Nästa artikel
6 av 10 bryter mot nya fartgränsen
Nyheter

6 av 10 bryter mot nya fartgränsen

Publicerad 15 juni 2011 (uppdaterad 16 juni 2011)
Sex av tio kör snabbare än tillåtet på vägar där hastighetsgränsen nyligen sänktes från 90 till 80. Det visar nya mätningar från NTF.

Under 2009 skyltades det om i stora delar av det svenska vägnätet. Längs 1 200 mil väg korrigerades hastighetsgränsen från 90 till 80 km/tim för att anpassa farten efter hur vägarna ser ut.

Mätningar som genomförts av Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, vid 37 av de här vägarna visar att majoriteten av bilisterna inte rättar sig efter de nya gränserna. Jan Sandberg är vd på NTF:

– Jag är något förvånad, men inte helt överraskad, säger Sandberg till Vi Bilägare.

Resultatet från mätningen visar att medelhastigheten endast sjunkit fem km/tim, trots att sänkningen uppgick till det dubbla.

– När man minskar med tio kilometer i timmen är det ju inte bra när det bara går ner till hälften. Därför har vi ett jättearbete framför oss för att få trafikanterna att förstå sambandet mellan högre hastighet och risken att dö i trafiken, säger Jan Sandberg.

Svårt att nå ut
NTF registrerade också flera bilar med vad man själva kallar ”extremt höga hastigheter”. Snabbast gick det på landsväg 164 mellan Tanum och Ed där ett fordon passerade i 201 km/tim.

Jan Sandberg vill nu se mer och bättre information om riskerna med hög hastighet.

– Vi har försökt i samband med att gränserna lagts om, men det är svårt att nå ut till alla trafikanter, säger Sandberg.

– Jag tror inte att det är så många som känner till att en hastighetsökning med en kilometer i timmen ökar risken att dö med fyra procent i intervallet mellan 70 och 90.

Diskutera: Varför bryter så många mot de nya fartgränserna?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-15 15:03
Dagon

Just på de vägar där gränsen sänkts från 90 till 80 brukar jag själv fortfarande köra 90. Det krävs helt enkelt för att anpassa sig till trafikrytmen och inte ses som en bromskloss. 6 av 10 verkar alldeles för lite, rättare borde vara 9 av 10.

#2 • Uppdaterat: 2011-06-15 15:24
Gösta_L

Ett mycket skrämmande utfall.

Mycket riktigt, som Jan Sandberg påpekar, behövs mer information och utbildning kring riskerna med höga hastigheter.

Utbildningen till de yngre bör förstärkas, då de är framtidens trafikanter.
När mina barn växte upp fanns trafikundervisning under lättsamma former på musikskiva, med de populära figurerna Televinken och Anita.
Ett mycket sunt sätt att lära ut trafiksäkerhet till de yngre.
Tyvärr verkar Televinken-figuren inte finnas längre, varken som musik eller TV-program.
Varför inte ett liknande koncept med dagens populära figurer, exempelvis Björne.

#3 • Uppdaterat: 2011-06-15 15:45
ehijne (ej verifierad)

Respekten för hastighetskyltar är dålig. Detta beror på att det skyltas 70 eller 80 på väger som är lämpliga för 90 och att man på så sätt får en trafikrytm på 90-100km/h.

#4 • Uppdaterat: 2011-06-15 16:12
Focus

Blåögt att vara förvånad över detta utfall. Det finns inte en möjlighet att ha koll på alla dessa hastighetsändringar. Nu finns det kommuner ute i landet som skall införa differerade hastigheter även inne i städerna, vissa gator skall ha 30, andra 40 och någon 50 bedömt efter trafikintensitet. För att komma tillrätta med hastighetsöverträdarna måste man ha hastighet som bedöms av bilisten som meningsfull och dessutom kan övervakas. T.ex. 30 km/tim inne i villaområden som aldrig besöks av polis är fullständigt meningslös. De som har något i huvudet kör med lägre hastighet än 30, de som inget har i huvudet skiter i om det finns skyltar som det står 30 på. Gör en genomgång av alla hastighetsbegränsningar som finns, ta bort eller ändra de som inte uppfattas som meningsfulla och inte kan övervakas.

#5 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Svaret är busenkelt. De allra flesta upplever att fartgränserna ofta är för lågt satta och därför bryter många mot dom, mig själv inkluderad. Om en regel eller lag inte efterlevs av majoriteten så måste det ju bero på att det fel på den och inte på folket!

#6 • Uppdaterat: 2011-06-15 16:18
Raymond K (ej verifierad)

Vem orkar hålla reda på alla olika hastigheter? Efter att man kört ett tag på en mindre landsortsväg kommer man inte ihåg om det var 70 eller 80. Sedan finns det vägar som i stort sett ser likadana ut med knappast någon bebyggelse ändå kan 90km/h plötsligt ändras till 80km/h för att en kanske en älg sprang ut på vägen och orsakade en olycka där för 5 år sen. Det finns ingen logik i eländet. förutom i samhällena där det är 50 eller 30 som gäller.

#7 • Uppdaterat: 2011-06-15 16:51
KaptenOberkommando

Förutom antike Gösta så är de flesta överrens:

1) Förr fanns i stort sett bara 30, 50, 70, 90 och 110 och man kunde lätt se på vägtypen vilken hastighet som gällde. Enkelt!
2) Nu dräller det av hastigheter och det är i praktiken omöjligt att hålla reda på vilken som gäller eftersom hastigheten skiftar snart sagt varje 100 meter.

För övrigt, vem blir förvånad? Resultatet visar bara att folk inte accepterar de här dumheterna längre. Detta är en protest som visar att folket har fått nog. Ingen förstår myndigheternas "logik". Själv kör jag som förut - alltså efter de gamla hastigheterna. Är det lite trafik och bra förutsättningar kör jag lite för fort och är det tät trafik med dåliga förutsättningar kör jag till och med saktare. Sunt förnuft, helt enkelt.

#8 • Uppdaterat: 2011-06-15 18:37
Rustan Werling

– Jag är något förvånad, men inte helt överraskad, säger Sandberg till Vi Bilägare.

Vilket skönt uttalande, snacka om helgardering :)

#9 • Uppdaterat: 2011-06-15 18:57
Erik N

Ju säkrare bilar, desto lägre hastigheter!
Det är det som kallas logik...

#a • Uppdaterat: 2011-06-15 19:14
Inbo (ej verifierad)

Aj aj VÄGVERKET nu har ni sänkt hastigheten överallt och resultatet blev skrämmande!
Olyckorna har ökat med ca 30 %

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.