Bild
Nästa artikel
Osannolik dödsolycka blir rättsfall

Osannolik dödsolycka blir rättsfall

Nyheter

Kvinnan blev påkörd bakifrån och fick huvudet spetsat av baksätets nackstöd. Nu åtalas föraren som körde på kvinnan.

Det var i april 2009 den 63-åriga kvinnan körde längs Ängelholmsledan, vid Brohults trafikplats utanför Helsingborg. Där blev hennes Toyota Aygo påkörd bakifrån.
 
Kvinnan ådrog sig svåra skador och avled på sjukhus två dagar senare. Dödsorsaken fastslogs till att baksätets nackstöd spetsat kvinnans huvud. Sätet antas ha studsat framåt, varpå nackstödet lossnat och slungats framåt.

Till rättegång
På tisdagen ställdes föraren som körde på kvinnan, en 78-årig man, inför rätta för vållande till annans död. Det rapporterar Helsingborgs Dagblad.

Åklagaren menar att mannen är ansvarig för kvinnans död, att han varit oaktsam, kört för fort och inte hållit rätt avstånd. Försvarsadvokaten Pontus Peyron menar dock att mannen ska frias på grund av olyckans osannolika omständigheter.

– Kvinnan hade en alldeles osedvanlig otur. Om det inte vore för det olyckssaliga nackstödet skulle hon ha undkommit oskadd, säger han till Helsingborgs Dagblad.

Bland annat Trafikverket, Rättsmedicinalverket, Statens kriminaltekniska laboratorium och Toyota har analyserat olycksbilen för att klargöra händelseförloppet. Ingen har lyckats.

"Baksätets lås inte trasigt"
Bengt Dalström, informationschef på Toyota i Sverige, säger att olyckan är fruktansvärt tragisk och samtidigt otrolig annorlunda.


Han menar att det är svårt att säga varför nackstödet kastats framåt eftersom bilen var så pass skadad efter kollisionen, där hastighetsskillnaden mellan bilarna var stor.

– Om ryggstödet sitter fast är avståndet mellan nackstöd och tak inte tillräckligt stort för att nackstödet ska kunna lossna, säger Bengt Dalström till Vi Bilägare.

Under sin undersökning av bilen kunde Toyota konstatera att baksätets lås inte blivit sönderdraget. Utöver det vet man inte vad som hänt.
 
– Om vi börjar spekulera innebär det också att vi skuldbelägger någon. Det gagnar inte någon och framför allt gör det inte olyckan ogjord, säger Bengt Dalström.

Tingsrätten meddelar domen i ärendet den 25 januari.

Diskutera: Vad tycker du om olyckan och det rättsliga efterspelet?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
gunnar44
2011-01-18 12:24

De här är väl inte så mycket att orda om eller hur? Ansvaret ligger ju alltid på den bakomvarande som ska hålla sådant avstånd till framförvarande att ingen olycka sker. Konsekvenserna för en trafikolycka kan man aldrig överblicka. Är man vållande blir konsekvensen den att vållandefrågan tas upp även när det gäller vållande till kroppsskada eller vållande till annans dödsfall.

#2
2011-01-18 12:31

Sant och är man 78 år och inte ser framförvarande bil borde man nog inte köra bil.

#3
Nils Hult
2011-01-18 12:43

Herregud! Kolla tjockleken på ryggstödet. Som en wellpappkartong! Nackstöden sitter tydligen i skruvmejsel-tjocka upphängningar!

#4
2011-01-18 13:19

Re Nils Hult
Hur tjocka tror du de måste vara för att hålla om du får en bil i låt säga 70 km/t rakt in i baken...?
Och har du tagit reda på hur tjocka de är....?

#5
Anynomus
2011-01-18 13:50

Faktum är att wellpappbilar som Toyota Aygo borde förbjudas. Helt ärlig uppfattning.

För övrigt är det tunt med information om omständigheterna. Inga hastigheter nämns, inget nämns om väderleksförhållandena etc. Den juridiska knäckfrågan är ju vållande till annans död. Enligt försvarsadvokaten skulle kvinnan ha överlevt om det inte hade varit för nackstödet. Och enligt Toyota ska nackstödet inte kunna lossna om ryggstödet är fastlåst.
Så, antingen har nackstödet suttit löst från början (eller felaktigt fastsatt) och då är det Toyota-förarens fel - under förutsättning att nackstödet kan tas bort vid behov och sättas dit igen. I annat fall borde Toyota stämmas (återigen!) för livsfarliga bilar.

#6
2011-01-18 13:59

Re Anonymys
Du gör det enkelt för dig, en Aygo är falig om man blir påkörd bakifrån av en Golf, en Golf är farlig om man blir påkörd bakifrån av en V50, en V50 är farlig om man blir påkörd bakifrån av en Audi Q7, en Audi Q7 är farlig om man blir påkörd av en Lastbil.......

Tyvärr kan vi inte lösa detta problem, hur stor bil man än köper så kommer det alltid att finna andra större bilar......

Vi kan inte kräva att alla ska köra stora bilar, lika lite som att alla ska ha små bilar.... Olycksrisk är något vi får lära oss att leva med, det är oundvikligt oavsett storleken på bil......

#8
Greger G.
2011-01-18 14:22

Säker bil med 2 decimeter deformations-zon också!

#10
2011-01-18 14:41

Re ni tre under här.....:)
Ni som skriker mest, det är Toyota/Peugeot/Citroen som alla delar på denna bilmodell, den är dock långt ifrån minst och har väldigt bra krockskydd för sin storlek 4 stjärnor samma som näst sista generationens BMW 5 serie och Audi Q7, ska vi förbjuda dom också då....?

Väx upp...!

#11
Greger G.
2011-01-18 15:03

Re: Simon no1
Öhhh! 4 stjärnor i småbils-klassen motsvarar INTE 4 stjärnor i storbils-klassen!!! Kasta en fotboll mot en tennisboll och se vilken som får ta upp energin...

#14
789
2011-01-18 15:12

Simon:
Skärp dig! Vem tror du ser flest stjärnor Toyota stackar´n eller killen i den stora rejäla Audi Q7eller BMW 5 föraren?

#15
Uno Lööv
2011-01-18 15:21

Kolla defomrmationszonen bakifrån (eller framifrån eller från sidan). Krockuddar är ett komplement men ersätter inte deformationszoner eller balkar. Föressten, har bilen plåt på sidan om passagerarsätet bak? Och bara tyg istället för gummi i "bagaeutrymmet". Fattigt! Men ändå är den dyrare än större, bättre och troligtvis i verkliga olyckor något säkrare Dacia. Men ju större desto bättre.

