Bild
Nästa artikel
Här är knepen som gör att Volvo klarar utsläppsmålen

Här är knepen som gör att Volvo klarar utsläppsmålen

Reportage

Volvo är en av få biltillverkare som ser ut att klara EU:s tuffa miljökrav – med hjälp av en avancerad räkneprocedur. Vi reder ut hur Volvo helt lagligt kan trolla med utsläppen och klara kraven.

EU har satt hårda miljökrav på bilindustrin. Efter 2020 får inte snittutsläppet för en biltillverkares sålda bilar överstiga 95 gram koldioxid per kilometer, annars väntar miljardböter.

Enligt en ny rapport som nyligen släpptes från det Brysselbaserade konsultföretaget Transport & Environment är det franska PSA-koncernen, Fiat och Volvo som ligger bäst till för att klara utsläppsgränsen, baserat på bilförsäljningen under det första halvåret 2020.

Men det betyder inte att bilarna från PSA, Fiat och Volvo i snitt släpper ut under 95 g/km. Det finns totalt sex stora regellättnader som ber tillverkarna välbehövlig bonus.

Här är knepen som gör att Volvo klarar utsläppsmålen

Utsläppspooler

Det enklaste och vanligaste knepet är att bilda ”utsläppspooler”. Vi Bilägare har till exempel skrivit om hur Fiat köpt in sig i Teslas kvot och därmed kan tillgodoräkna sig Teslas försläljning av elbilar.

Mazda har bildat pool med Toyota, och kan därmed dra nytta av Toyotas hybridsatsning. Även Volkswagenkoncernen har hittat en räddare i nöden genom kinesiska SAIC som säljer billiga elbilar i Norge, Nederländerna och Storbritannien under varumärket MG. Volvo får mer naturlig draghjälp genom sitt eget elbilsmärke Polestar.

Sammanfattning: Tillverkare som bygger smutsiga bilar kan köpa in sig hos en annan tillverkare och dela på utsläppssiffran.

Ny körcykel

När poolerna är bildade börjar matematiken på allvar. Det finns många formler som kommer att påverka slutresultatet och störst skillnad ger omvandlingen till ett betydligt snällare testförfarande. 

Under det första halvåret hade Volvo ett snittutsläpp för sina sålda bilar på 149 g/km enligt WLTP-körcykeln. Men utsläppsmålet sattes under den äldre och betydligt snällare NEDC-cykeln. Därför får alla tillverkare räkna om sina utsläppssiffror till NEDC. Här har biltillverkarna individuella formler beroende på vilken typ av bil de säljer. I Volvos fall sjunker CO2-utsläppet från 149 till 120 g/km.

Volvo har faktiskt den högsta andelen sålda laddbilar av alla utsläppspooler. Drygt 23 procent av alla Volvobilar som såldes i EU mellan januari och juni 2020 var en laddhybrid. Därtill tillkommer 12 procent mildhybrider.

Detta gör att Volvo tjänar extra mycket i konverteringen från WLTP till NEDC. Omvandlingsfaktorn för Volvo är –23,2 procent medan BMW har –20 procent och Kia –15 procent.

Trots den generösa NEDC-rabatten tillhör Volvo fortfarande den utsläppspool som har högst utsläppssnitt. Bara Daimler (129 g/km) och Jaguar/Land Rover (160 g/km) är värre.

Sammanfattning: Utsläppssiffrorona i den tuffa WLTP-körcykeln räknas om till den betydligt snällare NEDC-körcykeln.

95-procentsregeln

Under en övergångsperiod fram till 2021 får biltillverkarna räkna bort fem procent av de törstigaste bilarna. Det var ett förslag från Tysklands förbundskansler Angela Merkel under förhandlingarna som hjälper den tyska bilindustrin.

Det är också Daimler som gynnas mest av ”95-procentsregeln”. De procenten av Mercedes törstigaste modeller släpper ut 243 g/km, till skillnad från de törstigaste PSA-bilarna som släpper ut 127 g/km.

För Daimler innebär 95-procentsregeln att de får räkna bort totalt 6 g/km från sitt totala CO2-snitt. Volvo tjänar inte så mycket på detta tyska undantag – bara minus 3 g/km.

