Bild
Nästa artikel

Motorn skar efter råd av verkstaden

Reportage

När oljetryckslampan på Stefan Larssons Volkswagen Passat lyste gav verkstaden rådet att köra dit. På vägen skar motorn - en reparation som kostade över 50 000 kronor.

- Jag vill varna andra Volkswagen-ägare för att motorerna är mycket känsliga vad det gäller oljetrycket, det borde egentligen Volkswagen tala om för sina kunder, säger Stefan Larsson.

Det var i slutet av mars som motorhaveriet inträffade.

Blev bärgning
Larssons fru hade varit på Ikea i Jönköping och skulle åka hem till Tibro.

På hemvägen började oljelampan att lysa. Med i bilen fanns en släkting som trodde det kunde vara för lite olja eller fel på oljetrycksgivaren.

- De fyllde på olja och bilen skulle in på service eftersom servicelampan lyste. Men motorn rasslade och gick inte bra, berättar Stefan Larsson.

- Då ringde min fru till verkstaden i Skövde och frågade om bilen behövde bärgas dit eller om den gick att köra. Då fick hon till svar "om du kört från Jönköping och hem ska det nog gå att köra hit också".

Men på vägen till verkstaden Toveks Bil i Skövde skar motorn på alla cylindrar. Det fick bli bärgning till verkstaden ändå.

- När jag frågade vad som hänt med motorn så sa de bara att de ville ha betalt för att ta isär och analysera vad som hänt, säger Stefan Larsson.

- Vad det skulle kosta totalt sett kunde de inte säga. Och de blånekade till att de sagt till min fru att hon skulle köra till verkstaden med bilen.


Notan 51 000 kronor
Det som troligen orsakade haveriet var att oljesilen sattes igen på grund av oljekoks (klumpar i oljan).

Det är inget ovanligt fel, ofta orsakat av att bilen körts för länge mellan oljebytena. Men i de flesta fall går det inte så långt som till motorhaveri.

- Det man oftast gör är att göra rent oljesilen eller byta ut den och göra rent ventilkåpan från koks. Men den här motorn är ju redan körd, så det fick bli motorbyte, säger Daniel Lindqvist, verkmästare för Toveks Bil i Skövde.

Först fick Stefan Larsson beskedet att en utbytesmotor skulle kosta omkring 64 000 kronor.

Men eftersom verkstaden just då hade rabatt slutade notan på cirka 51 000 kronor.

Bilen hade gått cirka 13 400 mil när motorhaveriet inträffade, cirka 3 000 mil efter det att den hade servats.

- Jag visste ju att bilen skulle servas, men det går ju inte alltid att få tid hos verkstaden direkt heller. Och jag tycker nog att Volkswagen bör upplysa sina kunder om att motorerna är mycket känsliga för det här.

- I efterhand har jag fått höra av flera andra Passat-ägare att de kan få de här problemen vid 13 000-14 000 mil. Jag tycker att en bilmotor bör hålla längre. Andra Volkswagen-ägare bör varnas för att oljetrycket kan försvinna plötsligt, säger Stefan Larsson.

"Det vet ju alla"
Daniel Lindqvist är verkmästare på Toveks Bil i Skövde. Han känner väl till det här fallet:

- Om oljetryckslampan på en bil lyser så ska man inte köra den, inte ens en kort sträcka. Då kan det orsaka ett motorhaveri och det var just vad som hände i det här fallet.

- Kör man för länge med samma olja blir det tyvärr lätt att det koksar, oljan sätter igen oljetråget och oljesilen sätts igen. Om man kör med gammal olja så bygger man upp en skada på sikt.

- Det ingår i vår ram att informera om detta för våra kunder. Jag förutsätter att vi också har informerat om det, säger Daniel Lindqvist.

Från generalagenten Svenska Volkswagen har man inte gått ut med någon speciell information till bilägarna om att motorerna skulle vara känsliga för oljetrycket.

- Det vet ju alla att man ska stanna motorn omedelbart om oljetryckslampan lyser och kolla vad det står i instruktionsboken. Man ska inte starta bilen igen. Det vore tjänstefel av oss att tala om att man ska köra bilen i ett sådant fall. Beslutet låg hos henne själv, säger Daniel Lindqvist.

- Det gör mig förbannad att de blånekar till vad de har sagt. Aldrig mer en Volkswagen för min del, säger Stefan Larsson.

Diskutera: Vad tycker du om fallet med Stefan Larssons Volkswagen Passat?

Taggar: Reportage,

Kommentarer

#1
castrol
2010-09-07 09:28

Skyll dej själv - det vet väl alla att man inte ska köra en meter med oljetryckslampan lysande.
Dessutom vet väl alla att man måste byta olja då och då - får man inte tid på vw verkstan så får man väl göra det själv eller hos ok/mekonomen/motsv.

#1
Sigge
2010-09-07 09:28

Vilken överraskning motorlampan lyser och oljebye är inte gjorda och då går motorn sönder! Tänk lite själv istället! Dessvärre typisk ViB-artikel där man tror man har livstidsgaranti på allt på bilen oavsett om man servar eller inte. Nu ska vi se hur lång tid det tar innan ViB-censuren tar bort även detta inlägg.

#1
Gösta
2010-09-07 09:28

Kontentan av det hela är, lita aldrig på en bilverkstad, oavsett vilket bilmärke de representerar. De enda som gäller i den branschen är vinstmaximering. I detta fallet vad det betydligt mer inkomstbringande med ett motorbyte än ett oljebyte, man har sannolikt med uppsåt gett kunden ett dåligt råd för att motorn skulle skära. För att senare skörda frukterna och skära guld med smörkniv, 64 000:- för ett motorbyte, är motorn gjord av ädelmetall eller? Verkstadens "rabatt" på 14 000:- är ju ett hån. Nåja, man upphör aldrig att förvånas trots att man vet hur det funkar i branschen.

