Bild
Nästa artikel
Dödsolyckor med fotgängare ökar

Dödsolyckor med fotgängare ökar

Nyheter

28 fotgängare omkom i trafiken under årets första sju månader, jämfört med 11 under samma period i fjol. Det visar färsk statistik.

Under perioden januari till och med juli de senaste fem åren har i genomsnitt 22 fotgängare omkommit i den svenska trafiken.

I år har utvecklingen varit negativ. Under årets första sju månader förolyckades 28 gångtrafikanter, visar siffror som tagits fram av trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

För att värna om de oskyddade trafikanterna kommer Polisen att genomföra extra hastighetskontroller under vecka 34. Insatserna koncentreras till tätorter.

Samma vecka kommer NTF själva att mäta hastigheter på platser där fotgängare är särskilt utsatta. Man kommer dessutom att informera lokalt om sambandet mellan hastigheter, fartgränser och trafiksäkerhet.
 
Diskutera: Vad tror du ligger bakom ökningen?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-08-22 16:03

Inte undra på, när man slopar övergångsställen och skapar allmän förvirring, både för fotgängare och förare.

Sedan upphör jag inte förvånas över fotgängare som leker rysk roulette med sina liv, genom att gå mörkt klädda och utan reflexer.

Som fotgängare har man ju ett eget ansvar, och man måste tänka på att det finns idioter som inte fattar att man ska släppa fram fotgängare. Oavsett vems felet är, så är det ändå den oskyddade trafikanten som drabbas hårdast...

#2
2011-08-22 17:06

Det är sant att det togs bort för många övergångar. Folk går nu var som helst.
Bra belysning på övergångarna hjälper till att flytta focus till fotfolket. Ögonen dras automatiskt till den ljusaste ytan.
Volvos kamerasystem är en bra uppfinning som kan rädda några människor om året. Mercedes kommer snart med ut med ett liknande. Sån teknikutveckling är bättre än massa hästkrafter och blingblingdioder.
Varför inte införa automatisk tutning också.

#3
2011-08-22 17:54

Statistiskt är det de äldre, alltså 65+ som mest drabbats av den ökade dödligheten bland fotgängare ... och polisen väljer att öka övervakningen vecka 34, alltså i samband med skolstarten.
Är jag ensam om att inte riktigt förstå resursfördelningar? Eller kan det vara så att man misstänker skolbarnsföräldrar för att köra ihjäl äldre medan de ändå är barnlediga?
:o)

http://www.ntf.se/Tidning/default45084.asp

#4
Pulu
2011-08-22 18:05

Det är riktigt skrämmande att det omkommer i snitt 4 st/månad. Undrar hur många skadade det varit under samma period?

Det skulle vara riktigt intressant att veta vad det beror på...
"Nya hastighetskontroller för att öka säkerheten" hmmm då är det alltså hastigheten det beror på?

Är det verkligen hastighetsöverträdelser som är huvudorsaken...

Har olyckorna skett på övergångsställen, nattetid i glesbygden (mörker) etc...

Hoppas bara att de som dragit slutsatsen att det större antalet skulle bero på högre hastighet än den gällande, verkligen har haft rätt underlag för att göra den bedömningen....
Själv har jag lite svårt för att köpa den förklaringen men jag har inte heller all fakta...

#5
Pulu
2011-08-22 18:10

@Jes
Ja så måste det ju vara förstås :)

Tackar för länken!

#6
2011-08-22 19:12

Ja, hur många av de här olyckorna har skett vid övergångsställen? Hur många har skett inom 30 skyltat område.
Däremot har jag läst ett flertal rubriker som handlat om fotgängare som gått längs vägen och blivit påkörda och omkommit.
I och för sig kan det vara förståeligt att olycker vid övergångsställen ökar. Men är det att undra på när fotgängare och cyklister leker självmordspiloter?

#7
2011-08-23 11:11

Erfarenhet av stockholms trafiken är att folk bara går rakt ut framför bilen ofta med mobiltelefon i handen som skymmer sikten för dom.
Mammor med barnvagnar är också en totalt livsfarlig övergångare. Som spädbarnsförälder är man ju outvilad, lite stressad och har svårt att fokusera. Ska man förbjuda nåt i bilar så är det först och främst bebisstol brevid föraren, vad är en mobil mot en nerbajsad hungrig vrålande bebis?

I många länder är det gångtrafikanten som ska vänta på bilarna. Skulle vara en lösning men jag tycker inte det räcker. Lägg lite pengar på viadukter eller gångtunnlar istället för på SL´s pseudoekologiska verksamhet. Landstinget kan väl köpa SL istället och skippa SLkortet. Den största utgiften för SL verkar vara kontrollanterna.

Se till att man kan parkera i stan utan att bli ruinerad så slipper man ilskna företagare med böteslappar på rutorna. Fan vad man kör dåligt när man är sen till ett jobb eller man fått böter på sina skattebetalda gator när man bara försöker få firman att gå med vinst.

Som bilist är man en skitstövel tydligen och när man blir behandlad som en sådan blir man lätt vårdslös och förbannad.

Ögonkontakt vid övergångställe är i alla fall ett krav innan jag bränner förbi någon tveksam fotgångare. Ett avtal mellan oss med respekt och omtanke är trevligt och spar liv och lemmar. Testa det och flirta lite på en gång så blir dagen lite roligare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.