen ger resultat i att resan tar kortare tid. Annars handlar det ju bara om några minuter hit och dit.

#13
2011-10-08 10:48

Fundersam har slagit huvudet på spiken, Jes kommer som vanligt med löjliga kommentarer.

#14
2011-10-08 13:28

minuter hit och dit blir timmar, dygn, veckor osv
I jobbet kan minuten vara helt avgörande för mej att få komma hem!
Jag tycker att "privatpoliser" är urbota löjliga ... märk väl att "jag tycker" och skriver inte som ett konstaterande ;o)

#15
2011-10-08 14:34

Jag håller med Jes. Har man mycket att göra under dagen och nåt dessutom skiter sig så det tar längre tid så är tid viktigt. Jag slutar 18.00, bussen hem går 18.30. Tar ett tag att lasta ur bilen o grejer med. Att komma för sent då gör att jag måste vänta en timme på nästa buss.

Men generellt - jag kör oftast den hastighet som känns passande för stunden. Är det en öde väg så sitter jag ju inte o glor i 70 om man säger så. Att som det är på vissa ställen i stan - motorvägslika genomfarter, köra 70 är urlöjligt. Är det så farligt att köra på en spikrak 20 meter bred 2+2-väg att man måste ha samma hastighetsgräns som på en landsväg med krön och dålda utfarter - då ska man nog kanske bygga om vägen.

#16
Raymond K
2011-10-08 17:49

Jag ställer mig ändå frågande till att intjäning av ett par minuter om dagen kan vara värt risken att åka dit för fortkörning. Fritiden börjar ju inte direkt efter att man ställt bilen hemma på uppfarten. Fritiden börjar så snart man satt sig i bilen och skall köra hem. Istället för att jäkta hem så att man kan slå sig för bröstet och säga "wow jag tjänade 2 minuter idag på att köra så fort jag vågade på väg hem" kan man väl försöka njuta av bilfärden och ta det lugnt istället? Att ligga med "plattan i mattan" hela tiden kostar mer i slitage och bensinförbrukning också. Måste dock säga i samma andetag att jag inte bryr mig speciellt om fortkörare, det är deras val att trycka på. Ser inte snett på dom eller leker polis. Jag njuter av min bilfärd istället.

#17
2011-10-08 18:55

Se det i ett perspektiv där maxgränsen på alla vägar är 30 km/t Raymond, då inser man att samhället skulle kollapsa. Nu menar jag inte att några kilometer i timmen mer eller mindre spelar roll för de flesta av oss ... men hastighetsbegränsningarna är en kompromiss och sett ur alla perspektiv, inklusive säkerhet är det marginella skillnader vid små överträdelser (eller omvänt).
Jag tycker att det är tacksamt med skyltarna ... i varje fall på vägar jag inte känner till ... Har ju lite svårt att hålla samma hastighet som min farfar behövde i sin tid :o)

#18
Raymond K
2011-10-08 19:03

Jadå Jes, små överträdelser som inte ens en polis skulle bry sig om gör vi nog alla lite till mans. Jag vet att jag kan köra förbi en laserkontroll med min farthållare inställd på 95km/h mätarmässigt vilket är typ 90 i verklig fart utan att bli stoppad och visst håller jag 95 mätarmässigt på 90 väg då om omständigheterna tillåter det. Skillnaden mellan 90 eller 95 km/h är nog oväsentlig när det gäller säkerheten. Jag tänkte mer på de som mellan kamerorna blåser på upp till 120-130 mellan kamerorna, det finns faktisk de som gör det, just det fattar jag inte vitsen med.

#19
2011-10-09 00:54

Personligen har jag rätt bra koll på var polisen brukar stå på de vägar jag åker, och då många av dom har kamera så står det sällan poliser där ändå. Men jo det är ju en risk på det viset.