Sammanfattning: Tillverkarna får räkna bort fem procent av de törstigaste modellerna.

Superkrediter

En annan övergångsregel är så kallade superkrediter. Biltillverkaren får extra bonus för varje laddbil med utsläpp under 50 g/km. Under 2020 får varje laddbil räknas dubbelt. År 2021 med en faktor av 1,67 och till sist 2022 med faktor 1,33.

Här drar Volvo stor nytta av att deras laddhybridsuvar räknas enligt den gamla NEDC-cykeln. Det gör att även stora XC90 får dra nytta av superkrediterna. Det hade inte varit möjligt med WLTP-siffran.

Däremot finns ett tak som innebär att bilproducenterna maximalt får räkna bort 7,5 g/km från superkrediter. En annan begränsning är att om de plockar ut maximal kreditrabatt under 2020 får de inte fler superkrediter under 2021 eller 2022.

Transport & Environment spår att många tillverkare kommer att maximera superkrediterna under 2020 då de har nya laddmodeller på gång för 2021 och räknar med att försäljningsvolymen ökar snabbare än superkreditfaktorn efter 2020.

Sammanfattning: Biltillverkaren får extra bonus för varje laddbil med utsläpp under 50 g/km. Under 2020 får varje laddbil räknas dubbelt.

”Eco-innovationer”

Biltillverkarna kan också ansöka om reducering för sina förbränningsmotorer genom att hänvisa till så kallade eco-innovationer.

Biltillverkarna och underleverantörerna har fått lämna in förslag på tekniska lösningar som påstås sänka utsläppen i verkligheten men som inte får genomslag i körcykeln.

Ett vanligt exempel är LED-strålkastare då alla lampor är släckta under förbrukningsmätningen enligt NEDC-cykeln men i verkliga förhållanden är LED energisnålare än halogenlampor.

EU-kommissionen har sedan kategoriserat de godkända förslagen och givit dessa olika bonusvärden som en biltillverkare kan hänvisa till. Dessa kategorier är:

  • Terminologiska förbättringar 
  • Frirullningsfunktion
  • Smarta generatorer 
  • LED-strålkastare 
  • Solpaneler

Det finns dock ett tak på maximalt –7 g/km i ”innovationsbonus”. Hittills har biltillverkarna inte behövt använda dessa, men när miljökraven träder i kraft vid årsskiftet kan vi vänta oss snabb ökning i godkänt innovationsansökningar.

Mest har BMW utnyttjat – för har åberopat innovationsförbättringar som sänker förbränningsmotorerna med –5,4 g/km. Totalt ger det –2,5 g/km för hela flottan. Volvo har hittills endast utnyttjat –1,5 g/km i eco-innovation.

Sammanfattning: Biltillverkarna får ”utsläppsrabatt” om de hittar på tekniska lösningar som sänker utsläppen.

Viktkompensering

Det största trixandet är att 95 g/km-målet inte är någon fast gräns. Utsläppströskeln anpassas efter de sålda bilarnas tjänstevikt och varje år justeras miljömålet individuellt för varje tillverkare.

Utsläppsmålet utgår från 1 379,88 kg som var den genomsnittliga tjänstevikten på en såld bil inom EU åren 2014–2016. För varje 100 kg över målvikten lättas miljökravet med 3,33 g/km.

Volvo som under 2020 sålt många stora, tunga suvar med laddhybridteknik behöver endast att nå 111 g/km i snittutsläpp istället för 95 g/km. Detta medan PSA-koncernen, Renault och Toyota/Mazda har mål under 95 g/km. Tuffast miljögräns har PSA med 92 g/km.

I takt med att försäljningen av elbilar och laddhybrider tar fart kommer biltillverkarna sälja allt tyngre bilar och därmed få lättare miljömål.

Förra året var den genomsnittliga tjänstevikten på en bil i EU med förbränningsmotor 1 398 kg. En elbil vägde i snitt 1 759 kg medan laddhybriderna hade en medeltjänstevikt på 1 938 kg. Det är sedan 3–5 års fördröjning innan snittvikten räknas upp i miljökraven – exempelvis baseras 2022 års viktgräns för 95 g/km på tjänsteviktssnittet för åren 2017–2019.

