Bild
Nästa artikel
Dieselbilarnas usla resultat: Tusen gånger högre utsläpp

Dieselbilarnas usla resultat: Tusen gånger högre utsläpp

Nyheter

Nytt test avslöjar hur smutsig reningen av partikelfiltret kan vara.

Partikelfilter har varit standard i dieselbilar sedan många år, och nu börjar tekniken också sprida sig till bensinbilar. Målet är att minska halterna av skadliga partiklar.

Men när dieselbilar rengör sina partikelfilter kan halterna av partiklar bli mer än 1 000 gånger högre än vid normal körning, enligt organisationen Transport & Environment.

Rengöringen av filter görs ofta vid stadskörning och kan ta upp till 1,5 mil, enligt T&E. Mer än 45 miljoner bilar har denna typ av filter som alltså kan skicka ut betydligt mer partiklar än vanligt när filtret rengörs.

T&E har testat två av Europas mest sålda dieselbilar, Nissan Qashqai och Opel Astra. Partikelhalterna var 32 respektive 115 procent högre än den lagliga gränsen när bilarnas partikelfilter rengjordes. Partiklarna kan bland annat orsaka allvarliga hjärtproblem.

”De här testerna visar att nya dieselbilar fortfarande inte är rena”, säger Anna Krajinska, utsläppsingenjör på T&E, i ett uttalande.

Dieselbilarnas usla resultat: Tusen gånger högre utsläpp
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-01-14 09:59

Vad är skillnaden mellan katalysator och partikelfilter på en bensin bil?

#2
2020-01-14 10:01

Det skulle vara intressant att veta hur det skiljer på olika drivmedel, t ex. tysk diesel, RME, HVO100 etc.

Jag har läst att bilen går ner i kraft under själva rengöringen, dock inget jag märkt under mina 8000 mil med HVO100, tänker då att det kan skilja på kvalité?!

#3
1
2020-01-14 12:18

Skrota ut dieselbilarna nu.

#4
2020-01-14 12:30

Usch diesel! Aldrig haft ens tittar efter en diesel bil...bensin funkar minst lika bra (köp en lättare bil). Helst ska det vara el eller något mer effektivt. Att vi människor accepterar en verkningsgrad på ca 30% och inte ifrågasätta detta under så lång tid är en gåta det med...

#5
2020-01-14 12:54

Regenerering behöver avgastemperatur, alltså sker det ofta när bilen kommer utanför stadskärnan och i högre hastigheter. Det sker inte så särskilt ofta heller med normal användning, så det är ju en väldigt liten andel av totala drifttiden som den regenererar. Däremot pekar dom på faran med dom små partiklar som uppstår vid partikelförbränningsskedet, och det kan man fundera över. Sen kan man också notera att NOx utsläppen höll sig under nivåerna i testerna, så genomtänkt lagstiftning fungerar.

#6
2020-01-14 12:54

Regenerering behöver avgastemperatur, alltså sker det ofta när bilen kommer utanför stadskärnan och i högre hastigheter. Det sker inte så särskilt ofta heller med normal användning, så det är ju en väldigt liten andel av totala drifttiden som den regenererar. Däremot pekar dom på faran med dom små partiklar som uppstår vid partikelförbränningsskedet, och det kan man fundera över. Sen kan man också notera att NOx utsläppen höll sig under nivåerna i testerna, så genomtänkt lagstiftning fungerar.

#7
2020-01-14 13:41

Moderna bensinbilar har väl också partikelfilter?

#8
2020-01-14 14:03

@styggavargen, varför uttala dig om något du aldrig haft eller tänkt att köpa? Är enligt mig intressantare att läsa info från dem med erfarenhet.
Som att fråga random person på stan, visst man får dennes subjektiva syn, men inget mer.
Verkar ju som att massor med individer trots allt är nöjda med dieselbilar, right? Eller har dom fel, punkt slut?

#9
2020-01-14 16:36

Mina tidigare moderna dieslar regenererade oftast nån gång k veckan och oftast i stan eftersom jag ofta körde en tank utan att lämna stan.
Och ofta avbröts den och återupptogs nästa start pga kort körning.

#10
2020-01-14 17:38

Maisch skriver klokt. Själv har jag inte upplevt att min bil regenererar inne i stan. Däremot kan det ta en eller två mil på motorväg för att den ska rena sig själv - och då går det åt en rejäl dos soppa (typiskt 2 - 3 dl mer per mil).