#1
Saabnisse
2010-09-07 10:19

Ett problem är att instruktionsboken anger 3000 mil för oljebytesintervaller och det är en sträcka som nästan enbart gäller taxiåkare.
Men det står också i många instruktionsböcker att om man kör korta sträckor med många kallstarter bör oljan bytas betydligt oftare.
Kanske redan efter 1000 mil.
Tyvärr är det många som inte läser instruktionssböcker och hellre kör efter förutfattade meningar.
Jag vet ett parallellfall nyligen med en grannes Golf som lånades ut till en person med begränsade kunskaper om motorer.
Oljetryckslampan tändes, men hon tänkte att det nog var fel på lampan och körde vidare.
Den motorn skar också.

#1
Marcus L
2010-09-07 10:22

Man kan undra vilken modern dieselbil Stefan Larsson ska köpa nu, som inte är känslig för dåligt oljetryck osv?
Slutkommentaren är ovanligt kortsiktig: "Aldrig mer en Volkswagen för min del, säger Stefan Larsson."
Stefan Larsson borde sagt: "Aldrig mer en bil från Toveks för min del". Det är ju ÅTERFÖRSÄLJAREN Toveks Bil som eventuellt ljuger, inte Volkswagen. Det finns gott om andra Volkswagen ÅTERFÖRSÄLJARE i hans region.

#1
Jägaren
2010-09-07 10:31

1) Som "CASTROL" säger: Lyser en röd lampa är det STANNA som gäller!!! Och det oavsett vad en jöns på verkstaden säger.
--
2) Inget ont om tjejer och bilar, men jag tror att en tjej i det här läget är mer "lättlurad" (missförstå mig rätt nu) än en kille. Jag tror att min fru hade gjort samma sak i det här läget - dock vet hon att ALLTID ska ringa mig först.
--
3) Att verkstaden har sagt åt Larssons fru att köra vidare tvivlar jag inte en sekund på. Jag tycker det är ynkligt av verkstaden att blåneka. Här borde faktiskt ett utdrag av telefontrafiken från fruns mobiltelefon i alla fall kunna bevisa att samtalet har ägt rum - och uitfrån detta torde det vara självklart att hon fått rådet att köra vidare eftersom det var precis det hon gjorde. Verkstadens klantighet anser jag kunna bevisas!
--
4) Så har vi då det här med 3000-milsintervall. Är det inte bevisat att de här LongLife-intervallen är felaktiga? Motorerna klarar inte detta. Egentligen anser jag att det här ett fel som Volkswagen AG borde stå för, eftersom slagget i motorn har byggts upp just på grund av ett flertal för långa bytesintervall.
--
5) Att döma av bilden torde Larsson ordna en motortvätt mellan varven. Motorn verkar vara lika skitig utanpå som inuti.

#1
Krister
2010-09-07 10:41

VW skickar ju med en flaska olja att ha i reserv för man vet att den KAN dra lite extra mellan serviceintervallen, bara att fylla på.
Hur många andra märken gör så, där är det helt upp till föraren att stå för detta.
Sedan 3000mil service är ju väldigt varierande på hur man kört bilen. Vissa har en tung högerfot, service oftare, andra har en lättare, längre serviceintervall.
Men håller med övriga, aldrig köra med oljelampa tänd. Det vet väl alla.

#1
Lars
2010-09-07 10:54

det är inte bara VW som har detta problem. Även Toyota tex den 1,8 liters motor som bla sitter i Toyota Avensis har samma problem. ViBilägare tog häromåret upp det fall där en killes Toyota Avensis skar beroende på att oljan hade klumpat sig sk "oil sludge" där Toyota helt avvisade kundens krav på rättelse. Så även Toyota har samma fel som VW. Jag anser i detta fall att kunden borde begära in en samtalslista samt att avlyssna samtalet med verkstaden och därmed är bevisningsfrågan löst. Till kundens fördel!

#1
Jägaren
2010-09-07 11:20

LARS: Lyssna av ett samtal? Lagras alla samtal för senare uppspelning? Att samtalet har ägt rum kan ju lätt konstateras, men går det att få det uppspelat? I så fall är det rena guldläget.

#1
Tommy
2010-09-07 11:33

Av konkurensskäl har de flesta bilmärken 3000 mils intervaller mellan oljebytena, vilket för de flesta är åt fanders för långt. Jag kommer inte upp till 3000 mil per år, därför byter jag en gång per år, oavsett mätarställning. Min SAAB 9-5 plingar till i displayen och säger samma sak, fastän reklamen säger 3000 mil!

#1
jarl
2010-09-07 11:34

Haha... VW och deras kunder...

#1
bjorn
2010-09-07 11:46

Enkel att undvika!! Byt olja vart 500:e mil så slipper man dessa problem!!!! och satsa på en olja med kvalitet!!

#1
skurt
2010-09-07 11:47

3000 mil mellan oljebyte är så fel... Fast VW motorer drar väl så mycket olja att man bara behöver fylla på?

#1
lubos
2010-09-07 12:47

Koksande motorer lär vara ett typiskt fel på den omtalade biltypen. Det är därför märkligt att verkstan kunde ge rådet som berättades eftersom en igensatt oljesil torde vara en av de vanligaste följderna förutom en eller annan lagerskärning pga igensatta oljekanaler. Emellertid ska bilen precis som det står i alla instruktionsböcker till alla biltyper omedelbart tas ur drift om den omtalade lampan lyser, oavsett vad verkstan säger, eftersom de inte kan känna till de verkliga orsakerna.

#1
Lasse
2010-09-07 12:53

Man blir så förbannad då man läser om bilägares fullständiga okunskaper och att de sedan har mage att skylla ifrån sig offentligt.

#1
Benny H
2010-09-07 12:55

Ännu en klantig bilägare som försöker skylla ifrån sig! Om man inte byter olja efter 1500 mil i det svenska klimatat ska man betala för att lära sig av sina dumheter. Och detta gäller alla märken inga undantag. Bor man i ett varmt land utan kallstarter så funkar det säkert med 3000 mils intervall, i Sverige gränsar detta till idioti. Och köra när oljelampan lyser? Man tar sig för pannan...

