Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varför påtalar ni inte Volkswagens oljetörst?

Bilfrågan: Varför påtalar ni inte Volkswagens oljetörst?

Bilfrågan

"Varför saknas information om oljeförbrukning i era tester, särskilt när det gäller Volkswagen?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
När jag läser era tester av Volkswagens bilar saknar jag att ni påtalar att de anser det vara normalt med en oljeförbrukning av gigantiska mått. Slår vi ut kostnaden för denna ”överförbrukning” så pratar vi om motsvarande decilitern bränsle varje mil.

Dessutom tillkommer de miljömässiga bitarna, oljan kommer ju rimligen ut med avgaserna om inget läckage finns. VW anser ju dessutom, i likhet med de flesta tillverkare, att man bör använda dyr olja.

Varför saknas denna information i era tester? Det är ju absolut av intresse för kunden, särskilt som andra fabrikat inte drar mer olja än att det räcker att fylla upp vid service.

Carl Persson

SVAR:
Strävan efter låg bränsleförbrukning har i vissa fall drivit upp oljeförbrukningen på moderna motorer. Volkswagen är inte ensamma om detta och enligt de flesta bilars instruktionsböcker tillåts en oljeförbrukning på cirka en halv liter per 100 mil. Detta är naturligtvis alldeles för högt och får oss att tänka på hur situationen var för mer än 50 år sedan.

Ett longlifeprogram tappar ju vidare helt sin mening om det mellan oljebytena ska efterfyllas olja för tusentals kronor. I de flesta tester körs bilarna inte tillräckligt långt för att vi ska kunna mäta oljeförbrukningen.

Undantaget är våra långtestbilar som vi kör minst 4 000 mil. Där har vi koll på oljeförbrukningen och redovisar naturligtvis om någon bil skulle ”överförbruka” olja.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om nya bilars oljeförbrukning?

Taggar: Bilfrågan, , Volkswagen

Kommentarer

#1
2011-10-06 08:45

En intressant fråga som tas upp. Förbrukningen på min Golf årsmodell 2000 var 1 liter olja på 100 mil. Det var en 2,0 liters bensinmotor på 115 hk. VW/Audi motorerna drar mycket olja. Min svärfar har en Audi A6 årsmodell 2008. Den "dricker " 1,5 liter olja per 100 mil.

#2
Raymond K
2011-10-06 09:01

1 liter på 100 mil låter väldigt mycket.

#3
2011-10-06 09:07

Jag tycker det luktar öststaterna. Det kändes fånigt när jag körde chefens "fina" Audi och olje lampan börjar lysa för att man ska fylla på olja. Jag själv körde en Opel som då inte ska vara premium men oljan behövde jag aldrig fylla på och det tyckte jag var premium. Men jag håller med. Det skulle vara med i beräkningarna och i miljöfrågan

#4
2011-10-06 10:34

Jag har varit med om att min VAG fått fylla olja mellan servicarna. Det var en passat 1,8T som behövde 0,5 - 1,0 ilter när den gått 1200mil. Den körde jag 6000mil, bilen efter det 8000mil och nuvarande har körts 6100mil - aldrig fyllt på olja mellan servicarna... Alla har gått på longlife... Måste skilja otroligt mycket mellan bil och bil!!

#5
2011-10-06 10:53

Vi har en flotta på hundratals VAG bilar här och jag har inte hört om nåt spridd problem med oljeförbrukning. Jo, på gamla motorer har man hört om det. Och visst, ibland kan det vara fel på motorn. I såna fall måste man ha ett mått när oljeförbrukningen blir problematisk och då ligger gränsen ganska högt. Och blir det mer än så, ska man kunna ta det på maskinskadeförsäkringen.

Sedan finns ju även "användarfel". En del människor har ingen susning och har en dåliga vana att gasa lite väl mycket på kall motor, en viktig orsak till motorslitage som leder till oljeförbrukning. Det svider varje gång man ser någon gasa iväg sådär, man hör nästan hur motorn lider.
Eller så gasar man typ aldrig så att kolvringarna aldrig slits in som de skulle, som också resulterar i oljeförbrukning. Minsta motorn hade räckt.

Tror det eller ej, men hur man behandlar bilen har också betydelse... även om motorerna är mycket mindre känsliga idag finns inga underverk.

#6
2011-10-06 10:58

Efter att ha kört fordon från Renault, Toyota och Honda är man bortskämd med att aldrig behöva fylla på olja men än en gång per år. Den franska motorn läckte olja, så det var tur att det var plastpanel under motorn och om oljan inte skulle läckt ut skulle även denna bil klarat sig med försumbar oljeförbrukning. Annat var det med en gammal Volvo som drog 1 liter på 100 mil, fast då hade tidigare ägare kört nästan 40 000 mil med bilen. Heder åt Volvon som fungerade utmärkt fastän den var totalt ovårdad och misskött. Motorer av låg kvalitet som kan finnas i riktigtbilliga Kina mopeder kan börja dra riktigt mycket olja efter kanske 1000 mil.

