Bild
Nästa artikel
Så tycker omvärlden om nya elbilen Volvo XC40 Recharge

Så tycker omvärlden om nya elbilen Volvo XC40 Recharge

Nyheter

De första provkörningarna av nya Volvo XC40 P8 Recharge avslöjar både styrkor och svagheter.

Volvo har knappast legat i framkant när det gäller elbilar utan istället storsatsat på laddhybrider. Men nu inleds en helt eldriven modelloffensiv där XC40 P8 Recharge är först ut.

Vi Bilägare har provkört den nya el-Volvon, och du kan läsa våra första intryck här. Intresset för modellen är stort och motorjournalister från hela världen har provkört – i den här artikeln samlar vi några av intrycken från utländska medier.

Först och främst verkar de flesta provförare riktigt nöjda med bilen. Det är ingen provkörning som sticker ut negativt jämfört med andra. Nivån verkar vara hög, men det finns trots allt en del frågetecken som behöver rätas ut.

Svindyr – än så länge

För att börja med den allra största elefanten i rummet klagar nästan alla provförare på prislappen. I dagsläget finns Volvo XC40 enbart i ett eldrivet utförande – med fyrhjulsdrift och 408 hk – och dessutom bara i ett dyrt utrustningsutförande. Prislappen ligger på svettiga 699 000 kronor före tillval.

Även med elbilspremien på 60 000 kronor är priset högre än för koncernsyskonet Polestar 2 (som lockar med längre räckvidd) och de flesta andra konkurrenter. Den som till exempel kan tänka sig en Kia e-Niro istället kommer undan nästan 200 000 kronor billigare trots att Kian har längre räckvidd.

”Det största problemet är att den enda versionen som säljs just nu kostar nästan dubbelt så mycket som en vanlig XC40. Den kostar faktiskt inte mycket mindre än Audi e-tron och Jaguar I-Pace som båda är mer förfinade elkonkurrenter”, skriver brittiska What Car.

Volvo kan heller inte skryta med något eget laddnätverk som Tesla, men det kan å andra sidan inga andra konkurrenter heller. Ionity är väl den närmaste utmanaren – laddnätverket som ägs av bland andra Volkswagen och BMW – men där är laddningen dyrare och snabbladdarna färre än hos Tesla. Och Volvo har inget avtal med Ionity.

Interiören hyllas som en av de starka sidorna med Volvos elbil, särskilt infotainmentsystemet med teknik från Google.
Interiören hyllas som en av de starka sidorna med Volvos elbil, särskilt infotainmentsystemet med teknik från Google.

Hyllad design

Även räckvidden får sig en skopa i vissa provkörningar. Det beror förmodligen på en kombination av bilens tyngd (mastiga 2,2 ton) och knepiga luftmotstånd.

Vissa tidningar lyfter fram Tesla Model Y som en mer prisvärd konkurrent med längre räckvidd, men för den som inte behöver ta sig längre än 30 mil per dag och sällan snabbladdar kan Volvon vara ett vettigt val, enligt amerikanska Motor Trend.

Volvon bjuder dock även på många starka sidor. Designen hyllas av många och inte minst interiören beskrivs ofta som en fullträff med en enkel men ombonad känsla och ett toppmodernt infotainmentsystem som bygger på teknik från Google.

Det innebär att exempelvis navigationen och röststyrningen fungerar på ett sätt som få andra märken – om något – kommer i närheten av.

”En svensk sleeper”

Köregenskaperna får beröm av Top Gears provförare som även hyllar prestandan: ”Den är härligt snabb. Men som med sin Polestarkusin är Volvon samtidigt väluppfostrad när den skjuter ut dig ur kurvorna eller vid utgången av en rondell på ett sätt som är lika roligt som beroendeframkallande.”

Inte heller tyska Auto Motor und Sport kan undvika att imponeras av prestandanivån och kallar bilen för ”en svensk sleeper”. Bilen känns väldämpad både buller- och fjädringsmässigt, tycker de flesta, och batterierna verkar inte ha inkräktat på kupéutrymmet nämnvärt.

”Det är något nästan Bentleymässigt över kombinationen av acceleration utan ansträngning och avslappnade köregenskaper. Nivån på förfiningen är utmärkt”, skriver Car and Driver.

Auto Express beskriver bilen som nästan lite för potent för sitt eget bästa. ”Vi är säkra på att mer överkomliga versioner, kanske med en elmotor istället för två och en prislapp på under 50 000 pund, kommer bli ännu mer lockande”, skriver provföraren.

Tyska Der Spiegel är inne på samma spår: ”Accelerationen i XC40 Recharge är imponerande vid varje trafikljus men känns konstigt felplacerad i denna extremt tysta och bekväma bil, som har en toppfart begränsad till 180 km/tim.”

