Bild
Nästa artikel
Hjälpte ambulans – mister körkortet

Hjälpte ambulans – mister körkortet

Nyheter

Värmlänningen som gasade för att släppa fram en ambulans blir av med körkortet i två månader. Det har Transportstyrelsen beslutat.

Transportstyrelsen beslutade på torsdagen att Jonny Forsberg från värmländska Årjäng får indraget körkort i två månader.

Det var i juni Jonny Forsberg gasade upp till 102 km/tim på en 70-väg med ett körfält och mitträcke. Han ville inte hindra en bakomliggande ambulans med blåljus.

En motorcykelpolis stoppade dock Jonny Forsberg, skrev ut en bot på 3 600 kronor och drog in hans körkort.

Incidenten väckte debatt och uppmärksammades stort i svenska riksmedier under sommaren.

Jonny Forsberg överklagade till tingsrätten och hänvisade till trafikförordningen som säger att trafikanter ska lämna vägen fri för utryckningsfordon som signalerar med siren. I väntan på Transportstyrelsens beslut fick han tillbaka körkortet.

Kunde svängt av
Men nu är det alltså klart att Transportstyrelsen går på polisens linje. Myndigheten menar att fortkörningen var oförsvarlig eftersom Jonny Forsberg på flera platser kunde ha svängt av.

Polismannen som stoppade Jonny Forsberg har tidigare uttalat sig om att det fanns 21 möjligheter att köra åt sidan, bland annat vid busshållplatser och en trafikkontrollplats.

Eftersom Jonny Forsberg redan varit utan körkort i 21 dagar återstår ungefär en månad.

Diskutera: Vad tycker du om fallet med Jonny Forsberg?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Zebran
2010-12-03 10:30

Såg på tv när motorcykelpolisen körde sträckan och berättade hur han såg på det hela. Det man kunde konstatera var att Jonny Forsberg hade väldigt många och bra tillfällen där han bara kunde kört till sidan och släppt förbi ambulansen. Han verkar ha fått hjärnsläpp och det är kanske bra att han inte är ute och kör i trafiken på ett tag.

/zebran

#2
J-E Gustafsson
2010-12-03 10:35

Sirenener och biåljus i backspegeln, SÄNK FARTEN, kör absolut ine över gällande fartgräns då får du smäll på fingrarna!
Vajer vägar med fartbägräning under nittio borde vara föbjudet.

#3
357:an
2010-12-03 10:47

Trafikpolisen i fallet verkar vara helt hjärndöd. Jag har aldrig tålt någon av dem: sprättiga, dryga och överlägsna. En hyvens trafikpolis hade i det här läget nöjt sig med att tilldela Jonny en muntlig varning. Men inte den här, inte. Hoppas att han förfryser fingrarna.

#4
Pelle E
2010-12-03 11:07

Så bra då vet man att man inte behöver eller ska släppa fram en ambulans på vägsträckor med vajerräcken där det är en fil.

#5
SiggeN
2010-12-03 11:10

Han körde dessutom så fort att ambulansen inte hann med...han skulle ta nytt körkort! Jäkla snyfthistoria som vi nu hört/läst till leda.

#6
SiggeN
2010-12-03 11:11

Pelle E...du borde lämna tillbaka körkortet du är uppenbarligen inte mogen att inneha ett. Har du något?

#7
Raymond K
2010-12-03 11:11

jodå släppa fram dom skall du göra men se till att inte överskrida gällande hastighetsbegränsning.
Polisen har med detta tydligt talat om att det inte är tillåtet att gasa på för att underlätta för räddningspersonal att komma fram. Nu vet vi.

#8
mnja
2010-12-03 12:03

Om man svänger in på en "poliskontrollplats" får man böter ändå. Den är inte till för privatbilism.

Troligen får man böta även om man svängt in till höger vid första bästa lucka då det brukar vara heldragen linje vid 2+1 väg.
Facit=Ligg lugnt kvar i prick 90 km/h på GPS:n, ända till 2+1 vägen tar slut. Spelar ingen roll om det är 10 mil.