#7
2011-10-06 11:19

Har hört att VAG hävdar att 1 liter per 100 mil är "normalt".
Är föga miljömässigt att bränna så mycket motorolja....

Min gamla Cittra behöver inte fyllas mellan bytena (kör 1500 mil).

#8
2011-10-06 11:38

min förre bil, Megane II, fyllde jag på 0,5 liter vid ett tillfälle på 5,5 år. Den nuvarande Megane III, drog ca 2 deciliter på 2800 mil, så det går att bygga motorer som inte sörplar olja...

#9
ehijne
2011-10-06 12:03

På min Passat Ecofuel har jag inte behövt fylla på en droppe på de första 900 milen.

#10
2011-10-06 13:51

Mina VW motorer kan behöva tappas ur emellanåt så lite de drar
:oD

#11
2011-10-06 13:58

Min Peugeot 406 som gått snart 25 000 mil (-00) drar ca. 0,5-0,8 liter/2200 mil ungefär. Jag kan fylla på lite en gång mellan oljebytena, men jag måste inte. Och då är bilen utan motorvärmare = många kallstarter på vinterhalvåret = mer slitage.

#12
2011-10-06 14:35

På min Passat 1.8 och SAAB 9-3 fick jag fylla på olja under inkörningsperioden, dvs de första 1000milen. Aldrig därefter.
På min nuvarande VW Passat TDI har jag aldrig behövt fylla på olja mellan service.
Så varför skulle man redovisa oljeförbrukning?
Håller med tidigare inlägg, har man kört in bilen på ett felaktigt sätt och förstört cylinderväggarna så klart att den kan dra olja. Men en korrekt inkörd modern bil drar ingen extra olja.

#13
2011-10-06 14:48

Jag har en V6 Mercury-motor som drar en halv till én liter i timman ...
.
fast det är ju förstås en 2 taktare :oD

#14
Omberg
2011-10-06 15:18

Hej Gabbe!
Ett gott råd till din svärfar: Kräv att verkstaden gör ett test av oljeförbrukningen, det är ingen svår konst för en bilmek.
Om den drar 1,5 liter på 100 mil då skulle kanske motorn ha bytts på garantin??
Jämför med min gamla SAAB 9000, den drar inte en droppe och har snart gått 28000 mil.
Kanske dags att vi testar oljeförbrukningen efter långtesterna. Hemska tanke!!! Alla dessa enormt dyra verkstadsbesök, det kanske är oljan man behöver så många pengar till???

#15
Inbo
2011-10-06 17:03

Klart att VAG döljer detta.
Vem köper en bil som är törstig på Dyr olja?

#16
2011-10-06 17:12

Nu var det inte frågan om VAG's uppgifter Inbo, det gällde Vib's tester!
Enl svaret är det fullt normalt med 5 liter per 1000 mil i flertalet fabrikat .. (en halv liter/100 mil)
I mina öron låter det det helt osannolikt men .... Läs svaret!

#17
2011-10-06 17:43

8st VAG bilar har varit i min ägo sedan 1998, EN påfyllning vid 1200mil, dvs inkörning...

#18
2011-10-06 19:48

Efter sammanlagt 25000 mil med A4Q 2,0TDI har jag en(1) gång behövt fylla på olja mellan servicarna som ligger mellan 2000-3000 mil. Däremot hade jag en gång i tiden en Audi 80GL -76 och den var inte nådig. Där kan nog en liter per 100 mil stämma rätt så bra. Men det var 1979.

#19
2011-10-06 20:09

Min Peugeot 307 1.6 har jag aldrig behövt fylla på olja i mellan dom 3000milen som e serviceintervallet.

#20
2011-10-06 20:57

vw golf 2.0 "APK" motorn och Audi v6 2.4 ,förbrukar mycket olja.

#21
2011-10-06 21:46

Min Volvo 245 av 1990 års modell drar på sin höjd några deciliter mellan oljebytena, som sker var 1500 mil, och motorn har gått runt 55000 mil.
Hade en Caddy som tjänstebil i 12000 mil och den brukade larma för låg oljenivå lite innan det var dags för service.
En halvliter per hundra mil, som står i artikeln, påminner om mitt 70-tal, när man tidvis hade en B18-motor som var helt slut. Min allra första bil, en SAAB Niosex, skulle däremot dra en hel del olja, men det är en helt annan sak.

#22
2011-10-07 07:33

Min bil en Skoda Fabia 1,2 HTP Combi -06 gått över 13800 mil efter jag köpte fabriksnytt bil. Den drar olja ca 0,5 - 0,7 liter per varje 1500 mil. Jag har aldrigt fyllt på olja utan service oljebyte var varje 1500 mil. Nöjd.

#23
2011-10-07 07:44

Hej Omberg! Tack för ditt svar: svärfar har krävt det flera gånger men verkstadens attityd var flera gånger: det där är normalt. Sedan tröttnade han på bemötandet han fick på verkstaden och bytte bil.

Han var nöjd annars med Audin, motorn fungerade bra, inga elfel eller större bekymmer med bilen, det var en lyckad exemplar. Han kände ändå för ett bilbyte och köpt en annan bil och han är nöjd med den. Den drar inte en enda droppe olja:)) Man behöver inte fylla på alls mellan serviceintervallerna. Så han är nöjd nu.