Läs också: Här kommer Volvos nya elbil – så bra är den

Taggar: Nyheter, Volvo XC40

Kommentarer

#1
2020-10-20 06:31

Äntligen en tyst och bekväm elbil:)

#2
2020-10-20 07:54

Åter igen en elbil som jag absolut inte kommer köpa.
En XC40 för 700.000kr, det är något skrattretande över den hybris Volvo verkar ha fått.

#3
2020-10-20 08:15

Detta är ännu en elbil baserad på samma plattform som en bränsledriven bil, med de kompromisser det innebär.
Det vore bättre de byggde en baserad på elbilsplattformen.
Det kommer säkert, men synd de inte gjorde så direkt.

#4
2020-10-20 08:28

Dunderklumpen med el. Inte många rätt Geely, visar bara hur långt efter i teknikutveckling de är. Räckvidd som en e-Golf tung som bly, men den blir säkert en framgång i "Volvo-kollektivet" där man anser att det är den främsta av de främsta elbilar, som lanserats på marknaden. Audi e-tron framstår som ett kap i jämförelse.

#5
2020-10-20 08:58

Ja, även om bilen är bra är det fortfarande en ganska liten suv så priset är högt. Å andra sidan så är det fortfarande mindre pengar än en e-tron, som nog skulle vara mitt förstahandsval om jag skulle köpa el-suv idag.

Men vi alla har tydligen fel eftersom Volvo verkar ha sålt flera månaders produktion i förväg. Rimligare alternativ prismässigt kommer säkert i framtiden. Detta är trots allt Volvos första elbil som säljs till allmänheten, dessutom baserad på en plattform som även rymmer förbränningsmotorer.

#6
2020-10-20 09:17

Det mest absurda är väl ändå att den är nästan 200 000 kr dyrare än den rymligare VW id4.

#7
2020-10-20 10:00

Det märkliga är att bilen jämförs med Audi Etron och Tesla Model Y som är rejält mycket större. Detta handlar väl om en bil med utrymmen i klass som en Golf - för 700.000... Hade Volvo gjort en elversion av XC60 för samma pengar hade jämförelsen känts relevant men jag kan inte ens ta XC40 på allvar, och då har jag ändå lovat mig själv att nästa bil ska bli en elbil. Återstår att se om det blir en Enyaq eller en Model Y...

#8
2020-10-20 10:06

En bil i Golf storlek, fast med 1 ton extra att släpa runt med. Inte bara människorna måste gå ned i vikt....bilarna är alldeles för tunga för sitt bästa. Jag kan bara tänka mig slitage på däck och andra saker som man kanske kommer upptäcka efter 1 år eller lite mer. Om detta är framtiden, tja.. då har jag inte mycket hopp, kan vi inte bättre?

#9
2020-10-20 10:44

Det är ju glädjande att Volvo får så mycket beröm för sin första elbil, som många gånger tidigare släpper de top-of-the-line produkten först. Så vi får väl se om det dyker upp några billigare utgåvor framöver. Men för egen del kan jag inte förlika mig med prislappen jämfört med vad jag tycker att de har för konkurrenter, typ Enyaq och ID4. Men det verkar inte vara Volvoledningens uppfattning, de har en helt annan bild vilka de konkurrerar med i s.k premiumklassen, därav den horribla prislappen.

#10
2020-10-20 12:38

Jag skulle inte heller välja XC40, har provkört den som "vanlig bil" och jag sitter illa och biltypen är inte alls för mig.
Men Volvo gör nog för sig själva rätt, de har mer än fullt i orderboken och de gör som vanligt, säljer de toppade modellerna först till volymerna klingar av lite och då även säljer enklare modeller.
Ur ett företagsperspektiv är det helt rätt tänkt.
Att bilen i sig är en kloss som är ineffektiv är en helt annan potatis som inte tilltalar mig

#11
2020-10-20 12:43

Vänta bara tills fjädrar och stötdämpare börjar gå på löpande band. Har en viss insyn i just Xc40 och just hybrid och el-varianten skall man tydligen vara glad om stötdämparna håller mer än 6000 mil. Man har inte förstärkt chassit till den markant ökade vikten som batteripacken medför, utan alla XC40 har samma "klena" chassi.

Kom ihåg vart ni läste det först. Ägarna av just XC40 Hybrid eller elbil kommer få besöka verkstäderna titt som tätt.

#12
2020-10-20 13:47

lsoderlund, detta är inget nytänkande som du kommer med. Jag skulle vilja vända på frågan, hur många bilar i 2 tons klassen kommer att vara problemfria efter 12000 mil med tanke på den ökade vikten som sliter på allt. Biltillverkare har bundit ris på sin egen rygg, och Samuelsson uttryckte också något i stil med "SUV är nog inte det mest förnuftiga".. han åsyftade den högre förbrukningen. Skall man bygga elbilar borde man skippa SUV/MPV kaross så långt det är möjligt och satsa på mindre hjul, och göra allt så snålt som bara möjligt kan. Tror också många kommer att bli besvikna att däcken inte håller så länge, och ökat buller och dyrare däck osv. Vi har nog alla sett videoklippen där Pickup och SUV reser sig vid undanmanöver och hjulparet slår i marken igen och däcket exploderar under tyngden på fordonet. XC90 är liksom ingen bil enligt mig, det är snarare en lätt lastbil...en väldigt opraktisk sådan med hög förbrukning.