#16
Anynomus
2011-01-18 15:23

Bäste Toyota-älskare Simon no1: Vem gör det enkelt för sig? Det går - självklart - aldrig att komma runt "problemet" med olika stora och olika tunga bilar. Men chanserna att överleva t.ex. en påkörning bakifrån eller vilken krock som helst ökar ju trots allt ju större bil du sitter i - även om den du krockar med är större än din.
Men att tillverka och sälja sådana här pyttesmå bilar - tunna som wellpapp - med deformationszoner som i praktiken inte tål att bli knuffade på med knäet är direkt oansvarigt. Med all respekt för den döda kvinnan och hennes anhöriga, men jag anser att man som konsument måste göra mer riskmedvetna avväganden vid ett bilköp. Om jag hade fått välja mellan att sitta i baksätet i en Toyota Aygo eller i en Mercedes S-Klass och blivit påkörd t.ex. bakifrån hade jag självklart valt att sitta i S-Klassen (vi ponerar nu också att samma 78-åring kör på mig med samma bil i båda fallen).

Jag har själv tittat på Aygo av rent bilintresse men har ärligt skrattat åt denna Kalle Anka-variant till bil. Vem som helst ser ju för f-n att den är en dödsfälla. Men att inte ens nackstöden sitter fast är bara så ynkligt (om det nu då inte kan ha varit något slags handhavandefel - men inget verkar tyda på det).

Aygo ska börbjudas att säljas. Dessutom borde hela Toyota sättas i karantän i minst fem år.

#17
Uno Lööv
2011-01-18 15:36

Visst, vissa mindre begåvade kan gå på reklam som säker, krockuddar och fyra stjärnor. Men det är fult av Toyota att använda det i t ex reklamen. Euro ncap skulle även de bli mer tydliga men det är iofs ett rätt oseriöst företag. På med vaningstext på en tredjedel av bilarna istället!

Visst, det finns undantag men i de flesta fall av olyckor är en stor, mjuk bil säkrast. http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhet.aspx?id=nvvedkyg

#18
Uno Lööv
2011-01-18 15:38

Läs om Tyottan på länken nu Simon.

#19
MBfreak
2011-01-18 15:39

Så fort en artikel handlar om något negativt så handlar det om Toyota.

#20
Uno Lööv
2011-01-18 15:41

Säkrast trots åldern och enkelheten alltså. En vanlig stor, modern bil är alltid säkrast.

#21
Dennis Johansson
2011-01-18 15:56

JAg har själv en Aygo. Därför att den är billig att åka i och skatten är låg. Innan har jag haft Volvo 740 och 240.
Dessutom kör jag hälften av alla mina årliga mil på mc.
När man bor själv eller man bara är två behöver man inte större bil.
Om alla tänkte att de inte köpte större bil en de verkligen behöver, skulle hela bilparken bli mindre.
Men då många människor styrs mer av tramsiga saker som image och mode, krävs det att stora bilar blir så dyra att köpa och äga innan de kanske börja använda förnuftet istället. En stor bil som tar 7 personer är det väldigt få som behöver. Sätt krav på att man har en familj på minst 5 för att få köpa en!

Med mindre stora bilar i trafik blir de mindre säkrare att färdas i.

#22
2011-01-18 16:06

Re Greger G
Jo så länge du inte frontalkrockar så gör det faktiskt det.....

Sen handlar det inte bara om storlek på bil vid en frontalkrock, det har bevisats mer än en gång, du kan ju kika på Youtube när Fifth Gear testade Renault Modus mot Volvo 940

Modus = Tennisboll, 940 = Fotbollen enligt din teori...:)

http://www.youtube.com/watch?v=86M_fV-1yKY

#23
2011-01-18 16:08

Uno, nix jag är Simon och står för det, skulle inte fjanta mig med flera olika signaturer som vissa andra.....

#24
Vis
2011-01-18 16:14

Den enda sannolika är att nackstödet legat löst på hatthyllan.
Jag tror många bör tänka på vad som ligger löst i bilen

#25
2011-01-18 16:17

Re Anonymus (som inte ens vågar framträda med namn)
Aygo/C1/107 är inga wellpappbilar hur mycket du vill förlöjliga dom, deformationzonerna är fullt tillräckliga för denna lilla bil, om du kör rakt in i en bervägg så är den lika säker som en stor bil med 4:a stjärnor...

Rörelsemassan i den lilla bilen är betydligt mindre än i en tung bil, därför klarar den sig med en mindre deformationszon...

Ditt förakt för Toyota genomsyrar hela din avslutning och därför är det svårt att ta dig på allvar... Toyota säljer många bilmodeller som är rankade i topp vad gäller säkerhet, köp en sån om det är säkerhet du är ute efter, alla vet att man är mer utsatt mot andra fordon i en liten bil, med ditt resonemang skulle alla köra 24 meters långtradare men frontar 2 så överlever de inte heller....

Så sluta gnäll och inse fakta, människor väljer beroende på olika faktorer olika bilar att köra, låt dom få göra det....!

#27
Anonym-ous
2011-01-18 16:21

Simon no1, med din signatur är du precis lika anonym som vem som helst utan fullständigt namn.
om tex jag skulle kalla mig Ann Onym är ju inte det något bevis för att jag verkligen heter Ann, eller hur. sluta tjuta om signaturer nu, du och alla andra lättstötta krakar.

#28
2011-01-18 16:26

Re Uno Lööv
Intressant länk, enligt forskarna på Folksam hadde Volvoföraren haft mycket kraftiga skador på ben och bäcken.... Du kan läsa direkt från testresultatet här....;)

Läs och njut....;)

http://www.folksam.se/testergodarad/krockfilmer/krocktest/hurklaradesigforarna

#30
2011-01-18 16:29

Re Anonym-ous
Den är faktiskt inte så anonym eftersom jag heter så...;)

#33
Philip Brink
2011-01-18 16:30

Blev påkörd förra vintern bakifrån sittandes i en Aygo, hastighet 30km/h vid kollisionstillfället. Hände ingenting förutom att bilen så förskräcklig ut bakifrån men bortsett från det och lite nackont klarade man sig hyfsat. Att bli spetsad av nackstöd låter helt osannolikt och hur i hela friden har de kunnat lossnat och vända på sig?

#34
2011-01-18 16:33

Philip det var skönt att höra för det är ingen stor deformationszon bak.... Troligtvis är det som någon skrev att nackstödet låg på hatthyllan.....

#35
Vis
2011-01-18 16:34

Nackstöden går att ta lös och lägger man det på hatthyllan så skulle detta kunna hända

#36
Anynomus
2011-01-18 16:38

Simon no1: Du är precis lika anonym som alla andra. Och vet vi ens att du verkligen heter "Simon"?

