Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Normal Volvorost?

Bilfrågan: Normal Volvorost?

Bilfrågan

"Avgasrörets fästen var obehandlade. Är detta normal standard på Volvos rostskydd?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har en Volvo V70 2,4D -10. Under vintern upptäckte jag rostfläckar på garagegolvet där bilen stått. Efter att ha konsulterat min verkstad konstaterades att rosten kom från avgasrörets fästen. Det verkade som om dessa var obehandlade eller i varje fall mycket dåligt rostskyddade.

Verkstaden ansåg detta vara helt normalt och ville inte vidta några åtgärder. Är detta verkligen normal standard på Volvos rostskydd? Detta är min första Volvo men har haft bilar i 40 år och aldrig upplevt motsvarande. Borde inte Volvo åtgärda detta på garantin?

Frågvis

SVAR:
Avgasrörets fästen är oftast rostskyddade på samma sätt som själva avgasröret, det vill säga inte alls. Att fästet skulle rosta sönder innan systemet är moget för byte hör till ovanligheterna.

Kör du på kraftigt halkbekämpade vägar kan det säkert hända att fästena inte torkar lika snabbt som röret och att det därför droppar från dem. Ett skönhetsfel men knappast något som stör funktionen. Bäst hade naturligtvis ett rostfritt system varit men detta tycks för evigt bli en fråga för eftermarknaden.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan, , Volvo

Kommentarer

#1
2011-09-28 08:29

"Bäst hade naturligtvis ett rostfritt system varit men detta tycks för evigt bli en fråga för eftermarknaden."
nja, inte helt kategoriskt... Megane II hade ju ett rostfritt system monterat från fabrik.

#2
2011-09-28 09:20

Hehe lite komisk bilfråga om Volvos rostskydd på sina avgassystem :) Helt klart en rätt bagatellartad fråga även om jag håller med om att det är en väldigt ny bil men det är inte direkt ovanligt att avgasrörets fästen rostar och inget direkt unikt.
Toyota har haft rostfria legeringar i sina avgassystem på alla modeller sedan 1992/93 beroende på modell samtidigt som även Volvos 850 kom med detta från fabrik och dessa bilar byter man i princip aldrig avgassystem på trots rejäl ålder på bilarna medans tex Renault som nämns generellt haft undermåliga avgassystem under alla dessa år möjligtvis fram till Megane 2 då vilket är bra om även Renault följer med utvecklingen där.
Volvo har däremot försämrat kvalitén på sina avgassystem på nyare modeller där vi redan bytt dessa på nyare Volvo-modeller vilket man aldrig gjorde på 850/ samt första S/V70.

#3
2011-09-28 10:11

Jag hade en Megane II och vet att det var så, den generationen kom 2003. Det stod även i broschyrmaterialet.

#4
2011-09-28 12:09

Sen kan man ju undra över vad som anses som "rostfritt"!?
Själv tolkar jag det som att något är tillverkat utav Rostfritt stål men tydligen så kan man även kalla ett galvat material för just rostfritt?
Megane har också rostfria framskärmar eftersom att de är i plast.
På både Meganen och Citroen C3 skulle det sitta rostfria avgassystem men enligt en bilprovare så stämmer inte detta.
Andra har sagt att dessa avgassystem håller bilens livslängd ut men inte dess fästen!? ....oerhört korkat i så fall.
Hur som helst så vet jag fortfarande inte huruvida dessa bilars avgassystem verkligen är utav materialet ROSTFRITT eller ej. :-)

#5
2011-09-28 15:42

Många biltillverkare har gått över till aluminiserat plåt i sina avgassystem, vilket i bästa fall kan gen 7-8 års livslängd.

Fästelementen brukar vara av någon typ av ytbehandlat stål (förzinkat är vanligt). Förzinkningen klarar inte den korrosiva miljön så länge, men några år borde det hålla..

I detta fall har nog förzinkningen på fästelement varit bristfällig.

#6
2011-09-28 17:32

Jag har haft en Volvo 850 GLT -97, en Volvo S60 2,4T -01 och har nu en Volvo V70 2,5T -05. På alla dessa har jag fått byta avgasrörsupphängningarna när de var ca 5 år gamla.
De finns som repsatser för en spottstyver och tar max 10 minuter att byta. Om man kan skruva förstås.

