Nästa artikel
Bilfrågan: Krav på campingbilen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Krav på campingbilen?

Publicerad 4 oktober 2011 (uppdaterad 4 oktober 2011)
"Jag har planer på att inreda min skåpbil till en enkel campingbil. Vilka krav är det som gäller?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har planer på att inreda min skåpbil, Citroën Jumpy, till enkel campingbil. Jag vill undvika ny registreringsbesiktning och vill inte registrera bilen som ”Personbil kategori 2.”

På frågan, ”Finns det krav om lastförskjutningsskydd i en lätt lastbil?”, får jag skilda svar från Bilprovningen och från Transportstyrelsen. På frågan om var jag kan hitta reglerna hänvisas jag till SFS 2001:559 och SFS 2001:651.

I dessa författningar finns dock endast definitioner, ej regler om det ska finnas lastförskjutningsskydd eller krav på utförande/beskaffenhet i sådant fall. Tacksam för klarläggande via Vi Bilägare.

Olle Alexandersson

SVAR:
De tekniska kraven på provning och utförande av lastförskjutningsskydd, TSVFS 1978:9, togs bort 2009 i en allmän utrensning av nationella tekniska krav som annars kunde hindra den fria rörligheten för handel med bilar inom EU.

Det innebar inte, som många trodde inledningsvis, att lastbilar inte längre behöver ha lastförskjutningsskydd. En lastbil ska, för att anses tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt och i övrigt lämplig för trafik enligt 2 kap. 1 § fordonsförordningen, kunna erbjuda föraren och andra åkande tillfredsställande skydd mot eventuellt framfarande gods vid en eventuell olycka.

Enligt klassificeringsreglerna i TSVFS 1981:22 kan en kombibil registreras som lastbil om den har ett lastutrymme av viss längd bakom lastförskjutningsskyddet. Sammanfattningsvis ska en lastbil ha lastförskjutningsskydd, men det är idag upp till besiktningsföretaget som genomför en registreringsbesiktning att avgöra om lastförskjutningsskyddet är av permanent karaktär och är tillräckligt stabilt för att utgöra skydd för åkande framför lastförskjutningsskyddet.

Men ingen regel utan undantag: redan i de upphävda bestämmelserna med tekniska krav på lastförskjutningsskydd gjordes undantag för bilar med lastutrymme som är så utformat eller disponerat att lastförskjutningsskydd uppenbarligen inte är till någon nytta.

Ett typiskt exempel på detta är en bil med bostadsinredning. Om man bygger om sin lastbil så den får bostadsinredning i skåpet ska den genomgå ny registreringsbesiktning även om den inte ska registreras om till personbil klass II, men något lastförskjutningsskydd kommer normalt inte att krävas vid registreringsbesiktningen.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.