#9
jan s
2010-12-03 12:05

ja det er jo godt nyt for alle med hjertestop på vej ind

#10
gunnar44
2010-12-03 12:05

Ja, det var ju inte frågan om tillfällig hastighetsökning för att inte hindra ambulansen i onödan. Han passerade under resans gång ett flertal platser där han med rätt hastighetsanpassning kunnat köra åt sidan. Man behöver inte gasa på som en dåre för att inte hindra ambulans och räddningstjänst i onödan. Om det går 100 eller 140 km tim på en 1 till 1,5 kl lång sträcka med vajerräcke har inte så stor betydelse.
Det finns 2 kategorer bilister som är till hinder för oss som arbetat inom räddningstjänsten. Den ena är de som aldrig eller sällan tittar i backspegeln. Den andra är bilister som försöker hinna undan. I de hastigheter det då blir frågan om, måste ju även räddningsfordonet hålla ett avstånd som är försvarligt och säkert. Det bästa är om bilisten i fråga håller hastigheten och försöker gå åt sidan så snabbt som möjligt. Det finns tyvärr de som försöker hålla samma tempo, men de hindrar mer än att de är till nytta. Dessa bilister ÄR INTE skolade att hålla samma tempo som ett räddningsfordons förare.

#11
Conny Sandström
2010-12-03 12:23

Lite småaktigt hela historien,det kanske inte är lämpligt o säkert att kasta sej in i en sådan kort lucka från den hastigheten för någon minuts körning i högre hastighet någon kilometer ! NÖDEN HAR JU INGEN LAG har man ju hört från barnsben.

#12
mnja
2010-12-03 12:32

Det är samma sak om det är rödljus i staden.
Står ni längst fram och har en ambulans eller polis med ilsket tjutande bakom er. Det är bara till att stå kvar till det blir grönt, och sedan lugnt och fint köra och hålla till höger.

Spelar ingen roll om polisen vevar ner rutan och skriker -Kör för fan!!
Han ska i så fall ta på sig vita handskar och ställa sig mitt i korsningen och dirigera trafiken med korrekta tecken enligt gällande praxis, då får man köra mot rött. I alla andra fall står jag still.

Händer det något om ni kör mot rött, trots att man ska "underlätta" för utryckningsfordon så står man HELT SJÄLV med ALLT ANSVAR.
Du ska inte tro att polisen kommer att hjälpa dig. Det kan ni fetglömma.

#13
gunnar44
2010-12-03 12:44

det mja med flera likasinnade kommer med är omoget struntprat i skrivande form, inget annat

#14
mnja
2010-12-03 12:49

Jasså du gunnar44!
Eftersom du verkar vara så mogen och anser dig köra
lite bättre än andra, vilket jag starkt betvivlar, så kanske du kan förklara felaktigheten i att stå kvar vid rödljuset korsningen??

#15
marbe166
2010-12-03 12:51

http://nwt.se/webb-tv/article739398.ece
Den här filmen visar klart och tydligt att polisen hade rätt. Dels fanns det otaliga ställen att svänga av på, dels var det inte mitträckesväg hela vägen, vägrenen var så bred på vissa ställen att ambulansen utan problem hade kunnat köra förbi utan att han hade behövt stanna. Tvåhundra års indragning av körkortet verkar mer lämpligt.

#16
mnja
2010-12-03 12:57

Re: Marbe
"vägrenen var så bred på vissa ställen att ambulansen utan problem hade kunnat köra förbi utan att han hade behövt stanna"

Du får inte köra över heldraget, så att släppa förbi ambulansen där är uteslutet.
Däremot kanske han kunde ta av någonstans där det var tiilåtet att svänga av.

#17
marbe166
2010-12-03 13:02

Titta på filmen, från 04:00 börjar en vägren som är tillräckligt bred och utan heldragen linje där det hade gått utmärkt att hålla till höger.

#18
Lennart S
2010-12-03 13:02

Det finns många olika åsikter i detta. Jag kör mycket, både yrkesmässigt och privat, jag hade hanterat situationen på följande vis; Letat upp en plats att köra åt sidan och noggrant visa avsikten med blinkern.

Att öka faten innebär ju att man har svårare att hinna få ner farten när en lämplig lucka kommer, busshållplats, avfartsväg etc.

En del åsiker här är lite skrämmande då vissa tycks tycka att det är OK att inte lämna fri väg för utryckning.

Sen kan man diskutera huruvida MC-polisen har agerat, att skriva 99 km/h på bötesföreläggandet hade nog jag sett som juste.

#19
SiggeN
2010-12-03 13:03

mnja...hur gammal är du? Inse att du är helt fel på det och sluta bete dig som en trotsig 12-åring. Naturligtvis får du köra över spärrlinjen under dessa förutsättningar. Upplever du att hela världen är emot dig? Galningen kom för billigt undan. Dra in hans körkort.

