Nästa artikel
Nya tester med Volvos fordonståg
Nyheter

Nya tester med Volvos fordonståg

Publicerad 25 januari 2012 (uppdaterad 27 januari 2012)
Volvo har genomfört nya tester av fordonståg, nu med fler bilar och i högre fart. Förarna kan släppa ratten och låta autopiloten ta över.

Volvos tester av så kallade fordonståg inom EU-projektet SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) fortsätter och har nu kommit till slutfasen.

Fordonståg innebär att bilar ansluter till en konvoj och helt automatiskt följer efter ett ledarfordon. Förutom att förarna får tid till annat minskar också luftmotståndet för de efterföljande bilarna, vars bränsleförbrukning kan kapas med upp till 20 procent.

I fjol provade Volvo tekniken med ett ledarfordon och en bil bakom. Nu meddelar biltillverkaren att konvojen utökats med ytterligare två bilar. Ekipagen klarar att hålla ett avstånd på högst sex meter i hastigheter upp till 90 km/tim.

– Vårt mål är att hela fordonståget ska vara klart under hösten 2012. Då kommer vi att ha fyra fordon efter ett ledfordon som kör i 90 km/tim, säger Erik Coelingh, teknisk projektledare.

Diskutera: Vad tycker du om idén med fordonståg?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-01-25 21:56
HenkeBenke (ej verifierad)

6 meters lucka mellan bilarna i 90 km/h. Det är ju precis som i Stockholmstrafiken så det här var ju inget nytt.

#9 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Hur går det när man vill köra om ett sånt här tåg? Låter helt galet. Men säkerhetstalibanerna på trafikverket med Tingwall i spetsen nappar säkert.

Satsa på utbyggd järnväg i HELA Sverige istället!

#a • Uppdaterat: 2012-01-26 08:09
Mythbuster

HenkeBenke, 6 m i 90 km/h tar 0,24s att färdas. Kan bli lite väll spännande i Stockholm om detta avstånd hålls och ett plötsligt hinder uppkommer. Men så är det stopp på Essingeleden rätt ofta.