Nästa artikel
NOx-utsläppen från dieselbilar ökar
Nyheter

NOx-utsläppen från dieselbilar ökar

Publicerad 17 februari 2017
I städer kan utsläpp från dieselbilar få hälsovådliga effekter.
Dålig luft kostar samhället 40 miljarder kronor per år och orsakar 5500 svenska dödsfall per år.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-02-17 18:01
attitude

Eftersom grafen inte visar uppmätt ppm i en storstad så torde datan utgöras av 1450mil gånger nivåer från fordonsregistret? Verkligheten ser nog värre ut en dessa teoretiska grafer baserade på tillverkarena cykel data.

Det skulle vara intressant att mappa landets bränsleimport mot bilregistrets besiktifade mil och förbrukningsdara över tkd så skulle man kunna se hur mycket bränsleoptimering som bara finns på pappret...

#9 • Uppdaterat: 2017-02-17 18:27
Peugo

Varför är man inte oroliga för bensinbilarnas partikelutsläpp? Varför blundar man nu, kan man inte hantera flera otrevliga saker samtidigt? Varför är man inte orolig för elbilar, dvs. det går ju inte att producera tillräckligt av dom pga råvarubrist (litium finns men allt annat finns inte). En lösning skulle ju vara att skippa storstäder, satsa på breda ut oss mera i stället och det skulle ju vi alla må bättre av i alla falla.

#a • Uppdaterat: 2017-02-17 20:55
Peugo

milky, det finns ännu mindre av dom andra metallerna som behövs vid framställning av litiumbatterier så dåligt ser det ut för elbilar i dagens läge? En lyxprodukt helt enkelt! Tycker dieselbilar borde få släppa ut mera NOx vid landsvägskörning men i stadskörning så vore det strängare regler, såsom det typ är i dagens läge? Problemet är för stora städer, borde förbjuda storstäder som hälsoskadliga (fysiskt och mentalt)!?