#1
Johan
2010-09-07 13:14

Kör en Audi som har varit servad vid 2100 mil och nu står den på 3700 köpte den nyligen men skulle vilja byta olja men audi säger att jag ska vänta till lampan tänds om cirka 2000 mil det låter ju som idioti..har kört japanskt tidigare och då var det 1500 mil men audi har visst bättre olja eller något..Men VW är ju samma ägare och deras och skoda verkar rasa pga långa intervaller..nej jag ska nog lämna in min till helgen. vill inte att en 200kk+ bil ska rasa.

#1
Johan
2010-09-07 13:56

Re: Gösta
Jag bytte nyligen toppen på min motor (på garantin) och verkstaden debiterade generalagenten BMW på drygt 60.000:- för det (jag har kopia på deb.) Så att byta hela motorn för 64´ låter ju inte så dyrt om han nu fick en helt ny. Mvh

#1
mctar
2010-09-07 14:00

Min VW-verkstad rekommenderade mig att byta olja varje år alt. var 1500:e mil, trots att det står 2år alt. 3000mil i serviceboken. "Då kan du ta en lite billigare olja istället för att komp. merkostanden" Låter som sund förnuft.

#1
Eric
2010-09-07 14:08

"Skyll dej själv - det vet väl alla att man inte ska köra en meter med oljetryckslampan lysande"
Inte helt rätt..
Jag körde vidare trots att oljetryckslampan (den med en oljekanna som symbol) lyste. Lämnade bilen på verkstad för kontroll. Det kostade mig ett antal pengar att får reda på att jag inte läst instruktionsboken tillräckligt noga, lampan dubblerade nämligen också som laddindikator.
Det var alltså "bara" dålig laddning. Pinsamt.....
(Denna bil, en japs, hade fö en amp-meter som vid tillfället visade lååågt)

#1
Marcus L
2010-09-07 14:20

Det som gäller är UPP TILL 3000 mil under optimala (teoretiska) omständigheter. Inget att häkta upp sig på, av ren självbevarelsedrift bör man byta olja senast var 1500 mil, oavsett vad tillverkaren säger.

#1
Aldrig Audi mer
2010-09-07 14:29

Man kan aldrig lita på VW och Audi verkstäder.
Min erfarenhet av dessa i mer än 25 år så har det visat sig att de har enorm låg
kompetens över vad de sysslar med.

#1
Johan
2010-09-07 14:33

Har hört mycket skit om VW och deras verkstäder genom åren men har nu trotsat allt och köpt en audi. Var inne och pratade med dom på verkstaden dom verkade trevliga. Men dom sa att audi har krånglat till det med sina serviceintervaller. Ska nog lämna in min den har gått snart 1700 mil sen senaste servicen. 3000 verkar ju helt sjukt. men hur funkar det att seva när ingen lampa har tänts ännu? Blir det krångel senare?

#1
Gustav
2010-09-07 14:38

Man kan undra över varför varningslampan för lågt (eller obefintligt) oljetryck började lysa.
Kan orsaken vara att det var för lite olja i motorn?
För ett antal år sedan testade någon motortidning hur långt man kunde köra en bil efter att ha tappat ur motoroljan. Efter ett par kilometer skar motorn. Om någon motortidning vill testa något annat idiotiskt, så kan ni alltid testa hur långt man kan köra utan kylvatten...

#1
pelle
2010-09-07 16:07

Jarl:
Nu måste du ta din eftermiddags välling så att du inte blir så gnällig! Toyota har också liknande fel. Har du glömt det?

#1
Jarl
2010-09-07 16:09

Tss! Toyota har inga fel.

#1
jarl
2010-09-07 16:10

VW, Audi, Skoda = fel i minut och parti

#1
patrik
2010-09-07 16:22

VW och Tele 2 ! man skall skylla sig själv hee...he...hee..

#1
Jägaren
2010-09-07 16:24

Men jag måste säga att det finns exempel på omborddiagnossystem som fungerar utmärkt vad gäller oljebytena och det är Mercedes Assyst-system. Där sitter det en oljesensor som mäter föroreningarna i oljan och talar om exakt vid vilken tidpunkt ett oljebyte skall göras. Det kan således inträffa redan efter 1 400 mil eller vid 2 000 mil, helt beroende på hur bilen har körts. En perfekt lösning, anser jag.

#1
Kalle
2010-09-07 16:40

VAG - gör om gör rätt.....har inte ni redan tillräckligt dåligt (service-)rykte!?

#1
Pelle
2010-09-07 16:45

Jag som retat mig lite på de täta dyra oljebytena i min etanol-Ford (var 1000 mil). Det kanske inte är så dumt ändå!? Välservade etanolbilar med oljebyte var 1000:e är nog inte fel!

#1
Per
2010-09-07 16:48

Tänds oljetryckslampan = stanna motorn direkt och kolla oljenivån, finns tillräckligt med olja i motorn då är det något annat fel = ring bärgaren, Intressant att det inte bara är Toyota och Saab som har motorproblem.

#1
Marcus L
2010-09-07 17:33

"Jägaren 7 sep 2010
Men jag måste säga att det finns exempel på omborddiagnossystem som fungerar utmärkt vad gäller oljebytena och det är Mercedes Assyst-system. Där sitter det en oljesensor som mäter föroreningarna i oljan och talar om exakt vid vilken tidpunkt ett oljebyte skall göras. Det kan således inträffa redan efter 1 400 mil eller vid 2 000 mil, helt beroende på hur bilen har körts. En perfekt lösning, anser jag."
Volkswagens system fungerar också så.

#1
JAM
2010-09-07 17:49

Det här kommer vi att få "uppleva" oftare i framtiden. Biltillverkare vill att på papperet skall vara billigt att äga bilen, alltså säger man 3000 mil(Taxi kanske ok varma motorer hela tiden)
mellan olje byten, det är långt speciellt om du har stadskörning (mycket start och stopp samt många kallstarter) oljan späds med mycket bränsle vid "choke" körning. Sedan i stället för att forska fram bränslesnålare motorer sänker man viskositeten (tunnare) olja för att sänka det indre motsåndet i motorena högre viskositet(tjockare ) olja ger högre bränsle förbrukning. Men då uppstår ett nytt problem med lägre viskositet får man tunna oljor typ 5w-30 och nu finns det även 0w -20 dessa oljor tål inte så höga tempraturer som de med högre viskositet, en kombination av allt detta gör att koksning blir ett problem.

