Nästa artikel
Bilfrågan: Bensin eller diesel – vilken är billigast?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bensin eller diesel – vilken är billigast?

Publicerad 7 mars 2011 (uppdaterad 7 mars 2011)
"Om man tar en dieselbil och en bensinare och kör 4 000 mil om året med båda. Vilken blir billigast?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Om man tar en dieselbil, till exempel Golf TDI -01, och en bensinare, till exempel Golf 1.6 -01, och beräknar att man äger dem som privatperson och kör 4 000 mil om året med båda. Bilarna körs till 90 procent på landsväg, bränslet köps på obemannade stationer.

Vilken bil blir då billigast per mil med hänsyn tagen till skatter, service, värdeminskning och dylikt?

Liver S

SVAR:
I det här fallet blir det hugget som stucket om vi matar in uppgifterna i Konsumentverkets kalkylmodell, en totalkostnad på 60 000 kronor för dieselbilen och 62 000 kronor för bensinaren under förutsättning att bilarna behålls i tre år.

Här ska vi lägga märke till att dieselbilen (TDI/90 hk) är cirka 5 000 kronor dyrare på begmarknaden. För enkelhetens skull har vi räknat med att bilarna går hundra procent på landsväg med en förbrukning på 5,0 liter/100 km och med ett bensinpris på 12,69 kr, respektive 4,1 liter/100 km och ett dieselpris på 12,16 kr.

Skatt och besiktning per år blir högre för dieselbilen, 5 260 kr att jämföra med 1 940 kr liksom försäkringen (schablon ”Medel-Svensson”/Folksam, 8 050 kr mot 6 360 kronor).

Boo Wennerberg, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-07 09:27
Raphael (ej verifierad)

Detta gäller äldre dieselbilar som inte får den lägre skatten på grund av att de saknar partikelfilter och har en enklare avgascertifiering. Om vi istället gör en jämförelse mellan en nyinköpt diesel och bensinbil, så vinner dieseln med större marginal. Särskilt om man väljer en diesel som räknas in under miljöbil.

#2 • Uppdaterat: 2011-03-07 10:03
Egonn (ej verifierad)

Vem kör 4000 mil om året med sin privata bil?

#3 • Uppdaterat: 2011-03-07 10:11
Gert Andersson (ej verifierad)

2000 kronor på 3 år. (De allra flesta kör ens inte 4000 mil och då är bensinbilen mkt billigare.)

2000 kronor på 3 år blir inte många kronor i månaden. Även en modern dieselbil låter och känns traktor. Är det värt det?

Nej, inte ens jag som kör 5000 mil om året och är lågavlönad vill ha diesel. Föredrar bensin.

Miljön tjänar väl på detta ifall många kör diesel runtom i världen. Men i lilla Sverige bör vi hellre tanka bensin och ge pengarna som blir över till mer miljöhjälpande åtgärder.

#4 • Uppdaterat: 2011-03-07 10:13
Jöns Abrahamsson (ej verifierad)

Egonn: Många! Jag kör 350 mil i månaden i min privata (32 år gamla!) Volvo.

Blir dock en bil till nästa år, har brukat min gamle Volvo så flitigt i 5 år, synd att slita på den.

#5 • Uppdaterat: 2011-03-07 10:18
PRIUS (ej verifierad)

Nu är priset på Diesel inte längre lägre än bensin vilket gör att kallkylen inte blir rätt, har man sen otur med att inte hinna sälja bilen innan partikelfilterbytet blir kallkylen än mer missvisande till dieselbilens fördel. Här priser på partikelfilterbyte i tidningen Teknikens Värld.
"Så mycket kostar byte av partikelfilter
Bil Pris filter Pris arbete Intervall
Audi A4 2,0 TDI e 11 998 kr 4 812 kr Livslängdsfilter
Audi A6 2,0 TDI 170 11 024 kr 4 812 kr Livslängdsfilter
VW Passat TDI 140 15 757 kr 6 375 kr Livslängdsfilter
VW Passat TDI 170 15 757 kr 6 375 kr Livslängdsfilter
Volvo V50 1,6D DRIVe 6 838 kr 1 612 kr 12 000 mil "

#6 • Uppdaterat: 2011-03-07 11:19
Fordonsutvecklaren (ej verifierad)

Man bör även räkna in byte av partikelfilter i ekvationen...då detta kostar cirka 1 kr milen.

Några exempel:
På Volvo V50 1.6D ska filtret bytas vid 12000 mil och filter och arbete kostar på denna minst cirka 11000-12000 kr.

På BMW brukar filtren hålla cirka 16000-22000 mil och kostar kring 20000 att byta.

Så ska man köpa beggad dieselbil bör man kolla upp vad som gäller noga och kanske pruta ifall det närmar sig byte...kan bli dyrt annars.

#7 • Uppdaterat: 2011-03-07 12:44
Hobb (ej verifierad)

ViB; Gör om kalkylen med rätt drivmedelspris - disel dyrare än bensin f n och verkar så bestå! Snåldisel kontra motsv bensin modell och kanske en etanolmodell också. Finns Golf o Focus t ex. Sen bör körsträckan vara ca 3 000 mil/ år. Och varför inte en kurva från 1 000 - 4 000 mil/år. Det vore ganska enkelt för er att ta fram en riktig jmf-tabell + diagram.
Tackar på förhand - en viktig kanske den viktigaste bilfrågan just nu!!

#8 • Uppdaterat: 2011-03-07 13:52
Roger Skagerström (ej verifierad)

Är det högre försäkring på diselbil?!

#9 • Uppdaterat: 2011-03-07 14:58
John Ohlsson (ej verifierad)

Det gör alla rättrogna lutheraner i Norrland som stiger upp vid tre-tiden,åker de 19 milen till jobbet,och sen återvänder hem för att lägga sig att vila.Det är en sak till,som inte berörts,dieselbilens förbrukn. på 7 månadersvintern är överlägsen besinbilens med åtskilliga dl/mil extra. Nu så vet du lite mer Egonn.

John

John

#a • Uppdaterat: 2011-03-07 17:02
789 (ej verifierad)

Betänk att med dagens och förmodligen i än högre grad morgondagens drivmedelspriser kommer etanolbilarnas populäritet att öka än mer och därmed kommer priserna på etanolbilar att justeras upp. Som jag ser det finns det ingen som helst anledning att köpa en renodlad bensinbil. Kör man under 2 000 mil per år bör man definitivt köpa en etanolbil där man har frihet att att tanka antingen etanol eller bensin beroende på prisdifferensen. Skiljer det mer än 2,50 kr tankar man etanol och viceversa. Kör man mer än 2 000 mil köper man en dieselbil och då företrädesvis en med partikelfilter som har en lägre skattesats än de utan filter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.