Bild
Nästa artikel
Nytt utsläppstest: Stora skillnader mellan bensin- och dieselbilar

Nytt utsläppstest: Stora skillnader mellan bensin- och dieselbilar

Nyheter

En gammal "dieselgate-Golf" kan ha betydligt lägre utsläpp än en modern bensinbil, visar ett nytt avgastest.

Dieselskandalen, de nya miljözonerna och EU:s kommande utsläppsmål har fått många att börja reflektera mer kring vad som egentligen kommer ur avgasröret.

Dieselbilar förknippas ofta med höga utsläpp av kväveoxider även om de blivit betydligt lägre i många moderna motorer. Samtidigt har dieselbilarnas partikelfilter visat sig vara effektiva.

När det gäller bensinbilar är det istället koldioxidutsläppen som brukar vara högre än i motsvarande dieselbil. Även här har partikelfiltren börjat göra sitt intåg för att minska halterna av skadliga partiklar.

Men vid sidan av dessa utsläpp – vad är det egentligen som kommer ur avgasröret? Det har Emissions Analytics tittat närmare på i en analys, och skillnaderna mellan bensin- och dieselmotorer visar sig vara stora.

”Faran är att vi överreglerar kända utsläpp som är lätta att mäta, som koldioxid och kväveoxider, samtidigt som vi bortser från flera andra, potentiellt skadliga utsläpp som nu kan mätas men som tidigare ignorerats”, skriver Emissions Analytics.

I de här testerna har bilarna inte körts på vanlig väg utan i ett särskilt testlabb. Under de första 100 sekunderna mättes luftkvaliteten med motorn avstängd. Mellan 100 och 400 sekunder startades motorn och kördes på tomgång. Mellan 400 och 800 sekunder varvades motorn till 1 500 r/min. Sedan varvades den till 3 000 r/min till 1 100 sekunder för att till sist gå på tomgång igen i 100 sekunder.

"Faran är att vi överreglerar kända utsläpp som är lätta att mäta"
Den här plötsligt spiken i ammoniakutsläpp i en bensindriven Peugeot kunde testingenjörerna inte förklara.
Den här plötsligt spiken i ammoniakutsläpp i en bensindriven Peugeot kunde testingenjörerna inte förklara.

Höga halter direkt efter start

Det första som testingenjörerna la märke till var att testets enda bensinbil, en Peugeot 2008 från 2019, hade extremt höga halter av heptan och andra kolväten som exempelvis metan direkt vid start. 

Heptan är en produkt av oförbränt bränsle. Bensinbilens heptanhalter var över 60 gånger högre än för en dieseldriven Volkswagen Golf från 2011 (”dieselgate-eran”) och 240 gånger högre än i en dieseldriven Renault Captur från 2019.

Renaults dieselmodeller har fått mycket hård kritik för höga utsläpp av kväveoxider i tidigare tester men i det här testet låg halterna av kolväten på en mycket låg nivå, med ett undantag: motorn släpper ut höga halter av metan när den startas – 2,5 gånger högre än för den äldre diesel-Golfen.

När det gäller ammoniakutsläpp som irriterar ögon och slemhinnor noterades en plötslig spik i testets Peugeot med bensinmotor efter en stunds körning. Det finns ingen naturlig förklaring till varför dessa utsläpp uppstod just då, enligt Emissions Analytics. 

Över huvud taget är utsläppen av ammoniak hela 80 gånger högre i Peugeot med bensinmotor än i Renault med dieselmotor vid 3 000 r/min, och 125 gånger högre än i Golf med dieselmotor – som å andra sidan ut mycket höga halter av metakrolein vid 3 000 r/min. Det irriterar ögonen, luftvägarna och lungorna.

Renaults dieselmotor har höga utsläpp av metan direkt efter start.
Renaults dieselmotor har höga utsläpp av metan direkt efter start.

Ingenjörerna överraskade

Även aceton kan skapa irritation i ögon och hals. Där hade de båda dieselbilarna höga utsläpp i förhållande till bensinbilen. Men bensinbilen hade å andra sidan höga utsläpp av hexanal efter start.

Testet visar tydligt att både bensinbilen och dieselbilarna i testet har höga ”spikar” i utsläppen direkt efter start – ingen nyhet för den som kan sin förbränningsteknik. Men testet visar också att vissa ämnen skickas ut i ”spikar” med ojämna mellanrum utan tydlig anledning.

Framför allt blev testingenjörerna överraskade av de mycket höga utsläppen av kolväten och andra ämnen i Peugeoten med bensinmotor vid kallstart. Utsläppen kunde under vissa perioder vara mellan 10 och 60 gånger högre än för dieselbilarna.