För övrigt har du usel dag, på vilken intelligensen lyser med sin frånvaro. Du skriver: "Aygo/C1/107 är inga wellpappbilar hur mycket du vill förlöjliga dom, deformationzonerna är fullt tillräckliga för denna lilla bil, om du kör rakt in i en bervägg så är den lika säker som en stor bil med 4:a stjärnor...
Rörelsemassan i den lilla bilen är betydligt mindre än i en tung bil, därför klarar den sig med en mindre deformationszon..."

Ditt resonemang kretsar alltså bara kring att du med din Aygo krockar helt utan inblandning av andra fordon. Men om du blir påkörd t.ex. bakifrån när du själv står stilla kan du glömma ditt önsketänk om "låg" rörelsemassa. När den där V70:n kommer i 70 knyck bakifrån sitter du där i baksätet på din Aygo med en wellpappstjock deformationszon. Och då kan du glömma din låga vikt - det är Volvons rörelsemassa som bestämmer hur mycket mosad du blir.

Det här fallet är allvarligt och måste utredas noggrant. För om det visar sig att Toyota säljer den där Aygo behäftad med allvarliga konstruktionsfel (i förlängningen lika med säkerhetsbrister) måste bilen förbjudas att säljas.

Till och med Simon no1 förvånar med sitt onyanserade resonemang. Men det klart: Anfall är bästa försvar, heter det ju.

#37
Doktor Dahlqvist
2011-01-18 16:42

Inget fel på Aygon. Otur bara. Liten bil är aldrig lika säker som en stor, speciellt om den blir påkörd bakifrån.

#38
Anynomus
2011-01-18 16:42

Jo, det var jag som öppnade för möjligheten att det kunde vara ett handhavandefel om nackstödet nu kunde plockas bort.

Men bra är att diskussionen kommit igång om dessa sillburkar. Vem - VEM - vill sitta i baksätet på den Aygon och bli påkörd bakifrån vid ett trafikljus? Någon? Givet att alla väljer en större bil i det läget. Om man öppnar upp tänket lite, vill säga.

#39
2011-01-18 16:43

Re Anynomus
Jag vet inte vart du tillbringat dina levnadsdagar men småbilar är inget nytt...!

Du framstår bara som en sur Toyotahatare.... Vad tror du det hjälper dig med en V-70 när en långtradare susar in i baken i 70 km/t.......?

Lägg av med fjanteriet och inse att det är farligt att sitta i en bil oavsett vilken..... Är du inte medvetan om det borde du nog sitta hemma och inte ens där är du säker.......:)

#40
Vis
2011-01-18 16:45

Den som orsakat olyckan är inte en aygo det är en "anonym" bil som kanske har haft dålig sikt eller dåliga bromsar. sen om man har saker löst i bilen spelar märket ingen roll

#41
Uno Lööv
2011-01-18 16:49

Större risk att krocka med bil än långtradare och i låg hastighet kan en stor bil klara sig mot lastbil. Idoitiskt att sitta i en liten bil, framförallt Toyota. Simon är inte kunnig men skriver ändå utan att ens tänka igenom det han skriver. Det man skriver/säger måste man analysera lite först.

#42
2011-01-18 16:51

Vilken hatthylla skulle nackstödet ha legat på menar ni? Finns ju ingen...

#44
Vis
2011-01-18 16:52

Verdensvejr: begåvat bilen på bilden är inte ens bucklig

#45
2011-01-18 16:52

Kolla bilden på hur man tror det gick till istället: http://hd.se/helsingborg/2011/01/11/78-aring-infor-ratta-for-osannolik/

#46
2011-01-18 16:53

Re Uno Lööv
Kul att du ifrågasätter min kunnighet utan att veta fakta, det säger det mesta om hur du funkar.....:)

Sagor finns, men dom är aldrig på riktigt förstår du....;)

#48
2011-01-18 16:55

Vis: Va? Bilden ovanför visar klart o tydligt frånvaron av en hatthylla där man skulle kunna lägga nackstödet

#49
2011-01-18 16:59

Re Verdensvejr
Kul att se skissen på hur dom gissar att det gåt till, det tyder på två saker om det varit så, baksätet var inte låst, och nackstödet var inte fastsatt, bägge är lite märkliga.... Ändå märkligare blir det när man läser i artiklen...:

Experter från polisen, Vägverket, Rättsmedicinalverket, Statens kriminaltekniska laboratorium, ett försäkringsbolag och två Toyotaavdelningar har analyserat händelsen utan att kunna slå fast vad exakt som inträffat.

Ändå har man ritat en skiss...?????

#50
jUrlNOnoett
2011-01-18 17:10

Lastat mkt utan att orka/komma ihåg att spärra tillbaka sätet? Tagit bort nackyddet för bättre baksikt? Allt är farligt i så här små bilar. Förbjud!

#51
789
2011-01-18 17:12

Karl axel bakaxel:
Jag kritiserar ej bara Toyota utan alla bilmärken då det finns skäl därtill. Se tex vad jag skrev härunder i spalten där det uppdagats att Volvo saknar temp mätare i moderna bilar. Om det tycker jag inte! Uselt är vad jag skrev!! Finns det skäl att kritisera, gör jag det! Gäller även Toyota trots att min fru har en men vi kommer absolut inte att köpa en ny Toyota en gång till trots att Toyota har mycket bra lack kvalitet och mycket bra rostskydd. Nästa bil blir definitivt en Europeisk bil där det lutar mot en Audi A4 Quattro eller kanske en SAAB 9-3 kombi med AWD. Vi försökte förövrigt sälja Toyotan på "Blocket" i höstas utan att lyckas. Både SAAB och VAG betalar ett helt horribelt inbytespris varför det ej blev affär då. De rekommenderade "Blocket" och "tji" vi fick! I vår försöker vi en gång till....

#52
jUrlNOnoett
2011-01-18 17:15

eller man behöver inte ens lasta mkt förrän baksätet måste lossas lite i en toyotta

#54
2011-01-18 17:18

Re jUrlNOnoett
Jag tror ett löst nackstöd är lika farligt oavsett bilmärke vid en påkörning bakifrån.....

#55
2011-01-18 17:21

Re 789 du har ingen och har aldrig haft nån Toyota, du har ju redan avslöjats tidigare, vet inte varför du fortsätter med detta påhitt, när du påstod dig ha den på blocket så fanns den ju inte ens där....!

