Bild
Nästa artikel
Nyheter

Kväveoxidutsläpp från dieselbilar fortsätter att öka

Publicerad 7 december 2017 (uppdaterad 7 december 2017)
Kväveoxidutsläppen minskar i hela fordonssektorn, förutom hos dieseldrivna personbilar.

Under de senaste åren har kväveoxidutsläppen halverats både från bensinbilar och tunga fordon men samtidigt har utsläppen från dieseldrivna personbilar fördubblats enligt Naturvårdsverkets mätningar.

̶ Överallt i Europa tas nu krafttag för att vända utvecklingen med höga halter av luftföroreningar från dieselbilar. De nya reglerna om miljözoner i städerna som regeringen har flaggat för behövs för att klara luftkvalitén i flera städer, säger Leif Holmberg, chef för Luftenheten på Naturvårdsverket.

FN håller just nu miljöförsamling med temat luftföroreningar. De följdsjukdomar som orsakas av föroreningar beräknas vara den främsta dödsorsaken i världen, i Sverige beräknas 5 500 personer avlida till följd av luftföroreningar varje år. Enligt Naturvårdsverket kommer det vara svårt för Sverige att nå miljömålen med nuvarande utveckling.

̶ De utsläppssiffror som Naturvårdsverket publicerar idag visar också på behov av kraftfulla åtgärder för att minska utsläppen av partiklar från vedeldning och från vägslitage orsakade av dubbdäck, säger Leif Holmberg. 

Diskutera: Hur tror du att utsläppsproblemen kan lösas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2017-12-07 13:38
Hackenbush

Om man tror att man löser detta som genom ett trollslag är man helt fel ute. Detta är en komplex fråga på internationell nivå och att hitta en hållbar lösning kommer att ta lång tid och regler och lagar kring detta måste skrivas om. Vilken politiker skulle vilja ta tag i detta och ta fram en lösning och utföra den? Finns en sådan politiker?

#2 • 2017-12-07 14:03
Skodaägare

Kanske vore bra om rubriken rättades till. Det är väl ändå inte koldioxidutsläppen som ökar?

#3 • 2017-12-07 14:08
Reverend Benny

Fast även om det sannolikt är ett tryckfel som snart rättas till, så kanske det stämmer att även koldioxidutsläppen ökat från dieselbilarna.
Större motorer, korrigerade VW motorer som drivs på diesel släpper ju ut mer koldioxid. Mer koldioxid och mindre kväveoxid eller tvärtom.

#4 • Uppdaterat: 2017-12-07 14:17
Reverend Benny

Fast är det kolmonoxid? Är inte grejjen att det behövs mer bränsle för att kyla så man får ner kväveoxidutsläppen? Och då drar dieselbilen mer och därmed släpper ut mer koldioxid?
Eller så kanske ovan beskrivning lite för förenklad för att vara helt korrekt, men det är iallfall så jag förstått saken.

#5 • 2017-12-07 14:56
pinjong

Red: OK, nu ändrades rubriken.

#6 • 2017-12-07 15:06
Saabium

Vidrigt. Diseldrivna bilar måste bort från vägarna så fort som möjligt.

#7 • 2017-12-07 15:18
Peugo

"European estimates of nitrogen dioxide (NO2) directly emitted from vehicles may have been overestimated, according to new analysis of public data by scientists based at the University of York."
https://www.york.ac.uk/news-and-events/news/2017/research/roadside-air-quality/

#8 • 2017-12-07 15:34
Reverend Benny

Intressant analys, "may" är ordet och det handlar, så vitt jag förstår det, om att fördelningen mellan utsläpp av NO2 och NO som dessa forskare tror inte är korrekta.
Är ingen kemist, men det jag kunnat läsa mig till så verkar det som om NO oxiderar för att bli NO2, som är den skadligare delen av dom två.

#9 • 2017-12-07 15:38
hultarn

Undrar hur många som dör av "lokala luftföroreningar " varje år i Sverige? Dvs. de som röker. Jag är helt säker på att de är många fler.
De gör ju heller ingen nytta, typ transporter eller produktion. Snarare belastar de miljön mer med alla miljarder fimpar som slängs överallt.

#a • Uppdaterat: 2017-12-07 15:55
Simon no1

Bort med dessa stinkade dieselbilar!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.