Fast köra så fort jag vågar då tjänar jag mer än 2 minuter :p När jag var ung o dum och innan de satte upp kameror var den viss sträcka som jag utan större problem kunde halvera tiden på ;)

Runt 110 på mätarn på 90 brukar kännas lagom annars nu i mer gubbig ålder. Varierar förstås. Över 130 så brummar det så mycket så det är mest jobbigt ;)

#23
2011-10-09 12:45

Var och en skördar de hastighetsböter man tar hem och de olyckor man skapar åt sig själv, det är inte det som är det väsentliga. Andra trafikanter bör ha en rimlig chans att bedöma din hastighet och göra sina beslut efter det beslutet. Att tjäna några minuter i tid och riskera att en medtrafikant gör en felbedömning av din hastighet kan riskera död eller livslångt lidande och är inte ursäktligt och försvaras inte av en tidsvinst på några minuter.
Ta istället bort varningen för fartkameror, det finns ju ingen förvarning vid mätning med laserpistol.

#24
2011-10-09 13:15

Focus: OM man nu tjänar så lite på att köra i lagom hastighet ;) så borde tidsdiffereansen vid en korsning vara så försumbar att bilen som ska köra ut inte borde köra ut oavsett om jag håller 90 eller 110? Borde ju bara skilja någon sekund mellan det att jag jag dyker upp i synfältet tills dess att jag passerar i 90 kontra 110.

Jag står fast vid att de som kör för sakta och är osäkra är orsak till att långt fler situationer uppstår än de som kör lite snabbare än det som står på skylten. Personligen skulle jag ju tex hellre ta en chansning att köra ut om det kom nån o puttrade fram än om det kom någon i hög fart.

#25
2011-10-09 15:34

Tror nog att de flesta av oss som plussar lite på skyltarna, som jag på bra vägar utanför tätbebyggt ... ändock håller sej inom körkortsgränsen.
Jag tror nog också att du kan bedöma hastigheten även på mopeder Focus, oavsett vilken klass det är, 25 eller 45!

#26
2011-10-10 10:00

Hur jag själv bedömer hastigheten mellan olika mopedsorter och mellan 100 och 130 km/tim är ganska ointressant men för många förare är detta ett stort problem, nu menar jag inte såna ess som Jes och Skagerström. Det kan väl inte vara obekant att det skett många olyckor mellan Mc och svängande bil där det är helt klart att hastigheten varit det avgörande, bara för att ta ett exempel. Men fortsätt ni att skapa egna regler, förr eller senare går det åt skogen, hoppas bara att ingen annan kommer till skada.

#27
2011-10-10 14:06

" Det kan väl inte vara obekant att det skett många olyckor mellan Mc och svängande bil där det är helt klart att hastigheten varit det avgörande"

Så var vi där igen. Och det är förstås bara MC som syndar? Trots att det visar sig att det är i 4 fall av fem bilisternas fel när MC och bil krockar, så är det ändå motorcyklisternas fel.. För de kör ju "alltid för fort"...

Men, det var inte det som artikeln handlar om, utan varningsskyltar.
Självklart ska det vara varningsskyltar! Och lika självklart ska det sitta en hastighetsskylt innan kameran!
För väldigt ofta sitter ju dessa kameror på ologiska ställen och lika ofta är fartgränserna obegripliga!

#28
2011-10-10 16:31

Hultarn: Jag förstår på ditt utspel att du är Mc-åkare. Hur i hela friden fick du det till att jag ansåg att det är enbart mc-åkarnas fel i dessa situationer. Visst finns det mc-åkare som inte skulle finnas på vägarna, men det gäller även bilförare.
Skyltning vid kameror gör att många förare saktar ner långt under angiven hastighet för att vara på den "säkra" sidan och gynnar bara ögontjänare som sedan ökar långt över fram till nästa kamera.

#29
2011-10-10 17:38

Focus:
är så trött på att det alltid ska vara MC som utses som syndabockar, när det faktiskt inte är så. Som du säger: det finns bilförare som inte heller borde köra.