#7
2011-09-28 17:42

Inte svårt att tröttna på den, till synes sakliga informationen ... men den börjar bli mer än genomskinlig.
Min Porsche från 1985 har original avgassystem .. nåja, sålde den just, men hitta en Toyota från 1985 med original ... något??

#9
2011-09-28 18:49

leifer@
Inget är evigt .. men allt som är trasigt kan repareras (så säjer min hovmekaniker .. och han har bevisligen rätt)
För böveln .. leifer, även Toyota går sönder .. men vägen dit är tråkig och färglös.
Möjligt att du och Hanzzon värderar en krona milen värd skillnaden men jag skulle aldrig köpa en billig biobiljett till en tråkig B-film från Nordkorera, hur billig biljetten än är :oD

#11
2011-09-28 19:40

Jag hade en Megane -99 som jag monterade på ett rostfritt avgassystem från Ferrita på. Detta har ju livstidsgaranti - mycket bra! Dock stod det i garantibeviset att fästen och upphängningar inte omfattas av garantin. Jag tog för vana att vid varje service be mekanikern att kolla dessa. Under de 8 åren innan jag sålde bilen behövde inget bytas, inte ens gummiupphängningrna. Mycket bra. Jag tycker då inte det är speciellt konstigt att Volvos originalfästen inte är rostfria när de inte är det på ett eftermonterat rostfritt system.

#13
2011-09-28 19:48

För nog är det väl så att man kan jämföra 25 åriga bilar rakt av "Jes"?
Säkert kör de flesta Porscheägare sina bilar till vardags?
Varför skulle en pedantskött Supra ifrån -85 vara i sämre skick än en 911 - 928:a ?
Kasta skit utan grund är och förblir bara dåligt!

#14
2011-09-28 19:58

Det är just det som blir så tokigt leifer. Skulle inte de erkända europeiska kvalitetsfabrikaten leverera kvalité då?
Det är ju fullständigt befängt att så fullständigt såga fabrikat som säljer väldigt väl på just sin kvalité och sedan framhålla Toyota som saknar en mycket viktig ingrediens i begreppet kvalité ... nämligen "miljö" och då tänker jag inte på naturen förstås utan om ombonad och omtanke om trivsel!
Toyota är nog bra för många ... men du måste inse att de inte är bra nog för alla .. och där de möjligen är bättre än de flesta är de ändå inte så värst mycket bättre att det egentligen spelar någon roll. Du har, av någon anledning hakat på ett orimligt resonemang där Toyota skulle vara bäst bara för att de är bra på nåt. Exempelvis Mercedes besitter en kvalité som Toyota fullständigt saknar varemot Toyotas kvalité absolut återfinns i alla fabrikat sålda i Sverige .. möjligen med ett fåtal undantag .. jag syftar då på exempelvis Dacia.
Jag vänder mej starkt mot denna aggressiva reklam för Toyota ... Hanzzon som framställer sej som mekaniker och också ger ett intryck av kunnighet skriver aldrig ett enda gott ord om något annat fabrikat än Toyota.

#15
2011-09-28 20:00

Jag har en Mercedes C-klass 95:a och på den sitter fortfarande originaldämparen. Bilen har gått 22000 mil. Inte vet jag vad detta har med rost på en Volvo att göra men det gäller också många andra kommentarer av trollgänget som belägrar denna kommentarspalt.

Hur som helst med trollen - inte vet jag vad det är för material i Mercedes dämpare men det är inte rostfritt utan något annat. Har en annan Mercedes också, nu sex år, även den med originaldämparen.

#17
2011-09-28 20:04

Kanske har jag fel men jag uppfattar frågeställaren som att fästena på karossen rostar, svaret och diskussionen handlar väl om fästena på själva avgasröret, eller?

