Bild
Nästa artikel
Oro vid fabriken efter Volvos besked: ”Hoppas på det bästa”

Oro vid fabriken efter Volvos besked: ”Hoppas på det bästa”

Nyheter

Volvo ska bygga egna elmotorer. Det skapar oro vid motorfabriken i Skövde.

Volvo ska lansera en mängd nya elbilar de kommande åren. Först ut är XC40 P8 Recharge som har elmotorer från underleverantören Valeo Siemens, men på sikt ska Volvo utveckla egna elmotorer.

Anledningen är att Volvo själva vill ha kontroll över både mjukvaran och hårdvaran i elmotorerna för att på så sätt öka effektiviteten och förlänga räckvidden. Det är heller ingen hemlighet att Tesla gjort på samma sätt och tagit över utvecklingen av många komponenter från underleverantörer.

De nya elmotorerna ska dyka upp i nästa generation elbilar och de ska utvecklas i både Göteborg och i ett nytt laboratorium i Shanghai. Men var de ska byggas är ännu inte klart. Det skapar oro vid företagets motorfabrik i Skövde, rapporterar Sveriges Radio.

– Man hoppas och tror på det bästa. Men man måste ändå måla upp det värsta scenariot. Den blandningen av hopp och förtvivlan är rätt jobbig ibland, säger Marko Borg Peltonen, IF Metalls klubbordförande på Volvo Cars motorfabrik i Skövde, till Ekot.

Skövdefabriken har drygt 1 500 anställda och bygger både bensin- och dieselmotorer. Volvo har visserligen skalat upp försäljningen av mildhybrider och laddhybrider som använder förbränningsmotorer, men på sikt är det ingen hemlighet att märkets framtid är helt eldriven.

Även om Skövdefabriken ska bygga elmotorer kan den behöva organiseras om eftersom elmotorer byggs på ett annat och effektivare sätt än förbränningsmotorer.

Läs också: Volvo bekräftar: Ska utveckla egna elbilsmotorer

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-11-19 16:00

Sååå.. Dom på Volvos motorfabrik blir oroliga eftersom Volvo ska fortsätta tillverka motorer?
Vantrivs dom så på sitt jobb så är det väl bara att sluta? :)

#2
2020-11-19 18:14

Srår det någonstans att tillverkningen är planerad till samma fabrik? Av oron att döma är min känska att elmotorena kanske kommer att tillverkas i Kina...

#3
2020-11-19 19:01

"så är det väl bara att sluta?" anser vissa, som om nya jobb växer på träd i dessa tider...

#4
2020-11-19 19:07

Nej, jobb av det slaget finns inte kvar om 5-10 år. Utvecklingen går i den riktningen och som alltid kommer omställningen vara ett bekymmer för dem som hamnar i den processen. Så har det fungerat i många branscher under de senaste 100 åren (minst). Förut kunde en människa utbilda sig få ett jobb och stanna kvar där om han/hon ville, men så fungerar det inte längre

#5
2020-11-19 19:42

Och läsförståelsen är enorm här ser jag. :)

Det står alltså i artikeln att Volvo ska fortsätta tillverka motorer, och därför är folk oroliga. Alternativet till att tillverka motorer är att inte tillverka motorer och om Volvo slutar tillverka motorer helt så kommer dom definitivt bli av med jobbet.
Artikeln påstår alltså att folk är oroliga för att kanske få ha kvar sitt jobb, inte att dom är oroliga att bli av med jobbet.

#6
2020-11-19 20:19

Att Volvo tror de kan göra bättre elmotorer än konkurrenterna är ju lite skrattretande. Man har ju inte lyckats göra speciellt energieffektiva fossildrivna, vad skulle göra att man upptäcker något revolutionerande som inte andra större aktörer redan funnit.