#1
Jägaren
2010-09-07 19:01

Marcus L: Men trots detta kan Volkswagens system tillåta upp till 3 000 mil mellan bytena (rena dårskapen!). Två bekanta till mig med MB 210:or kommer aldrig över 1 800 mil med 163 hk bensinmotorn. Vid hästsläpsdrag är intervallet betydligt kortare. Det är just här som Mercedes system är avgjort bättre uppbyggt. Systemet verkar vara betydligt mer skonsamt mot motorn - utan några "fantasisträckor".

#1
Åke
2010-09-07 19:02

Äntligen förstår jag!
Letar på blocket efter en begagnad bil, hittar många där man bytt motorn. Kunde inte begripa varför...
Själv byter jag alltid (själv) olja och filter efter 1000 mil. Då håller motererna minst 30.000 mil.
Vänta till efter 3.000 mil är vansinne. Det innebär att vissa bilägare byter vart 3-4:e år. Man ska byta minst en, och gärna två gånger om året oavsett körsträcka.

#1
Sprinter
2010-09-07 20:46

Har byttet inn min Mercedes sprinter 315cdi til 316cdi for for 3a gang, dem har jeg i 4 år kjører ca 22000 mil på 4 år. Der er olje byttet på 4000 mil og det fungerer helt problemfritt i alle år, det er en motor på 2,2Liter som brukes i E klasse og C klasse. Har og en BMW 530d 08 gått 6000 mil følger bilens service indikator og det fugerer meget bra, så jeg skjønner ikke helt problemet her inne. Bruker Castrol edge 0-40

#1
tratt
2010-09-07 21:18

4 liter+filter + gör-det-själv (OK)=ca.550-600 :- ! No big deal .
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Helsyntetisk-motorolja-0W30-Longlife/

#1
Krille
2010-09-07 22:01

Problemet är väl att vag verkstäder säger 3000 mil. När jag köpte min bil var ett av försäljningsargumenten att det var långt mellan servicetillfällena och det var viktigt för mig. Om man sedan säger du skall byta var 1500 mil istället då känner jag mig rejält lurad. Om vag koncernen skryter med långa serviceintervaller, då skall de också stå för det.

#1
åke
2010-09-07 22:23

oljelampan lyser, fyller på olja. Motorn låter illa
ca 3000 mil sedan service "går inte alltid att få tid på verkstaden" fortsätter att köra= Skyll dig själv skyll inte på verkstaden.

#1
Jes
2010-09-07 22:38

Har inte läst min instruktionsbok sedan några år men nog är det så att intevallet är 3000 mil eller 12 månader?
Nåväl, däremellan måste ägaren faktiskt själv kontrollera oljenivån och fylla på vid behov.
Att en verkstad skulle säja att det går bra att köra trots att oljelampan lyser ... det tror jag inte på ... såvida inte man kanske frågade växeltelefonisten ..

#1
Jes
2010-09-07 22:40

Hmmm, när jag tänker efter så gäller 3000 mil väl bara om man använder sk longlife olja ... ??

#1
Marcus L
2010-09-07 23:15

Jägaren 7 sep 2010
Marcus L: Men trots detta kan Volkswagens system tillåta upp till 3 000 mil mellan bytena (rena dårskapen!). Två bekanta till mig med MB 210:or kommer aldrig över 1 800 mil med 163 hk bensinmotorn. Vid hästsläpsdrag är intervallet betydligt kortare. Det är just här som Mercedes system är avgjort bättre uppbyggt. Systemet verkar vara betydligt mer skonsamt mot motorn - utan några "fantasisträckor".
///////////////////////
Jägaren: kollegors Passat TDI som drar hästsläpp indikerar service efter 1500 mil. Det är många olika parametrar som påverkar.

#1
leifer
2010-09-08 00:10

En sak i sammanhanget som saknats på tyska bilar är oljeNIVÅmätare liksom då en varning när oljenivån börjar krypa mot MIN. Om ett sånt instrument fanns i bilen så kunde mycket problem undvikas. Kladda med oljestickan gör inte folk på nyare bilar. Jag ser typ aldrig nån på bensinmacken öppna motorhuven och kolla oljenivån. Med låg oljenivå ökar också risken för oil sludge. Drar bilen olja, och man fyller på då och då, så minskar risken för oil sludge, eller för en olja med för dåliga smörjande egenskaper om det nu är 3000 mil mellan oljebytena. Sen har man en turbomotor, så ökar problemet och därmed är det ännu mycket viktigare att hålla koll på oljan och oljenivån.

#1
leifer
2010-09-08 00:16

På VWs motorer så har man ibland hör ett tickande ljud från ventilerna extra länge när den är nystartad, om oljenivån är låg. Kan vara en bra indikation på att det är dags att kolla oljenivån och fylla på olja. Ibland kan ljud vara en bra felkälla. Så var i alla fall min förra Audi med VWs klassiska 1,8 motor, och 1,8t är ju en förfining av den vilket ju är VWs mest sålda motor. Den drog f.ö. stadigt ca 1 liter olja per 100 mil de 7 åren jag ägde den. Dvs det handlade om att fylla på motorolja i princip varje tankning. Oljetörst är VW kända för, men samtidigt tillför man ju då frisk olja hela tiden.