#11
2020-01-14 19:04

Om man vill rädda klimatet åt våra barn och barnbarn skall man köra el eller diesel bilar som släpper ut mindre koldioxid per kör km jämfört med bensinbilar. Kväveoxiderna är endast ett storstadsproblem som i jämförelse med klimathotet är försumbart.

#12
2020-01-14 19:18

Visa ord av Kurt! För tillfället är diesel bäst men vi får avvakt och se om blodsbatterierna fås rena nån gång.

#13
2020-01-14 19:32

Hur stora är partikelutsläppen utslaget över alla mil man kör? Har man någon fördel av att spara partiklar i en burk och sen grilla dem?

#14
2020-01-15 08:30

Man undrar hur framställning av alla batterier till elbilarna påverkar miljön också; (

#15
2020-01-15 09:40

Mäkinen, DPF är ju oerhört effektiva på att ta hand om stora partiklar, nära 100%. Kollar man i avgasröret på en modern lastbil så är det nästan helt plåtrent. Men på ett sätt är det lite mygel, för man skapar mindre nanopartiklar som man inte har koll på eller mäter i dagens läge, så dessa räknas inte till emissionerna. Sen bildas det ju en del aska när man oxdierat partiklarna, och det är den som byggs upp ända till det är dags för tvätt eller byte av DPF. Googla på "soot oxidation DPF" om du känner för att lära dig mer om vad som egentligen händer i sot oxiationsprocessen.

#16
2020-01-15 11:11

Är det 100% över senaste kravnivån så är det ju inte speciellt mycket, speciellt inte med tanke på att det bara sker då och då.
Ett klart mindre utsläpp av skadliga ämnen än ViBilägare släppt ut när de utan att reflektera lade ut artikeln ifråga. Notera att det står 1000% i rubriken. Det är ju en intressant fråga så det är bra att det behandlas men gärna lite mer djuplodande.

#17
2020-01-15 11:22

Maisch,
tack för svaret! Ska försöka läsa på för att förstå tekniken. För mig låter ett filter som något som stoppar allt över en viss storlek och låter resten passera. Det blir med andra ord fullt av stora partiklar efter ett tag. Om man då bränner ur filtret genom oxidering så bör partiklarna ha blivit tillräckligt små för att passera filtret när det görs. Den enda filtreringsteknik jag själv jobbat med är elektronisk och det ger lite andra möjligheter.

#18
2020-01-15 11:24

Kurt å Peugo ni borde nog läsa på lite, 385 000 människor dog av avgasutsläpp 2015, så förmodligen ännu fler nu och ni tycker det är värre med batteri?

#19
2020-01-15 12:51

Detta visste vi förut sedan ett bra tag.....det känns rätt skönt och bekymmersfritt med Toyota hybrid i jämförelse.....

#20
2020-01-15 23:01

Simon
Det är en teoretisk siffra. Jag skulle gärna vilja se bevis där man i dessa dödsfall direkt kan härleda till avgasutsläpp.

#21
2020-01-16 20:05

Kurt Sevehem, dieseln öppnar bara upp för fler SUV's... och högre utsläpp! Folk köper ingen Clio med dieselmotor..jag har kört en på semestern... och det var nere i Italien, den drog 0,3 liter/mil (lågt utsläpp). En SUV ligger på 0,6 - 1 liter/mil diesel, det blir inga sänka koldioxid utsläpp av detta, snarare tvärtom!

#23
2020-01-18 15:14

Ytterligare en vilseledande hatkampanj mot diesel från den obskyra intresseorganisationen Transport&Environment.
Eu6 utsläppskraven är ett genomsnitt över körcykeln. Bilarna får alltså under delar av körcykeln överskrida gränsvärdena, men då måste de under andra delar av körcykeln släppa ut motsvarande mindre mängd.
Rapporten från Transport&Environment verkar ange hur mycket två bilmodeller släpper ut under en körcykel där en regenereringen inträffar (det framgår inte av rapporten hur de gjort testet, vilket i sig är synnerligen dubiöst). Men regenerering inträffar inte varje körcykel. Jag har en Eu6 bil och jag kör 2 + 2 mil varje dag, två kallstarter per dag, och DPF:en regenererar normalt 1 gång per 1-2 veckor. Så, även om man räknar på 1 gång per vecka och regenerering pågår 2 mil (1½-2 mil enligt Transport&Environments rapport), så pågår regenerering 1/14 del av totala körtiden. Så, om utsläppen är 30-50% för höga enbart under1 av dessa 14 körcykler så blir utsläppen sett över de 14 körcyklerna emellan regenereringarna förmodligen fortfarande långt under gränsvärdet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.