#56
Karlaxel bakaxel
2011-01-18 17:24

789 så som du har kritiserat Toyota är väldigt omoget och onyanserat utan perspektiv. Så du får ursäkta jag tror varken att du eller som du skriver din fru äger en Toyota. Hur dum får man vara? Först kritisera Toyota för än det ena än det andra och sedan vill man sälja sin bil nu i vår! Snacka om att binda ris på egen rygg.Jag tror ni får behålla er Toyota alternativt ge bort den! Jag funderar fortfarande på vad du är för dubbelnatur? Något måste vara fel.....

#58
2011-01-18 17:31

Tragisk olycka. Flera bilmodeller vet jag har spärrar så att nackstöden inte glider ur själva. Hur Aygo har vet jag inte. Frågan är hur starka dessa fästen är dock. När inte avståndet är längre än vad det är till ryggstödet är det kanske inte så konstigt att det viker sig framåt. Det naturliga vore annars att det slungas bakåt i bilen, när påkörningen sker bakifrån. Nu var inte ryggstödsfästena skadade. Då är det nära till hands att tro att det inte satt fast. Det är dåligt att det inte finns bättre varningar på sådant i Toyota. Jag blir rädd av att se det lilla utrymme som är bakom ryggstödet på en Aygo, och då är det stort jämfört med en IQ.

#59
Karlaxel bakaxel
2011-01-18 17:32

Simon no1 detta förklarar en heldel. 789 är en mytoman eller vad? Jag förstod att något varit fel då jag följt vad denna person skrivit om Toyota en längre tid. Och att det inte är något att fästa sig vid vad denna person skriver.

Ändå skulle jag inte köpa en Aygo och försvarar inte en sådan typ av bil. Men 789s skriverier om Toyota blir ju bara för mycket då de gör många andra vettiga bilar med bra säkerhet tex Toyota Avensis som är säkrast enligt Folksam och bra betyg Euro-Ncap. En sådan bil skulle jag tänka mig från Toyota.

#60
#1 Tysken
2011-01-18 17:57

När det gäller krockvåld bakifrån mot en minibil som Aygo där man sitter med huvudet nära nog i bakrutan är inte är den bästa bil att sitta i om olyckan inträffar.
Att tro att den är säker pga av antalet stjärnor i EuroNcap så gäller det krock i offset framifrån och sidokrock.
I EuroNcap får bilen stjärnor motsvarande sin egen klass.
Självklart är en liten bil i underläge mot en större oavsätt antal stjärnor.
Men har en minibil fem stjärnor så klara man sig bättre än en som har färre, men en större bil har alltid överläge om de har samma antal stjänor.
Det är tragiskt med dödsolyckor och att sätta sig i baksätet på en minibil och någon kör på bakifrän, då kan det vara den sista resan man gör.

#61
Vis
2011-01-18 18:10

varför diskuterar ingen bilen som inte kunde bromsa
det räcker inte med att ryggstödet är lösgjort då skulle nackstödet träffa i ryggen på framstolen och med den mjuka sidan först, (oavsett bilmärke)
sen är det spärrar på nackstöden, så enda möjligheten är att nackstödet låg löst i bilen troligtvis på hatthyllan, och då spelar märke eller storlek på bil ingen roll. Tydligen krävs inga kunskaper om konstruktion och krafter i rörelse för att bli journalist i alla fall det är tydligt om man läser HD.

#62
Anynomus
2011-01-18 18:14

Simon no1, har jag antytt att småbilar skulle vara något nytt? Visa gärna var i så fall.

Läser du vad jag skriver? Varifrån får du resonemanget om vad jag tror det hjälper mig med en V70 när en långtradare susar in i baken i 70 km/t? Det jag skrev var att om du står stilla i ett trafikljus med din Aygo med vänner i baksätet och blir påkörd bakifrån av en V70 kommer det garanterat att gå sämre för dina vänner än om de hade suttit i baksätet på en S-Klass eller 7-serie. Du förstår väl själv att den extremt korta deformationszonen på Aygo är att betrakta som wellpapp? Och skulle nu en långtradare ränna in i häcken väljer jag - och garanterat alla med mig (utom du, då) - att sitta i en stor bil med långa deformationszoner än i en liten fågelholk med extremt korta deformationszoner. Kännbart blir det i vilket fall som helst, men dina chanser att överleva och klara dig undan onödigt svåra skador minskar bevisligen.

För övrigt var du själv som gjorde självmål genom att hävda att deformationszonerna inte behövde vara så långa på en Aygo eftersom rörelsemassan var så låg att den därav klarade en krock mot en bergvägg lika bra som en stor bil. Jag upplysde dig då om att du får räkna med att något annat fordon med största säkerhet kommer att vara involverat i smällen, och om du står stilla med din Aygo kan du glömma de korta deformationszonerna eftersom det är den påkörande bilens rörelsemassa som avgör hur det går (se andra stycket).

Vi kan avsluta med en till synes enkel fråga: Du får alternativen att hoppa från en meters höjd ner i golvet eller från fem meters höjd. Vilket alternativ väljer du? Vilket av de här två alternativen kommer att kännas minst?

#63
Vis
2011-01-18 18:16

#1 Tysken: Menar du att det är huvudsaken att man har en betydligt större bil än alla andra, och i så fall hur stor bör den vara nu för tiden och hur stor kommer man att behöva nästa år. ;-)

#64
Vis
2011-01-18 18:21

Anynomus: du skrev : Du får alternativen att hoppa från en meters höjd ner i golvet eller från fem meters höjd. Vilket alternativ väljer du? Vilket av de här två alternativen kommer att kännas minst?
Varför inte att du blir träffad av en V70 i 30Km eller av wellpapp i 30 Km

Vad jag menar är att tunga bilar är farliga för andra ;-)

#65
what ever
2011-01-18 18:50

Klart att gubben ska ha ett straff, han körde ju på henne!

#66
2011-01-18 18:58

"Förbjud Toyota!" Ska alla bilar som är dokumenterat farligare än Toyota förbjudas, bleve det allt bra tomt på vägarna.

#67
Anynomus
2011-01-18 19:06

Vis: Du pratar om självklarheter när du skriver om att tunga bilar är farliga för andra. Inte heller du verkar läsa och tänka efter. Jag gör ett tredje försök: Vi håller oss till två krocksituationer. I den ena kommer en V70 i 70 knyck och kör in bakifrån i en stillastående Aygo och den andra kommer samma V70 i 70 knyck och kör in bakifrån i en stillastående S-Klass/7-serie/A8. I vilken av de här bilarna sitter du helst i baksätet? Väljer du Aygo med 2 decimeter lång deformationszon bak eller S-Klass/7-serie/A8 med typ 1,2 meter lång deformationszon?

