Bild
Nästa artikel
Bilekonomi

Partikelfiltret kan bli en prisbomb

Publicerad 5 oktober 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Partikelfiltret kan bli en fälla för den som äger eller ska köpa dieselbil. Ofta krävs ett byte av partikelfiltret när bilen börjar bli äldre. Men partikelfilterbyte är dyrt och kan komma som en chock för många bilägare.

Tänker du köpa dieselbil för att åka billigt? Då får du tänka en gång till. Moderna dieselbilar har partikelfilter för att inte smutsa ner miljön i onödan. Men partikelfiltren måste ibland bytas – till en hög kostnad för bilägarna. Den kostnaden kan förstöra många dieselbils-ägares ekonomikalkyl.

Hur mycket det kostar att byta varierar stort mellan olika märken, liksom hur länge det dröjer innan partikelfiltret behöver bytas. Men vanligen behövs ett byte mellan 12 000–20 000 mil, ofta beroende på körstil.

Vi har undersökt vad det kostar att byta partikelfilter till ett 30-tal bilmodeller av årsmodellerna 2005–2008.

Flera tillverkare uppger att deras partikelfilter är självregenererande och ska hålla bilens livslängd ut. Men från olika bilforum, verkstäder och bilägare har vi fått höra att det inte alltid stämmer. Partikelfiltren kan ibland behöva bytas ändå.

Bilbranschen har inte heller varit öppen mot kunderna att filtret faktiskt kan behöva bytas ut. Därför kan det komma som en otrevlig överraskning för bilägare med modernare dieselbilar.

Okänt pris
På Nissan Qashqai ska exempelvis partikelfiltret vara självregenererande och bränna bort sotpartiklar. Enligt Nissan ska systemet hålla bilens livslängd. Om det ändå inte gör det kommer motorlampan att tändas.

Men hur mycket det då kommer att kosta att byta partikelfilter får vi inte veta. Nissan har nämligen inget färdigt pris på den reservdelen. Vi kan bara anta att det inte blir billigt.

Självregenererande partikelfilter finns exempelvis också till Kia, Hyundai och Opel. Om man ändå måste bytas partikelfiltret blir det mycket dyrt – drygt 32 000 kr till Hyundai.

Andra bilmodeller har bestämda intervall, inte olikt kamremsbyte, där partikelfiltret bör bytas. Exempelvis har Ford Mondeo och Volvo V50 ett intervall på 12 000 mil medan de till Peugeot bör hålla uppåt 18 000 mil.

– Om man ofta kör korta sträckor kan man få problem med igensatt partikelfilter på sikt. På korta körsträckor hinner inte filtret rengöras automatiskt, säger en Opel-mekaniker som vi har talat med.

Priserna i tabellen här intill har vi fått från auktoriserade verkstäder i Stockholmsregionen och inkluderar både arbete och material. Dyrast är själva reservdelen, inte verkstadens timpeng. För Mercedes E220 kostar bara reservdelen 19 375 kr, medan verkstadstiden är uträknad till 2 783 kr.

Varför är partikelfilter så dyra att byta?
– Det beror på att materialet är så dyrt, bland annat ingår platina, säger Michael De Geer, informationschef på BMW Sverige. Vi har sett över priserna, fått bättre priser från leveratörer och skurit ner på marginalerna både hos oss och hos återförsäljarna. Det är stor risk att det kommer drabba ägarna som kör dieselbilar med partikelfilter, att filtret måste bytas eller rengöras mellan 15 000–20 000 mil. Det här är vi inte nöjda med och arbetar hårt på en lösning på kemisk väg så att man inte ska behöva byta filtren på sikt.

I en del länder i Europa har verkstäder plockat bort partikelfiltren och programmerat om motorelektroniken åt kunder som tycker att partikelfilterbyte är för dyrt. Då fungerar naturligtvis inte avgasreningen på samma sätt som det var tänkt när bilen var ny.

Det går att göra i Sverige också – men risken för att få bilen underkänd i besiktningen är stor. På dieselbilar görs inga vanliga avgasmätningar längre, om värdena från bilens dator verkar stämma överens.

Sedan januari 2010 kontrolleras bilens motorelektroniksystem i en så kallad OBD-kontroll, ett elektroniskt instrument som bilprovningen använder för att upptäcka eventuella felkoder i motorsystemen.

– Nej, vi kan inte utifrån se om någon har plockat bort filtret, säger Morgan Isacsson, teknisk expert på Bilprovningen. Men vi kommer förmodligen att upptäcka det i OBD-kontrollen som elektroniskt läser av felkoder och feldiagnoser från bilens motorelektroniksystem. Om någon har manipulerat med motorelektroniken så blir bilen underkänd.

– Likaså om bilen inte går att koppla upp mot vår dator. Det är kanske inte helt omöjligt att lura våra datorer, men då måste man vara oerhört skicklig.

Renoverad reservdel
För bilar som är yngre än fem år eller har körts mindre än 8 000 mil gäller avgaslagen. Det innebär att biltillverkaren måste leva upp till att bilens avgasrening håller så länge, annars får de själva bekosta en en reparation.

Om du tycker att priserna är höga finns det dock ett sätt att komma undan billigare. En del biltillverkare erbjuder partikelfilter som utbytesdel, alltså en begagnad men renoverad reservdel.

Ett exempel: för Peugeot 407 kan man spara närmare hälften av kostnaden för partikelfiltret. Istället för att betala över 10 000 kr kostar utbytesdelen 5 845 kr inklusive arbetskostnad. Det innebär en besparing på 4 622 kronor.

