Bild
Nästa artikel

Ren miljö inte gratis

Bilfrågan följer upp

"Bilindustrin visade sig kallsinnig i början och hävdade att filtret inte behövdes. I dag är partikelfilter ett måste."

Våren 1999 introducerade PSA Peugeot-Citroën en nyhet i Paris för en häpen publik. Den kallades partikelfilter och presenterades av vd själv, Jean-Martin Folz, som agerade med stor säkerhet vid förklaringen av detta tekniskt-kemiska underverk.

Detta var inte så konstigt för det visade sig att Folz i grunden var kemist och förmodligen den som själv initierat den renande detaljen. Principen var enkel, ett filter i avgassystemet skulle fånga upp de fasta oförbrända kolväten och svavel som dieselmotorn producerar.

Ett problem som PSA löst var hur filtret skulle brännas rent med jämna mellanrum. Ett ämne, kallad Eolys, skulle tillsättas bränslet för att kolatomerna skulle antändas vid en lägre temperatur, et voila! Eolys tillverkas av kemiföretaget Rhône-Poulenc och som av en händelse visade det sig att Folz tidigare varit chef där.

Den övriga bilindustrin visade sig kallsinniga i början och hävdade att filtret inte behövdes. I dag är partikelfilter ett måste på alla dieslar. Så småningom visade det sig emellertid att filtren inte är gratis att underhålla, vilket belyses i Bilfrågan.

Diskutera: Vad tycker du om partikelfilter på dieselbilar?

Kommentarer

#1
2011-06-09 21:49

Myndigheter bör endast kravställa gränsvärden för emissioner, inte tekniska lösningar. Att styra industrin mot en teknik gynnar endast en liten skara tillverkare men missgynnar hela utvecklingen och kunden i slutändan. Låt våra svenska ingenjörer göra det som de är bäst på.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.