Här är man säkerligen orolig för de svenska jobben, och det bör man vara. Dels för att det är MYCKET billigare att tillverka i Kina än i Sverige. Volvo, som liten tillverkare, borde göra bäst i att köpa in elmotorerna från andra tillverkare. Dels för att det blir billigare i längden (du kan idag speca de olika elmotoralternativen efter önskemål) men även för att du slipper X antal 20-tal miljarder i utvecklingskostnader.

Är ju inte så att elmotorerna har dålig effektivitet idag, utan vi talar om uppåt 90%, vad tror Volvo de skall klämma ut? 92%?

#7
2020-11-19 21:25

Det finns risk på att Volvos motorfabrik Skövde, läggs ned på sikt. Elmotorerna tillverkas antagligen i Kina. Och Geely ska samarbeta med Daimler om nya förbränningsmotorer.

#8
2020-11-19 21:28

Man kan väl anta att så mkt som möjligt av elmotor produktionen kommer att hamna i Kina, arbetarna där jobbar ju för en bråkdel av Svenskarnas lön så arbetarna i Skövde har all rätt att vara oroliga.

#9
2020-11-19 22:05

Risken att motorfabriken i Skövde läggs ned är nog snarare ett faktum när omställningen sker till elbilar. Det kommer bli en smärtsam omställning för hela branschen, lite som när miniräknarna blev elektroniska och slog ut Facit. Teknikskiften sker med jämna intervall. Dock är det naivt att tro att Geely/VolvoCars ska bli en aktör att räkna med, som lindareverkstad för elmotorer. Att Geely väljer Mercedes för utveckling av nästa generations bensinmotorer beror på att i Göteborg helt enkelt ligger efter på bränsleeffektivitet .

#10
2020-11-19 22:05

Skulle inte vilja vara i Skövde kommuns kläder när skiftet sker.

#11
2020-11-20 08:30

Angående lönekostnaderna så är inte Kina så jätte billigt längre. Vi jämförde lönekostanderna i Kina med Rumänien och såg till vår förvåning att kostandsläget är snarlika. Fördelen med KIna är an One-Stop-Shop alla underleverantörer, kunskaper etc. kan hittas på en plats. Sedan handlar det om arbetstimmar. Hur många minuter tar det? Används en liten mängd timmar så är arbetskostanden inte så viktig. Det tar betydligt längre tid att bygga förbränningsmotorer jämf. elmotorer, så även om elmotorerna kommer at tillverkas i Skövde så kommer färre arbetare att behövas.

#12
2020-11-20 12:18

BMW lägger ned sin tillverkning av fossila motorer i Tyskland. 8 och 12 cylindriga motorer ska tillverkas i Hams Hall i England.
Övriga fossila motorer byggs i Steyr, Österrike.
Källa Auto, motor & sport.

#13
2020-11-20 17:40

Rätt spelat så tror jag Volvo gör helrätt.
Man blir friare att bygga motorer efter sin bilar istället för att bli begränsad av leverantörer.

Bilar blir så mycket roligare om inte alla innehåller samma saker.

#14
2020-11-20 20:04

lsoderlund Tesla har en effektivitet på hela 98% i sina elmotorer.

#15
2020-11-21 00:53

Det finns ju andra vinster än ev. verkningsgrad med att göra motorer själva. Mer lämplig packetering till sina bilar t.ex.

#16
2020-11-21 07:38

En elmotor innehåller väsentligt färre delar än en förbränningsmotor. Dessutom lättare att automatisera: delar och montering.
Beslutet är inte Volvos - det är Geelys -och gäller - sannolikt- alla deras bilar.

Idag är det - för vissa "premium tillverkare"- "nödvändigt" - att ha egna motorer. Med elmotorer är det ingen som bryr sig.

#17
2020-11-23 07:48

Kan bara hoppas att alla duktiga ingenjörer säger upp sig och startar ett nytt svenskt bilmärke som köper batterier från Northvolt och motorer från ABB tillverkade i Sverige.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.