Bild
Nästa artikel
Ny rapport: Assistanssystem invaggar föraren i falsk trygghet

Ny rapport: Assistanssystem invaggar föraren i falsk trygghet

Nyheter

Volvos system gör att förarna betydligt oftare tar händerna från ratten och ägnar sig åt annat.

Nya bilar får allt fler avancerade säkerhetssystem som kan hålla koll på både trafiken och omgivningen.

Det kan till exempel handla om autobroms, adaptiv farthållare, filhållningsassistans, övervakning av döda vinkeln och ett system som varnar när föraren är på väg att backa på en annan bil eller riskerar att köra in i mötande trafik vid en sväng.

Men även om den här typen av system ofta tas upp av krocktestorganisationen Euro NCAP som viktiga för att öka trafiksäkerheten finns en risk att föraren börjar lita på dem för mycket, och invaggas i falsk trygghet.

Det visar en ny rapport från amerikanska Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) som är framtagen tillsammans med forskare vid Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Rapporten visar att bilförare blir mindre uppmärksamma i takt med att de börjar använda och lita på de avancerade säkerhetssystemen.

Volvo och Range Rover

I ett experiment fick tio förare köra en Volvo S90 med adaptiv farthållare och filhållningsassistans – ett system som kallas Pilot Assist. Efter en månad var det tolv gånger mer sannolikt att förarna skulle ta båda händerna från ratten än i början av månaden.

I en annan grupp fick tio andra testförare köra Range Rover Evoque med adaptiv farthållare, men utan filhållningsassistans. Förarna plockade i mycket högre utsträckning upp mobiltelefonen när de började lita på systemet men resultatet var inte lika tydligt som med Volvos system.


Även om systemen alltså kan bidra till färre olyckor på samma sätt som krockkuddar och antisladdsystem är det viktigt att föraren är uppmärksam även i fortsättningen. Systemen klarar än så länge inte att hantera alla situationer som kan dyka upp.

Bättre övervakning

Slutsatsen blir att olika system är olika distraherande för föraren, och att biltillverkarna måste bli bättre på att övervaka föraren för att han eller hon ska hålla ögonen på vägen och händerna på ratten.

Flera tidigare tester har visat stora skillnader mellan olika förarstödssystem. I ett av de senare testerna stod Cadillacs Super Cruise som vinnare före bland andra Volvos Pilot Assist och Teslas Autopilot, framför allt eftersom Super Cruise bara kan aktiveras på vägar det är tänkt för. Systemet har även en avancerad kamera som övervakar föraren medan det är aktivt.

Läs också: Bästa och sämsta assistanssystemen: Volvo bara medelmåttig

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-11-19 10:36

Men ett problem tycks vara att förare som blir mindre engagerade och uppmärksamma är helt omedvetna om att det är det de blir och på en direkt fråga kategoriskt förnekar alla sådana möjligheter.
Att förarna själva skulle ändra sitt beteende är därför extremt osannolikt.

#2
2020-11-19 10:50

Min personliga upplevelse av dylika säkerhetsystem är att för mig så har de gjort min körning osäkrare.
- I en hyrmercedes så efter en gäspning (suttit på konferens i 3h innan) så piper det till våldsamt och något rött blinkar i displayen. Jag tror motorn håller på att skära e.d. och håller på och styra ner i diket.
- I en hyrd Volvo V60 så vid en omkörning börjar plötsligt dödvinkelvarningen att lysa. Jag kastar mig tillbaka i min fil och får bromsa ordentligt för att inte köra in i bilen framför. Det var dock ingen bil i dödavinkeln utan bilen reagerade på hagel...
- Volvo XC90. Filhållningsassistenten vill hålla bilen alldeles långt till vänster i filen, nästan slicka mittlinjen. Innan jag hittade knappen för att stänga av det så fick jag "hålla" emot på ratten hela tiden.
- I en Volvo S60 så slutar den adaptva farthållaren helt plötsligt att fungera av oförklarlig anledning och bilen motorbromsar. Tappar en del fart innan jag tar över. Bilen bakom låg rätt nära och fick troligtvis bromsa ganska kraftigt.