Så mycket kostar filtren:

Audi A4 2,0 TDI -06: 16 338 kr
Audi A6 2,0 TDI -08: 18 374 kr
BMW 320 D -07: 16 665 kr
BMW 520 D -08: 16 869 kr
Citroën C4 1,6 HDI -06: 7 075 kr
Citroën C5 2,0 HDI -07: 7 705 kr
Ford Focus 1,6 D –07: 10 328 kr
Ford Mondeo 2,0 D -06: 15 386 kr
Hyundai i30 crdi -08: 32 067 kr
Kia Cee´d 1,6 crdi -07: 26 413 kr
Kia Sorento 2,5 crdi -07: 14 359 kr
Mercedes C200 CDI -07: 11 975 kr
Mercedes E220 CDI -08: 22 158 kr
Nissan Qashqai -08: Ingen uppgift
Opel Astra 1,3 cdti -08: 21 465 kr
Opel Vectra 1,9 cdti -08: 21 744 kr
Peugeot 307 1,6 HDI -06: 8 897 kr
Peugeot 407 2,0 HDI -05: 10 467 kr
Renault Megane 1,9 Dci -08: 13 684 kr
Saab 9-3 1,9 Tid -08: 20 897 kr
Saab 9-5 1,9 Tid -08: 13 772 kr
Skoda Octavia 1,9 TDI -06: 11 150 kr
Toyota Avensis 2,0 D4D -08: ~15 000 kr
VW Golf 1,6 TDI -06: 11 300 kr
VW Passat 1,9 TDI -07: 12 200 kr
VW Touareg V10 -06: 30 800 kr
Volvo V50 1,6 D -07: 8 675 kr
Volvo V70 2,0 D -06: 7 245 kr
Volvo XC90 D5 -07: 9 565 kr

Så fungerar ett partikelfilter:

Se illustrationen ovan.

Avgaserna förs in i partikelfiltret vid 1 och når sedan filtersektionen 2. I filtret (3) samlas partiklarna upp medan resterande avgaser trycks vidare. En trycksensor (4) slår larm när partikelfiltret börjar bli igensatt (A) och ger då signal till motorstyrningen att ge en fetare bränsleblandning vilket i sin tur höjer avgastemperaturen vilken övervakas med temperatursensor (5).

När temperaturen i filtret stiger, startar en regenereringsprocess (B) som beskrivs i figuren 6. De uppsamlade partiklarna förbränns under upp till fem minuter innan processen är klar, avgastemperaturen sänks och filtret åter börjar samla upp partiklar. Avgaserna lämnar filtret och fortsätter mot ljuddämparna vid 7.

Kommentarer

#1 • 5 oktober 2011
amoC

SjälvREgenerering, om man nu ska vara petig. Och det vet ju alla att vi måste besserwissa i kommentarsfälten ;)

#2 • 5 oktober 2011
johan_l

Tycker det är lite synd att man inte markerade vilka modeller i listan som har med partikelfilterbytet i serviceplanen och vilka som ska ha livstidsfilter. Hade troligen gett en rättvisare bild av kostnadsläget för filtrena.

#3 • 5 oktober 2011
lastbil10

Till KIA carens kostar det 56657kr + moms och arbete

#4 • 5 oktober 2011
saabnisse

Det finns en hel del pengar att spara här.
Man behöver ju inte köpa originaldelar.
T.ex. till Saab 9-3 går det att köpa E-typgodkänt partikelfilter för ca 6000:- och till 9-5 för ca 7000:-.
Det är bara att söka på nätet.

#5 • 5 oktober 2011
Raymond K (not verified)

lastbil
Inte kostar det väl 56657:- + moms det skulle ju bli typ 70.000 för det, för ett filter? Vansinne säger jag.

#6 • 5 oktober 2011
FLAC

om jag ägde en Kia Carens skulle den genast döpas om till Kia Skrot om denna situation uppstod...

#7 • 5 oktober 2011
Hanzzon

Mycket bra konsument-artikel förutom att jag i frågasätter vad kurvan framför priset på Avensis-partikelfilter betyder i klartext och varifrån Vibilägare fått det priset då jag kollade upp just priset på partikelfiltret till en exakt lika Avensis med 2,0 D4-D motor för ett par veckor sedan och kollade nu igen på en -08:a som ni ger prisuppgift på och det kostade exakt 5937kr+moms Orginal från Toyota Sverige så om 15 000kr i er lista skulle gälla priset för partikelfiltret (vilket jag uppfattar det som) måste det vara någon misstolkning eller var kommer det priset i från?
Vibilägare får gärna dubbelkolla detta för det måste väl ändå vara något fel där då priset är snudd på 10 000kr billigare i Toyota Sveriges reservdelskatalog?

#8 • 5 oktober 2011
hultarn

Det var ju samma sak med bensinkatalysatorer i början, de kostade upp mot 20.000 kr just på grund av att "de innehåller platina"

Fast numera kan man ju köpa en katalysator för 700 kr. Inte har väl platinan till just bensinkattar blivit så mycket billigare?

Det luktar illa om biltillverkarnas reservdelspriser...

#9 • 5 oktober 2011
FLAC

Hanzzon: så här står det mitt i texten: "Priserna i tabellen här intill har vi fått från auktoriserade verkstäder i Stockholmsregionen och inkluderar både arbete och material. " dessutom blir väl inte 5973:- +moms 10000 billigare än 15000? snarare 7500...

#a • 5 oktober 2011
Serber

Haha jävlar Hyundai och KIa med hutlösa priser...kostar ju mer än en 1/10 av nypriset på biljäkeln!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.