Nästa artikel
Bilfrågan: Konvertera till etanoldrift?
Bilfrågan

Bilfrågan: Konvertera till etanoldrift?

Publicerad 27 september 2011 (uppdaterad 28 september 2011)
"Jag har en Saab 9-3 som inte är klar för E85. Finns fortfarande möjligheten att konvertera till etanoldrift?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
För ett bra tag sedan rapporterade ni om möjlighet att konvertera Saab 9-5 till E85-drift. Jag har en Saab 9-5 2,3t 2003/04 som inte är klar för E85.

Finns företaget/möjligheten kvar rent praktiskt? Jag kör i dag på busblandning E85/fossil-95 utan stora bekymmer.

Stefan Marklund, Luleå

SVAR:
Det är fortfarande tillåtet att etanolkonvertera motorer om man använder typgodkänd konverteringssats eller en icke typgodkänd som uppfyller de tekniska kraven enligt Transportstyrelsens föreskrifter.

Det ställs större krav på miljöegenskaper om bilen är av 1993 års modell eller nyare. Då ska det finnas dokumenterade provningsresultat som visar att bilens utsläppsvärden inte är sämre än kravnivån i de bestämmelser bilen ursprungligen godkändes mot. Äldre bilar behöver bara klara koloxid- och kolvätegränserna i ett enkelt tomgångsprov.

Att konvertera en motor på detta sätt är inte billigt och efterfrågan torde därför vara liten. Att få den gjord hos Saab är inte möjligt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2011-09-27 08:51
saabnisse

Det går utmärkt att konvertera Saab och det är inte så dyrt även om det är svårt att köra in pengarna genom att gå över till E85, men du får ju ändå ca 50hk extra på ett enkelt sätt och ett mycket bra vrid.

Här är ett par företag specialiserat på Saab:

http://www.maptun.com/tuningGuide.php?kategori=669&produkt=3027&model=2334&listorder=43

http://sv.bsr.se/products/t1447/

#2 • 2011-09-27 18:14
Kandidat

När det gäller just Saab. Kolla först och främst med Nordic Uhr. Saab och etanolspecialister samtidigt!

#3 • 2011-09-28 08:38
saabnisse

Alla dessa företag konverterar på ungefär samma sätt och det ger ungefär samma effekthöjning till 235hk i första steget och ett vrid på 370Nm mellan 2100-4100rpm.
Det skiljer några hundralappar hit eller dit.
Vilken firma man väljer beror kanske mest på vilket avstånd man har att köra för att ta sig dit.

Maptun har jag erfarenhet av och därför kan jag rekommendera dem.

Här är adressen till Nordic Uhr:
http://www.nordictuning.com/main.php?tuning=9-5&sub_page=E85&lang=se

#4 • 2011-09-28 14:09
saabnisse

Det är ett konstigt svar från ViB.
"Att konvertera en motor på detta sätt är inte billigt och efterfrågan torde därför vara liten."
Märkligt.
Man har många väldigt nöjda kunder som inte bara konverterat, vilket kostar ca 8000:-, men också fortsatt i flera steg för att höja effekten.
Det finns de som skrämt upp en 9-5 i betydligt över 500hk (vad nu det ska vara bra för), men ofta blir en trimning väsentligt billigare än att byta bil om man vill ha lite mer effekt.

#5 • 2011-09-28 21:33
Harald Svensson

Maud har ingen bilbyggarkunskap. Vi får se ifall den nye, snygga partilederskan von Lööf kan bygga bilar och köper Saab.

Min arbetskamrats granne kör Saab. En Saab 9000 med turbo!

#6 • 2014-05-19 06:45
1storstark

Jag är en av dessa som konverterat en äldre 9-5 till E85 drift. Funkar klockrent! Jag sparar inte många ören per mil men utsläppen minskar plus att jag lurar araberna på några dollar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.