Nästa artikel
Nya tester med Volvos fordonståg
Nyheter

Nya tester med Volvos fordonståg

Publicerad 25 januari 2012 (uppdaterad 27 januari 2012)
Volvo har genomfört nya tester av fordonståg, nu med fler bilar och i högre fart. Förarna kan släppa ratten och låta autopiloten ta över.

Volvos tester av så kallade fordonståg inom EU-projektet SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) fortsätter och har nu kommit till slutfasen.

Fordonståg innebär att bilar ansluter till en konvoj och helt automatiskt följer efter ett ledarfordon. Förutom att förarna får tid till annat minskar också luftmotståndet för de efterföljande bilarna, vars bränsleförbrukning kan kapas med upp till 20 procent.

I fjol provade Volvo tekniken med ett ledarfordon och en bil bakom. Nu meddelar biltillverkaren att konvojen utökats med ytterligare två bilar. Ekipagen klarar att hålla ett avstånd på högst sex meter i hastigheter upp till 90 km/tim.

– Vårt mål är att hela fordonståget ska vara klart under hösten 2012. Då kommer vi att ha fyra fordon efter ett ledfordon som kör i 90 km/tim, säger Erik Coelingh, teknisk projektledare.

Diskutera: Vad tycker du om idén med fordonståg?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2012-01-25 17:37
Raphael

Varför inte ta vanligt tåg istället? Borde vara mer miljövänligt och resurssnålt, om man nu ändå vill åka istället för att köra.

#2 • 2012-01-25 17:47
Jordnära

Ska ledarbilen ta betalt av dom andra, eller hur är det tänkt?

#3 • 2012-01-25 18:01
Förstikön (ej verifierad)

För några år sedan såg jag en artikel som beskrev ett kaliforniskt "drömscenario", där bilarna färdades på flerfiliga motorvägar i 65 mph (ca. 105 km/h) med bara ett par cm mellan kofångarna. Tänk vad fint det blir när elektroniken fallerar för bara ett enda fordon i ”tåget”. Resultatet kommer att bli något som får masskrockarna som inträffar då och då på Autobahn i dimma, snöyra och sandstorm (ja, hände på A19 för några månader sedan) att framstå som rena västanfläkten.

Själv säger jag än så länge nej tack. Teknikfronten är ännu inte passerad för detta. Vi kommer säkert dit, men dagens säkerhetsnivå är ännu för låg för detta. Det kommer att krävas multiredundanta system som knappt ens används av Nasa i dag. Men, självfallet kommer vi dit en dag.

Dock inställer sig frågan: Varför köra på vanlig väg, när transporterna lika gärna kan försiggå på järnväg med snabbgående biltransporttåg för långväga personbilstransporter och smart containerteknik med omlastning till lokal lastbilstrafik för gods? SJ:s tafatta försök för några år sedan kanske ger en antydan om svaret. På kontinenten kan man åka ”biltåg” mellan en rad städer. Personbilen ska checkas in och köras ombord ca. 30 minuter före avgång – ungefär som på kontinentala bilfärjor. I Sverige behövde man vara på plats minst 2 timmar i förväg. Inte undra på att det inte blev någon succé. Tack för det SJ!

#4 • 2012-01-25 18:17
Raphael

Med ett bättre utbyggt järnvägsnät och smidigare stationer för bilar skulle man kunna ha biltåg även i Sverige..

#5 • 2012-01-25 18:33
Förstikön (ej verifierad)

@Raphael: Instämmer. Kommer dock inte att hända i blåbärsmonarkin Sverige där trafikunderlaget är för litet. SJ och andra operatörer ligger redan i dag över motor- och landsvägstrafiken i kostnad för de flesta transporter. Det lär inte bli billigare om de dessutom måste uppgradera infrastrukturen först.

#6 • 2012-01-25 19:03
Thommys

Vad händer om första bilen krockar?

#7 • 2012-01-25 19:44
Serber

crister_1 större städer? Sala har en järnvägsstation och det är en liten håla tex. sen är det ju så att dom flesta rör sig mellan dom stora städerna, Sthlm/Malmö/Göteborg är det mycket trafik dagligen.

#8 • 2012-01-25 21:56
HenkeBenke (ej verifierad)

6 meters lucka mellan bilarna i 90 km/h. Det är ju precis som i Stockholmstrafiken så det här var ju inget nytt.

#9 • 2012-01-25 22:37
Rålle G.

Hur går det när man vill köra om ett sånt här tåg? Låter helt galet. Men säkerhetstalibanerna på trafikverket med Tingwall i spetsen nappar säkert.

Satsa på utbyggd järnväg i HELA Sverige istället!

#a • 2012-01-26 08:09
Mythbuster

HenkeBenke, 6 m i 90 km/h tar 0,24s att färdas. Kan bli lite väll spännande i Stockholm om detta avstånd hålls och ett plötsligt hinder uppkommer. Men så är det stopp på Essingeleden rätt ofta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.