#3
2020-11-19 11:02

Kommer ni ihåg Antifeministens mantra...?
Jag är hyfsat nöjd med dessa system i min bil men ser dom som ett hjälpmedel, tänker aldrig överlåta alltför mycket kontroll åt bilen så länge jag gillar att köra bil. Dessutom går dom att stänga av om man så vill.

#4
2020-11-19 11:23

Ingen är väl förvånad över detta resultat?

#5
2020-11-19 11:43

Vad har denna fullständigt onödiga undersökning kostat? Varför har undersökningar, utredningar, konsulter, you name it, fullständigt trängt undan vanligt enkelt sunt förnuft? Detta gäller på alla tänkbara områden. När ska man dra i handbromsen? När det gäller att agera snabbt för att förhindra en katastrof, vad gör man då? Jo man tillsätter en utredning som sedan dras i långbänk. Jag efterlyser SUNT FÖRNUFT OCH när det behövs HANDLINGSKRAFT. Detta gäller även trafiksäkerhet. Låt inte prylfanatikerna helt ta över (har redan skett). Tag några steg tillbaka, tag ett djupt andetag och gör en nystart.

#6
2020-11-19 11:43

Antifeministen kanske inte hade fel, alla slog ner på hans farhågor. Jag håller med, det blir mycket tjat... jag försöker sluta med mitt tjat om S** .. men det är svårt när man tycker man har rätt i sak, och man tycker att sakerna som händer i världen är omvänt mot förnuftet. Man kan se det utifrån ett större perspektiv, behöver vi alla dessa system eller kan vi själva bli bättre förare utan dem? Skall vi alla bäras fram med teknikens hjälp? Att kunna köra en bil "rätt" är en konst, inte många behärskar detta idag! Folk håller inte hastigheter, följer inte reglerna och det slutar med en massa onödiga olyckor fast bilarna blir säkrare och får mer stödsystem. Vart går gränsen mellan vansinne och förnuft? Skall vi betala 50-70 tkr mer för en bil för att slänga in alla dessa system som ändå inte tillför något? Jag bara spånar fritt nu, inga slutsatser eller fördömer någon/något.

#7
2020-11-19 11:48

Vem skall rädda den lilla människan?, vi är ej längre kapabla med att ta hand om oss själva.. vi har lämnat både kropp och själ och tar inte längre ansvar för våra handlingar. Vansinnet vinner över förnuftet och det finns ej längre någon måttlighet.

#8
2020-11-19 11:55

Det enda vettiga autonoma systemet ser ut att vara det som kräver 100% uppmärksamhet av föraren. Dvs bägge händerna på ratten, fötterna på pedalerna och blicken riktad ut genom bilrutan -i annat fall slås automatiken av inom 1/10-dels sekund...

Inga fingrar på knappar, mobiler, skärm eller liknande -eventuella kommandon får vara röststyrda.

#9
2020-11-19 12:19

Men en VIKTIG upplysning ger inte artikeln vad gäller Volvos Pilot assist och det är att om föraren inte håller BÅDA händerna på ratten om Pilot Assist systemet är aktiverat, så ljuder en varningssignal efter några sekunder och om inte ens det uppmärksammas och båda händerna hålls på ratten, så stänger bilen av Pilot Assist systemet. Så vad är problemet?

#10
2020-11-19 12:46

"autonoma systemet ser ut att vara det som kräver 100% uppmärksamhet av föraren", hmm.. det där går inte ihop i en mening, tyvärr.. självstyrande system med 100% kontroll av en människa?

#11
2020-11-19 12:48

@Christer_1, jag har själv en Volvo XC90, och det du skriver är inte sant. Man kan släppa ratten i kanske 20sekunder, efter det ljuder en signal, men då räcker det att peta till ratten med ett finger, så går det i 20sekunder till innan systemet säger till. Sitter man dessutom med pekfingret och vilar det mot ena ekern på ratten med armbågen i fönstret så går det att åka många mil motorväg utan att behöva bry sig... Jag har själv åkt från Linköping till Stockholm, med bara ett finger på ratten. Finns de som löser allt med att tejpa fast en 50cl colaflaska på ratten också, så kan man åka hur länge som helst.