#1
Hanzzon
2010-09-08 01:14

Det här är lite av ett typfel som är vanligt på VW/Audi tack vara deras alltför långa service-intervaller, när service-indikatorn börjar indikera dax för service har det oftast gått alldeles för långt och motoroljan har börjat "koksa" och bildat avlagringar för länge sedan vilket tillslut gör att oljesilen/pumpen/oljekanalerna kladdar igen trots att bilen servas exakt enligt tillverkaren och med dyra långlife-oljor och bilen tappar därmed oljetrycket vilket hände i detta fall.
Det spelar alltså ingen roll om man kollat oljenivån eftersom oljepumpen ändå inte orkar pumpa fram oljan längre.
Vi har varit med om detta på mitt jobb på flera VW bilar trots att dom varit exemplariskt servade och till och med servade oftare än vad VW föreskriver men ändå råkat ut för detta så intervallerna är helt klart väldigt optimistiskt satta utan marginaler från VW.
Toyota har jag tvärtom vad någon skrev aldrig ens hört talas om detta problem, det man blandar i hop det med i det fallet är förmodligen att vissa av Avensis 1,8 liters motorer under något år i början av 2000-talet hade problem med att dom kunde börja förbruka olja vilket man fick bukt med och bytte motorer utanför vanliga garantitiden på goodwill-garanti förutsatt att bilarna var servade på Toyota/annan verkstad som kunde styrka att man använt rätt oljor/godkännda service-delar ända upp till bilarna var 8år eller gått 18000mil.
Men det handlade om att vissa 1,8 liters motorer kunde börja förbruka olja och inget annat.

#1
JettaForever
2010-09-08 01:41

Vore bra om motortidningarna slutade framställa långa serviceintervall som något eftersträvansvärt. 3000 mil på samma olja är helt enkelt vansinne. Oljan måste bestå av hälften tvättmedel för att inte helt becka igen innan man tappar ur skiten. Köpte för tre år sedan en Octavia 1,6 som gått 3000 mil, nyservad på VAG med long-life. Bilen visade direkt tecken på sludge, med blårök vid start, lödder i ventilkåpan etc. Tappade ur oljan - tunn som vatten - och fyllde på vanlig helsyntet, och problemen upphörde. Har sedan dess fortsatt köra på Agrol Spectra helsyntet och byter var 1500:e mil. Motorn är vid 12000 mil helt blank under ventilkåpan, och jag behöver inte fylla en droppe mellan oljebytena.

#1
Doc...
2010-09-08 01:44

Min gamla Passat 03 servade jag enligt boken lite före 3000mil nästa ägare brydde sej ej när alla varnings lamper lyste, fortsatte att köra tills både motor och turbo skar. kostnad 53000:- Då får man skylla sej själv, har nu en ny Passat som jag servar vid 1300mil...

#1
Rikard
2010-09-08 02:06

LEIFER !!
BMW har haft oljenivåvarningslampa sen 1983, så det är inte alla tyska bilar som saknar det.
MB körde ju länge med oljetrycksmätare, vet inte om dom har det nu ??
Konstigt att VWs problem tas upp nu, det har ju typ funnits i 10 år, 1,8T kom väl 1996,och det visade ju sig ganska snart att det blev problem.
Men som sagt, den som har körkort taget i sverige fick veta på körskolan eller i körkortsboken att röd lampa betyder stanna.

#1
Aldrig mer Audi
2010-09-08 11:15

Undrar om VW och Audi är ute och syklar, när de skriver om att servis intervallerna är 3000 mil. När det har visat sig att det ej funkar, att man bör byta olja tidigare för att undvika ännu mer bil bekymmer. Då bryter dom ju mot miljöklass identifieringen.Vad kan de då bli för konsekvenser för VW Audi när de är de ej följer miljöklassningen?

#1
Jarl-Erik Smeds
2010-09-08 13:17

Nu får väl Cristian Ellmark och resten av ViB-redaktionen skärpa sig. Må vara att ni har ett horn i sidan mot Volkswagen men någon måtta får det väl vara. Ni prisar först bilföretag som har långa serviceintervaller (bra för tjänstebilsfrälset) som förutsätter årliga körsträckor på 2500-3000 mil, ovanligt för de flesta privatbilister. När sedan okunniga och aningslösa privatbilister slirar på även dessa överlånga intervall och råkar illa ut, då är det helt plötsligt bara biltillverkarens fel. Den som kör på högklassig olja och byter varje år får inte några problem. Skriv detta i stället för snyfthistorier!

#1
leifer
2010-09-08 14:30

HANZZON, du kan inte jämföra en turbomotor med en sugmotor. Avensis 1,8 är sugmotor. Men Toyota har faktiskt haft problem med oil sludge på sina turbo-varianter tidigare. Skillnaden är alltså att VW sålt enormt många med turbo. Och det har ju dessutom varit en viktig anledningen till att folk väljer VW framför Toyota. Turbomotorn ger mycket trevligare gångkultur och passar också för tung last/släp.

#1
leifer
2010-09-08 14:34

RIKARD, ok. Jo i början hade man inte ens säkert helsyntet på VWs 1,8t. Sen antar jag att man gjort liknande modifieringar som Saab gjorde på sina 2,0t och 2,3t. Och där kan det ha ingått att öka totala oljevolymen. Saab hade såna problem med vevhusventilationen i början att till och med folk som bytte varje år fick problem med att oljan blev dålig. Det kom sen efterkonverteringssatser som löste problemen.

#1
leifer
2010-09-08 14:38

Vilken årsmodell är det på Stefan Larssons Volkswagen Passat? Dvs när är den tillverkad?
Biltillverkarna är medvetna om problemet och har förbättrat konstruktionen allt eftersom. Så är detta en tidig eller en sen Passat 1,8t, för det är väl en 1,8t?

#1
mctar
2010-09-08 15:03

Leifer: Den tillverkades mellan 2001-2005. Färgen på bilen var vanligast 2002. Man kanske kan gissa det då.

#1
Pigge
2010-09-08 16:30

Detsamma hända mig med en Polo som rullat 12000 mil, precis servat den hos (VW) och bytt kamrem, oljelampan började lysa, fick besked av verkstaden att köra till dem, men...
Fick köpa begegnad motor och klarade mig med 10000: -

#1
Gösta
2010-09-08 17:03

Vad tror ni verkstaden gör det första de gör när de felsöker? Jo, sannolikt så startar de motorn. Dvs motorn kan lika gärna haverera hos verkstaden även om man bärgat bilen dit. Kanske till och med troligt att verkstaden "fixar" ett totalhaveri och låter kunden stå för notan. Man skall ALLTID vara med i egen hög person när verkstaden felsöker, lagar och servar. Tyvärr det enda sättet att säkerställa att man inte blir lurad. Kan tyckas drastiskt men när 10 000-tals kronor står på spel är det en billig försäkring.