Tror inte du läste min kommentar ordentligt.
Det är just för att slippa dessa ”vara-på-säkra-sidan-sänkningar” som man ska ha hastighetsskylt innan kameran. Då blir det en jämnare rytm, och inte så många känner att de måste ”ta igen förlorad tid”.

#30
2011-10-10 17:59

Menar du att MC-förare har svårare att bedöma avstånd och hastighet Focus? Eller hur ska man förstå din kommentar?
.
Men-men, skulle du svänga ut på en 90-sträcka framför en bil som kör 110 och det går illa, är det du som gör ett mycket gravt fel oavsett. Du skulle troligen lika gärna kunnat kört ut framför den som håller 90 ... för sååå mycket skiljer det ju inte i avstånd.

#31
2011-10-10 18:21

Snälla Hultarn, när kom en jämnare rytm in bilden när det gäller körning vid och mellan hastighetskameror. Man saktar ner före kameran och drar på mellan dem.
Jes, som vanligt vill du inte förstå, och tydligen har du inte förmågan.

#32
2011-10-10 20:49

Men snälla Focus.

Jag undrar om de som är hastighetstalibaner någonsin kört snabbare än 110? Eller har ni bara läst om det i det där bladet från Vägverket?

Kan du tex ge ett KONKRET exempel på varför det skulle vara en åttonde dödssynd att tex åka 130 på en motorväg? Eller varför det skulle vara så FRUKTANSVÄRT att köra 110 på 90-väg? Det där med korsningar hoppas jag du inte tar upp. För om en person svänger ut framför mig när jag kör i 110, och han tror jag kör i 90 - och en olycka uppstår - då är det fan inte JAG som tagit det största risktagandet då. Hade jag kört i 90 hade jag fått tvärnita för den idioten ändå.

Om man kalkylerar risken med att man ska köra på ett vilt pga högre fart så kan man ju lika gärna ta med att jag avverkar en viss sträcka under kortare tid, och torde då ha mindre risk att träffa på ett korsande djur då tidsramen helt enkelt blir kortare. Så små anser jag att skillnaden i risk är, för dels måste djuret komma upp på den sträcka som berör mig, alltså kanske 2-300 meter framför bilen. Djuret ska vara där under den tiden jag är på den givna sträckan, och den ska slutligen dyka upp på ett sådant avstånd att jag inte hinner stanna. Risken att alla dessa kriterier infaller är så små. Sen får man naturligvis välja tidpunkt. Jag personligen tar det rätt lugnt på kvällen för då rör de sig extra mycket. Men mitt i natten klockan ett-två ligger även uteliggardjuren och sover.

Men oturen kan naturligvis vara där, det förnekar jag inte. Men risken att det ska ske på de vägar jag åker anser jag minimal. Har aldrig sett ett djur större än en hjort på de vägar jag åker dagligdags.

Men åter till kamerorna. Som sagt - klart som fan det ska vara skyltat. OCH med hastighetsskylt. Hade det funnits en hastighetsskylt på varje kamera hade jag dels trott dom när de säger att det enbart är till för säkerheten, dels slipper man beteendet som Focus skriver om.

Helst ska det sitta en hastighetsskylt både på kameravarningen och på själva kamerastolpen. För det man vill är ju att folk ska hålla den hastigheten, inte sant?

#33
2011-10-10 20:57

Värst vad otrevlig Focus är då!
??
Med sina onödigheter i kommentararna alltså!

#34
2011-10-11 08:01

Focus:
"Snälla Hultarn, när kom en jämnare rytm in bilden när det gäller körning vid och mellan hastighetskameror. Man saktar ner före kameran och drar på mellan dem."

Det är ju just det jag försöker säga, det är inte bra. Jämn fart måste väl ändå vara bäst? Bättre än detta ständiga bromsande i onödan för att sedan köra för fort.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.