Nästa artikel
Nissans autobroms kan tvärbromsa utan anledning
Nyheter

Nissans autobroms kan tvärbromsa utan anledning

Publicerad 10 februari 2020 (uppdaterad 10 februari 2020)
Ny larmrapport gör att Nissan återkallar 1,5 miljoner bilar.

Nästan alla nya bilar har någon form av autobroms som kan bromsa in bilen om föraren inte hinner. Det kan till exempel handla om en fotgängare som springer ut i vägen eller en bil som tvärbromsar.

Men ibland slår det fel. Autobromssystemet i flera populära Nissanmodeller kan ibland bromsa helt i onödan och därför återkallar nu Nissan 1,5 miljoner bilar.

Det handlar om ett mjukvarufel som i vissa körsituationer kan misstolka situationen och göra att bilen tvärnitar. Problemet ska framför allt uppstå i korsningar, vid broar och på parkeringsplatser.

Modellerna som omfattas är Nissan Qashqai, Micra, X-Trail och elbilen Leaf som byggts mellan 8 november 2016 och 5 juni 2019. Bilarna måste tillbaka till verkstaden för en mjukvaruuppdatering som tar 45 minuter.

Uppdatering 15.30: Totalt omfattas 11 000 bilar i Sverige av Nissans återkallelse.

– En stor del av dessa bilar som är berörda är redan åtgärdade vid servicetillfället. De kunder som ännu inte kommit in till sin återförsäljare för service får ett ”Recall-brev” med information om att de ska uppsöker sin närmaste återförsäljare för att få sin bil kontrollerad samt att eventuella åtgärder genomförs. Inga olyckor har rapporterats med anledning av detta, säger Alexandra Österplan, informationschef på svenska Nissan, till Vi Bilägare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-02-10 15:54
Pi

Sen bör dom ju också kolla så att all fabriksmonterad avgasreningsutrustning verkligen är aktiv - eller hur Klarsynt ?

#9 • Uppdaterat: 2020-02-10 17:20
hans.antnas

Bilprovningen läser ju av felcoder finns inga fel där då ska ju bilen vara ok,dom kan ju inte börja med några simulerade kontroller på alla säkerhetssystem.

#a • Uppdaterat: 2020-02-10 18:52
rnilson

Bilprovningen kan bara upptäcka fel på autobromsen om felet inträffar varje gång. Intermittenta fel, eller fel som bara uppkommer vid speciella omständigheter kommer de aldrig kunna upptäcka.

Felkoder säger ju bara om något är fel relativt specen. Det finns inga felkoder som säger om systemet är felkonstruerat. Biltillverkarna utformar inte felkoderna på det sättet.

Ska staten göra någon kontroll av de aktiva förarstödssystemen så ska den göras vid certfieringen av bilen.
Bilprovningens uppgift är inte att säkerställa att bilarn är säkra dag 1, utan att säkra att ingen degradering sker över tiden.