Bild
Nästa artikel
Ny rapport: Tesla mest innovativa – men VW flåsar i nacken

Ny rapport: Tesla mest innovativa – men VW flåsar i nacken

Nyheter

Tesla kör om alla andra tillverkare när det gäller att lansera innovativa nyheter. Men Volkswagen gör en jätteansträngning och flåsar Tesla i nacken.

Tesla klassas som den mest innovativa biltillverkaren i en ny rapport från tyska Center of Automotive Management (CAM).

Det är inte första gången Tesla utnämns till den mest innovativa biltillverkaren i den årliga rapporten, och författarna nämner bland annat optimeringen som Tesla gjort i drivlinan för Model S och Model X för att öka prestandan och effektiviteten som bra exempel på innovativt arbete.

Men för första gången på länge är det Volkswagen som flåsar Tesla i nacken. Volkswagen gör ett stort hopp jämfört med förra årets rapport och ligger nu på andra plats bland de mest innovativa tillverkarna.

Volkswagen flåsar i nacken

Volkswagen får bland annat beröm för elbilen Porsche Taycan och 800-voltsarkitekturen som möjliggör snabb laddning. Totalt har författarna granskat 258 innovationer i elbilar från 30 tillverkare från de senaste åtta åren.

”Volkswagen kommer ikapp Tesla när det gäller e-mobilitet genom att ta stora steg och gå från fjärde till andra plats, före Hyundai som kommer trea”, står det i rapporten.

De kinesiska tillverkarna Byd och BAIC kommer på fjärde respektive sjätte plats och är inte lika innovativa som för några år sedan. Byd och Hyundai får dock beröm för att vara innovativa när det gäller kollektivtrafik och tunga fordon vilket också tas med i rapportens beräkningar.

BMW och Mercedes halkar efter

Hyundai hyllas även för elbilarna Ioniq och e-Soul som har låg förbrukning för sin storlek. Stora biljättar som Nissan, PSA, Mercedesägaren Daimler och BMW finns en bit ned på listan och klassas inte alls som lika innovativa som biltillverkarna på pallplats.

– Det är tydligt att vissa etablerade spelare redan antagit utmaningen medan andra fortfarande måste komma ikapp. Efter coronakrisen måste bilutvecklingen bli mer fokuserad eftersom nästan ingen biltillverkare klarar av att ha ett stort antal drivlinekoncept på lång sikt, säger Stefan Bratzel på CAM-institutet.

Kommentarer

#1
2020-05-14 12:17

Undrar vart Toyota ligger som enligt vissa är "minst lika långt framme som Tesla om inte längre", de vill bara inte visa det än som det heter typ....;)

#2
2020-05-14 13:14

Intressant "TYSK" undersökning där VW som ännu inte levererat någon elbil anses ligga tvåa :)

Henrik M, det är en relevant fråga men svaret är nog mest att de inte har prioriterat elbilen även om utvecklingen är långt framskriden, tror inte de ligger på latsidan utan mer avvaktar rätt tid, det visar ju sig på deras Lexus att de lämnar bättre garantier än någon annan har vågar hittills :)

#3
2020-05-14 13:28

Simon1, den garantin du talar om är ju förbunden med ett konditionstest på batteriet som måste genomföras, vad detta kommer kosta förtäljer dock inte historien ännu.
Och rätt tid, ja den är redan passerad för länge sedan. Jag tror Toyota använt betydligt mer resurser på bränslecellsbilar än batteribilar.
Nu fem i tolv så tvingas dom krysta fram en elektrisk version av UX, skulle tro att det är strategiskt då dom inte har kapacitet till att elektrifiera t.ex Corolla som är en volymbil.
Blir att jämföra med att VW skulle satsa på en elektrisk version av Arteon som första elbil från märket.

#4
2020-05-14 13:35

Även om Hyundai är koncernsyskon med Kia verkar det en smula udda om de hyllas som innovativa pga Kia-bilen e-Soul...

#5
2020-05-14 13:40

Simon: Som du ser kommer övriga tyskar en bit ner så att den skulle favorisera tyska märken är en lite skum anklagelse eller hint.....
Tyskarna brukar sällan vara jätteglada i amerikaner heller men lagt Tesla högst flera år i rad så du kan nog ta av foliehatten. :)
StefL: Om jag inte missminner mig heter koncernen Hyundai....

#6
2020-05-14 14:28

Tesla borde sammarbeta med någon fossiltillverkare. Tesla har batteriteknologi, drivlina och mjukvara samt superchargers. Fossiltillverkarna kan tillverka bilar i stor skala utan att kvalitén blir undermålig. Det verkar ju väldigt svårt att bygga nya bilfabriker i Tyskland men det finns flertalet gamla fabriker som borde kunna konverteras.