#20
mnja
2010-12-03 13:06

Det är väl ingen som skrivit att man inte ska släppa fram,
men man får vänta till det är lagligt/möjligt.
Sedan om det sker efter 10 mil må så vara.
Men då är det ett fall för trafikverket som inte försett vägsträckan med tillräckliga zoner för att lämna plats för utryckningsfordon.

#21
mnja
2010-12-03 13:07

SiggeN, varför tror du att du får köra över heldraget??
Har du tagit svenskt körkort?

Gör om, gör rätt!

#22
J.Hundt
2010-12-03 13:22

Mar får väl ändå anta, att de myndigheter som har kunskap och är insatta i ärendet, har bästa möjligheter att döma i ärendet! Andra som yttrar sig vet inte ens var platsen för förseelsen ligger! Tyvärr ser man för ofta bilister kappköra med utryckningsfordon!

#23
JLE
2010-12-03 13:43

Efter att ha sett filmen så har jag helt ändrat åsikt. Det fanns ju precis hur många möjligheter som helst att släppa förbi ambulansen. Fanns över huvud taget ingen orsak att öka hastigheten. Helt rätt att han blev av med kortet.

#24
j a r l
2010-12-03 14:00

Rätt åt honom!!

#25
JB
2010-12-03 14:37

Tänk vad roligt det är att döma folk! Det räcker tydligen inte med att samhället visar upp ett rejält oförstånd och kör skrivbord, utan människor som läser detta skall också spy galla. Jag tycker att han fick ett alldeles för hårt straff på grund av att han visade initiativ. Ett initiativ som kanskle räddade liv!

#26
357:an
2010-12-03 14:55

Gunnar44: Skippa det där pratet om "skolade" förare av utryckningsfordon. Sämre bilförare får man leta efter!

Det som är det sunkiga med hela historien är den där "#¤% trafikpolisen som var tvungen att se allt i svart eller vitt - någon gråzon kunde han inte tänka sig att arbeta i. Polismannen hade gott kunnat nöjt sig med att tilldela Jonny en muntlig varning, men den perversa njutningen av att "sätta dit" en "svensson" tog överhanden. Jag hoppas verkligen att han får ett lastbilsdäck i huvudet.

#27
S-E S
2010-12-03 15:59

Det är bra att ha något att visa till så man kan fortsätta köra "som vanligt" om man får ett utryckningsfordon efter sig på smal väg och slippa "underlätta för utryckningsfordon" att ta sig fram. Vem korrigerar trafikreglerna efter domen? Är det dummeren i Tingsrätten?

#28
mnja
2010-12-03 16:02

http://folket.se/nyheter/eskilstuna/1.550835?headlineDate=20091215

Var det kanske "Gunnar44" som bevisade sin otroliga "skolning" Polisen är väl heller inte kända för att vara några vidare bilförare vid utryckning.

#29
Torbjörn Lundgren
2010-12-03 16:12

Jag har sett den aktuella vägsträckan. Det fanns många ställen att gå på sidan och släppa fram ambulansen. 102 km/h! Vad är det som säger att
inte ambulansen hade behov att åka fortare!
Här har vi en som tyckt att det vara roligt att åka
fort i "blåljustempo" Bra jobbat av polisen och och
rätt tänkt av körkortsmyndigheten.
Sign. "40år i utryckningsfordon"

#30
Sven sven
2010-12-03 16:14

Men, är det inte läsare här som ser det svart eller vitt, dessutom en tveksam rubrik. Första jag tänkte när jag läste i tidningen var; De va då en övernitisk polis. Ser man på videoupptagningen (fanns på Aftonbladet) är det väl solklart, fanns ju hur mycket utrymme och möjligheter som helst att släppa förbi ambulansen, Bara ett skäl till att köra fort. Hade bilisten gasat tills närmsta lämpliga ställe att släppa förbi ambulansen hade de ju varit okey och helt rätt.

#31
2010-12-03 16:39

Men herregud! Varför ödar ni tid på detta?.Fallet är ju solklart, titta på videon. En utmärkt sansad och väl beskriven analys av stuationen. Min respekt för MC-polisen ökar.

