Bild
Nästa artikel
Volkmar Denner, chef för Bosch, menar att de kommit på ett sätt att rädda dieselmotorernas framtid.
Volkmar Denner, chef för Bosch, menar att de kommit på ett sätt att rädda dieselmotorernas framtid.

Bosch hävdar genombrott med dieselmotorer

Nyheter

Bildelstillverkaren säger sig ha kommit på ett sätt att sänka dieselmotorers kväveoxidutsläpp till en tiondel av lagliga nivåer.

2020 får Europa nya strängare regler om bilars utsläpp. Max 120 milligram hälsofarliga kväveoxider får då släppas ut per kilometer. Men leverantören Bosch, som förser flera biltillverkare med styrsystem och komponenter, påstår i ett pressmeddelande att de har kommit på ett sätt att sänka dieselbilars utsläpp av kväveoxider till cirka en tiondel av vad som är lagligt, alltså 13 milligram per kilometer. 

–  Med den här nya avgasteknologin kommer körförbud i centrala delarna av världens största städer inte längre att vara ett problem? Varför? Därför att vi nu har tekniken för att lösa problemet med kväveoxider från vägtrafiken. Dieseln kan nu fortsätta sin framgångssaga. Efter vårt genombrott är vi övertygade om att ingen behöver införa ett dieselförbud i städer, säger Volkmar Denner, vd för Bosch. 

Företagets ingenjörer ska ha tagit fram en ny process som optimerar värmebehandlingen av avgaser, du kan läsa hela den tekniska beskrivningen här. I stora drag hålls temperaturen hela tiden på en jämn nivå, så att NOx-omvandlingen ska kunna fungera så bra som möjligt. Det betyder att utsläppen hålls nere även vid kallare temperaturer. Det kräver ingen ny hårdvara utan är redo att installeras i nya bilar från och med nu. Bosch säger att det inte är kostsamt och kommer därför inte innebära att dieselbilar blir dyrare.  
  

Bosch hamnade under utredning efter att det visat sig att de tillsammans med Volkswagen tagit fram styrsystemen till de dieselmotorer som manipulerats i avgastester 2015. Bosch har nu infört en ny företagspolicy som förbjuder teknik som känner igen när den befinner sig i en testcykel. 

Diskutera: Tror du att Bosch genombrott kan rädda dieseln?   

 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-04-26 11:30

För sent. Dieseln är redan död till allas bästa.

#2
2018-04-26 11:36

Det är sista dödsryckningarna för personbilsdieslar,tillverkarna förlorar mycket pengar på att folk slutar köra diesel

#3
2018-04-26 11:42

Om dieselmotorer kan köras med försumbara emissioner så är väl DET till allas bästa. Gissar jag. Annars har jag helt missförstått kritiken mot dieselmotorer.

#4
2018-04-26 12:04

Euro 6.D normen gäller från 2020 och sänker utsläppen betydligt, redan idag finns det tillverkare som klarar den (som PSA-gruppens nya 1.5 diesel). Men det är självfallet positivt att Bosch lanserar ny teknik för att sänka utsläppen ytterligare av NOx.

#6
2018-04-26 13:53

Stadsbor behöver inte bil, de kan åka kommunalt. Och hyra bil när de behöver en för att ta sig utanför stan på långresa.

#7
2018-04-26 14:04

Ja! Dieselns framtid börjar idag, för klimatets och luftkvalitetens skull!

#8
2018-04-26 14:43

Dieseln är inte död japsen, även om du verkar tycka det. Tror du bara är ute för o jävlas här på detta forum.

#9
2018-04-26 14:44

Rätt Raphael, och landsortsbor kan flytta till stan så behöver de inte heller bil. Problemet löst.

#10
2018-04-26 15:06

Ännu ett "halmstrå".

#11
2018-04-26 17:32

Nja,
"Därför att vi nu har tekniken för att lösa problemet med kväveoxider från vägtrafiken. Dieseln kan nu fortsätta sin framgångssaga.
. Efter vårt genombrott är vi övertygade om att ingen behöver införa ett dieselförbud i städer".
Har denne man helt glömt alla bilar som idag rullar på vägarna? Ska deras teknik införas gratis i nuvarande bilpark?

#12
2018-04-26 18:48

Märkligt att det ska behövas förbud och tuffa miljökrav för att forskarna ska ta fram ny teknik. Antar det beror på att företagen inte vill bekosta forskningen förrän marknaden är mogen.

#13
2018-04-26 18:50

En nödlösning innan elen tar över.

#14
2018-04-26 18:52

Jaha Kricko, då kan vi stänga ner kärnkraften och vattenkraften eftersom folk inte ska bo på landet och arbeta med sådant. Hur ska du driva tunnelbana utan el menar du?

#16
2018-04-26 19:18

Oavsett bensin eller diesel är det väl bra med teknik som gör bilarna så snåla och miljövänliga som möjligt...

#17
2018-04-26 19:40

En ny version av programvaran som orsakade dieselgate?

#18
2018-04-26 20:40

Om det stämmer är det väl jättebra!
Eller??
Men om man av princip är emot diesel så hjälper det förmodligen inte om det vore möjligt att sänka alla utsläpp till noll, svart eller vitt, rätt eller fel.
Kör själv inte diesel men ser ändå stor potential i motortypen, som troligen är lättast att anpassa till biobränsle.
Och vad Raphael eventuellt röstar på har väl knappast med saken att göra.
Han är en av få, som håller acceptabelt intellektuell nivå på sina kommentarer.

#19
2018-04-26 21:14

Och den råkade bara dyka upp precis nu :)

#20
2018-04-26 21:36

Låter lite bra för att vara sant, varför kom de inte på detta tidigare?? Så troligen är det mest falsk.

#21
2018-04-26 21:42

Varför reste man inte till månen 1959 Styggavargen?

#22
2018-04-27 07:33

Big business Vargen, inget annat. Varför ta fram nya dyra lösningar om det inte behövs. Men nu insåg Bosch att det var läge. Eller dom har säkert haft detta påG sen länge, men släppt det först nu. Bosch styr rätt mycket, om ni inte visste det.

#23
2018-04-27 10:54

För många handlar detta varken om miljö eller utsläpp utan hatet mot bilismen, därför måste dieselbilarna och därefter även andra typer av bilar bort.

#24
2018-04-27 12:53

Alla försök är välkomna.

#25
2018-04-27 14:14

Här har mitt svar till Raphael suddats. Inte ens ett meddelande. USELT!

#26
2018-04-27 17:58

Alla sätt att komma till rätta med kväveoxidproblemet är välkomna, i synnerhet som kväveoxider INTE är ett problem som löses med att man byter till förnybart bränsle och el... inte är ett alternativ på lastbilar, för att uttrycka sig milt.

Det man dock ska komma ihåg är att Bosch är en del av den tyska/centraleuropeiska trojka som under decennier försökt övertyga världen om dieselmotorn som världens frälsning. Med minst sagt blandad framgång som fick ett ordentligt bakslag i och med #dieselgate. Som för övrigt inte är över och det är inte bara Volkswagen som misstänks ha fuskat med mjukvara utvecklad av Bosch.

Det gör att vi /vet/ inte om detta är så banbrytande eller om det är vanlig ohederlig greenwashing, alltså att Bosch försöker tvätta sin i detta sammanhang med rätta ifrågasatta image med halvsanningar och reklamöverdrifter.

Det ÄR å andra sidan Bosch som utvecklade det hittills bästa systemet att rena NOx, att lite vanvördigt förklarat pinka i EGR-systemet, eller AdBlue-rening som det egentligen heter. Så kanske. Och är det så att de kommit på något, som dessutom inte behöver ny hårdvara, är det naturligtvis oerhört välkommet. Men lätt att fuska med ute i vardagen tyvärr (man installerar annan mjukvara när "ingen ser"). Men ändå välkommet.

#27
2018-04-27 21:38

Stoor, du är allt för rolig... kör omkring i en Toyota diesel bil, knackar och har sig med en hög förbrukning (över 0,6 liter/milen) och hyllar dieseln till skyarna. Man vet faktiskt inte om man skall skratta, eller gråta?

#28
2018-04-27 21:47

Kricko, jag är för diesel och ser inte det som ett problem. Men stadsbor behöver inte bil på samma sätt som landsbygdsbor. I städerna finns ju bussar, tunnelbana, spårvagnar, pendeltåg... Jag brukar ta tåget till Sthlm, inte bilen, för vad ska jag med bilen till i Sthlm? Jag tar mig överallt i Sthlm med kollektiva transportmedel. Det finns sådana lösningar i andra städer också. Däremot så tar jag bilen till tågstation, för jag bor på landsbygden och bussarna går så sällan och där jag bor finns varken spårvagn eller pendeltåg. Det fanns en liten smalspårig järnväg men den lades tydligen ner på 40-talet då allt fler började åka bil...
Kandidat, Bosch har förfinat existerande tekniker där de löst temperaturproblematiken vilket gör att NOx får en ultimat förbränning, även i kyla. De behöver fortfarande använda Ad Blue för att få rätt temperatur. Och en SCR-katalysator.

#29
2018-04-27 22:05

Rallykalle
Total fel analys. En tillverkare släpper inte en produkt om den inte är utvecklad och klar för produktion och marknaden.

#30
2018-04-27 23:06

Nöden är uppfinningens moder......detta kom precis i rätt tid, vilken slump att den kom just nu.......

#31
2018-04-28 04:05

"Bosch har nu infört en ny företagspolicy som förbjuder teknik som känner igen när den befinner sig i en testcykel." Innan fanns alltså inte en sådan företagspolicy... Intressant.

#32
2018-04-28 12:05

Shogun, du besvarar ju din egna fråga, eller vad är det du fiskar efter?

#33
2018-04-28 12:10

@John2008, ja och jag har alltid tyckt att det varit lite märkligt hur lite fokus det har varit på Bosch i den här härvan.

#34
2018-04-28 12:54

Jag gasade ditt förra inlägg Swemba 12:10! Märkligt att man inte kom med denna teknik tidigare, före fusket uppdagades vid tester i USA, om den nu var så lätt att få fram på så kort tid efter fusket uppdagades, och just av Bosch........undrar vad som kommer ur avgasröret denna gång i verkligheten, den som lever får se......det fiskar jag efter, och är nog inte ensam om att undra det ;o)

#35
2018-04-28 13:50

Att man skulle fuska den här gången känns osannolikt. Aldrig tidigare har utsläpp varit så pass under lupp som nu. Varför kom det inte tidigare? Svar: Man behövde inte komma med det tidigare. Men uppfyllde ett slappt regelverk och det var bra så. Fokus låg på CO2. Nu har forskningen runt utsläppsreducering tagit vart på allvar pga att marknaden och reglerna kräver det! Inget annat. Inget konstigt, ingen magi och med största sannolikhet inte heller något fusk! "Nöden är uppfinningarnas moder", du vet. :)

#36
2018-04-28 16:44

Varför inte dra in avgasröret i kupen likt tyska kolkraftverk. 0 utsläpp utanför bilen...

#37
2018-04-28 20:00

"Nöden är uppfinningarnas moder", icke sa Nicke!
Bosch kan inte skyllas ifall det biltillverkarna som gjort beslutet att använda programvara som innehåller fusk och alla har vetat om det.
Bosch eldelar i bilar har ju inte varit direkt några höjdare!?

#38
2018-04-29 10:52

Peugo, du missförstår betydelsen av uttrycket.

#39
2018-04-30 12:07

Palle:
Är du dum i pallet eller???? Ett ovanligt infantilt inlägg som tillför exakt noll i detta ämne. Det är utmärkt att Bosch är på väg att lösa Nox utsläppen. Dieselmotorn hör definitivt framtiden till utifrån dess låga Co2 utsläpp som är den gas som har den mest negativa påverkan på jordens klimat.
-Bra jobbat Bosch!

#40
2018-04-30 12:16

ViB:s artikel är lite missvisande tycker jag. Bosch har inte "kommit på ett sätt" att minska avgasutsläppen utan bedriver en kontinuerlig utveckling av sina system och komponenter för motorstyrning och avgasrening. Förmodligen ligger tidsplanen på projekten i linje med det milstolpar som EU satt upp för avgasbegränsningar. Att de nu väljer att publicera en artikel är förmodligen mer av en politisk markering som ska läsas: "Vi jobbar på och löser detta".

#41
2018-04-30 21:53

Vi måste ha diesel!

#42
2018-05-01 14:46

Nejdå, inte på personbilen.

#43
2018-05-03 17:15

Synd att tekniken inte går att applicera på "äldre" dieslar. Dessutom blir det svettigt för lagstiftarna att separera alla varianter av dieselmotorer i förbudzonerna, och ännu värre för de som tvingas följa upp lagen. Att lagstifta mot en speciell teknik är som att skjuta mot ett moving target...

#44
2018-05-03 22:01

Lägg ner! Se dokumentären på Netflix. Aldrig VW igen!

#45
2018-05-29 20:32

@Styggis
Varför inte?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.