Nästa artikel
Test av assistanssystem: Volvos Pilot Assist bara medelmåttigt
Nyheter

Test av assistanssystem: Volvos Pilot Assist bara medelmåttigt

Publicerad 28 oktober 2020
Volvo är knappast bäst i klassen när det gäller aktiva assistanssystem, enligt ett amerikanskt test. Bättre går det för de tyska premiummärkena – men ingen är felfri.

Nya bilar får allt mer avancerade förarstödssystem. Adaptiva farthållare som automatiskt kan hålla avståndet till bilen framför har blivit vardagsmat i nästan alla bilklasser, och nu börjar även filhållningsassistans bli vanligt – alltså att bilen även kan styra själv.

Mest känt är kanske Teslas system Autopilot. Amerikanska Consumer Reports har testat Autopilotsystemet tillsammans med 16 andra assistanssystem.

Det handlar alltså inte om system som gör bilen självkörande, utan snarare om ”komfortlösningar” som ska göra körningen säkrare och mer avslappnad både i låg och hög fart – från kökörning till motorväg.

Ett tydligt resultat av testet är att alla system fungerar olika. Vissa bilmärken styr till exempel emot först när bilen börjar närma sig filmarkeringen medan andra mer aktivt håller sig mitt i filen.

Systemen är testade både på Consumer Reports egen anläggning samt på allmän väg mellan juni och september i år.

Läs också: Test av autobroms i 19 bilar: Här är modellerna som är överlägset bäst

BMW lyckas halvbra i testet. Förarna klagar på att systemet går att aktivera även på vägar det inte kan hantera.

Kamera filmar föraren

Cadillacs system som kallas Super Cruise blev bäst i test när Consumer Reports gjorde en liknande granskning för två år sedan, och systemet behåller förstaplatsen även i årets upplaga.

Bäst är enligt Consumer Reports att Super Cruise använder en kamera för att filma föraren för att kunna se om han eller hon har uppmärksamheten på vägen. Annars varnas föraren, och om inget händer saktar bilen in och stannar. Den kan även ringa efter hjälp.

Systemen som finns i Tesla och Volvo har förbättrats marginellt sedan 2018, enligt Consumer Reports. Men för Volvo, som satsat stora resurser på att utveckla och marknadsföra det så kallade Pilot Assist-systemet, blir resultatet inte alls så bra som väntat.

Volvo får totalt sett bara 41 poäng och halkar därmed efter konkurrenter som BMW, Mercedes och Audi som alla lyckas bättre. Volvo får framför allt kritik för att föraren inte uppmärksammas tillräckligt tydligt på att uppmärksamheten måste vara på vägen.

Det blir inte heller något toppbetyg för Mazda eller Land Rover som båda misslyckas med att köra bilen rakt trots att vägen inte är kurvig. Men det är heller inte så systemen ska fungera, försvarar sig tillverkarna.

Läs också: Tyska premiummärken bäst i test av säkerhetssystem

Det går inte att ta händerna från ratten med assistanssystemen – i alla fall inte under några längre perioder.

Olika svårt att använda

När det gäller hur själva assistanssystemet fungerar och hur enkelt det är att förstå sig på får Tesla toppbetyg, särskilt när det gäller filhållningsassistans. Audi, Mercedes och Porsche var bäst på att hålla hastigheten och distansen till bilen framför.

Helt enkla är systemen inte alltid att förstå sig på. BMW och Hyundai har till exempel tre olika filhållningssystem som arbetar olika beroende på bilens hastighet och andra parametrar.

Ett bra och säkert system ska inte kunna aktiveras i situationer det inte är tänkt för, eller där det kan förekomma farliga situationer som systemet inte kan hantera, enligt Consumer Reports. Även här får Cadillac beröm eftersom systemet inte går att aktivera om föraren inte befinner sig på en ”godkänd” motorväg.

– Aktiva förarassistanssystem ska bara kunna aktiveras i lågriskmiljöer utan risk för fotgängare eller svåra situationer som korsningar och komplicerade trafikmönster, säger testchefen Kelly Funkhouser.

Å andra sidan kan bilen då inte ”lära sig” fler trafiksituationer med mindre än att Cadillac åker ut själva och förklarar för systemet hur det ska hantera vägen.

Cadillac är överlägsen vinnare i testet, inte minst eftersom det övervakar föraren och håller koll på om han eller hon har uppmärksamheten på vägen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.