#12
2020-11-19 14:19

Kör man en XC90 behöver man knappast bry sig, krockar man med vanliga bilar lär man bara få ett blåmärke på sin höjd.

#13
2020-11-19 15:57

NYHET: Automatväxellåda gör manuellt växlande allt ovanligare!
Ja, det här var väl rätt så självklart. Men det betyder inte att man ska sluta med såna här system, för allt tyder på att trots den minskande uppmärksamheten så gör dessa system så att trafiken ändå blir säkrare. Och jag blir hellre nästan påkörd av en bil där föraren håller på med nått annat än blir påkörd av någon som trots att dom har händerna på ratten kör farligt.

#14
2020-11-19 16:18

Panopticon, ja där håller jag med dig till 100%!

#15
2020-11-19 16:54

Zoux wrote: @Christer_1, jag har själv en Volvo XC90, och det du skriver är inte sant. Man kan släppa ratten i kanske 20sekunder, efter det ljuder en signal, men då räcker det att peta till ratten med ett finger, så går det i 20sekunder till innan systemet säger till. Sitter man dessutom med pekfingret och vilar det mot ena ekern på ratten med armbågen i fönstret så går det att åka många mil motorväg utan att behöva bry sig... Jag har själv åkt från Linköping till Stockholm, med bara ett finger på ratten. Finns de som löser allt med att tejpa fast en 50cl colaflaska på ratten också, så kan man åka hur länge som helst.

Ja en är ju inte den siste idioten född! Är man korkad så är man.

#16
2020-11-19 22:48

@Panopticon; jag blir hellre inte påkörd alls. Så om det är alternativen med dessa system så avstår jag gärna.

#17
2020-11-19 23:03

Desmoholic. Att nästan bli påkörd är att inte bli påkörd alls. Som sagt, hellre nästan påkörd av en bil med en distraherad förare än påkörd av en bil med en fokuserad.

#18
2020-11-19 23:22

Att köra med sådan avancerad assistans är som att cykla med stödhjul.

#19
2020-11-20 09:57

@Panopticon; mina största problem med dylika system är dels att de inte är färdiga( se fel jag nämnt tidigare) utan att vi kunder får agera testbänk. Samt att det inte verkar finnas någon form konsekvenstänk i dem. Är det t.ex. rätt att tvärbromsa för rådjuret när skolbussen ligger alldeles för nära bakom?

Jag har varit med om två ”nära krock” upplevelser där det varit undanmanöver, vid ett tillfälle in på en korsande grusväg, som varit enda möjligheten. Tvärbroms hade troligtvis resulterat i en seriekrock...

#20
2020-11-20 10:06

Ju flera fordon som har en bra fungerande autobroms, ju färre påkörningsolyckor. Om de bilister som har adaptiv farthållare dessutom kunde lära sig att använda denna mer eller mindre konsekvent så skulle olyckor eller incidenter (påkörnings) minska ännu mera. Det system jag fortfarande inte är så förtjust i är filhållnings-systemen men det kan ju också bero på att jag inte testat de allra bästa. Däremot skulle ju ett väl fungerande filhållnings-system definitivt också kunna bidra till färre incidenter och olyckor.

#21
2020-11-20 10:08

Desmoholic: Helt klart är det så, ingen av tillverkarna har det perfekta systemet än, om det nu ens är möjligt med det perfekta systemet för alla människor är ju olika.
Och ett problem med dagens halvfärdiga system, som kanske aldrig försvinner helt men dom kommer i alla fall minska, är ju att olika system fungerar olika, så växlar man mellan olika bilar, hyrbilar till exempel, så är man inte beredd på just den bilens egenheter vilket gör det hela värre.

Men trots det så pekar allt på att även med dagens rätt så knaggliga system så blir trafiken säkrare än utan dom systemen. Och det är väl trots allt det som är det viktigaste? Som sagt, hellre nästan påkörd av en distraherad förare än påkörd av en fokuserad.