#32
2010-12-03 17:03

Jag blir så himla beklämd av diskussionen i detta forum ( och många andra förresten ). Öht tycker jag det finns en massa obehagliga påhopp i dessa forum som borde stävjas av någon moderator. Jag har varit OK-medlem och prenumerant på Vi bilägare i över 40 år men börjar nu få nog. Och jag tycker att det kunde vara på sin plats av Håkan Bäcklund att be om ursäkt för sin tendentiösa artikel som ju faktiskt triggat igång en massa dåligt underbyggda åsikter i detta ärende.
Se på videon och lyssna till MC-polisens mycket sansade och kloka analys. All heder åt denne och min respekt för honom bara ökar.

#33
2010-12-03 17:28

Jag har ännu inte plöjt alla kommentarer som redan drällt in om detta - kanske gör jag det senare.
Men är inte detta uttjatat? Och hur idiotisk rubrik får egentligen Fredrik sätta? Vid det här laget är det ju fullständigt klarlagt att Jonny haft usel koll på läget och verkligen inte gjort vad han kunnat för att hjälpa ambulansen - i synnerhet inte inom lagens råmärken. SÅ jävla stressad kan han ju inte ha blivit. Han var ju ingen duvunge med nytaget körkort, precis...

#34
2010-12-03 17:29

han borde fått tillbaka sitt körkort.

#35
J.Hundt
2010-12-03 17:59

Det är mycket märkligt att inte en ridning som Vi Bilagare hellre propagerar för en lag som finns i övriga Europa, nämligen den att omedelbart köra åt sidan eller stanna när utryckningsfordon närmar sig!
Åtskilliga videos har visat vilket elände utryckningsfordonens förrar har att kunna komma förbi nonchalanta bilister. Så jag förmodar att domstolen dömde rätt.
Att sedan yttra sig om ambulandsförarnas körkunskaper, utan att veta ett dugg om detta tyder på mer än dumhet!

#36
J.Hundt
2010-12-03 18:01

Tidning ska det naturligtvis vara och inte ridning, som är en annan pilsner!

#37
2010-12-03 18:26

Som vanligt finns det 2 olika sanningar, polisens och den bötfälldes. Om Vib vid första körningen av detta ärende låtit polisen komma till tals, hade det sannolikt inte blivit ett sådant rabalder. Om alla tagit del av Marbe:66 bifogade fil eller på annat sätt orkat sätta sig in i vad som hänt, hade de flesta omogna kommentarer här i bloggen aldrig behövt skrivas. När det gäller påhopp på polisen tycks det mesta vara tillåtet.

#38
Jan-Erik Gustavsson
2010-12-03 18:43

Om det är som polis och rätten säger att det fanns många platser att vika av på fanns naturligtvis ingen anledning för bilisten att fortsätta blåsa på.

#39
2010-12-03 20:00

Jag tycker han borde fått ca 10000 kr i böter, och indraget körkort i minst 1 år. Sedan ytterligare ett kännbart straff för att han hindrat utryckningsfordon.
Böter för 30 km/t+-överträdelser är alldeles för låga i Sverige.

#40
Peter Jansson
2010-12-03 20:12

Känns som Vi Bilägare tycker han gjorde rätt eller?Det är klart bevisat att han kunnat åkt av eller flyttat på sig flera gånger under färden.

#41
JJD
2010-12-03 20:48

Borde vara kriminelt att hålla hastighetsbegränsningarna då man själv och bakomvarande riskerar att somna bakom ratten vilket är livsfarligt!

#42
kekkonen
2010-12-03 21:40

Har man enligt lag dålig omdöme när man "tror" att man räddar liv ja då skall man sannerligen straffas på ett eller annat sätt.

#43
mkael
2010-12-03 21:57

den här blåljusnissen måste varit nyutexaminerad, för en tillrättavisning borde räckt..OM det stämmer/funkat att stanna vid en tex busshållplats så är boten på sin plats men att vara där en annan..Tänk er själva..Vad skulle DU ha gjort?

#44
2010-12-03 22:11

Jag tänker mej själv. Jag skulle hävt mej ur vägen vid första tillfälle. Men så är jag ingen hetsig fartdåre.

#45
Henry A
2010-12-03 22:15

Bara 102 då var han väl fortfarande ivägen för ambulansen???

#46
Janne N
2010-12-03 22:43

Finns det ingen plats att släppa om ambulansen är det väl självklart att man gasar på för att komma ur vägen! 90 eller 150 är väl likgiltigt i så fall.