#7
2020-05-14 15:39

Kan Toyotas frånvaro i rapporten om mest innovativa elbilen de senaste åtta åren möjligen bero på att Toyota inte har någon elbil än?
Om man vill hävda garantin på sin elbils batteri måste nog alla elbilsägare genomföra en konditionstest på sitt batteri oavsett bilmärke för att få ersättning om inte garantin uppfylls.

#8
2020-05-14 16:24

Konditionstest på batteriet på tex hybrider görs hos Toyota vid service, fick jag utskrivet på Rav4a hybriden. I beskrivningen står det att batteriet består av 14 individuella moduler. Stora variationer i den interna spänningen och resistansen hos modulerna indikerar försämring av batteriet. Man mäter, intern resistans, intern spänning, variationskontroll, batteritempratur.
Batteriisolering, kontrollerar isoleringen mellan batteriets olika moduler.

Hybridkylvätskekomponenter, pump, fläkt, kylvätskenivå.

Felkodskontroll utförs också (DTC kontroll) som detekterar felkod i hybridsystemet.

Möjligen kommer samma ske på kommande elbilar för att kolla batteriets kondition vid service? Men det ska jag försöka ta reda på om info finns om det ännu.

Hur utför Tesla kontroll på batteriet vid service, fås något dokument utskrivet på batteriets kondition så man ser att det är okey?

#9
2020-05-14 16:43

Asgarv, som sagt, dags för somliga att ta av sig foliehattarna...

#10
2020-05-14 16:50

Vi / sonen kommer förresten antingen att köpa en BMW i3 eller en e-Golf där båda bilarna är bra med tysk kvalitet och tysk innovations kraft som även i år ligger på topp tre, lååångt före de japanska riskokarna. Jag tror att e-Golfen är bästa valet men jag anar att han väljer BMWn istället. För övrigt har både Tesla och framförallt VW resurserna och ”know howet” för att fortsätta att regera i toppen på elbilsracet. Bra jobbat Tesla, VW!

#11
2020-05-14 17:02

Stoor, det ser du väl på Simon no1.s inlägg att VW inte har några elbilar. Så någon e-Golf har aldrig funnits. Eller e-Up.
Det är bara påhitt av VW.

#12
2020-05-15 11:55

Jäklar, har VW ingen elbil?

#13
2020-05-15 13:37

Peter E, det har du helt rätt i, fanns inte i min tanke då allt det pratas om är Id, ber om ursäkt för det

Men ska vi vara ärliga så är väl inte e-Golf eller e-Up inte särskilt nyskapande?

#14
2020-05-15 14:18

Skulle inte vätgasbil kunna fungera bättre en rena elbilar?

#15
2020-05-15 15:19

Simon no1, det e sant att mycket handlar om ID nu.. :-)
Men om du kollar i artikeln så står det om 800 voltssystemet och Porsche Taycan. Som ska vara lite mer nyskapande.
Också gäller det väl innovationer de senaste 8 åren och då kan ju både e-Golf och e-Up vara med.

#16
2020-05-15 15:57

Hjälper inte att vara innovativ när bilen står på verkstan jämt

#17
2020-05-15 17:02

#14: Jo, för elbolagen. Då kan de sälja tre gånger så mycket.

#18
2020-05-15 20:38

#14: Jo för fossilgasbolagen som gärna levererar gas till vätgaskonvertgering...

#19
2020-05-16 10:24

Var det inte någon japansk insatt tekniker som nyligen påstod att Tesla ligger sex år före Japan i utveckling?

#20
2020-05-16 15:48

Vätgas kan produceras på minst tio olika sätt och vilket sätt som är bäst för ett land behöver inte vara det bästa för ett annat land. Här om ett bättre sätt att producera vätgas effektivt!
https://www.sciencealert.com/rust-and-light-promise-to-make-hydrogen-fue...
I Europa har man enats om att producera vätgasen fossilfritt för fordon och i Kalifornien används gödsel från jordbruk för vätgasproduktion.
En del nämner kostnaden för el när vätgasproduktionen sker med elektrolys av vatten, men när vi hela tiden utökar överskottet av elproduktionen är snarare avsättningen för elen ett större problem där producenterna tidvis får betala för att få avsättning för sin el vilket kan utnyttjas för lagring av vätgas.
När det gäller teknikförsprånget som Tesla sägs ha som en tekniker uttryckte det så rör det mera leverantörerna av de hundratals datorer i dagens bilar som i TeslaS fall bytts ut mot några få.
vilket gör dessa leverantörer överflödiga om alla gör som Tesla gjort.
https://asia.nikkei.com/Business/Automobiles/Tesla-teardown-finds-electr...

#23
2020-05-18 13:46

Här fick vi inget veta om hur Tesla tex håller koll på batteriet, man kan undra varför, trots frågan?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.