Jag har inte heller kvar min Golf, behövde byta bil eftersom vi har fått tillökning i familjen. Men jag saknar min Golf på något konstikgt sätt. Tror att jag kommer att ha en när jag blir gammal:)) Hoppas jag lever då!

#24
ehijne
2011-10-07 09:56

Det känns lite som en häxjakt på VAG.
Jag har c:a 40.000mil med lika VAG bilar, nya som begagnade under de senaste 12 åren och har inte haft några problem med oljeförbrukning. Har fyllt på en (1) gång ttalt mellan service på dessa mil.

#25
2011-10-07 15:53

Hade en Audi A6 tidigare som verkligen drack olja. Aldrig mer en VAG produkt för min del!

#26
2011-10-07 16:24

ehijne!Den här debatten handlar om problem med hög oljeförbrukning hos Vw koncernens bilar,uppenbarligen förekommer problemet.Om du inte tål att ditt favoritmärke kritiseras-läs inte här.Jag tycker det är bra att Vib tar upp förekommande problem på bilar oavsett om det gäller Audi,Bmw eller Fiat eller Dacia.

#27
2011-10-07 19:07

Läs svaret Stefan Eriksson.
"Volkswagen är inte ensamma om detta "

#28
2011-10-07 20:09

Det har skrivits och pratats i flera år om att framförallt VW och Audi har haft problem med hög oljeförbrukning på vissa motormodeller.Jag tycker att det är självklart att det debatteras,inget bilmärke är heligt för debatt eller kritik.

#29
2011-10-08 10:59

Har en Skoda Octavia -00 ,visserligen har den gått endast 12000 mil,öljebyte efter 1000 mil= en gång per år,aldrig fyllt på olja mellan byten.
Nöjd Skoda ägare

#30
2011-10-08 12:19

Att bygga motorer med orimlig oljeförbrukning för att sänka bränsleförbrukningen utan att informera om orsaken till detta är ju som att fuska i idrott genom doping!

De luft/oljekylda boxermotorerna från VW hade för sin tid extremt liten oljeförbrukning, trots mycket större tekniska krav än med vattenkylning!

Så kunskaperna borde vara tillgängliga om det inte existerar vattentäta skott mellan konstruktörsgenerationerna.

#31
Håkan A
2011-10-09 12:58

Tyska bilar (med undantag få i stort sett bara MB) brukar dicka olja och börja knacka efter några år.

Vissa brukar t o m stinka olja, framförallt Fordar och främst äldre sådana. Luktar det bränd olja så hittar man alltid en äldre Ford en eller några bilar framför. Skapar huvudverk och trafikfara ju!

Inte en raggarmisshandlade Volvosar brukar knacka eller lukta.

Enda fördelen med tyska bilar är att man bara behöver fylla på olja och slipper byte. en tysk bil är alltså alltid välservad. men tyvärr tröttnar många dyrt och jobbigt och min sierra lyste alltid rött vid kurvor eller när jag växlade ned.

dessutom är motorknack jobbigt för öronen.

Omberg: Det finns en äldre bonde utanför Kisa (som åker dit för djurmisshandel då och då) som kallas Omberg (Östergötlands största knöl.) Är det du?

#32
Raymond K
2011-10-09 18:30

Min Passat som nu gått över 20.000 mil dricker 1L olja/år och knackar inte.
Behövs knappt fyllas på mellan servicarna.

#33
2011-10-11 08:55

V.A.G her överlag ett oförtjänt bra rykte.. Jag skulle alldrig köpa en tysk bil, inte värt dom extra kronorna för ett märke. Skulle hellre ta en mazda..

#34
Raymond K
2011-10-11 10:44

Jag köper däremot hellre en tysk bil, Jag har ägt många och i huvudsak varit mycket nöjd. Japanska bilar har jag aldrig ens tittat åt.

#35
2015-01-07 19:28

En motor som drar 1l/1000km har för stort spel mellan kolv och cylindervägg, endera förvärvat genom slitage eller pga att kolven har fått min mått och cylindern har fått max mått vid tillverkningen. Inget är exakt, Fabriken har fastställt måttens toleranser för ingående delar naturligtvis. Så har det alltid varit på motorer, allt annat förklarande är "försäljarsnack" Det är tvärtom så att en tät motor drar mindre olja/bränsle automatiskt. Att det skulle ha att göra med utvecklande av bränslesnåla motorer är nys. Gå över till 20/50W-olja så minskar förbrukningen markant. Alla fabrikanter har dessa "måndagsexemplar"

#36
2015-06-22 22:27

Hej. Har själv en Audi A5 med vilken jag har problem med oljeförbrukningen. Drar 1lit på ca 40-45 mil. Använder rekommenderad 5-30 olja vilket börjar bli mycket kostsamt. Ser att någon bl a Jete rekommenderar att köra på 20-50 olja, min fråga är då om inte motorn tar mer skada eller? Upphör även rök och sot med denna olja? Novis vad gäller motorer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.