#22
2020-11-20 11:49

Förarstödssystem är vägen mot ökad trafiksäkerhet, komfort, tillgänglighet/rörlighet och frihet för fler. Sedan är tyvärr alltjämt fortfarande vissa människors dåliga respektlösa beteenden ibland ett problem.

#23
2020-11-20 13:25

Masa, jag håller med dig.. med teknikens hjälp kan saker förbättras men tyvärr kommer bakslagen allt som oftast för att människor är just det... ja människor som gör dumma och idiotiska saker. Såg filmen "idiocracy" igår, hemsk tanke om framtiden blir så som i filmen.

#24
2020-11-20 15:35

Ja kan man komma på ide´n med att tejpa fast en 50 cl Coca Colaflaska för att lura pilotassistsystemet, för att slippa hålla båda händerna på ratten, ja då ber man om bakslag för tekniken som ska öka säkerheten.

#25
2020-11-20 17:27

@Masa; Hur skulle vi får större frihet av mer förarstöd? För mig så innebär alla dessa system ingrepp på friheten med bilkörning. Ett pris som dock kan vara värt att betala om de ger en ökad säkerhet.

Men för att känna mig fri vill jag styra, broms och växla själv. Jag har även svårt för många antisladd-system när man medvetet kör på gränsen vid t.ex. iskörning eller dylikt. Bilen ändrar liksom beteende mitt i en manöver, och det blir inte riktigt lika förutsägbart. Jag brukar även rycka säkringen till ABS, om möjligt, när jag kör såhär för t.ex. kunna "vänsterbromsa" in i en kurva ( om man kör framhjulsdrivet). När man får allt detta att funka, och känner en direkt analog/mekanisk koppling utan filter till bilen, då känner jag i alla fall mig fri i min bilkörning.

#26
2020-11-20 20:18

Hoppas bara att du inte "rycker säkringen" när du kör på allmänna vägar och bland andra trafikanter, Desmoholic...
Det finns alldeles för många f d bilförare som överskattat sin förmåga när det blir kritiskt...

#27
2020-11-21 00:37

Nej Pi, och jag lägger inte upp en präktig sladd i varje kuva heller ;).

ABS är för övrigt det enda jag riktigt saknar på min MC. Det får ju trots allt lite större konsekvenser att låsa upp framhjulet där än på en bil. Men jag försöker kompensera med mycket bromsövningar, speciellt på våren, och extra klistrigt gummi fram.
Det har funkat i 18 år hittills.

#28
2020-11-21 00:39

Blir lätt mörkrädd när man läser såna dumheter, "rycka säkringen" för att få mer känsla i bilkörningen....ja för inte är det ju så idag att de olika systemen är sammankopplade heller, en ryckt säkring för ABS lär ju troligtvis bara påverka just den? Tja, sista idio.....eller vad man brukar säga.

#29
2020-11-21 01:14

@Henrik M; Du är välkommen att försöka vänsterbromsa in i en kurva med ABS aktiverat ;) Du lär ploga rakt in i en snövall...

Och om du läser mitt inlägg så sker detta ej på allmän väg utan vid t.ex. iskörningar. För jag vill inte blint förlita mig på bilens alla säkerhetssystem utan även förbättra mitt eget ”säkerhetssystem” genom att öva under kontrollerade former.

Jag blir mörkrädd av personer som tror man aldrig behöver en repetion av halkkörningen utan som tror man bara kan låta bilens säkerhetssystem ta hand om allt och bara gasar på.

Hurvida ABSen är kopplade till andra system beror väl på bilen. Sist jag körde på is var det med en Saab 9000... jag tvivlar starkt på att det finns någon koppling där.

#30
2020-11-23 11:15

Utvecklingen med fler och bättre förarstöd kommer, förutom ökad säkerhet, även att ge "svaga" i samhället en chans till mobilitet på egenhand = självständig frihet. Det startade en gång i tiden med bl.a. strålkastare, servoverkan och automatlåda (för de som inte ser bra i mörker, muskelsvaga och de som inte kan växla manuellt). Och dagens utveckling som accelererar kommer att bli till gagn för många människor i framtiden (med ökad livskvalitet).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.