Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Dieselbil inte lönsam?

Bilfrågan

"Vad är fördelen med en dieselbil om partikelfiltret måste bytas efter 12 000 mil, till en kostnad av en krona per mil?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Var är fördelen med en dieselbil om partikelfiltret måste bytas var 12 000:e mil? På Volvo V50/V60 med manuell låda ska partikelfiltret då bytas till en kostnad av cirka en kr/mil.

Det är ungefär så mycket som bränslekostnaden är lägre per mil på dieselbilen enligt kalkylen för Golf TDI i Bilfrågan 2/11. Min andra fråga: varför behöver man inte byta partikelfilter på V50/V60 med automatlåda?

Olle Svedåker, Alfta

SVAR:
Svaret är helt enkelt att avgasrening kostar pengar. Det finns däremot olika sätt att rena dieselavgaser från partiklar. Vissa filter behöver bytas medan andra är så konstruerade att detta inte behövs.

För Volvo V50/V60 har de fyrcylindriga dieslarna med manuell låda partikelfilter som kräver byte medan automaterna och de femcylindriga motorerna har partikelfilter som inte kräver byte. Det har, enligt Volvo, att göra med hur motorerna kommit in i produktion i bilarna och de certifieringar som gjorts på respektive version.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-06-09 08:25

Frågeställaren ville ha svar på vad fördelen är med en dieselbil om partikelfiltret måste bytas efter 12 000 mil, till en kostnad av en krona per mil. Svaret borde ha blivit att det inte är någon fördel överhuvudtaget - eller att man måste köra en förskräckligt massa mil för att en dieselbil ska löna sig. Svaret blev i stället att det hos Volvo finns två olika sorters filter, följt av en utläggning om varför det är så.
Något egentligt svar på frågan uteblev helt. (Som vanligt, är jag frestad att säga.)

#2
2011-06-09 09:01

Det är långt ifrån alltid ekonomiskt fördelaktigt med dieselbil vilket frågan nästan förutsätter.
Val av bil bör nog grundas på många olika faktorer utifrån behov, smak och ekonomiska förutsättningar.
De flesta med någotsånär rimliga ekonomiska förutsättningar väljer nog med smak som första prioritet och sällan blir det väl den mest fördelaktiga bilen i kronor per mil räknat.

#3
2011-06-09 09:06

Mer regel än undantag faktiskt när det gäller bilfrågan. Är sällan som det ges ett klart svar på själva frågan.

#4
2011-06-09 10:51

Är beredd att hålla med föregående skribenter. Svaret ger ett intryck av "goddag yxskaft".

Här har VIB verkligen missat att svara på den direkta och konkreta frågan: "Var är fördelen med en dieselbil om partikelfiltret måste bytas var 12 000:e mil?"

#5
2011-06-09 10:52

Är beredd att hålla med föregående skribenter. Svaret ger ett intryck av "goddag yxskaft".

Här har VIB verkligen missat att svara på den direkta och konkreta frågan: "Var är fördelen med en dieselbil om partikelfiltret måste bytas var 12 000:e mil?"

#6
2011-06-09 10:53

Är beredd att hålla med föregående skribenter. Svaret ger ett intryck av "goddag yxskaft".

Här har VIB verkligen missat att svara på den direkta och konkreta frågan: "Var är fördelen med en dieselbil om partikelfiltret måste bytas var 12 000:e mil?"

#7
2011-06-09 12:41

Svaret är nej!

#8
2011-06-09 16:31

Vill bara upplysa om att fr o m 2012 har åtminstone Volvo V50, oavsett vilken dieselmotor den är utrustad med, underhållsfritt partikelfilter. Ber att få hänvisa till

http://www.volvocars.com/se/all-cars/volvo-v50/which/pages/engines.aspx

Se även

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=67836 (längst ned på sidan)

#9
2011-06-09 16:36

Även om man bortser från den ekonomiska aspekten så förstår jag ända varför så många väljer diesel framför bensin idag. Svaret är vridmoment. Mycket mer intressant för normalbilisten är antalet hästkrafter eller 0 till 100 tider.