Några av er vill inte förstå eller väljer att spela Allan. Jag ger mig nu - ni får tro att ni vann. Men bilar som Aygo ska förbjudas sålänge det inte görs krocktester bakifrån och de här fåhelholkarna kan uppvisa godtagbar säkerhet för baksätespassagerarna.

#68
Anynomus
2011-01-18 19:16

Ok, jag gör ett fjärde försök - mest för att illustrera att även små bilar levererar stort krockvåld. Vi håller oss igen till två krocksituationer. I den ena kommer en Aygo i 70 knyck och kör in bakifrån i en annan, stillastående Aygo och i den andra kommer samma Aygo i 70 knyck och kör in bakifrån i en stillastående S-Klass/7-serie/A8. I vilken av de här bilarna sitter du helst i baksätet? Väljer du Aygo med 2 decimeter lång deformationszon bak eller S-Klass/7-serie/A8 med typ 1,2 meter lång deformationszon? Jag kan garantera att det blir mos av de som sitter i baksätet på Aygon - även om en liten sketen Aygo som ränner in i baken i 70 knyck.
Vad säger detta oss? Jo, att extremt korta deformationszoner utgör ett näst intill omärkbart skydd i dylika situationer.

#69
Karlaxel bakaxel
2011-01-18 19:28

Hur kommer det sig att då Toyota Avensis klassas som säkraste bil alla kategorier av Folksam? Den är varken störst eller väger mest! Men klassas som säkrast säkrare än nationalklenoden Volvo V70 enligt Folksams studier av verkliga olyckor. Hur förklaras detta av expertisen här på VIB?

#70
2011-01-18 19:30

Vad ska man dra för slutsats av Anonymous´ logik. Jo, att alla ska ha långa bilar. Men mänskligheten har en lång väg att vandra baklänges, innan den stora massan ska godta denna logik. (Eller kan det räcka med att lobotomera bort 30% av hjärnan?)

#71
FuliMun
2011-01-18 19:57

Enligt Folksam är Volvo 240 säkrare än Camry 97-01 och passat t o m 2004 eller vad det var o s v. Allt handlar om hur t ex balkarna sitter.

#73
Anynomus
2011-01-18 21:01

Pender:

1) Det är ingen "logik" jag presenterar utan fysikaliska fakta.

2) Ja, vad ska man dra för slutsats av mina fakta? Jo, att det går illa med deformationszoner som är så extremt korta att - som det syns på bilden - har baklyktan i arslet. Och visst är det så, att mänskligheten har en lång väg att vandra baklänges, innan den stora massan kan förstå fysikaliska principer (eller ens skriven svenska). Och lobotomi är ju en variant. Börjar du, Pender?

#74
2011-01-18 21:11

En sedan måste vara säkrare än en kombi. Hur många har surrat lasten i en kombi? Hur många har lastnätet uppe? Även matkassar utgör en fara. En djupfryst kyckling som kommer farande i 50 km/h rakt in i bakhuvudet är dödlig.

#75
Uno Lööv
2011-01-18 21:23

Allt blir farligt p g a tungden vid kollission även i låga farter. Räcker nog med en liten McDonaldsleksak barnet i baksätet tappar vid krock. En sådan kan döda.

#76
2011-01-18 21:40

Hur osannolik än händelsen är, så är det dock vållande till annans död.
.
Vad bilens längd har att göra med ett löst nackstöd att göra övergår mitt förstånd (en reflektion över en del kommentarer)

#77
2011-01-18 21:51

Uno, skriver man nåt så hopplöst omdömeslöst som "Förbjud Toyota", har med råge kvalificerat sej som hedersmedlem i byfånars sällskap. Att ha läst en massa böcker, har absolut noll korrelation med att besitta mänskligt omdöme.

#78
2011-01-18 21:51

Re Anynomus
Jag reagerade givetvis på att du tycker dessa småbilar ska förbjudas, det är ändå betydligare säkrare smäbilar än gamla tiders, så börja med att kräva att dom förbjuds först i så fall......

Din liknelse mellan att hoppa från en eller fem meter faller på sin egen dumhet, ska den få nån intressant liknelse så får du välja att hoppa från 5 meter och alternativen är att du får välja vikt på dig själv, vill du väga 50 kg eller 110 kg....?

I verkligheten är inte Aygon fastmonterad i vägen utan flyttar på sig, så därför kan du inte jämföra med att hoppa ner på ett golv.....

#79
Uno Lööv
2011-01-18 21:59

Nu tycker jag att du är orättvis. Jag har full koll på världen trots att jag samtidigt hunnit studera. Jag kan det mesta helt enkelt. Det är inget jag brukar skryta om men nu känner jag mig tyvärr tvungen. Som statsvetare så ogillar jag sådana här påhopp, jag har trots allt utbildat mig t ex för din skull, för att kunna bidra till ett bättre samhälle. Det har blivit ett av mina största intressen just för att jag genom mitt yrke kan hjälpa så många.

#80
2011-01-18 22:03

Re Uno Lööv
Och ändå sitter du här och smutskastar Toyota i tråd efter tråd så fort du får tillfälle.....? Tillåt mig tvivla på din berättelse......

#81
Uno Lööv
2011-01-18 22:08

Simon no1: Nu var det inte dig jag svarade.

Jag är en mycket omtänksam person vilket yttrar sig i exempelvis att jag varnar andra för oseriösa biltillverkare.
(Som du redan läst har mitt engagemang för mina medmänniskor t o m avgjort vmitt yrkesval.)

#82
2011-01-18 22:10

Har man åsikter typ "Förbjud Toyota", och påstår sej vara beläst, så blir man i alla fall en bra tröst till de som inte läst en enda bok.

#84
Uno Lööv
2011-01-18 22:17

Självklart ska vi förbjuda omotiverat farliga produkter. Toyota är inte bra för konsumenten på något vis. Är du irriterad på mitt uttalande, skapat med omsorg för t ex dig så blir jag orolig över hur vissa människor tänker bara för att de troligtvis själva råkat köpa en bil från den tillverkaren.

#85
2011-01-18 22:19

Re Uno Lööv
Nej du svarade inte mig, men efter att ha sett din låga nivå i många trådar här där jag själv blivit utsatt senast idag så kan man inte tro på dig. För övrigt är jag ingen lillpojk utan 47 år gammal så du har noll koll.

#86
Uno Lööv
2011-01-18 22:23

Bortgjord? Spela välutbildad?

Jag vet vad jag skriver och jag tycker man ska vara rak på sak och inte använda allt för krångliga ord som mjukar upp det hela. Man är inte rasist för att man säger sanningen om Toyota.

