Nästa artikel
Okända kryphålet – som tyska regeringen kämpar för att behålla
Nyheter

Okända kryphålet – som tyska regeringen kämpar för att behålla

Publicerad 11 november 2020
Nya bilar tillåts släppa ut betydligt mer i vanlig trafik än i testlabbet, tack vare ett undantag som tyska regeringen vill behålla. Men ingen av de tyska biltillverkarna verkar behöva det.

De nya utsläppsreglerna som biltillverkarna måste klara är fulla av kryphål och underliga formuleringar, något du kan läsa mer om här.

Ett av många exempel är att biltillverkarna kan få ”utlsäppsrabatt” om de bygger tunga och stora bilar – en eftergift för de tyska biltillverkarna som säljas många tunga suvar.

Efter Volkswagens dieselskandal höjdes också röster för att börja mäta utsläppen i verklig trafik, inte bara i testlabbet. Dessa så kallade RDE-tester (Real Driving Emissions) görs som stickprov med hjälp av en särskild mätenhet som monteras bakom bilen.

Men det finns ett kryphål i reglerna om utsläpp vid verklig körning som tyska regeringen nu kämpar för att få behålla, enligt EU-dokument som tyska Spiegel kommit över.

Läs också: Volvos smarta trix – tunga suvarna klarar utsläppskraven

43 procent högre utsläpp

Att bilar har högre utsläpp i verklig trafik än i testlabbet är ingen överraskning. Men frågan är hur stor skillnaden mellan verkliga och uppgivna förbrukningssiffror ska tillåtas vara.

I dag finns ett särskilt undantag från reglerna som infördes 2016 där en bil får släppa ut upp till 43 procent mer skadliga kväveoxider i verklig körning än i körcykeln.

Därmed blir ”labbgränsen” på 80 milligram kväveoxid per kilometer istället 114 milligram per kilometer i vanlig trafik.

Europaparlamentet vill gradvis fasa ut undantaget och skrota det helt i september 2022, och då måste alla bilar släppa ut lika mycket kväveoxid i testlabbet som i körcykeln. Tyska regeringen kämpar för att behålla undantaget ett tag till, men går med på att minska skillnaden från 43 till 32 procent.

Tyska regeringen hänvisar till att den portabla mätenheten som används i verklig trafik kan ge mindre korrekta siffror än i testlabbet, något som även biltillverkarnas branschorganisation ACEA tar upp.

Behövs inte

Det här låter som en liten detaljfråga men har stor betydelse för luftkvaliteten, enligt Jens Müller, som är ansvarig för luftkvalitet på miljöorganisationen Transport & Environment (T&E).

– Nu har vi möjlighet att få bort en av de kvarvarande kryphålen i utsläppstesterna, säger han till Spiegel.

Intressant nog visade en stor genomgång som tyska bilistorganisationen ADAC gjorde förra året att ingen av de tyska bilarna som deltog i testet behövde använda sig av kryphålet eftersom samtliga släppe ut långt under 80 milligram kväveoxid per kilometer.

Även T&E har gjort en liknande undersökning av 307 bilar som visade att 87 procent klarade sig långt under gränsvärdet.

Läs också: Nytt utsläppstest: Stora skillnader mellan bensin- och dieselbilar

Detta är kväveoxider (NOx)

NOx är ett samlingsnamn för kväveoxid (NO) och kvävedioxid (NO2) i samband med luftföroreningar. NO är en färglös, giftig och luktfri gas medan NO2 är en brunröd giftig gas med skarp stickande lukt.

Kväveoxid bidrar till försurning och övergödning av mark och vatten. Det skadar växt- och djurlivet. Kväveoxid är giftigt och irriterar luftvägar och slemhinnor, och kan ge astmaliknande problem.

Källa: Naturvårdsverket

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-11 09:08
Styggavargen

Ojojoj, det fuskas nog hej vilt överallt. Det ser bra ut på pappret, men verkligheten är en helt annan sak.

#2 • Uppdaterat: 2020-11-11 09:18
Desmoholic

Jag förstår verkligen inte hur man kan hålla på och göra massa undantag. Eller de ekonomiska incitamenten förstår jag men syftet är ju att värna om vår miljö och den tål ju inte utsläpp bättre bara för att man bygger större och tyngre bilar...

#3 • Uppdaterat: 2023-01-17 18:29
Gäst (ej verifierad)

EU rejects industry request to delay new diesel emissions standards

Because of lockdown measures, ACEA had estimated at the time that about 600,000 cars that were already built would not be able to be sold before the new standard took effect.

https://europe.autonews.com/automakers/eu-rejects-industry-request-delay-new-diesel-emissions-standards

#4 • Uppdaterat: 2020-11-11 16:44
Carl Trefalt

Konstigt att alla undantag tillåts.

#5 • Uppdaterat: 2020-11-12 16:37
milkylainen

Styggavargen: Läste du artikeln? Det här är kryphål som funnits hela tiden.
Men tillverkarna behöver inte kryphålen eftersom de slår redan kraven med råge.
Snarare så att den rädslan som fanns över allt dieselgnäll från alla håll och kanter var rätt obefogad.
Lite ljus och lite tajtare regler så klarar ju bilarna sig galant.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.