#1
Jarl
2010-09-08 18:55

Gösta : helt rätt. Eller så köper man en Toyota. Dom går nämligen aldrig sönder.

#1
Kjell
2010-09-08 19:11

Om motorn rasslar, inte låter bra och oljetryckslampan lyser, tycker jag det skulle vara en självklarhet att inte köra bilen längre! Sunt förnuft...

#1
JohnR
2010-09-08 23:47

För mig började lampan för låg oljenivå lysa. Kollade stickan och den var just på "MIN". Jag ringde skoda och frågade, Deras rekomendation var då att prova starta igen och om lampan fortfarande lyste, stanna eller om den inte lyste, fylla på vid närmsta tillfälle.
Lampan lyste inte och jag hade nära till en påfyllning, så det ordnade sig. Men efter vad jag hör här så kommer jag nog ta och byta olja lite oftare. Jag har iaf slutat serva, repa eller ens prata med volkswagen. Dom har misslyckat en reparation och "glömt" byta olja vid en service.

#1
hemlig
2010-09-09 01:35

Jag vet en Statoil-mack med hyrbilar, stämplar sätter dom också i böckerna, då flottan är stor, macken har tillgång till verkstad, så VW, Ford med fler ha gett dom egna stämplar. Men stämplar dom? Nej, bilarna säljs efter ett år och ca: 2000 mil, oservade. Bra köp? Kanske inte.
Service gör man själv.

#1
Hanzzon
2010-09-09 03:20

Leifer, Du får nog läsa lite nogrannare, för var jämför jag VW:s 1,8 T med Toyotas 1,8 sugmotor någonstans? Nä det gjorde jag ju inte...
Det är tyvärr inte bara VW:s 1,8 Turbo som har dessa problem att dom slaggar igen även om det kan bli allvarligare på turbomodellerna då även turboaggrigaten kan rasa...
Men problem har i stort sett alla deras motorer pga. för långa service-intervaller! Vw/Audi har även problem med vevhusventilationen på många av sina motorer vilka kan frysa vintertid och i värsta fall leda till allvarliga motorskador.
Dessa problem finns inte på Toyotas motorer åtminstonde här i Sverige så länge bilarna servas enligt intervallerna, och det är där största skillnaden sitter, Toyota har vettigare intervaller på 1500mil mellan sina servicar och mycket bättre/smartare byggda vevhusventilationer.

#1
leifer
2010-09-09 09:47

Hanzzon, som jag sa, Toyota har också haft mycket problem med oil sludge i sina turbomotorer. Problemen kom alltså nästan samtidigt för fler tillverkare, i och med att man gjorde mer miljövänliga motorer (mindre utsläpp). Och även VW har förbättrat sina konstruktioner. Men du menar alltså att Toyotas konstruktion med turbomotor för en viss årsmodell jämfört med konkurrenter är bättre? Och vad spelar det för roll när nästan alla Avensis med 1,8 säljs utan turbo? Det är ju som jag sa en stor anledning till att VW sålt många fler bilar. Och ju fler bilar man säljer desto sämre rykte kan man få med såna här problem.

#1
leifer
2010-09-09 09:51

Hanzzon, Toyota är måna om sitt rykte liksom andra tillverkare. De problem som Toyota haft med oil sludge har man givetvis tystat ner eller fixat på good will. För det har inte varit så många bilar, då man säljer få bensinmotorer med turbo. Och Toyota har dessutom en ganska liten andel överhuvudtaget av marknaden i Sverige. Och ett skäl är just att man envisats med sugmotorer som basmotor i sina modeller, och tagit gruvligt betalt för modeller med turbomotor. Folk vill alltså inte ha Toyotats klena motorer och väljer då hellre en konkurrent med turbo.

#1
Rikard
2010-09-09 13:06

Toyotas problem berodde inte på felaktig vevhusventilation eller för långa service intervaller utan lågfriktions kolvringar som hade för låg friktion så för mycket avgaser och oförbränt bränsle smet förbi och ner i oljan. En bekant råkade ut för detta, motorn började skramla och dra olja vid 10.000 mil, bilen var då 4 år gamal och hade köpts begangnad, ändå bytte Toyota kolvar o kolvringar utan kostnad för varken kunden eller försäkringsbolaget.
På bilsiten Zatzy kunde man nyligen läsa om en stackars tjej som köpt en 3 år gamal Golf med strax över 4000 mil på mätaren där motorn skurit, bilen var servad som den skulle, men där var det inget snack om att bjuda på nått, VW bytte motor utan att tillfråga kunden, skickade fakturan på 55.000 till försäkringsbolaget och krävde kunden på 11.000:- i självrisk.

#1
Hanzzon
2010-09-09 14:29

Leifer, det du bortser från är att Vw har problem med igenkoksning även på sina motorer utan turbo och Toyota har inte ens i närheten av dessa problem på sina sugmotorer som VW:s sugmotorer och det beror mestadels på vettigare serviceintervaller.
Det räcker med att öppna oljelocket för att förstå skillnaden på en fullservad VW jämfört med en Toyota där VW:n oftast har massor med koks under ventilkåpan även på sina sugmotorer trots att dom är fullservade.

#1
Hanzzon
2010-09-09 14:43

Rikard, Du har helt rätt i att det problem som funnits i Sverige inte alls berott på dåligt konstruerad vevhusventilation (det har vi aldrig ens en enda gång varit med om på någon Toyota genom alla år på jobbet) eller för långa serviceintervaller.
Det berodde som sagt på att spelen efter ett tag blev för stora i de nya hel-aluminium-motorer som Toyota introducerade -99/-00 vilket kunde visa sig mycket senare när matrialet kunde förändras och gjorde att dom kunde börja dra olja.
Vi har faktiskt en kund på jobbet som tyckte att hans Avensis-03:a började dra lite olja nu nyligen efter över 7 år och han fick en ny motor utbytt på goodwill-garanti från Toyota utan att betala en krona.
Jag kan även påpeka att Toyota uppmärksammade detta långtids-problem omkring -03/-04 och efter det har vi inte varit med om problemet hos Toyota längre.
Däremot finns ju många andra tillverkares lättmetall-motorer som drar olja utan att man reagerar på detta från tillverkarens sida då oftast nybilsgarantin har gått ut och kunden blir ombedd att bara fylla på den olja som behövs mellan servicarna.