Testet visar också ”bredden” när det gäller bilarnas utsläpp. Koldioxid och kväveoxider är som sagt de mest kända utsläppen men det kommer betydligt mer än så ur avgasröret. Även om alla dessa ämnen inte är giftiga i sig kan blandningen av dem utgöra risker för både hälsa och miljö.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-04-20 19:51

Om peugot 3008 hade haft bränslevärmare som vissa andra har så hade det inte varit så höga utsläpp.

#2
2020-04-20 19:51

MSO, Vart kom den där bränslevärmare med i testen? Och det nu funnits en så borde ju den manickens utsläpp också mätas och ingå i testresultatet, eller vad tycker du?

#3
2020-04-20 19:52

Båda bränsletyperna är omoderna och tillhör förhoppningsvis snart historien. Köp en elbil istället.

#4
2020-04-20 20:58

Guran. Absolut men det är väl turbo tillsammans med högt insprutnings tryck som ger dessa stora utsläppspikar med kall motor.

Jag välkomnar ett sådant test på tex en 1,0rsi octavia med fabriksmonterad bränslevärmare.

Det skulle även vara intressant att mäta utsläpp på tex en Niro hybrid som absolut inte är det minsta snål första milen på vintern.

#5
2020-04-20 20:15

fup. det er vel skrevet for at frigøre wv..

#6
2020-04-20 20:34

Mso1000, bränslevärmare är inte original. Däremot ett fabriksmonterat tillbehör du kan välja till för en fördelaktigt pris. Och att turbon skulle påverka utsläppsmängderna tror inte. Det är bensinmotorn i sig. Det framgår inte ens om motorn var belastad eller bara varvades. Jag läser det som om motorn bara varvades upp och fick stå så.
Dålig artikel som inte ger svar på något mer än att när dieselmotorn var grunden i våra sk miljöbilar så var man nog betydligt mer rätt ute än när tvångsmatade små bensinmotorer ansågs vara värda att få en ”miljöstämpel” och rabatt på skatten.

#7
2020-04-20 20:54

Oljepriset kollapsar – under noll dollar fatet

https://www.svd.se/historiskt-ras-for-oljan--priset-halverat-pa-bara-en-dag

Kanada måste betala för att bli av med den..

#8
2020-04-20 21:24

Bensin och diesel är det dags att sluta med tycker jag, de är båda dåliga... hoppas mer på elbilar, dock finns det obesvarade frågor hur man skapar all elen miljövänligt som behövs.

#9
2020-04-20 22:12

Fortsätt med bensin och diesel! Nu är det dessutom minus 37 dollar per fat för WTI-oljan. Kan det bli bättre? :)

#10
2020-04-20 22:25

Himla tur att jag valde den tredje dieselmotorn på raken till mina Audibilar. Dieselmotorerna kommer att göra en stark comeback!

#11
2020-04-20 22:27

För det är inte så att de har glömt att ta hänsyn till skillnaden i fyllnadsgrad mellan en bensin- och dieselmotor? :-)

#12
2020-04-21 00:06

Sålde min Saab 9-5 och köpte en miljödiesel förra veckan. Rätt investering med svindyra batteribilar och billig diesel.

#13
2020-04-21 01:09

Konstigt beslut mw73 @ Med en dieselmotor blir ALLT dyrare. Även dieseln är nu 1,50 kr per liter dyrare än bensin. Kan ju bli annat i framtiden då nästan ingen köper dieselbil.

#14
2020-04-21 06:04

@snabb95, köper ingen dieselbil så minskar försäljningen av diesel. Med minskad efterfrågan så sjunker priset...

#15
2020-04-21 06:33

Det här har ju alla som inte är helt populistiskt snevridna i huvudet sagt hela tiden...
Inget oväntat att bensinbilar beter sig som en hög skit.
Som om bensinbilar skulle vara någon eau de cologne...

#16
2020-04-21 08:23

Sålde miljödiesel för trepip bensin. Samma förbrukning, skönare gång och billigare att tanka.

#17
2020-04-21 09:17

@Erik Söderholm: Om plottarna visar det jag misstänker, d.v.s. koncentrationen av olika ämnen i avgaserna, bör man vara mycket försiktig med att uttala sig om de olika motorernas utsläpp. Avgasflödet är ju betydligt lägre i en bensinare, i synnerhet på tomgång, än vad den är på en diesel. Så att dra slutsatser om utsläpp _enbart_ genom att mäta koncentrationer i avgaserna från dessa motor typer är tekniskt felaktigt och ointressant.

#18
2020-04-21 09:42

Tja, det är väl i stort sett det som kommer ut ur avgasröret som räknas oberoende av drivmedel?

#19
2020-04-21 10:00

Wow, hög klass på undersökningar nu för tiden, man har haft med EN bensinbil och utgår från den, dessutom verkar dom ju riktigt säkra när dom säger "KAN" ha, he, he...