Att du är 47 år tvivlar jag starkt på. Men jag förnekar det inte, då jag inte har någon koll på det. Däremot har jag full koll på bilmärken.

#87
Jetta
2011-01-18 22:27

Att köra med baksätet i icke låst läge är inget brott enligt brottsbalken. Hade inte den bakomvarande kört på henne hade hon inte omkommit, alltså är han vållande till hennes död. Solklart.

#88
2011-01-18 22:31

Re Uno
Att som du snacka om att förbjuda Världens mest köpta bil visar bara på att du är totalt okunnig när det gäller bilar......

Varför är det bara du som har upptäckt detta och inte alla de som verkligen äger och kör Toyota...?

Du har tydligen gått på mediedrevet med hull och hår och tror att allt negativt som skrivs är lika med sanningen, eller hur skulle du annars kunna komma på nått så urbota dumt att förbjuda Toyota...??????

Nej du är nog en bluff och man kan absolut inte ta dig på allvar......

#89
2011-01-18 22:41

Uno, vet du inte att vi alla betalar skatt, till ett otal som är lika måttligt förtjänta av det allmännas stöd som du är? Skulle inte förvåna mej om det finns hundratals (ja, iaf tiotals), som lyckats skapa sej en försörjning av medborgarna, fast dom är ännu mindre dugliga än du är. Vi betalar även skatt till fängelsekunder.

#90
Uno Lööv
2011-01-18 22:53

Så bara för att jag inte gillar det bilmärket du kör (som du p g a att du köpt det försöker inbilla dig att det är bäst) så gör inte jag ett bra jobb? Kan du utveckla svaret lite?

#91
Observant
2011-01-18 22:55

Diskutera: Vad tycker du om olyckan och det rättsliga efterspelet?

#92
Uno Lööv
2011-01-18 22:58

Observant: Jag ber om ursäkt och förstår att du påpekar detta. Jag lämnar nu diskussionen.

#93
CharlieH
2011-01-19 00:14

Jag tycker man skulle utgå i från vad som hänt om inte nackstödet i bak lossnat. Någon form av annat men/ skada borde uppkommit på kvinnan, så då tycker jag att mannen borde dömts efter det istället, för det som olyckligtvis hände. Upptäcker man en svaghet hos Toyota Aygos baksäte, tycker jag att även biltillverkaren ska dömas. Nä, vållande till annans död, tycker jag verkar väl drastiskt i sammanhanget!

#94
789
2011-01-19 08:17

Bara för att en bil är stor betyder det nödvändigtvis inte alls att de är bränsletörstiga se tex Volvo V70 Drive, VW Passat Bluemotion, BMW´s 5 serie eller nya SAAB 9-3 TTiD med 180 hästar som bara drar 0,45 liter per mil! Nä, bort med de små trafikfarliga bilarna, oavsett märke, och släpp fram de stora, rejäla och trafiksäkra bilarna!

#95
2011-01-19 08:42

Uno, du skulle först frågat din mamma eller din vårdare, innan du skrev "Förbjud Toyota". Dom skulle avrått dej å det bestämdaste. Även fast jag för tillfället, eller rättare sagt min fru, råkar köra en Toyota, betyder inte att jag känner nåt speciellt behov att försvara det märket.

Vi har ju signaturen 789. Hans totalt sanslösa och osmakliga angrepp på Toyota, skapar mycken sympati för märket. (Hoppas Toyota betalar honom efter förtjänst.)

#96
789
2011-01-19 08:51

Pender:
Jag behöver inte Toyotas pengar med tanke på att jag har redan ett välavlönat arbete. Arbetar på av Sveriges största banker, topp tre, faktiskt. Vill du veta vilken?

#97
789
2011-01-19 09:01

Pender:
Man ska självfallet inte "förakta" eller beakta att alla inte har råd att köpa en ny stor, stark och säker bil men jag tror ändå att de flesta eller åtminstone många bilägare av små "skruttbilar" hellre borde köpa en begagnad större bil snarare än att köpa den där lilla bilen bara för att kunna "skryta" med att "jag har också köpt en ny bil". Jag ser, i mitt arbet, alltför många som inte alltid har det så "bra ställt" samtidigt som de släpar hem mängder med snask, godis, läsk och besöker McDonald´s istället för att laga egen och nyttigare mat hemma samtidigt som detta förfaringssätt faktiskt ger ett ekonomiskt utrymme att spara pengar till tex en större begagnad bil stället för den där nya lilla trafikfarliga skruttbilen. Eller hur?

#98
Anonym-ous
2011-01-19 09:36

789: ser du verkligen i ditt arbete att folk släpar hem mat från McDonalds, snask och godis? Du jobbade ju på bank, säljer ni det i banken då eller?
Din översittarattityd är talande för anställda i storbankerna...

#99
789
2011-01-19 09:47

Anonymous:
Javisst ser jag det. Vad man gör på banken vet de flesta och synnerligen jag i min position vet, ser och hör vad mina kunder sysslar med liksom folk i mer generella termer. Översittarattityd? Jag ser det snarare som ett problem då många klagar på dålig ekonomi samtidigt som de konsumerar alldeles galet vilket får konsekvenser både på lång / kort sikt. Men nu är det inte konsumtionsteori vi ska diskutera här, eller hur?

#100
Anonym-ous
2011-01-19 09:50

"Välkommen till Storbanken, här ger vi både placeringsråd och kostråd. vill du inte tala om vad du handlar kan du vara säker på att vi kollar ditt kontutdrag efter misstänkta transaktioner!"

#101
789
2011-01-19 10:03

Anonym-ous:
Jag märker att det är "lönlöst" att besvara ditt inlägg....

#102
Anonym-ous
2011-01-19 10:08

"Men nu är det inte konsumtionsteori vi ska diskutera här, eller hur?" ... men varför gör du det, då?

#103
Roland Bardun
2011-01-19 10:15

Vi bilister måste lära oss att hålla avståndet till fordonet framför oss(3sekundersregeln på sommaren.6sekunder vid vinerväglag)

#104
Anonym-ous
2011-01-19 10:17

789: det är lugnt, du behöver inte besvara mitt inlägg. jag vet att ni har mycket att göra på banken, placeringsråd mm samt bankstöd att fördela ut tillsammans med bonusarna. Sen ska ni ju hinna gå hem kl 15 också.