#16
2011-09-28 20:10

Lovar dej Mistro, jag ägde min 944 i 10 år ... körde den 5000 mil utan annan vård än höstservice och avgassystemet ser exakt likadant ut nu som för 10 år sedan ...
Jag ville bara framhålla att vi ... europér absolut kan, och bygger kvalitetsbilar .. Är så trött på denna oändligt enkelspåriga reklamen för Toyota

#18
2011-09-28 20:11

Du missade nog min poäng "Jes",..Det är skillnad på en bruksbil och en "Hobbybil"
5000 mil på 10 år kan man knappast kalla för "brukskörning",..men jag tror dig att Porsche har en god kvalite men det var väl inte det saken gällde?

#19
2011-09-28 20:20

Avgasrörets fästen borde väl sitta på avgasröret quattron? Annars är det väl bilens fästen för avgasröret?
.
Jag tror nog att just dessa fästen, de som är fastsvetsade på avgassystemet alltså ofta är den svaga länken. Jag har svetsat många "nya" fästen på många olika bilar .. nästan alltid på den bakre dämparen.
Fast detta är en bagatell och säjer inget om bilens totala kvalité !!

#20
2011-09-28 20:26

Jes, fortfarande en tolkningsfråga om man läser noga, men är det själva avgassystemet har det ju inte mycket med Volvos rostskydd att göra och i så fall är det bagatell, och det är det nog under alla omständigheter.

#21
2011-09-28 20:28

Nej Mistro, det var inte vad saken gällde ... Saken gäller att vad än en artikel handlar om ... så nog fanken ska det framhållas att Toyota är bättre!
.
Skriv på forumet att du tänker byta bil och fråga vad man tycker du ska välja ... Nog kommer Hanzzon ... och numera också leifer att ge dej alla tusen argument till att köpa en Toyota ... och inget annat .. Skulle någon mena annat är det synd om den :oD

#24
2011-09-28 21:25

Jo jag är medveten om detta "Toyota är bäst oavsett fenomen" "Jes" då jag läst tuseltals artiklar.
Detta berömda märke på gott och ont framställs alltid som den bästa eller sämsta bilen och i 9 fall utav 10 anses den tråkig.
Det är frustrerande med människor som har bilmärken tatoerade i pannan oavsett vilket märke det gäller och som konsekvent ratar allt annat.
Har ändå lärt mig mycket utav alla dessa forum och man får ibland "sålla" i infon något.
Till slut är vi ändå alla inbitna bilfanatiker på vårt egna vis vilket inte minst märks på hur svårt det är att hålla sig till ämnet. ;-)

#25
2011-09-28 21:54

Skulle dock påstå att Toyotas (och några andras tillsammans med Toyotas) kvalitet - just bygg och funktionskvalitet inte alls återfinns hos de flesta märkena som säljs här. Toyota är inte felfria, men Jag tycker man hör om bra mycket mer allvarliga fel hos andra märken än Toyota. Det där med gaspedalen och det får väl anses inte vara ett kvalitetsfel utan mer en felkonstruktion.

Många tyska prestandabilar från tex BMW verkar tex ha rätt underdimensionerade komponenter i motorer etc kontra effekten och användingsområdet. Nördat runt lite på bilsajter under åren och hört fler historier om rasade otrimmade BMW-motorer än ras i våldtagna Supra-sexor med lastbilsturbosar. Tar BMW som exempel då det är det jag har belägg för. Dock har väl VAG inte ett helt klockrent samvete när det gäller motorer och speciellt växellådor.

Sådana mekaniska haverier hör man väldigt sällan om asiater.

Så jag tror inte Toyotas kvalitet är så självklar hos andra märken.

Och jo - det går att bygga en bil som både är tråkigt hållbar och rolig att köra. Jag har en ;) En som är fri från rost dessutom ;)

Ang. Volvon så är det rätt dåligt. Volvo om någon måste ju testat bilen i saltmiljö och fattat det var nåt lurt. Skulle jag vara han så skulle jag byta fästena och smeta på rejält med hammarlack eller likande och nåt kanske inte så brandfarligt rostskydd :p

#26
2011-10-21 21:59

Volvo eller Bilia har ju som reservdel dessa upphängninga till avgassystemen, kör själv en V70 2007 där upphängningarna fullständigt rostat sönder både på avgasröret och karossen röret ser ut som nytt, hade Saab innan och den kvaliten på avgassystem var mycket bättre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.