Bild
Nästa artikel
Nyheter

Officiell: Volvo V90 uppdateras – och flera nya mildhybrider på ingång

Publicerad 21 februari 2020 (uppdaterad 21 februari 2020)
Volvo S90 och V90 lanseras i en uppfräschad version med flera nyheter.

Det är fyra år sedan Volvo visade upp V90-modellen och förra året var den Sveriges näst populäraste bil, efter Volvo V60. Det är dags för en uppdatering och nu är den ansiktslyfta versionen officiell.

Rent designmässigt handlar det om en ytterst försiktig uppdatering. Den som tittar extra noga ser att bakljusen fått ny design med en så kallad "sekventiell" LED-blinkers, plus nya färger och fälgar. På insidan har det dyra ljudsystemet från Bowers & Wilkins uppdaterats och bilen får dessutom en luftrenare som ska rensa bort PM2,5-partiklar ur luften.

Ljudsystemet och partikelsensorn finns tillgängligt i alla 60- och 90-modeller, och dessutom finns trådlös laddning som tillval i flera modellvarianter. Det verkar däremot inte aktuellt att flytta över det nya infotainmentsystemet från Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge, som bygger på Googleteknik, till 60- eller 90-modellerna – de kommer ha Volvos eget Sensus-system även i fortsättningen.

När Volvo XC90 fick en mindre uppdatering förra året introducerades en särskild ullklädsel. Den finns nu tillgänglig även till 60- och 90-modellerna.

Precis som många andra biltillverkare har Volvo också lanserat flera mildhybridmodeller de senaste åren. Först ut var XC60 och XC90 där flera av motorerna fått mildhybridteknik. Nu kommer även alla andra modeller i 60- och 90-serierna som mildhybrider, och även XC40. Enligt Volvo ska förbrukningen sänkas med upp till 15 procent.

Nya mildhybrider på ingång

Här är de mildhybrider som finns tillgängliga i Volvos bygg-din-bil-funktion i nuläget.

XC40

  • B4 (bensin, 197 hk, fram- meller fyrhjulsdrift)
  • B5 (bensin, 250 hk, fyrhjulsdrift)

XC60

  • B4 (diesel, 197 hk, fyrhjulsdrift)
  • B5 (diesel, 235 hk, fyrhjulsdrift)
  • B5 (bensin, 250 hk, fram- eller fyrhjulsdrift)
  • B6 (bensin, 300 hk, fyrhjulsdrift)

XC90

  • B5 (diesel, 235 hk, fyrhjulsdrift)
  • B5 (bensin, 250 hk, fyrhjulsdrift)
  • B6 (bensin, 300 hk, fyrhjulsdrift)

V60

  • B3 (bensin, 163 hk, framhjulsdrift)
  • B4 (bensin, 197 hk, framhjulsdrift)
  • B5 (bensin, 250 hk, fram- eller fyrhjulsdrift)
  • B6 (bensin, 300 hk, fyrhjulsdrift)

S60

  • B5 (bensin, 250 hk, fram- eller fyrhjulsdrift)

Mildhybridversioner av S90 och V90 ska följa senare.

Källa: Vi Bilägare

Kommentarer

#1 • 2020-02-21 12:38
Styggavargen

15%? Antagligen ca 1,5%...i verkligheten...

#2 • 2020-02-21 13:36
mw73

Tråkigt att google inte kommer.
Hade hoppas att dom skulle uppdatera det nu.

#3 • 2020-02-21 17:49
A.L

Tur att luftrenaren sattes i produktion. Det är ju inte trevligt att hamna bakom någon bensin-Octavia som spyr ur sig en massa canceroegna partiklar. Men tack vare detta filter vågar man nog sig ut bland även de giftiga bensinmotorerna.

MVH AL

#4 • 2020-02-21 19:52
Axa

AL
Det lustiga är att ”billiga-låg-budget-ej-premium” Skoda har haft det ett tag. Förmodligen för att slippa giftiga dieselavgaser från Volvobilar.

#5 • 2020-02-22 05:31
A.L

Axa. Ja eftersom man saknade ett partikelfilter tog man väl till budgetlösningen istället. Bra för de som åkte i bilen men inte lika kul för andra trafikanter eller för de som bor i tätort;-).

Och angående gift och inte, du vet vad som skiljer diesel från bensin va?

;-)

MVH AL

#6 • 2020-02-22 09:07
Riche

Volvos laddhybrider har ett batteri på 11,6kw motsvarar 15,5hk och mildhybriderna miljöeffekter kommer kanske att tillfredsställa någon byråkrat?

#7 • 2020-02-22 12:14
gmogmo

Den ser väldigt gammal och trött ut. Faran med retrodesign är att efter ett tag ser det bara gammalt och sunkigt ut. Som en Opel Rekord Caravan från 1975...

#8 • 2020-02-22 12:22
Styggavargen

A.L ...lugn, Volvo måste skydda sig mot sig själva... mycket utsläpp, och man vill givetvis inte lukta på sin egen skit!

#9 • 2020-02-22 12:51
A.L

Vargen. Jo Volvo har låga halter av sådant som är hälsovårdligt för människan. Du vet sådant där som avgaspartiklar, bensen och allehanda kolväten som din bensin-Octavia spyr ur sig. Gifter som redan i små koncentrationer orsakar både cancer, hjärt-kärlsjukdomar och lugnproblem hos människor.

Så jag förstår att man tvingats montera dit skydd mot PM2,5. PM1 - de ultrafina varianterna som din Skoda skickar ut mängder av -finns det dessvärre inte skydd mot. De förgiftar du tvärtom din omgivning med samtidigt som du klistrar ner trådarna med meningslöst tjat om koldioxid.

En suboptimering och okunnighet som medfört att man helt missar de stora problemen med vägtrafiken.

MVH AL

#a • 2020-02-22 15:34
Axa

AL
Skoda har haft en särskild teknik för luftrening, även partiklar, ett bra tag innan Volvo nu kommer på att man vill vara lite mer ”premium”.

Därtill har Skoda partikelfilter för bensinavgaser.

Du kan orera bäst du vill kring Volvos förnämlighet men de är inte först med allt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.