#13
2020-10-20 17:26

Läser man mellan raderna så tycker jag inte det var särskilt mycket positivt och det som anges, både negativt och positivt, kan ju gälla för de flesta elbilar.
Den här Volvon är inget för mig. Alldeles för ful och inte prisvärd för fem öre.

#14
2020-10-20 19:37

Jag tror att Volvon kommer att bli ett helt perfekt val för de som vill ha en elbil och vill ha en Volvo, framförallt för de som pendlar 10-15 mil per dag till och från jobb. Förutsättningen är att man har möjlighet att ladda hemma eftersom Volvo inte har ett laddnätverk á la Tesla. Det kommer också sannolikt lite enklare modeller efterhand som Volvo brukar göra och då blir också priserna därefter. Personligen kör jag Tesla och det passar mig bra eftersom jag antingen kör bara korta sträckor eller väldigt långt och där passar den bättre än de andra. Men jag gör ändå en honnör till Volvo för att de är på tåget!

#15
2020-10-20 20:48

Här kom artikeln jag väntat på i "blaskan".
https://www.expressen.se/debatt/vi-borde-tala-mer-om-surfskam-an-flygskam/

Klimatproblemet är relaterat till resurser, energi! Att bygga SUV och datorhallar och allt annat som drar massor av el är en stor del av problemet så länge vi inte kan producera ren energi utan utsläpp.

En XC40 skulle kunna bli 2 st V40 med samma räckvidd..jag lovar!

#16
2020-10-20 21:32

Det ska komma en 2 hjulsdriver och med ett mindre batteripaket, billigare Volvo XC 40 P8 Recharge.

#17
2020-10-20 22:51

Vargen. Ja här har du saken klar för dig. Det är konsumtionen som är boven i dramat. För att kunna minska på de samlade globala utsläppen måste den ner.

Och då kvarstår frågan rörande vem eller vilka som skall få det sämre i framtidens Sverige, EU och globalt sett? Och hur skall det hanteras rent praktiskt och kombineras med en tilltagande befolkning?

Som jag ser det är detta frågor som världens politiker måste hantera. Hur och på vilket sätt återstår att se.

MVH AL

#18
2020-10-21 10:30

Nej - jag vill hellre ha en liten kombi typ en V40 CC till ca 300 tusen (efter Bonus).

#19
2020-10-21 10:42

A.L, de dokumentären "a life on our planet" som David Attenborough gjort. Den ger dig svar på många frågor hur vi skall lösa klimatproblemet. Men visst, vi i Sverige är så liten del av globala världen så våran minskning av utsläpp är mer en hänvisning till andra länder att göra samma saker som vi gör mot en bättre och livsduglig planet. Men konsumenterna måste sluta köpa EL SUV med 80 kwh, och nöja sig med något enklare med nästan hälften batterikapacitet. När elbilar kommer med runt 40-50 kWh som klarar 30 mil så köper jag en elbil.

#20
2020-10-21 10:59

A.L, bara en sak till .. du skall inte ha så stor tro att "marknaden" och politiker fixar detta. Dessa är en del i grundproblemet. De som kan lösa problemet är "du" och "jag", vi konsumenter. Biltestare som "med ett leende på läpparna" säger till oss andra "köp en XC40", tror du dessa är ärliga? är de mutade att säga att detta är vad vi behöver? Som sagt, om du ser dokumentären av David så kommer många av dina frågor att få svar.

#21
2020-10-21 16:32

Vargen. Tyvärr har inte dokumentären något svar på frågeställningen. Och dokumentären är inte unik utan en fortsättning och härledning av de problem som forskarvärlden diskuterat i 50 år.

Det du behöver hitta är en konsensus, både hos medborgarna, intressenter, politiker och i reproduktionsled. Dessutom måste du lyckas bygga upp en gemensam målbild och problemformulering -många gånger på tvärs med människans inneboende natur (där individens upplevda nytta också måste vara ekvivalent med kollektivets). Och det har ingen hittills lyckats med, vilket också framgår i ”dokumentären” ( som f.ö själv är en bidragande orsak till utvecklingen) och dessutom grund och fylld av sakfel.

Så tyvärr, din hänvisning svarar inte på frågan. Du får leta vidare.

MVH AL

#22
2020-10-30 18:40

Jag har aldrig förstått charmen med denna klossiga kluns med taskigt baksäte. Och för 700 000 får man en fullproppad Enyaq (dock endast bakhjulsdriven). För något mer en Polestar 2, som är bra mycket trevligare om än kanske inte lika tyst – om nu uppgifterna om tystnaden stämmer, för Polestar är ju tyst på bra vägar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.