#20
2020-04-21 10:41

@L West: Det är stor skillnad på avgasflödet (volym per tidsenhet) från en bensinmotor och en dieselmotor på låg last, p.g.a. trotteln hos bensinaren. D.v.s. de totala utsläppen (vilket är det som är relevant) från en bensinare kan vara lägre trots att koncentrationen i avgaserna är högre. Om man inte känner avgasflödet kan man alltså inte dra slutsatser om huruvida utsläppen är högre eller lägre från den ena eller andra motorn, det finns inget stöd för den slutsatsen. Med tanke på att normal lambdaregleringen av en bensinmotor just strävar efter att utspädningen av avgaserna blir noll (reglermålet är att ligga precis på gränsen att inget syre finns kvar, d.v.s. ingen extra luft som blandar ut), så är observationen att _koncentrationen_ är hög av olika ämnen i dessa avgaser relativt en icke-trottlad motor inte jätteöverraskande...

#21
2020-04-21 11:07

@dv. Bra poäng och helrätt, diesel har ett stort luftöverskott vid låglast. Stora frågan är om motorerna varvades under last eller utan last. Utan last känns det ganska meningslöst.

Har sedan tidigare sagt, det varit dieselskandal, men bensinpartiklarna har reglerats i de tysta, skulle va intressant hur mkt skit som fastnat på partiklarna och skickats rakt ner i lungorna... Bensinskandalen som aldrig hände??

Och senaste dieslarna är nog riktigt rena jämförelsevis men ändå så har de, ännu, dåligt rykte....

#22
2020-04-21 11:12

Hur kommenterar de tre bilfabrikanterna testresultatet?

#23
2020-04-21 11:39

@Onehp: Mig veterligen har det inte fuskats med partiklar på bensinsidan. Däremot har man sänkt gränsvärdet vilket har lett till att man har utrustad dem t.ex. med partikelfilter. Eftersom partikelfiltret på en bensinbil är billigare och mindre komplicerat än dieselns dito tycker jag lagstiftningen kunde krävt det omedelbart när GDI infördes, men det är ju ekonomin som styr. Man ska dock komma ihåg att avgaserna från en bensinbil redan utan partikelfilter i många fall i stadstrafik är renare än den luft den suger i sig, även när det gäller partiklar. Man glömmer tyvärr bort att titta på nettoutsläppet. Lite krasst är det så att luftkvalitetsmässigt kan det vara bättre med en partikelfiltrerad bensinbil än en batteridriven bil i stadsmiljö, eftersom den fungerar som en sänka av många relevanta luftföroreningar. Men det beror ju naturligtvis på sammansättningen av övriga bilparken och utsläpp från industrier osv., d.v.s. vilken stad vi talar om.

#24
2020-04-21 18:19

Diesel borde i inte användas i personbilar alls. Bensin är bättre i så fall. Lastbilar och nyttofordon kan med stor fördel använda diesel.

#25
2020-04-21 19:08

Ytterligare ett absolut bottennapp Vargen. När ska "linan gå av"?

#26
2020-04-21 20:20

Vargen har rätt. Diesel i personbilar är ett fattighetsbevis samt bevis på korkade skatteregler. Ett raffinaderi kan tillverka 40/60 bensin/diesel eller 60/40. Sedan blir det dyrare och mer komplicerat. Europa exporterar bensin med tankbåt till Nordamerika och importerar diesel från Ryssland med båt, tåg etc. Med ett pennsträck i skattelagen kan vi balansera bensin/diesel mixen i Europa och slippa dessa dumheter.

#27
2020-04-22 00:09

Kanske #14
Det var ju precis så jag skrev i #13. Men det händer inte så länge arbetsfordon och tunga trafiken drivs av Diesel (med i förhållande till personbilar låga NOx utsläpp).
Se även Johan Winblads inlägg #26 om 40/60 bensin/diesel produktion eller 60/40.

#28
2020-04-22 11:35

Tack Johan!

Diesel var ingen som vi använde i personbilar för 20 år sedan, det var taxi som körde på detta antagligen mest för att få lägre förbrukning och slippa tanka varje dag. Något märkligt hände sedan när alla "skogsmulle" versioner skulle släppas ut på marknaden, Volvo byggde sina XC70 och andra biltillverkare hängde på och byggde allt tyngre bilar. Den tiden jag pratar om, vägde nog en V70 mest av alla personbilar (ca 1700 kg), och i många fall gick dessa på bensin (ca 0.8 - 0.9 liter/mil). Men sedan när XC70 släpptes ut, då tvingades man sätta in diesel... hur coolt är det med över 1 liter/mil in bensin förbrukning? När det gick några år med mer diesel kom nästa finess, nu plötsligt skulle alla ha fyrhjulsdrift... och något år efter detta var det SUV och fyrhjulsdrift. Nu hade förbrukningen för en diesel bil skenat iväg, samma nivåer som en V70 bensinare...typ 0,8 liter/mil eller mer. Regeringen började i "panik" mixtra med skattereglerna eftersom utsläppen inte sjönk.