#47
Nithin01
2010-12-03 23:17

Jonny Forsberg är Jonny Forsberg, vad det nu innebär...
Men hela svenska mediakåren som enbart kommer med rubriken..
"Hjälpte ambulansen - Blev av med körkortet."

Hur kan men öht. publicera något som är så FRUKTANSVÄRT okritiskt?
Jonny är Jonny och han vill ha sitt körkort.
Polisen gör sitt jobb exemplariskt trots det känsliga läget.
Det som däremot är riktigt pinsamt är den svenska journalistkåren.
Blinda, dumma och totalt inkompetenta.
Tacka tryckfriheten för det!

Nu får han tillbaka kortet för en stund.
Vad ska ni skriva när han blir av med det igen?

#48
Nithin01
2010-12-03 23:23

Fö. lämnas det inget utrymme att tolka "fri väg" som fri väg till vilket pris som helst.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Fri-vag-for-utryckningsfordon/

Bryter du mot trafikregler för att lämna fri väg så ska du isf. ta konsekvenserna av DITT agerande.

Kör du mot rött och kör du för fort så kan du straffas.
Hur man sen väljer och gör är upp till var och en efter förmåga.

#49
2010-12-03 23:39

Dra in motorcykelpolisens körkort i stället och sätt honom på inomhustjälnst. Om det ska vara straffbart att hjälpa till att rädda liv så tänker då inte jag göra det och då kan ju den mc-polisen bara hoppas på att det inte är någon anhörig till honom eller han själv som ligger i ambulansen.

#50
2010-12-04 07:32

Jag kör dagligen den aktuella vägsträckan och vet att det är lätt att svänga av och lämna fri väg, såsom polisen visar på videon på http://nwt.se/webb-tv/article739398.ece.
Märk väl; polisen åkte efter Johnny i över fem kilometer men mätte hans hastighet först på en sträcka som inte längre var enfilig väg med mitträcke, och med många möjligheter att svänga av.
Johnny kör enligt egen uppgift denna vägen ofta och hade därmed god kännedom om var han kunde släppa fram ambulansen. Ändå påstår han att han blev så fruktansvärt stressad av att se ambulansen med blåljus flera hundra meter bakom sig att han trampade på gasen istället. Kanske det. Eller också tyckte han att det var häftigt att köra undan. I vilket fall visade han omognad i trafiken och passerade med hög hastighet bl.a. sju på- och avfarter, tre busshållplatser och två övergångsställen för gång- och cykeltrafikanter. Då var Johnny en trafikfara, och bör få köra upp innan han skall ha tillbaka körkortet.

#51
Henry A
2010-12-04 08:45

När jag nu sett polisens video (Hessu´s länk) kan jag konstatera att Jonnys invändning, att han skulle "hjälpa" ambulansen, bara är ett försök att undgå staraff. Han hade säker kört lika fort på sträckan även om det inte funnits en ambulans 500 meter bakom honom.

#52
Sixten77
2010-12-04 10:00

Killen ser ut som en metodisk fortkörare. Stackare, vilken pinsam sist han satts sig i. Ta boten och lev vidare i det dolda istället. Vem vill bli känd för att vara en girig tönt?

#53
Uno Lööv
2010-12-04 10:23

Sixten: Killen ser ut som vem som helst. Jag förstår att han går ut med detta både för sig egen och för andras skull. Det är du som är dum.

#54
2010-12-04 10:36

Uno Lööv, är man dum själv, så blir det ofta så konstigt man tycker att de kloka är dumma. Har du tänkt på det?

#55
Laja
2010-12-04 12:21

Det tråkiga är väl den signal detta sänder ut till folk: Kör aldrig fortare än vad lagen säger, även om det ligger en ambulans bakom för vem vet, det kan finnas en polis i närheten som i sin bedömning kommer fram till att du kunde saktat ner tidigare än vad du bedömmer som lämpligt. Och vem vågar ta den risken nu?

#56
2010-12-04 12:24

Först så tänker man att det är ju själva f-n att han skall bli fälld för att ha kört undan för ambulansen. Men efter att ha sett filmen så är det ju en solklar fortkörning, samt på gränsen till ett irretationsmoment för ambulansen.

#57
357:an
2010-12-04 12:31

Sixten77 visar prov på "no brain, no pain" när han påstår sig kunna se på kortet av Jonny att Jonny är en "metodisk" fortkörare. Inte dåligt, Sixten...