#1
leifer
2010-09-09 20:50

Hanzzon, jag delar din uppfattning att Toyota har en bättre serviceorganisation, är noggrannare med service, jobbar mer proaktivt, byter mer (vilket då gör att serivce kostar mer för kunden). Men ställer inte givet upp på att Toyotas motorer är överlägsna. Först måste du jämföra äpplen och päron. Hur många turbomotorer (bensin) säljer Toyota? Hur många klarar etanol (etanol bryter ner oljan snabbare)? Jfr sen med konkurrenterna och du förstår varför dom säljer fler bilar ex då Saabs etanol-turbo. VWs klassiska 1,8 motor på 90 hästar, var otroligt hållbar och mycket fin gångkultur. Men visst, oljeåtgången var ofta hög. Så Toyota ska nog vara försiktiga innan dom slår sig för bröstet. Sen tycker jag du ska provköra VWs 1,8t (med turbo) idag och jämföra med Toyotas 1,8 utan turbo. Det är som natt och dag, det finns en anledning att kunderna hellre tar VWs turbo-motor. Men givet är turbon nåt som frestar motorn och olja mer.

#1
Hanzzon
2010-09-10 02:41

Leifer, Tycker du rätt ofta brukar skriva rätt vettiga inlägg men just nu tycker jag mest det känns som om du svamlar ihop allt.
-Var har jag tex. skrivit att man ska jämföra VW:s 1,8T motor med Toyotas 1,8 sugmotor eller varför gör du det hela tiden när även Vw:s sugmotorer har stora problem med att dom koksar igen och VW:s 1,8 T och Toyotas 1,8 väl knappast heller ligger i samma prisklass?
-Var har jag påstått att Toyotas motorer skulle vara överlägsna?
Toyota har väl knappt någon turbo-motor alls bland sina bensin-motorer i Sverige i dag men däremot många fina dieselmotorer som samtliga har turbo om man är ute efter det, en anledning till att Toyota inte använder Turbo på bensin-sidan är förmodligen att det självklart blir dyrare, är osäkrare driftsäkerhetsmässigt, samt ger högre utsläpp vilket Toyota pressat de senaste åren, men visst håller jag med dig om att Toyota kanske sålt mer bilar om man haft Turbo-bensinare.
Jag har kört även nyare Vw turbomodeller,
Har du kört tex nya Avensis sugmotorer eller hällre om man är turboälskare deras D-cat dieselmotorer?
Jag har f.ö. själv haft flera Bensin-Toyotor med Turbo bla Celica GT4 och har även i dag en MR2 Turbo som nog spöar i princip alla VW:s turbomodeller prestanda-mässigt (usch sorry, nu börjar jag låta skrytig :) ) men då Toyota försöker ta ansvar för vår miljö och satsat hårt på att minska sina genomsnittliga utsläpp så försvann tyvärr sådana bilar vilket man delvis håller på att andra på nu med roligare bilar igen.
-Du har uppfattat det rätt med att Toyota byter lite mer än många andra tillverkare gör vid service men jag håller inte med om att det per automatik innebär att servicen är dyrare för kunden än hos konkurrenterna, en nyare Avensis är tex inte dyrare att serva än en nyare Volvo V50/V70 trots att man byter mer på en Toyota vid service och det finns flera anledningar till det som att det går mindre motorolja i en Avensis än i en V50/V70, det är betydligt lämpligare och mer genomtänkt för att komma åt service-detaljerna i en Avensis än i en V50/V70 och det går därmed klart fortare att serva en Avensis än en V70/V50 trots att man byter mer på Avensisens service, dessutom är servicedelarna billigare till en Avensis än till en V50/V70.

#1
leifer
2010-09-10 19:48

HANZZON, ditt resonemang håller inte, turbobensinare blir faktiskt renare än utan, inte minst med tanke på att man kan downsiza cylindervolym. Sen jämför du äpplen och päron, varför vet jag inte när du drämmer i med extrem sportvariant av Toyota. Prismässigt är inte 1,8t speciellt dyr på VW och det är ju därför Passat varit en storsäljare. Toyota har inte turbo på bensinsidan utan kraftiga pristillägg. Du kan säkert påstår att VWs turbomotor ligger efter Toyota i prestanda, men är det trovärdigt? Sen VW började med sitt TSI-program så har dom varit ledande. Numera finns dom även för etanol t.ex. 2,0 TSI som ger 5 års skattebefrielse. Sen är det synd att du ska börja snacka om att jag svamlar, men det gör faktiskt att du själv tappar trovärdighet, inte jag. Det blir också då så trist att jag lägger ner debatten. Du får kasta skit på nån annan istället.

#1
Hanzzon
2010-09-12 01:42

Men lugna ner dig nu Leifer, jag kastar väl för sjutton inte "skit" på dig? Jag försöker föra ett resonemang och undrar hur du tänker...
På vilken modell har Toyota bensinturbo med kraftiga pristillägg? Toyota har väl inte ens någon bensinturbomodell i modellprogrammet i Sverige vad jag vet så det är väl inte konstigt om jag tyckte du svamlade en smula? Eller förklara gärna vad du menar med det?
Jag försöker inte "kasta skit" på dig nu heller utan åter föra ett resonemang, hoppas du förstår det!
Jag tycker det känns lite löjligt att vi ska bli "ovänner" bara för att vi verkar missuppfatta varandra.
Det jag hävdade var att Vw har mycket problem med igenkoksning med risk för dyra haverier som följd som exemplet ovan, och det är vanligt ÄVEN på deras sugmotorer om vi nu bortser från deras turbomotorer.
Toyota har inte haft några problem med igenkoksade motorer här i Sverige alls vad jag känner till så länge bilarna servats hyffsat enligt serviceboken, och det är där den stora skillnaden ligger vilket jag försöker säga, VW har problem även med sina sugmotorer just pga att man föreskriver för långa service-intervaller på bilarna men det verkade du inte villja lyssna på utan vända diskusionen mot något annat.

