Nästa artikel
Nya bromsar halverar utsläppen av skadliga partiklar
Nyheter

Nya bromsar halverar utsläppen av skadliga partiklar

Publicerad 9 november 2020
En ny typ av friktionsmaterial ska ge längre livslängd och bättre rostskydd.

De senaste åren har det pratats mycket om partikelutsläpp från bilar, inte minst i samband med de nya dubbdäcksförbuden som införts i flera svenska städer.

Partiklarna kan dock även komma från andra källor som förbränningsmotorer och bromsskivor.

Nu har underleverantören Brembo visat upp en ny typ av bromsskiva kallad Greentive som ska ge betydligt lägre utsläpp av partiklar och även ha bättre rostskydd och längre livslängd.

Rost kan annars vara ett allvarligt problem på moderna bromsskivor eftersom framför allt de bakre skivorna sällan får den ”motion” som krävs i nya elbilar och laddhybrider. Tack vare en kraftigare ”motorbroms” kan laddbara bilar nämligen ta tillvara energin som uppstår när föraren släpper på gaspedalen och då används inte bromsarna i samma utsträckning som i bilar med vanlig förbränningsmotor.

Brembo har använt ett särskilt friktionsmaterial på bromsbeläggen som ska minska partikelutsläppen med 50 procent, något som ska ha intygats av EU:s forskningscenter i Italien.

Exakt när bromsskivorna dyker upp i serietillverkade bilar är oklart, men Brembo gör klart att de först ska monteras i lyxigare och dyrare bilmodeller. 

Läs också: Ny studie: Så mycket utsläpp kommer in i bilen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-11-10 11:38
glimma-48

Hultarn: Ja jag har precis samma erfarenhet och uppfattning som du. Att man kan göra upprepade hårda inbromsningar vid tester har ingenting med vanlig vardagslunk att göra.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-10 19:51
saabnisse

N-iklas, "Trumbromsar, en gammal Opelspecialitet" . Det. där är bara trams, alla hade trumbromsar innan de började med skivor.
I övrigt har du helt rätt.

#a • Uppdaterat: 2020-11-11 05:03
N-iklas

Alla har inte haft kvar dem lika länge och alla har inte fungerat lika bra.
Att ha något är inte det samma som att det också oundvikligen fungerar fantastiskt bra.

Och vad jag menade med det påståendet var egentligen bara att JAG har ingående erfarenhet av trumbromsar, vilket exempelvis en expert på ett bilmärke som övergav trumbromsarna 30 år före att Opel gjord det, sannolikt inte har i samma omfattning, därför är den anmärkningen rimlig att göra.

Så fort man viftar med Opelnamnet i något sammanhang går många till attack som tjurar mot ett rött skynke, det är verkligen ett extremt agerande.
Om man gjorde reklam för Hitler tror jag det skulle tas emot med betydligt mildare reaktioner.