Hade jag haft denna övernitiske trafikpolis som granne hade jag gjort allt för att tvinga honom att flytta. Tänk ändå vad smidig en muntlig varning hade varit - ett lugnt balanserat samtal vid vägkanten om händelsen. Men som medlem i en dryg poliskår var detta naturligtvis helt uteslutet. Tryck ner svensson bara. Ja, för f-n...

#58
saabHenke
2010-12-04 15:54

aj aj aj... inte bra Jonny mongo.
solklart fall.
trist för han att han blir till åtlöje nu

#59
saabHenke
2010-12-04 15:56

http://nwt.se/webb-tv/article739398.ece

#60
2010-12-04 15:59

357 låter sig inte påverkas av bildbevis eller av någon sorts bevis över huvud taget ( I vanlig ordning). Han har ingen aning om vad som krävs för att en polis får lämna rapporteftergift vilket är styrt av polisinstruktionen. Är man polishatare finns det inget som kan ändra ens syn på poliser. Vad som orsakat detta kan man bara gissa.

#61
SiggeN
2010-12-04 16:35

Har hört att 357 har fått böter eftersom han trimmat sin moppe och därmed inte får lämplighetsintyg för körkort (troligtvis även andra orsaker till att intyg ej beviljas)

#62
357:an
2010-12-04 16:36

Focus, "styrt av polisinstruktionen" - det är ju precis det jag vill åt. Vad hindrar snuten att ta ett snack med Jonny utmed vägkanten och sedan "låta det gå" för den gången?

#63
Dammgubben
2010-12-04 17:05

Varför körde han inte ut på vägren? Har jag bommat något.
Solklart tecken dåligt omdömme.
Polisen gjorde helt rätt.

#64
Jan Carlsson
2010-12-04 17:05

Vi Bilägare Byt rubrik på artikeln. Han hjälpte inte ambulansen. Hans körning kunde ha orsakat ytterligare olycka.pådenna sträcka finns många avfarter, hållplattser mm.

#65
MASA
2010-12-04 19:58

Nästa gång det kanske är polismannen som ligger i ambulansen.

#66
Porsche Carrera
2010-12-05 01:31

Han gjorde rätt som gasade på!
Polisen ska ha sparken, punkt slut!
Man kan inte ha en onyanserad dåre på
MC med polisbefogenheter.
Det är allmänfarligt.

Solklart fall för internutredarna.

#67
2010-12-05 10:25

357: I polisinstruktionen anges bland annat att förseelsen skall vara klart ursäktlig för att rapporteftergift skall kunna ens övervägas. Om du orkar titta på de filmer som angetts här, kan väl varken du eller de andra motvallskärringarna på denna blogg påstå att så är fallet. Mannen här har haft hur många möjligheter som helst att lämna företräde åt ambulansen och valt det absolut sämsta. Inte kan du väl mena att polisen skall riskera tjänstefel för att se mellan fingrarna. Dessutom har Transportstyrelsen tydlige ansett att polismannen gjort rätt.

#68
2010-12-05 13:29

Saken är solklar;
Det finns ingen ursäkt, Jonny Forsberg ska vara utan körkort en tid.
Själv kör jag ofta för fort ... men inte f** med en ambulans och en polis bakom mej, speciellt inte med den sistnämnda :o)

#69
2010-12-05 14:55

Vore det såna som sopåkaren (han som drömmer om en Porsche Carrera i sitt nästa liv), som hade inflytande på vår trafikpraxis, så kunde vi tävla med Portugal och Grekland i antal trafikoffer.

#70
Sopåkare
2010-12-05 20:17

Vad har sopåkare med saken att göra Pender?

#71
Gizmofindus
2010-12-05 23:43

Ursäkta mig men vem fan tänker på att bromsa in eller ha koll på vart man kan stanna när man har blåljus i röven,inte jag igällafall..
Tycker Jonny gjorde helt rätt stress+närvoseteten måst ju både polisen och transportstyrelsen ha med i beräkningarna..
Men är det så dom vill ha det så kommer alla blåljus få åka lagligt efter mig igällafall....

#72
lauda
2010-12-06 05:37

Svänga på busshåls plats skulle också ge böter, polis kräk!