#10
2011-06-09 17:06

Volvos alla nya dieslar har nu underhållsfria partikelfiler men på 1,6 dieslarna är det nån sorts vätska som ska fyllas på nån gång och bytas efter 12 000 mil. Den är inte heller billig. Samma system har tydligen VW-koncernen med flera. Man borde i redovisa vad sånt kostar istället för tjatet om kamremmar som idag går 18000 mil och i många fall ganska billiga att byta.

#11
2011-06-09 21:25

Är det urea-tillskott du tänker på? Ad-blue eller vad de kallar det,

#12
2011-06-09 21:32

Det är ju en riktigt het fråga som tagits upp här.
Jag och säkert flera med mig hoppas Vi Bilägare fördjupar den här artikeln.
Jag själv har tittat på Ford Focus, som har snål diesel och törstigare bensinare - skiljer flera deciliter per mil här. Om en liter är värd 14 kr, en deciliter 1,40 kr, så blir det snarare minst 2-3 kronor i bränslebesparing per mil blandad körning. Kanske fortfarande intressant då?
Hoppas på mer inlägg och fördjupad artikel.

#13
2011-06-10 09:12

Akut fråga för mig i dagarna:
Ska jag satsa på kombidiesel såsom 9-3, 2006 med rätt många mil eller Focus >2008 för c:a 125 kkr eller en snål bensin-Astra 1,6 med 115 hkr >2008? Kör 1500 - 2000 mil/år. Frågan är också om högre bilskatt påverkar. Kamrem spelar visst roll men på äldre sällsynt med kamkedja.

#15
2011-06-11 13:45

@strol, kör du bara 1500-2000 mil om året tror jag att det är bäst med en bensindriven bil.

#16
2011-06-13 11:47

Strol: Vill du kunna använda din bil som en kombi så väljer du Focusen då den är överlägset rymligast ibland samtliga bilar i klassen,....dessutom till ett väldigt bra pris!
Saab känns ...så där!
Välj en Bensinversion om du inte har behov utav ett högre vridmoment.
Debatten om stundande högre Dieselpriser känns inte heller så kul liksom den orättvisa beskattningen.

#17
2011-06-13 13:11

Fördelen med en dieselbil är högre vridmoment, lägre varvtal, mindre motorbuller (kan ju skilja från motor till motor men det lägre varvtalet ger generellt mindre buller), lägre bränsleförbrukning, lägre bränslekostnad, lägre koldioxidutsläpp.
Såja, nu fick frågeställaren äntligen sitt svar.

#18
2014-08-11 08:50

@eliasbr, 2011-06-13 13:11
Dieselbilar har en enda fördel: lägre förbrukning. Vridmomentet i en vanlig personbilsdiesel skiljer sig inte nämnvärt från en modern turbobensinare. Smådieslar bullrar mer än en bensinare. Dieselbränslet kostar ofta mer än bensinen.
Övriga nackdelar? Smådieslar är urusla vinterbilar (motorn värms upp för långsamt). De knattrar hemskt. De kan aldrig köras (smygas) i lågt varv (typ 1000-1200 genom en rondell) därför att det vibrerar hemskt in drivlinan. De allra flesta smådieslar kan ej belastas under 1600 varv. Till sist, DMF (dubbel-massa-svänghjul): dessa är nödvändiga för att dämpa dieselmotorns råa gång (ingen accepterar idag en bil som skakar i tomgång) MEN dessa svänghjul håller ännu kortare än partikelfiltret och kostar 8-10 tusen och uppåt att byta… och oftast falerar de helt plötsligt.

#19
2015-06-10 22:53

Vad sjukt att det ska vara så dyrt att byta den där jäkla filter. Är helt säker på att tillverkarna skulle kunna bygga bilar så att det inte skulle behövas göras men dem har gjort det som är idag pga sin girighet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.