Eftersläpningen i systemet gör det ännu lite lättare för biltillverkarna att nå sin mål den närmaste tiden.

Sammanfattning: Biltillverkarna får ett enklare utsläppskrav att nå ju tyngre bilar de har i modellprogrammet.

Så för att sammanfatta...

Genom att kombinera alla undantag och regellättnader har Volvo alltså omvandlat sitt snittutsläpp på 149 g/km WLTP till att klara EU:s miljömål om maximalt 95 g/km.

Det är självklart inget unikt för just Volvo – alla tillverkare tar del av samma sifferkaruell och arbetar efter samma knep och trix för att få matematiken att gå ihop med miljökravet.

Däremot gynnas biltillverkarna olika mycket av regellättnaderna och Volvo tillhör de som får tjänar mest på systemets utformning jämfört med bilarnas egentliga deklarerade utsläpp.

Läs också: Biltillverkarna som klarar tuffa utsläppskraven redan nu


Här är knepen som gör att Volvo klarar utsläppsmålen

Hur ser det ut för Volvo?

I takt med att Volvo börjar sälja elbilar – nya XC40 P8 Recharge samt via Polestar – ser situationen ännu ljusare ut framöver för den svenska tillverkaren. Desto större problem har tyska Daimlerkoncernen där Mercedes är största märke. Just nu är prognosen att de missar miljömålet med 9 g/km, trots alla undantag där de faktiskt åtnjuter allra störst rabatt av alla.

Det finns därför bedömare som tror att Volvo och Daimler bildar gemensam utsläppspool då Volvos huvudägare Geely äger 10 procent av aktierna i Daimler. Med Volvo i samma pool behöver Mercedes bara nå en laddbilsförsäljning på 16 procent för att klara gränsen. Skulle Daimler stå på egna ben skulle de behöva nå en laddandel på minst 18 procent nästa år enligt prognosen.

Kinesiska Geely äger också bolaget som tillverkar taxibilarna i London, LEVC TX. Detta företag har deklarerat sitt intresse i att delta i en utsläppspool men inte anmält vilken – än. Sedan 2018 håller alla nya taxibilar i London på att bytas ut mot elbilar (med en liten bensinmotor som räckviddsförlängare). Bara i London rullar drygt 20 000 taxibilar som succesivt fasas ut till eldrift. I hela England rullar över 70 000 taxibilar varav många från LEVC. Här finns många potentiella laddbilar att inkludera i någons utsläppspool, förmodligen Daimlers.

Så tack vare alla trix, knep och kryphål i regelboken kan kanske Volvos tunga laddbilar och brittiska taxiregler vara det som faktiskt räddar Mercedes från åtskilliga miljarder i bötesbelopp.

Det är i alla fall en möjlig väg framåt enligt en av de snåriga stigar som gömmer sig i Bryssels byråkratidjungel.

Läs också: Volkswagens plan avslöjad: Åker ”snålskjuts” för att undvika böter

Taggar: Reportage, Volvo

EU har satt hårda miljökrav på bilindustrin. Efter 2020 får inte snittutsläppet för en biltillverkares sålda bilar överstiga 95 gram koldioxid per kilometer, annars väntar miljardböter.

Enligt en ny rapport som nyligen släpptes från det Brysselbaserade konsultföretaget Transport & Environment är det franska PSA-koncernen, Fiat och Volvo som ligger bäst till för att klara utsläppsgränsen, baserat på bilförsäljningen under det första halvåret 2020.

Men det betyder inte att bilarna från PSA, Fiat och Volvo i snitt släppe

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-10-23 08:06

Detta är så löjligt så det inte är sant.
Skippa skiten fullständigt då det ändå inte verkar vara till någon nytta.

#2
2020-10-23 08:19

Groteskt bökiga regler; t ex "En annan begränsning är att om de plockar ut maximal kreditrabatt under 2020 får de inte fler superkrediter under 2021 eller 2022." Resultatet av en fullständigt ohämmad förhandlingskompromiss förstås.

Och, varför har man överhuvudtaget använt NEDC som referenscykel när den ändå var på väg ut, och inte gått på WLTP direkt? Helt obegripligt.