#73
2010-12-06 07:21

Jag gissar han som valt signaturen Porsche Carrera har ett rätt sopigt åk. Det brukar vara så. (Jag syftade ej på nåt eller nån inom renhållningsbranschen.)
Till laudan: Om du menar svänga in på busshållplats, så är det tillåtet. Man får faktiskt även stanna på hållplats, för att t.ex. släppa av och på folk. Dock får man ej parkera på busshållplats.

#74
JLE
2010-12-06 08:25

Gizmofindus
Så du gasar alltid på för att hinna före blåsljuset dit han ska? Låter som ett väldigt knepigt beteende..

Får man blåljus bakom sig så är det första man tittar efter vad man kan gör för att släppa förbi det.

#75
2010-12-06 09:30

Lauda: Jag förstår att du är irriterad , det är inte roligt att behöva gå upp kl 6 för att skriva blogginlägg. Eller är det möjligen arbetstid? Skulle trafikreglerna utformas efter ditt intellekt, så stackars trafikanter. Jag föreslår att du tittar på filmen, så kanske du också förstår varför det blev körkortsindragning.

#76
gunnar44
2010-12-06 17:51

Till alla omogna som har negativa kommentarer om polisens arbete. Enligt de som sett filmen, däribland jag, kan jag bara instämma med de flesta om att polisen gjort helt rätt. När dessutom rätten efter att ha sett filmen beslutat att vederbörande är skyldig till brottet, kan inte transportstyelsen annat än dra in körkortet.
De inlägg ni poliskritiska för fram, är helt nonsens. Ingen blir straffad för att hjälpa fram utryckningsfordon genom att köra mot rött eller bryta spärrlinje, liksom tillfälliga hastighetsöverträdelser. Men det får inte uppstå farliga situationer för andra trafikanter, när dessa överträdelser sker. Att överskrida hastigheten så i den milda grad att gränsen för körkortsindragning passeras, kan kanske betraktas som att färden utgör en fara för andra?

#77
Anonymus
2010-12-06 19:01

gunnar44: Du skriver "Ingen blir straffad för att hjälpa fram utryckningsfordon genom att köra mot rött eller bryta spärrlinje, liksom tillfälliga hastighetsöverträdelser. Men det får inte uppstå farliga situationer för andra trafikanter, när dessa överträdelser sker."

Du har noll koll. Så här är det när det gäller fri väg för utryckningsfordon (ur Trafikförordningen):

"Enligt Trafikförordningen ska trafikanter lämna fri väg för utryckningsfordon, som signalerar med siren och/eller ljussignal.
Om det är nödvändigt ska trafikanten stanna. Om det inte går att stanna ska trafikanten fortsätta köra tills det är möjligt att stanna.

Regelverket ger inte rätt att bryta mot trafikregler i samband med att man lämnar fri väg." (Transportstyrelsen, senast ändrad 23 juni, 2010).

Så är det, gunnar44.

#78
Thomas Persson
2010-12-06 19:21

Vad är problemet???!!! Han hade ju alla tillfällen i världen till att köra åt sidan för att släppa fram ambulansen. Definitivt har han försökt komma undan sin medvetna fortkörning med att skylla på ambulansen. Snälla journalister skriv inte någon snyft historia om sådana här typer som har gjort allt fel, medvetet eller inte. Polisen har helt rätt i detta fallet. Har Johnny inte kunnat nyttja någon av alla dessa avfarter, busshållplatser, trafikkontrollplatser odyl. så är frågan om han skall ha körkort överhuvudtaget!!! För klent straff i mina ögon. Johnny borde skämmas!

#79
2010-12-06 19:45

De hätska inläggen om Johnys fortkörning fortsätter, och mycket tyder på att många tror att det gäller en enfilig väg med mitträcke; så är inte fallet såsom det framgår av MC-polisens version bl.a. på videon på http://nwt.se/webb-tv/article739398.ece Som exempel tar jag att därJonny såg ambulansen första gången ca. 500 meter bakom sig var det visserligen en enfilig väg, men eftere ca 300 meter längre fram finns en trafikkontrollplats med kommunens informationstavla för långtradare, samt en väl tilltagen busshållplats med avfart till mindre väg. Jag brukar svänga in till denna busshållplats ofta, det är inte svårt. Ännu en gång; ambulansen låg inte ”i häcken” på Johny; avståndet var aldrig kortare än 200 meter, och sirenerna var inte på och de kraftiga blinkande strålkastarna användes inte. Och märk väl att polisen åkte efter Johnny i över fem kilometer men mätte hans hastighet först på en sträcka som inte längre var enfilig väg med mitträcke, och med många möjligheter att svänga av.
Skaffa er beslutsunderlag såsom Tingsrätten och Transportstyrelsen gjorde innan ni dömer i fallet.