#2
2010-10-08 15:17

Hanzzon.

Kunskap är makt! ;o)

#3
Björn
2010-10-11 15:37

Konstigt att det alltid är någons annas fel när det händer sådant här i Sverige? Att man ska stänga av motorn när oljelampan lyser fick man ju lära sig redan i körskolan,

#4
rolf ferm
2010-10-13 10:45

Hej det verkar som audi har samma problem med igensatta olje silar

Fick haveri på en A3 14000 mil års mod 03 fick byta vevlager ventiler mm

plana toppen, kolovringarna var slut . Ett gott råd sänk service intervallen

MVH Rolle

#5
rolf ferm
2010-10-13 10:45

Hej det verkar som audi har samma problem med igensatta olje silar

Fick haveri på en A3 14000 mil års mod 03 fick byta vevlager ventiler mm

plana toppen, kolovringarna var slut . Ett gott råd sänk service intervallen

MVH Rolle

#6
rolf ferm
2010-10-13 10:45

Hej det verkar som audi har samma problem med igensatta olje silar

Fick haveri på en A3 14000 mil års mod 03 fick byta vevlager ventiler mm

plana toppen, kolovringarna var slut . Ett gott råd sänk service intervallen

MVH Rolle

#7
rolf ferm
2010-10-13 10:45

Hej det verkar som audi har samma problem med igensatta olje silar

Fick haveri på en A3 14000 mil års mod 03 fick byta vevlager ventiler mm

plana toppen, kolovringarna var slut . Ett gott råd sänk service intervallen

MVH Rolle

#8
alman
2010-10-17 17:08

Det är ful med dom långa serviceintervallerna.
Mången Audi och Wolksvagen dricker olja som om det vore bensin

#9
Robert Z
2010-10-19 14:48

Oilsludge någon?

Visst inte bara Saab som drabbats. De tog i alla fall sitt ansvar genom förlängd motorgaranti...

#10
Kurt Nilsson
2010-10-29 21:19

3000 mil mellan oljebyte&filter imotor då kan bara detta inträffa till slut . Vet man inte bättre kostar det massor med SEK. Det gäller att kräva dyraste oljan vid service. Då gäller 1500 mil om man inte byter bil på 3 årsbasis . 48 ärs bilägande 22 inköpta bilar varav 12 nyinköpta

#11
Ingemar Basth
2010-10-30 17:06

I dagens värld med allt längre tid mellan servicetillfällena är det mycket viktigt att oljan är av god kvalitet. Inte bilen körs korta sträckor och att servicen sköts noga.

Om man vet att man kör på ett sätt som sliter på oljan= korta sträckor . Byt filter och olja mycket oftare samt kallstarta inte...

Tyvärr är det svårt att fixa en oljerening som klarar vatten och en halvvarrm koksörja i tråget.... Vill man inte vara för puritansk kan man hälla i LITE STP eller motsvarande förtjockningsmedel för bättre smörjning , dock inte hela burken om man inte vill ha kall sirap på vintern....

Lyser oljelampan stäng av motorn omedelbums och ring efter bärgare.. Kör inte en meter till är mitt råd...

#12
J-P
2010-10-31 12:17

Som någon skrev, när oljelampan tänds så skall motorn stänas av OMEDELBART, fick man lära sig redan i körskolan! Och som sagt som vanligt i Sverige så är det ju någon annans fel när ngt sådanthär inträffar - aldrig mer en VW, nästa gång blir det aldrig mer en Volvo mm mm mm LÄR DIG SKÖTA DIN BIL!

#13
Potman
2010-11-02 08:34

Det jag reagerar på är att han kört 13400 mil men bara 3 servicetillfällen, då har han minst kört upptil 1400 mil, över vad som är lämpligt utan oljeservice, sammantaget. När jag har ca 500 mil kvar till service brukar oljan vara nere på lägsta nivån och man bör då fylla på en halv liter för att kära fram till nästa service på min Passat. Har han Kört 1400 mil över gränsen, utan att fylla på med olja, så har han nog haft någon liter för lite olja i motorn. Och filtrert hade ju också sats igen, inte konstigt egentligen, men det är ju inget vidare att byta motor vid så låga mil.

#14
Hans Berglund
2010-12-07 14:49

Det är väl så att skadan redan var skedd när lampan tändes troligen har väl körning med för låg nivå orsakat för hög oljetemp med påföljande koksbildning, dålig skötsel av bilen,sluta skylla på andra och betala vad det kostar och lär av misstagen,man måste sköta om även nyare bilar.Det finns ett bra ordspråk det är svårt att smörja sig fattig.

#15
OK Svensson
2011-01-19 02:40

Vad korkat att köra 3000 innan service!!!!!!! Och köra med oljelampan tänd, varför? Det vet ju alla att motorn skär efter några minuter.
Jag är förvånad att bilen höll så länge som den gjorde.

#16
Jan W
2011-01-20 22:09

Fattar inte alls vad man menar med att oljan koksar? Koks bildas i förbränningen och för att oljan från cylinderväggen ska hamna i oljetråget och inte i avgaserna krävs en rejält sliten motor, och om Passats motorer är så slitna efter 14000 mil så är det en katastrof. Har iofs haft en Peugeot 405 en gång som motorn var färdig för helrenovering efter den körsträckan , men det var som sagt en fransk bil.

#17
Sunes bror
2011-01-20 22:13

Körde med lysande varningslampa i flera mil när jag var ung och dum. :)

#18
Fredrik W
2011-01-25 22:33

Äntligen någon som vågar skriva om problem med smörjningen på andra märken än Saab!
Prova gärna att Googla Audi + Oilsludge, verkar som om även A4 är en riktig strulpelle, men det är det märkligt tyst om.

#19
Rotar Gnom
2011-02-08 16:05

Vänd er till er telefon operatör och få er logg kollad om vad som sades

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.