Bild
Nästa artikel
Ny studie: Så höga är utsläppen inuti bilen

Ny studie: Så höga är utsläppen inuti bilen

Nyheter

Trots modern teknik utsätts även passagerarna inuti bilen för skadliga partiklar och kväveoxider.

Moderna bilar har ofta avancerade filter för att stänga ute föroreningar från vägen och andra bilar. Men helt felfria är de inte, visar en studie från forskare vid University of Birmingham.

Enligt studien kan bilmodellerna i testet stänga ute som mest 49 procent av partiklarna (så kallade PM2,5-partiklar) och 34 procent av kväveoxidutsläppen. Men äldre bilmodeller är sämre och släpper in mer utsläpp.

Partikelutsläpp är vanliga bland äldre bilmodeller utan partikelfilter. Även däck och bromsar kan ge upphov till partiklar som tar sig in i luftvägarna och är hälsoskadliga. Kväveoxider kommer ofta från förbränningsmotorer och är giftiga för luftvägar och slemhinnor.

Högre halter i stadstrafik

Passagerarna utsätts för betydligt högre utsläpp inne i bilen när de kör i tät stadstrafik, vilket kanske inte är så konstigt eftersom det brukar vara där halterna av partiklar och kväveoxider är som högst. 

Halterna på landsvägar är betydligt lägre, enligt studien, men att ta en lång omväg för att komma undan utsläpp inne i bilen är ändå ingen bra idé eftersom bilen i sin tur genererar högre utsläpp om den körs en längre sträcka.

Den som spenderar mycket tid i bilen, som yrkesförare, utsätts förstås för högre halter av dessa utsläpp även när de befinner sig i bilen än en förare som kör bil mer sällan.

Läs också: Nya bilar har högre utsläpp än utgående modeller

Ny studie: Så höga är utsläppen inuti bilen

Nya bilar är bättre

Det finns skillnader mellan olika biltyper och bilmärken, men de exakta siffrorna för respektive bil avslöjas inte i studien. Däremot ser forskarna ett tydligt samband mellan bilens ålder och utsläppshalterna inne i bilen.

– Vi har bara testat ett begränsat antal bilar och märken och vi upptäckte främst skillnader som har med bilens ålder att göra. Detta är ett pågående projekt för oss och vi kommer göra betydligt fler experiment under de kommande tre åren där vi ska undersöka olika märken, biltyper och kupéfilter, säger Vasileios Matthaios vid University of Birmingham, till Vi Bilägare.

”Magisk kombo”

Enligt honom finns en ”magisk kombination” som minskar utsläppshalterna mest.

– Den korrekta ventilationen i vårt fall som minskade partiklarna med 49 procent och kväveoxider med 34 procent var att ha fönstrena stängda samt både återcirkulationen och luftkonditioneringen påslagna.

Den som använder alla dessa knep, och har en modern bil, utsätts alltså fortfarande för 51 procent av partikelutsläppen och 66 procent av kväveoxidhalterna jämfört med en person som står utanför bilen?

– Jag kan inte säga att det är så för alla moderna bilar eftersom vissa kan ha aktiva kolfilter. Men alla de bilar vi testade i vår studie hade standardmässiga pollenfilter och i dessa utsätts passagerarna för 51 procent av partikelutsläppen och 66 procent av kväveoxidutsläppen, säger Vasileios Matthaios.

Läs också: Nytt utsläppstest: Stora skillnader mellan bensin- och dieselbilar

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-08-10 12:34

Den som står precis utanför bilen lär inte få i sej mindre skadliga ämnen än den som sitter i bilen. Bullskit!!

#2
2020-08-10 13:05

Så återcirkulationen släpper in uteluft ändå?
Vissa bilar öppnar och släpper in luft automatiskt efter en stund när luftkvaliten inne i bilen bedöms för dålig men inte genast, här förkommer ett frågetecken, gjordes mätningen innan uteluften släpptes in eller efteråt?

Jag är extremt känslig för diesellukt och på återcirkulation märker jag ingenting så det måste fungera rätt bra.

#3
1
2020-08-10 16:22

Dieselbilar är cancerspridare.

#4
2020-08-10 17:09

Då är en elbil som drivs med vätgas bäst !!! Enda utsläppen, vatten. Och inga farliga batterier.

#5
2020-08-10 18:37

Men vad är det för svammel, återcirkulation ska ju inte ta in någon luft utifrån men hur länge kan man ha samma kupeluft innan den blir dålig ?

#6
2020-08-10 18:58

Vad jag vet finns kolfilter från olika tillverkare till de allra flesta bilmodeller, så på så sätt finns alltså ingen anledning till att använda de enklare s k pollenfiltren. Därför är det aktuella testet ganska meningslöst, men kan vara en väckarklocka för en del bilister, så de skaffar de bättre kolfiltren, även om de är dyrare.

#7
2020-08-10 19:16

Carl Trefalt: Batterier är inte farliga och även om gasbilen är lika bra som elbilen lokalt så står den för en mycket större skada globalt.
Ska vi dessutom vänta på att det blir hyfsat ekonomiskt så kommer massor att dö tills dess. Om och i så fall när det händer så är övergången till elbilar av nyförsäljningen redan klar.

#8
2020-08-10 23:08

John, de har testat båda givetvis.
Men kolfilter tar inte bort allt. Inte ens i närheten. Det är för lite kol i dessa filter (kanske max 100 gram) samt kontakttiden mellan luften och kolet är försvinnande litet. Därför reduceras enbart en bråkdel av all NOx trots dessa filter.

//Luftfilteringenjör

#9
2020-08-11 10:57

Roadkiller: vätgasbilen är ingen gasbil, utan väte förenas syre från luften i elmotorn och blir till ström och vatten. Batterierna innehåller kobolt från Kongo Kinshasa !!!

#10
2020-08-11 14:40

#9 Carl lustigkurre.
Vet du inte att vätgasbilen har ochså batterier, likadana som batteribilen. Fast inte lika många då såklart.
Men visst vätgas är ändå bättre än fossildrivmedel. Men batteribilen är ändå överlägsen miljömässigt.
Om det blir vätgasmackar och bilar så får de som vill betala priset antar jag.
Dyr bil, dyr drivmedel. För hoppas inte vätgasen kommer subventioneras med skattemedel den dan det är en realitet

#11
2020-08-12 00:03

Filips #8: "John, de har testat båda givetvis.
Men kolfilter tar inte bort allt. Inte ens i närheten. Det är för lite kol i dessa filter (kanske max 100 gram) samt kontakttiden mellan luften och kolet är försvinnande litet. Därför reduceras enbart en bråkdel av all NOx trots dessa filter."

Står det i studien att de testat även med kolfilter? Hur som helst är ändå kolfilter totalt sett att föredra framför enkla s k pollenfilter. Har man testat både sorterna, vet man vilken stor skillnad det är.

#12
2020-08-12 08:29

Här är problemet att få information om vilka filter och kapacitet som sitter i bilen folk köper.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.