#80
Roy Jägestedt
2010-12-06 21:06

Nu har jag faktiskt plöjt alla inläggen.
Det senaste, från Hessu, är ett av de vettiga. De som försvarar Jonny gör mig nästan mörkrädd. Det är riktigt otäckt att det finns så blinda förare som inte klarar av att läsa trafiksituationen. Ser jag ett blåljus bakom mig så tittar jag direkt efter möjligheter att köra åt sidan - inte att gasa på. Finns absolut ingen möjlighet alldles där jag befinner mig så ökar jag farten, men inte mer än att jag sansat kan köra undan när möjligheten kommer. Genom att vara tydlig med blinkers och med manövern så underlättar jag för utryckningsfordonet att bedöma situationen och att passera. Gasar jag på som en galning så saktar snarare ambulansen (i det här fallet) in för att få ett säkerhetsavstånd till vettvillingen framför. Det går ju inte att förutse vad han ska ta sig till.
Som så många redan konstaterat, så hade Jonny många, jag upprepar: MÅNGA chanser att svänga undnan - och det handlar inte om att vilt slänga sig undan, utan bara att helt normalt köra åt sidan eller svänga av. Jonnys beteende visar att han inte var situationen mogen, trots att den inte var exeptionell på något sätt. Dessvärre gäller det även för somliga kommentarer i spalten.
Riktigt illa är artikelrubriken, som jag skäms över å tidningens vägnar varje gång jag ser den!

#81
bozidar
2010-12-07 11:57

hahahahahahah Jonny is busted..
fy fan dålig ursäkt.
Jag har sett själv bilar som brukar hänga på bakom ambulansen mitt i stan när ambulansen ska förbi med blåljus.
POLISEN. bra jobbat

#82
bozidar
2010-12-07 12:02

har ni sett bilden på Jonny? han saknar tänder....

#83
smack
2010-12-07 16:46

javisst Bozidar, tandlös som en trädgårdskratta och skelögd, det ser man ju på honom vilken skurk han är... Hur ser du själv ut...?
Döm inte boken efter omslaget...

#84
2010-12-07 20:33

Bloggredaktionen: sätt streck på debatten om Johnny; personliga, osakliga påhopp på Johnny och hatiska inlägg om MC-polisen gagnar ingen. Diskussionen gick snett ända ifrån början både nu och i våras p.g.a. massmediernas - även Vi Bilägares - ensidiga och felaktiga information. Skämmes tammefan!

#85
gunnar44
2010-12-07 22:19

Jag har inte noll koll, Anonymus. Visserligen är texen i lagstiftningen skriven på det sätt du anger, men verkligheten i sveriges domstolar är en helt annan.
Man måste förutom lagtexten i lagstifningen även lästa svensk författningssamling om tillämpningen av desamma.
Lagstiftnngen ger ingen rätt att tillfälligt bryta mot bestämmelserna, men domstolarna använder sig av rätttspraxis som grundar på författningarna.
Därför är varje öveträdelse att betrakta som bott oavsett om det skett för att hjälpa fram ett utryckningsfordon. Det är alltså rätten som ska bedöma om vederbörande ska straffas för brottet, vilket har skett i det här fallet.

#86
Anonymus
2010-12-07 22:35

gunnar 44: Jag kommer då aldrig att ta risken att bli av körkortet genom att köra mot rött för att släppa fram ett utryckningsfordon - en ren och skär chansning som ska bedömas i efterhand.

#87
gunnar44
2010-12-08 15:43

Visst kan du köra mot rött, men bara så pass långt att ambulansen tar sig förbi, och då väldigt försiktigt. För det är ju så, att även ambulansföraren straffas om han vållar en olycka genom att köra mot rött. OBS av jag skrev vållar.

#88
mnja
2010-12-08 16:40

Det kanske är Gunnar44 som ska lämna in körkortet.
Du verkar skriva och böja lagar lite hur som helst.

INGEN RÖDLJUSKÖRNING MED ambulans bakom sig.
Bilisten kan bli av med kortet i så fall. Varför chansa!?
Vi ser ju vad som händer när polisen är på dåligt humör och låter det gå ut över arbetet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.