Nästa artikel
Tesla världens mest innovativa
Nyheter

Tesla världens mest innovativa

Publicerad 21 augusti 2015 (uppdaterad 21 augusti 2015)
Robotar bygger Teslor vid fabriken i Freemont, Kalifornien.
Elbilstillverkaren Tesla toppar Forbes rankning av världens mest innovativa företag 2015.
Affärstidningen Forbes lista består av 100 olika företag inom varierande branscher som spås komma med nästa stora innovation på sitt område. Det är första gången som Tesla kniper guldplatsen.

Kriterierna för att komma in på listan baseras på en formel som beräknar skillnaden mellan företagets börsvärde (minus skulder) och värderingen av framtida intäkter (kassaflöden) från existerande verksamhet.

För att komma med på listan måste företaget dessutom kunna redovisa sju års officiella data, ha minst 10 miljarder dollar i börsvärde och investera i forskning och utveckling.

Diskutera: Har Tesla förtjänat förstaplatsen som innovativt företag?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2015-08-21 13:12
Swemba

Att erbjuda en hyfsad infrastruktur med "gratis" laddning kring bilköpet är ett smart drag. Men världens mest innovativa företag? Knappast! Inte på långa vägar.

#2 • 2015-08-21 14:32
Roy J

Elon Musk kan nog vara världens mest innovativa person.
Kriterierna inbegriper också den ekonomiska sidan, vilket man kanske inte tänker sig. Vore intressant att se deras kriterier, vilket väl måste vara detsamma som deras definition.

Swemba, har du något bättre exempel?

#3 • 2015-08-21 14:42
PREVIA

Nja, Tesla beräknar att man slutar med förlusterna 2020 ungefär, så då får man hoppas att aktieägarna inte gett upp före den punkten. Än är det en bit kvar innan Tesla tillverkar 6000 bilar i veckan så som man gjorde innan bilfabriken där Teslorna byggs vart en ren elbilsfabrik.

#4 • 2015-08-21 15:33
tedsvensson

Det är så många likheter mellan Tesla och Apple och Elon Musk och Steve Jobs så man får härliga rysningar
Önskar bara, jag säger: jag önskar, önskar, önskar, att jag hade haft råd att köpa en Model S.

#5 • 2015-08-21 16:15
SasjaL

Elbilarna kanske kan få en fungerande framtid, men förutsätts att två hinder undanröjs.

1. En fungerande elproduktion. I dagsläget är det producenterna som styr och inte marknaden. Subventioner måste bort, för det offentliga får egentligen inte enligt lag hålla icke bärkraftig kommersiell verksamhet under armarna. Elbranschen skulle då självsaneras från lycksökare (bidragsäskare) och priser tvingas ner. Dagens situation beror på att Maud Olofssons 'åtgärder' fick motsatt effekt, jämfört med vad hon påstod innan genomförandet av den nordiska elbörsen Nordpol. (Beror till del på jäv ...)

2. Viktiga delar av tillverkningsprocessen är allt annat än miljövänlig. Framför allt vid framtagningen materialet i elmotorerna (gäller även generatorerna i vindkraftverken, där det även nyttjas en starkt miljöfarlig specialolja ...), där omständigheterna rint neodymet är det klart största problemet. Neodymet i sig är inte speciellt farligt, utan i stället det man 'får på köpet' vid brytningen, bl.a. uran. Dessutom finns neodymet bara på två kända platser i större mängd, där Kina och USA har var sin gruva. Den i USA är dock merlagd pga miljöskäl ... (I dagsläget finns det ingen brytteknik som gör att 'biprodukterna' inte förorenar omgivningen. Det har publicerats ett antal bilder ifrån gruvan i Kina, där det tydligt framgår att omgivningen är praktiken 100%-igt steril pga alla gifter och strålning. Allt växt- och djurliv är helt borta.) Detta är inte intressant för 'miljörörelsen' ...

#6 • 2015-08-21 17:02
Raywave

@Previa - i fabriken byggdes tidigare Toyota till ca en fjärdedel av priset på de Tesla som byggs nu. Det är väl inte riktigt jämförbart. Tesla befinner sig i en extremt expansiv fas där man investerar massor i utveckling av nya modeller, samt i utbyggnad av Supercharger-nätverket. Ni som inte begriper varför Tesla i detta läge inte genererar vinst kan inget om företagsekonomi, läs på lite så kanske ni förstår bättre.

#7 • 2015-08-21 17:16
Raywave

Tyvärr Swemba, men Forbes bedömning väger lite tyngre än din. Roligt att höra dock att ditt självförtroende är på topp.

#8 • Uppdaterat: 2015-08-21 17:21
Swemba

@RoyJ,
Apple, Kickstarter, Netflix, Google, Uber, IKEA och en drös olika läkemedelsföretag och teknikföretag förändrat milliontals människors liv.

Vad har Tesla åstadkommit egentligen?

#9 • 2015-08-21 17:27
Swemba

@Raywave, du får tycka vad du vill precis som Forbes får tycka vad de vill.
Experterna (Forbes?) älskade även Framfab, Icon och Boo.com på 90-talet ...

Tesla har ett börsvärde på nästan 3 miljoner per anställd och 10 ggr omsättningen, och det på ett bolag som går back. Om inte det är en bubbla så vet jag inte vad som är det ...

#a • 2015-08-21 18:46
Roy J

Swemba, Apple har varit innovativa och kommer fortfarande med nya idéer i den mindre skalan, men inte mer än t ex Samsung.
Netflix har lyckats med sin affärsidé, helt klart. Jag använder det själv, för övrigt. Men innovativt?
Google är mer innovativt, lite mer än MicroSoft, och framförallt snabbare men inom ett begränsat område, även om internet är stort i sig.
IKEA spinner vidare på en idé som var innovativ när Kamprad introducerade den. De håller ställningarna men det innebär inte att de för den skull är innovativa.
De övriga vet jag för lite om.
Hade du nämnt Koenigsegg, så hade jag definitivt hållit med dig! Där har du helt nya konstruktionsidéer - precis som med Tesla och Elons andra företag.

Vad gäller ekonomin så har faktiskt Raywave rätt.
De har en unikt stor vinstmarginal på varje försåld bil och de investerar mer än något annat företag i bilbranschen. (I procent, alltså.) T ex i den nya batterifabriken.
Det finns väl inget annat företag som har ett sånt helhetskoncept som Tesla.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.