#3
2020-10-23 08:25

Det som är bra för Volvo är bra för Sverige...

Än en gång bevisas det att biltillverkare inte på egen hand kan/vill gå i bräschen för miljön, finns det kryphål utnyttjas dessa.

Det är pga detta som alla dessa förhatliga skatter tillkommer, för att få tillverkarna att inse vilket håll de måste gå åt, de binder alltså ris åt egen rygg.

Tesla är väl egentligen den enda som förstått detta och gått sin egen väg, men även Toyota var tidigt ute med Prius och hybrider men vågade inte ta steget fullt ut och enbart satsa på hybrider/el/gas.

Det är enkelt att som biltillverkare säga att "vi ger kunderna det dom vill ha", på så sätt slipper man ifrån miljöansvaret och nytänkande.

Men man missar även då chansen att bli marknadsledande inom miljöområdet, något som alla visste sedan länge att det skulle bli huvudfrågan men som man bara sköt framför sig hela tiden.

Resultatet av detta ser vi nu, man tvingas på kort tid ta fram elbilar och laddhybrider som inte ens är färdigutvecklade när de släpps ut på marknaden för att inte förlora marknadsandelar och i förlängningen kanske konkurs.

Om tillverkarna istället satsat en bråkdel av alla pengar man plöjt ner i suv de senaste 20 åren på miljötänk, så hade situationen sett annorlunda ut idag för många märken.
Man hade inte behövt handla med utsläppsrätter och tvingas ställa om produktionen så snabbt att bilarna inte håller ihop, börjar brinna eller har krånglande mjukvara.

Situationen som de allra flesta biltillverkare befinner sig i dag har de varit med och skapat själva.

#4
2020-10-23 09:02

Det är väl bara att gratulera Volvo (och i förlängningen Sverige) som lyckats anpassa sina modeller till EU-reglerna så bra. Men man kan ju hålla med om att reglerna är krångliga. Å andra sidan är det ju inget som gemene man behöver bry sig om eller sätta sig in i. Gissar att alla undantag etc. kommit till för att alla skulle komma överens, EU är ju trots allt en ganska stor koloss med många viljor.

#5
2020-10-23 09:04

Hahaha... som sagt, A.L har nog rätt...en XC60 drar mindre än en Octavia. Jag är nu överbevisad. Skall sälja min Octavia och skaffa en ren elbil.

#6
2020-10-23 09:11

Detta tramset kan de lägga ner, det är totalt verkningslöst. Hur kan biltillverkare leva med att prångla ut nya SUV modeller de senaste 10 åren när de visste att utsläppen måste minska rejält? Och konsumenterna, varför köper dessa nya bilar som drar mer i förbrukning än den gamla bilen? Jag är faktiskt lite förbluffad, i mitt bostadsområde har 8/10 köpt en ny bil som drog mer än den gamla... 1/10 en som drog lika mycket (ungefär) och 1/10 en som drog mindre. Hur skall utsläppen kunna minska?? Dags för ett förbud eller?

#7
2020-10-23 09:38

Uppenbarligen är det för billigt att släppa ut, om man kan välja en ny bil som släpper ut mer än den gamla.

PS, en XC60 plug-in drar nog i genomsnitt mindre än en Octavia, oavsett motor. På spritmonitor är genomsnittsförbrukning för en XC60 plug-in 5,72l/mil medan Octavia med bensinmotor (tog upp till 160hk för att inte få med RS varianter, även om de nog är mer representativa jmf. XC60 plug-ins prestanda.) i genomsnitt tar 6,41l/mil.

Det är ju inte så att reglerna är dåliga, bara krångliga. Men även XC60 plug-in är ju en övergångslösning och kommer nog inte vara så attraktiv att köpa ny vid nästa skärpning av reglerna.

#8
1
2020-10-23 10:09

Inte det minsta smart, faktiskt riktigt korkat. Volvo förstör för oss alla. Volvo skulle även tjäna pengar på att dumpa miljöfarligt avfall utan att någon får reda på det, men vem påstår då att det skulle vara smart.