#105
Anynomus
2011-01-19 10:18

Det är obegripligt varför EU inte har lagstiftat bort för korta deformationszoner och varför krocksäkerheten bakifrån inte testas överhuvudtaget. EuroNCAP måste via EU tvingas att börja utföra krocktester bakifrån också - lämplig testmetod torde väl vara typ en stillastående bil och en som kör in med full frontträff bakifrån i 50 km/h (50 km/h torde väl vara en ganska "normal" hastighet i sådana situationer). Testdockorna som sitter i baksätet MÅSTE klara vissa skadevärden - gör de det inte får bilen inte säljas. Dessutom måste samtidigt alla bilar som ska säljas inom EU ha aktiva skydd mot pisksnärtsskador. På samtliga sittplatser!

Bilar som Aygo skulle aldrig klara ett påkörningstest bakifrån med den löjligt korta deformationszonen och därför redan nu förbjudas.

#106
2011-01-19 12:31

Men 789, då kanske du och jag är arbetskompisar. Jag är också kvällsstädare på bank. Och jag förstår att du anser ditt jobb vara välavlönat. Med din personliga kompetens, har du nog varit van med betydligt lägre lön. Men jag undrar om du inte är en mytoman. Ingen av mina städkompisar, har i närheten av så mycket sås i hjärnan som du hela tiden ivrigt skyltar med.

#107
789
2011-01-19 12:38

Pender:
Om du arbetar som städare på en bank och polerar dess marmorgolv finner jag på intet vis något underligt i det. Tvärtom är det utmärkt att du gör det men det är inte primärt det som diskuteras här och nu utan Toyotans usla krocksäkerhet. Den är undermålig och jag hoppas innerlikt att folk undviker denna bilmodell. Även du, Pender!

#108
2011-01-19 12:54

789, du har tydligen fått för dej att den artikel vi kommenterar, handlar om "Toyotas usla krocksäkerhet".

Det är bara dina egna kalejdoskopglasögon som gett dej den missuppfattningen. För egen del tycker jag det är lustigt, när mytomaner med dåligt ego, försöker blåsa upp sej i skydd av internet.

#109
2011-01-19 13:02

Re 789 gång på gång avslöjar du dig som den största mytomanen på forumet, bankanställd som kör Toyota Avensis, utlagd på Blocket men det fanns ingen Avensis där med rätt mil eller årsmodell, nu jobbar du på bank är välavlönad men ser från ditt jobb att folk handlar snabbmat på McDonalds.....;)

Visste för övrigt inte att välavlönade bankmän hadde tid att sitta på debattforum på dagtid..... Ja, ja....

När du sen skriver att Toyota har usel krocksäkerhet visar det än mer på din okunnighet, du får gärna tycka att de har vissa modeller med usel krocksäkerhet, men håll dig till det och blanda inte in märket, redan 2003 ansågs Avensis vara världens säkraste bilmodell, detta visade sig senare stämma även i verkliga olyckor där den petade ner Saab från tronen......

Till er som undrar så kan jag berätta att det görs krocktester även bakifrån av ett amerikanskt bolag (IIHS).

#110
Mr Security
2011-01-19 16:25

Hur många ska behöva sätta livet till innan alla förstår att Toyota inte är någon säker bil?
Ni har väl sätt de extremt farliga chinesiska bilarna? Toyota är lika plastiga och ligger också i Asien. Det förklarar ett och annat...

#111
Vis
2011-01-19 16:52

Anynomus: Jag anser inte att jag vet men jag tror inte att vikten på bilen är viktigast men det kan säkert någon räknaut vilka g krafter respektive bil utsätts för Man kan även säga att om du skulle krocka med en lastbil in i en berg vägg vill du då göra det med eller utan släp på 8 ton.
Men om jag skulle välja att krocka med en S-Klass/7-serie/A8 eller en Toyota Avensis tar jag helt klart Toyotan
Jag vet att alla biltilverkare gör bättre och bättre bilar så därför tror jag att om man ska generalisera så tar jag hällre en nyare bil än en tyngre. Jag kan även tycka att lösa saker i bilen oavsett om det är ett nackstöd eller annat ska man lägga på golvet inte på hatthyllan (men där spelar storleken på bil ingen roll)
Här är en krock om du är intresserad: http://www.youtube.com/watch?v=nnVNUvixWUQ

#112
2011-01-19 17:35

789 hamnade plötsligt på efterkälken.
"Både Toyota och China ligger i Asien. Därmed är Toyota farliga bilar,"
Nu får du ta dej i kragen 789, annars blir Mr Security kung på det logiska tänkeriets soptipp.

#114
Hadock
2011-01-19 18:45

Det som förvånar mig mest med den här tråden, och många andra på Vi Bilägares site, är att webmaster inte reflekterar över vad det innebär för tidningens image när flame-debatter som den här drar igång.

#115
2011-01-19 18:56

Att den som kör på någon bakifrån är vållande till själva olyckan, är sällan ställt utom tvivel. Att någon spetsas på nackstöden kan knappast den påkörande lastas för - den typen av skador är otroligt ovanliga, om de ens alls förekommit tidigare.
Antingen var ryggstödet inte fasthakat ordentligt (sånt slarv förekommer) eller så är hela konstruktionen feldimensionerad. Dessvärre är det inte så många andra än Saab som konstruerar bilar för verkligheten och inte bara för något test som försöker likna verkligheten, men sannerligen inte är heltäckande.

#116
og900t´79
2011-01-19 19:16

Tummen upp Roy J

#117
2011-01-19 19:33

Du överträffar dej själv Uno. Visst ligger både landet "Toyota" och "China" i Asien. Länderna Albanien och Sverige ligger båda i Europa. Därmed är det högst sannolikt att Albanien tillhör de mest framgångsrika tillverkarna av lastbilar i världen. Man kan bara inte tro att du finns.

#118
2011-01-19 19:36

Mr Security

Denna bilen tillverkas i Frankrike av PSA och är samma bil som Peugeot och Citroen... Du behöver nog läsa på lite innan du skriver....;)

#119
KarlAxel Bakaxel
2011-01-19 19:52

789 det är inte bara jag som anser att du är en stor mytoman i dina försök att svartmåla Toyota vad ligger bakom detta? Har du haft en svår uppväxt? Jag vill veta vad som ligger bakom detta beteende att hacka på ETT bilmärke hela tiden?

Och sedan vara så urbota korkad att påstå att man äger en Toyota (vilket vissa påstår att du inte gör vilket inte jag tror heller) för att i nästa andetag klaga över att man inte fått sin bil såld på blocket när man haft den där på annons (vilket du inte haft som vissa säger) tacka fasen för det som du skriver om Toyota här (vilket bara är lögn). Du måste vara urtypen för en dålig försäljare eller också ser folk att du är en bankman och att du försöker lura dom (jag litar inte på bankfolk).
789 du är en stor mytoman säkerligen är du också politiker på fritiden vilket gör saken komplett.

