Nästa artikel
Ny studie undersöker tunnelkörning
Nyheter

Ny studie undersöker tunnelkörning

Publicerad 3 februari 2012 (uppdaterad 6 februari 2012)
Hur reagerar människor när de kör i långa tunnlar? Inför bygget av Förbifart Stockholm ska en ny studie svara på den frågan.

Byggstarten för den 21 kilometer långa motorvägen Förbifart Stockholm planeras till 2013 och omkring 2020 väntas vägbygget stå klart. Eftersom 18 av 21 kilometer kommer att bestå av tunnlar har Trafikverket gett i uppdrag till forskningsinstitutet VTI att undersöka vilken påverkan långa tunnlar har på bilförare.

Målet med studien är att se hur utformningen av ljus och färg påverkar risken för trötthet vid monoton körning. Kan ljusslingor och mönster som ser ut att röra på sig motverka den risken eller är det störande för förarna?

VTI har redan påbörjat tester med 24 försökspersoner som får prova tunnelkörning i en simulator. Med hjälp av kameror registreras förarnas beteende och i intervjuer får de berätta hur de upplevde körningen.

– De 24 försökspersonerna får frågor om vad de anser om miljön i tunneln, exempelvis om designen upplevs som uppiggande eller distraherade samt om de påverkas körmässigt, säger VTI-forskaren Christopher Patten.

Studien ska vara färdig innan sommaren.

Diskutera: Hur tror du körningen påverkas i en tunnel?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2012-02-03 13:02
KaptenOberkommando

Högst märklig bild - det ser om om bilarna är på väg att köra in i väggen! Fast det klart, det kanske kan vara idé att undersöka hur folk reagerar inför det ... Även skuggan på första bilen ser ju rätt suspekt ut. Värdelösa iakttagelser, kan hända ...

#2 • 2012-02-03 13:26
Hackenbush

Har aldrig reagerat på något när jag kört i en tunnel. Inte konstigt alls enligt mig.

#3 • 2012-02-03 13:43
Förstikön (ej verifierad)

Kan kanske vara lämpligt att ta upp den svenska underlåtenheten att ta fram skyltning som förbjuder farligt gods i tunnlar. Eftersom höga vederbörande ännu inte har fått tummen ur kring hur skyltarna ska se ut, är det för närvarande fritt fram att transportera det mesta i svenska tunnlar. Själv håller jag mig ovan jord i väntan på att Trafikverket och andra sömngångarmyndigheter ska vakna.

#4 • 2012-02-03 14:52
henaxe

Det kanske finns erfarenhet att få från Norge bl a en 8 km lång tunnel på vägen till Lofoten. Där har man inte slösat pengar på belysning...

#5 • 2012-02-03 15:31
zant

Vanligtvis saktar folk ner när dom kör in i en längre mörk tunnel(gnistängstunneln i göteborg) har jag märkt...om den inte sluttar, då ökar nästan alla hastigheten....från 70 till 80-85 och sen när uppförslutet kommer så går det ner till 60(götatunneln)....extremt irriterande. tacka vet jag farthållare.

#6 • 2012-02-03 15:37
Tjalle

Hjulet

Trafikverket försöker uppfinna hjulet - görsmart.

Enl. Wikipedia finns det tre tunnlar med längder 15- 25 km i: Norge, Schweiz och USA.

Mig veterligen har vi fortfarande kontakt via telefon och mail med alla tre länderna.

Det är, tyvärr, ytterligare ett exempel på begränsad kompetens hos Trafikverket.

#7 • 2012-02-03 16:59
Förstikön (ej verifierad)

@Tjalle: Vid en fullt utvecklad tunnelbrand, brinner nog mobilledningarna av snabbare än du anar. Lycka till i lågorna!

#8 • 2012-02-03 17:41
Mr Colt

Som sagts tidigare,ring till Norge dom kan nog svara illa kvickt.
Själv har jag kört igenom Laerdals tunneln (24,5km) till Bergen och ansåg mig själv som helt opåverkad av tunnlar ända tills jag gjorde denna resa.

#9 • 2012-02-03 18:55
Rikard

Den högra filen går hem till mig =) Tyvärr kommer jag nog hinna dö innan tunneln är klar =(

Södra länken i Stockholm och Citytunneln i Göteborg öppnade ju i samma veva, den ena är exempel på hur det inte borde se ut, den andra ett bra exempel.

I Göteborg är det ljust o fint, och skyltarna går att läsa på flera hundra meters avstånd, så är det inte i Stockholm. (skyltarna har dock förbättras)

#a • 2012-02-03 21:15
Thommys

Det värsta med tunnlarna tycker jag är alla avgaser, speciellt när det blir kö. Att köra i en tunnel är inte speciellt märkvärdigt. Tunnlar som går plant har bättre flyt. Tunnlar som dyker ner och sedan upp får en sämre trafikrytm. Söderledstunneln i Stockholm funkar bra och den känns inte så murrig heller. Södralänken är sämre. Gnistängstunneln i Göteborg känns lite fel också det tror jag beror på den djupa svackan. Man har för lite referenser för att känna hur mycket en tunnel dyker.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.