#29
2020-04-22 15:17

Hittade faktiskt en rapport:
https://www.trafa.se/globalassets/rapporter/2018/rapport-2018_13-fordon-...

Läs avsnitt 4.4 där står det jag pratar om, diesel banade väg för tyngre bilar... på mindre än 10 år ökade medelvikten ifrån 1423 kg till 1665 kg. Det är mer än 200 kg/bil... sedan undrar man varför inte utsläppen minskar? Hela SUV trenden mm... bidrog till detta. Bensin bilarna har inte ökat nämnvärt i vikt, just pga att det finns inte utrymme att öka förbrukningen och utsläppen.

#30
2020-04-22 16:11

Vargen så du påstår att samma modell fast olika motor så är det mer än bara motorns vikt som skiljer?
Att bilarnas vikt ökat skulle alltså vara dieselmotorernas förtjänst?
Är väl snarare de ständigt ökade kraven på krocksäkerhet och andra attiraljer som höjt bilarnas vikt.
Men kan hålla med dig om SUV, dom större modellerna förutsätter nästan en dieselmotor för att vara brukbara, men då förbrukar dom ungefär samma som din Octavia trotts fyra fem hundra kilo högre vikt och högre luftmotstånd.
Är inte det fantastiskt?
Min nuvarande SUV förbrukar tre dl mindre per mil än min bensindrivna Saab 9-5 som både var lättare och lägre.
Tänk om du hade en dieselmotor Indien Octavia, oj vad snålt du skulle kunna köra och miljövänligt med HVO i tanken.

#31
2020-04-22 16:31

Vargen jag märker, efter att ha läst rapporten och kapitlet du hänvisar till, att du som vanligt drar helt egna slutsatser och är dålig på matematik.
Klippt direkt från rapporten utan din förvanskning:
” Den svenska personbilsflottan blir allt tyngre. År 2008 vägde den genomsnittliga personbilen i trafik 1 423 kg, fram till 2017 har den stigit upp till 1 514 kilo, vilket motsvarar en ökning med ungefär sex procent (Figur 4.8). Anledningen till att medelvikten för beståndet ökar är att de nyregistrerade personbilarna är betydligt tyngre än personbilarna i trafik. 2008 var medelvikten för nyregistrerade personbilar 1 548 kilo. Fram till 2017 ökade medelvikten med ungefär 7,5 procent till 1 665 kilo. Viktförändringen varierar dock ganska mycket mellan de olika drivmedlen. Sedan 2012 har medelvikten för nyregistrerade bensinbilar inte ökat märkbart, och den varierar lite från år till år (Tabell 4.2). Däremot har medelvikten för nya dieselbilar ökat med 11 procent sedan 2012. Även nyregistrerade elbilar och laddhybrider har blivit påtagligt tyngre sedan 2012. Elhybrider ligger däremot kvar på en relativt oförändrad medelvikt mellan 2012 och 2017 samtidigt som gas- och etanolbilar har fått en lägre medelvikt.”

#32
2020-04-22 19:14

Vargen, om du läser rapporten och inte jämför äpplen och päron så visar den att:
Visst har vikten på bilar gått upp.
Snittvikten för bilparken har ökat 91kg
Snittvikten för nyregistrerade bilar har ökat 117kg
Dvs. Hälften av de dryga 200kg som du påstår. Men du kanske slår ihop de två talen.
Att snittvikten för nyregistrerade bensinbilar inte har ökar förklaras naturligtvis med att de tyngre bilarna har dieselmotor för att få en låg förbrukning, vilket även framgår av statistiken då medelvikten för nyregistrerade dieselbilar ökat.
Märk även att rapporten är ett par år gammal och inte ännu speglar den hysteriska effekten av ”dieselgate” som fått folk att köpa tunga bilar med bensinmotor och ökade CO2 utsläpp som följd. Snacka om hål i huvudet.

#33
2020-04-25 18:42

De minsta partiklarna som hamnar långt in i lungan är farligast.

#34
2020-06-01 09:29

Guran, när det kommer till koldioxid utsläppen håller jag med dig. En stor SUV med bensin, mot en vanlig bil (typ Astra, V40 mm) som går på diesel... det är stora skillnader i koldioxidutsläppen. Det värsta tänkbara hände, folk köper SUV.. de går på bensin för att diesel är "bannlyst". Nu håller de på att försöka göra alla SUV's renare med diverse hybridlinor och ladd-hybrider... för att komma ned i en utsläppsnivå som vanliga bilar redan har idag. Summan av allt...vi kommer ingenstans ut miljön/klimat synpunkt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.