Jag frågade förut vad det är som gör att Toyota Avensis rankas som den krocksäkraste bilen av Folksam baserat på verkliga olyckor? Den får även högt betyg av Euro-Ncap. Det är väl en bilmodell från Toyota jag skulle falla för att köpa. Nämnda Toyota Aygo skulle jag inte vilja ha även om jag förstår att vissa tycker att bilen passar dom. Men se säker kan man inte säga att den bilen är inte någon bil i den klassen som gör att jag skulle välja en.

Uno Lööv du lovade att sluta skriva här gör det för du tillför inte mycket. Du och 789 kan ta varandra i hand och vandra härifrån saiten för mer korkade typer mytomaner har jag sällan stött på på en sait som denna. Vem tror ni bryr sig om på allvar vad ni skriver?
Troll!

Troligen var inte ryggstödet fasttryckt i sitt fäste på denna Aygo troligen var inte spärren till nackstödet tillräckligt itryckt/nedtryckt heller. Vid påkörning bakifrån blir ju ryggstöd och nackstöd som en katapult som slänger iväg nackstödet som träffar denna stackars kvinna i huvudet och avlider. Olyckliga omständigheter.

#120
2011-01-19 20:23

Ja det är märkligt att euro NCAP inte testar bilarna bakifrån. Nackskydden testar de, men då i släde. Och hur rättvist blir det? Stolen och deformationszonen är ju utvecklade i hop hos tillverkarna.

Har bilen en lång deformationszon så behöver ju inte nackskyddet ta upp lika mycket energi. Så en bil med sämre nackskydd i euro NACP kan vara bättre i praktiken. Och tvärt om, således.

Skulle en Aygo klara en smäll bakifrån i 56km/h ?

#121
789
2011-01-19 20:26

Shogun:
Varför kallar du dig Karlaxel Bakaxel? Nu har du bytt namn igen, Conny Karlsson!

#122
2011-01-19 20:34

Folksams verkliga olycksstatistik går att ifråga sätta lite. Äldre bilförare klarar sig sämre i olyckor än yngre. Det är fakta. Visa biltyper körs oftare av äldre och andra biltyper av yngre. Medelåldern skiljer sig en del mellan märkena alltså. Det borde påverka statistiken.

Lika så körs vissa bilar tuffare än andra. De borde ge högre krockvåld. Vissa används mer i stan(en viss typ a volyckor), andra på landet (en annan typ av olyckor) och vissa mer på långresor. Osv.

#123
789
2011-01-19 21:01

Thommys:
Visst går det att ifrågasätta Folksams statistik. Särskilt mot bakgrund av att de fick återförsäkra ALLA nya Toyota mot att de i gengäld skulle uppjustera dvs Toyotas olycksfrekvens men det uppmärksammade dvs genomskådade pressen och de bådas bluff uppdagades. Jag tror att det var 2007 eller 2008 som denna pinabla "statistik" och fejk iscensattes. Nu kommer "Toyota Talibanerna" snart igång....; - O.

#124
2011-01-19 21:48

Herrejävlar vad personpåhopp! Skärp för fan till er!
Det förvånar mig att inte Fredrik har reagerat och stoppat eländet.

Att defniera vad som är väsentligt i tillvaron - och dit hör rimligen en säkrare bil och inte chips, läsk alkohol, trots allt - är väsentligt när man har begränsad ekonomi. Men det är inte det den här tråden handlar om.

Att små deformationszoner är sämre än stora är väl helt självklart. Att en liten bil, generellt sett, ger ett sämre skydd än en större är också lika självklart (men undantag finns).
Att tjafsa om Toyota nu igen är ju enbart löjligt. För några år sen var Camry en av de allra krocksäkraste bilarna och Toyota har inte förrän på senare tid börjat få kvalitetsproblem i paritet med andra tillverkares.
Att skriva såna absurda överdrifter som några här i spalten gör ger inte precis något seriöst intryck.

(En språkfråga: Skilj på "de" och "dem".)

#125
2011-01-19 22:13

Jag vill åter ta upp ett onödigt irritationsmoment - den här jämrans sorteringsordningen av kommentarerna - att de senaste hamnar först.

För att följa allt från början, alltså läsa den första kommentaren, så ska man först skrolla ner för att kunna klicka på "Sista". Sen ska man åter skrolla ner för att komma till den första kommentaren. Efter att ha skrollat sig upp genom kommentarerna och vill läsa fortsättningen, så måste man åter skrolla neråt för att klicka på "Föregående". Och detta skrollande hit och dit måste göras hela vägen till den senaste kommentaren - eller var det den första? Hänvisningarna gör att man lätt blandar ihop det.

Jag har bett om en motivering till varför redaktionen valt den ordning som fortfarande gäller - men inte fått någon.
Om man nu lider av logiskt tänkande eller allmän beslutsvånda, så finns ju möjligheten att ge läsaren valmöjlighet - äldsta eller senaste först. Det praktiseras på en del webbplatser.

#126
Uno Lööv
2011-01-19 22:38

Simon: Jo, de kanske sätter ihop dem i Frankrike men det är japanerna som bestämmer just över Aygo, åtminstone vissa delar då det finns detaljer som skiljer mellan t ex Aygo och C1. Bl a löst sittande nackskydd.

Alla barnen körde bil utan Maj-Åta hon hade en Toyota (Som stod på återkallning.) :)

#127
Uno Lööv
2011-01-19 23:20

Dessutom har väl Toyota huvuddelen i bilen? är väl de som gör motor mm?

#128
CharlieH
2011-01-19 23:34

Det verkar som det är hög tid att Vi Bilägare gör det obligatoriskt för användare som vill kommentera att skapa sig en profil. Otroligt många pinsamheter har skrivits bara om denna artikel, av som det verkar, personer som inte är myndiga än på länge!

#129
2011-01-20 01:29

Re Uno Lööv
Ledsen att behöva tala om för dig att alla tre bilarna har samma fastsättning av nackstöd och eftersom så många utrett olycksbilen så lär det inta varit nått fel eftersom inge specialist hittat nått fel.....

#130
2011-01-20 09:10

Ja, som flera här nedan redan konstaterat, mynnade den diskussionen ut i ett slags metasamtal om personerna bakom artikelkommentarerna. Eftersom vi strävar mot att kommentarerna ska hålla sig till ämnet låser jag nu den här tråden.

Roy J:
Det finns olika skolor när det gäller publiceringsordningen av artikelkommentarer. Vissa framhåller att kronologi är det viktigaste, andra väljer att exponera den senaste kommentaren. Vi har valt det senare alternativet, men det är inget som är skrivet i sten och kan komma att ändras i framtiden.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.