Bild
Nästa artikel
Nissans autobroms kan tvärbromsa utan anledning

Nissans autobroms kan tvärbromsa utan anledning

Nyheter

Ny larmrapport gör att Nissan återkallar 1,5 miljoner bilar.

Nästan alla nya bilar har någon form av autobroms som kan bromsa in bilen om föraren inte hinner. Det kan till exempel handla om en fotgängare som springer ut i vägen eller en bil som tvärbromsar.

Men ibland slår det fel. Autobromssystemet i flera populära Nissanmodeller kan ibland bromsa helt i onödan och därför återkallar nu Nissan 1,5 miljoner bilar.

Det handlar om ett mjukvarufel som i vissa körsituationer kan misstolka situationen och göra att bilen tvärnitar. Problemet ska framför allt uppstå i korsningar, vid broar och på parkeringsplatser.

Modellerna som omfattas är Nissan Qashqai, Micra, X-Trail och elbilen Leaf som byggts mellan 8 november 2016 och 5 juni 2019. Bilarna måste tillbaka till verkstaden för en mjukvaruuppdatering som tar 45 minuter.

Uppdatering 15.30: Totalt omfattas 11 000 bilar i Sverige av Nissans återkallelse.

– En stor del av dessa bilar som är berörda är redan åtgärdade vid servicetillfället. De kunder som ännu inte kommit in till sin återförsäljare för service får ett ”Recall-brev” med information om att de ska uppsöker sin närmaste återförsäljare för att få sin bil kontrollerad samt att eventuella åtgärder genomförs. Inga olyckor har rapporterats med anledning av detta, säger Alexandra Österplan, informationschef på svenska Nissan, till Vi Bilägare.

Taggar: Nyheter, Nissan

Kommentarer

#1
2020-02-10 14:11

Ibland slår det fel? Som om inte malfungerande autobroms räcker. Falsk trygghet som kommer av att allt fler och fler sitter i bilar som är fullsmetade med saker som börjar på "auto". Folk litar ju dessvärre på de här systemen och tillåter sig att "fippla" med sina telefoner.

(dessvärre har vi ju dessutom sett att i tidigare artikel att de inte fungerar som de skall, vilket gör kombinationen rent dödlig)

Bilbesiktning borde testa de här systemen, i vart fall en gång om året, så de faktiskt fungerar. Även sju år efter inköp, då folk ju litar på dem.

.

#2
2020-02-10 14:27

Jag håller med dig Klarsynt, om att SBP bör testa funktionen hos autobromsen på samma sätt som man kontrollerar bälten och krockkuddar. Autobromsen har nämligen visat sig minska skadeföljden nära på i paritet med dessa livräddare.

Så vi är överens om att autobromsen skall kontrolleras eftersom dess funktion bidrar till en säkrare trafikmiljö och lägre skadeföljd.

MVH AL

#3
2020-02-10 14:31

@A.L
Gott så. Då är vi också överens om att en icke fungerande autobroms medför en mindre säker trafikmiljö och en högre skadeföljd.

.

#4
2020-02-10 14:31

Äntligen skrev Klarsynt nåt vettigt, håller helt med om att vissa av dessa säkerhetshöjande funktionerna bör testas i samband med övrig test av bilen.
Dock är jag helt klart för att det finns mer och mer av dessa verkligt säkerhetshöjande funktioner till skillnad från vissa andra.

#5
2020-02-10 14:38

Klarsynt: Ja om man jämför de fordon som saknar autobroms så har de i genomsnitt en högre olycksfrekvens och en ännu högre skadeföljd än de fordon som har tekniken installerad. Samma sak med ESP, där är bilar som har tekniken inblandade i färre olyckor än bilar som saknar den. Hos bälten och krockkuddar gäller samma sak.

Så visst skall man kontrollera autbromsen hos SBP, ditt förslag är utmärkt!

MVH AL

#6
2020-02-10 14:41

Fast nu kontrolleras ju de automatiska systemen på Bilprovningen. Det görs med hjälp av kontroll av felkoderna i OBDII-systemet. Finns det en felkod på något av säkerhetssystemen så får man minst en tvåa. