Bild
Nästa artikel
Nyheter

Bosch hävdar genombrott med dieselmotorer

Publicerad 26 april 2018 (uppdaterad 11 juni 2018)
Volkmar Denner, chef för Bosch, menar att de kommit på ett sätt att rädda dieselmotorernas framtid.
Bildelstillverkaren säger sig ha kommit på ett sätt att sänka dieselmotorers kväveoxidutsläpp till en tiondel av lagliga nivåer.
2020 får Europa nya strängare regler om bilars utsläpp. Max 120 milligram hälsofarliga kväveoxider får då släppas ut per kilometer. Men leverantören Bosch, som förser flera biltillverkare med styrsystem och komponenter, påstår i ett pressmeddelande att de har kommit på ett sätt att sänka dieselbilars utsläpp av kväveoxider till cirka en tiondel av vad som är lagligt, alltså 13 milligram per kilometer. 

–  Med den här nya avgasteknologin kommer körförbud i centrala delarna av världens största städer inte längre att vara ett problem? Varför? Därför att vi nu har tekniken för att lösa problemet med kväveoxider från vägtrafiken. Dieseln kan nu fortsätta sin framgångssaga. Efter vårt genombrott är vi övertygade om att ingen behöver införa ett dieselförbud i städer, säger Volkmar Denner, vd för Bosch. 

Företagets ingenjörer ska ha tagit fram en ny process som optimerar värmebehandlingen av avgaser, du kan läsa hela den tekniska beskrivningen här. I stora drag hålls temperaturen hela tiden på en jämn nivå, så att NOx-omvandlingen ska kunna fungera så bra som möjligt. Det betyder att utsläppen hålls nere även vid kallare temperaturer. Det kräver ingen ny hårdvara utan är redo att installeras i nya bilar från och med nu. Bosch säger att det inte är kostsamt och kommer därför inte innebära att dieselbilar blir dyrare.  
  
Bosch hamnade under utredning efter att det visat sig att de tillsammans med Volkswagen tagit fram styrsystemen till de dieselmotorer som manipulerats i avgastester 2015. Bosch har nu infört en ny företagspolicy som förbjuder teknik som känner igen när den befinner sig i en testcykel. 

Diskutera: Tror du att Bosch genombrott kan rädda dieseln?   

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2018-04-26 11:36
Hans Berglund

Det är sista dödsryckningarna för personbilsdieslar,tillverkarna förlorar mycket pengar på att folk slutar köra diesel

#2 • 2018-04-26 11:42
pinjong

Om dieselmotorer kan köras med försumbara emissioner så är väl DET till allas bästa. Gissar jag. Annars har jag helt missförstått kritiken mot dieselmotorer.

#3 • 2018-04-26 12:04
Raphael

Euro 6.D normen gäller från 2020 och sänker utsläppen betydligt, redan idag finns det tillverkare som klarar den (som PSA-gruppens nya 1.5 diesel). Men det är självfallet positivt att Bosch lanserar ny teknik för att sänka utsläppen ytterligare av NOx.

#4 • 2018-04-26 13:53
Raphael

Stadsbor behöver inte bil, de kan åka kommunalt. Och hyra bil när de behöver en för att ta sig utanför stan på långresa.

#5 • 2018-04-26 14:43
Rallykalle73

Dieseln är inte död japsen, även om du verkar tycka det. Tror du bara är ute för o jävlas här på detta forum.

#6 • 2018-04-26 14:44
Kricko

Rätt Raphael, och landsortsbor kan flytta till stan så behöver de inte heller bil. Problemet löst.

#7 • 2018-04-26 15:06
Lasse J

Ännu ett "halmstrå".

#8 • 2018-04-26 17:32
tjoson

Nja,
"Därför att vi nu har tekniken för att lösa problemet med kväveoxider från vägtrafiken. Dieseln kan nu fortsätta sin framgångssaga.
. Efter vårt genombrott är vi övertygade om att ingen behöver införa ett dieselförbud i städer".
Har denne man helt glömt alla bilar som idag rullar på vägarna? Ska deras teknik införas gratis i nuvarande bilpark?

#9 • 2018-04-26 18:48
Farbror Blå

Märkligt att det ska behövas förbud och tuffa miljökrav för att forskarna ska ta fram ny teknik. Antar det beror på att företagen inte vill bekosta forskningen förrän marknaden är mogen.

#a • 2018-04-26 18:50
Lasse J

En nödlösning innan elen tar över.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.