#9
2020-10-23 10:11

Mycket märkliga regler som snarare straffar småbilar än stora klumpar. Måste vara den tyska bilindustrins "premium-märken" som varit med och designat detta märkliga system och som bl a Volvo drar nytta av.
Skall man tjäna så mycket på laddhybrider så borde det i alla fall villkoras med en längre "elektrisk" räckvidd. Men att tunga bilar för rabatt är ju ytterst märkligt.

#10
2020-10-23 10:37

Elbilar är tyngre än icke-elbilar, på grund batterierna. Det är nog därför tyngd-rabatten finns. Den rabatten borde kopplas till drivlinan.

#11
2020-10-23 10:40

Bra att ni äntligen tar upp det, väldigt få förstår allt som ligger bakom, och tror att det är 95g/km som är gränsen. Det hade varit bättre att sätta ett mer rimligt mål och minimera antalet korrigeringar istället.

#12
2020-10-23 11:07

Varför göra något enkelt om man istället kan krångla tillber så in i helvete...
Nu blir det sifferlimbo istället för utsläppsminskningar, det är bara att inse att bilbranschen inte vill vara del i lösningen

#13
2020-10-23 11:38

"Varför göra nåt enkelt..." - tja, eftersom det finns ett välkänt tyskt uttryck för detta så är det nog bekräftelsen på ursprunget för detta regelverk.

#14
2020-10-23 11:43

Det är politik i sin ädlaste form. Det handlar inte om maximal nytta utan om intressen och makt. Att bilproducenterna följer regelverket är ju inte deras fel.

Bilindustrin har f.ö haft lösningar klara i årtionden. Men på grund av politikernas handlingsförlamning och kortsiktiga perspektiv har man inte satt dem i produktion. Och nej, det är inte elbilen jag syftar på (som inte är någon lösning utan en kortsiktig förbättring).

MVH AL

#15
2020-10-23 12:14

Man kan gnälla på Volvo och det politiska systemet hur mycket som helst, men i slutändan handlar det om att konsumenterna efterfrågar en produkt som Volvos stora bilar.

Förändringen måste komma nerifrån där bilköparna inte längre vill ha dessa ”utsläppsmonster”. Först då kommer de att försvinna från marknaden. Men än så länge ser vi ingen minskad efterfrågan, snarare tvärt om. Biltillverkarnas smarta marknadsföring av hybrider/laddhybrider får Svensson att tro att han/hon gör ett bra miljöval.
Men denna hybrid-bluff är så smått på väg att genomskådas vilket inte minst visas av den senaste tidens undersökningar av verklig förbrukning från bland annat tyska Fraunhoferinstitutet.

#16
2020-10-23 12:20

En enda stor bluff, mycket märkligt att man kan köpa sig runt utsläpp på bilar man inte ens tillverkar själv???

#17
2020-10-23 12:47

Om man ändå skall diskutera bluff eller inte så är väl begreppet miljöbil ett typexempel på just bluff.

Det finns inga bilar som inte påverkar miljön eller inte kräver energi för att produceras, drivas och återvinnas. Det påståendet är helt uppenbarligen falskt.

MVH AL

#18
2020-10-23 18:07

Det känns som fusk, på något sätt.

#19
2020-10-24 00:28

Målen sätts upp utifrån hur det ser ut idag och inte hur det skulle vara. Man sänker ribban tills alla är över hindret mer eller mindre. Att sedan kunna "köpa sig fri" är också helt galet. Varför lägger man tid på dessa "pappers snurror" som inte kommer att förbättra något?

#20
2020-10-24 13:39

Fordonskatten på nya fossila bilar har höjds från 30 Juni2018 till 1 April 2021, med 300 - 1200 procent. Eller drygt 1 krona till drygt 8 kronor extra per mil för nya fossilbilar!!!

#21
2020-10-25 13:27

Volvo har varumärkesskyddat : XC10 och XC20. XC20 kommer som elbil.

#22
2020-10-28 09:56

Volvo kommer undan med en hårsmån, pga reglerna som kan nyttjas.
Men hur bra känns det för Volvo att de är så dåliga om man inte nyttjar reglerna ?
Att ha en så omodernt tung kolossig modellskara.
Reglerna kommer skärpas, då hjälper det inte hur man räknar.
Till slut är det avgörande om man bygger smartare/lättare bilar.
Hur länge törs Volvo vänta med det ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.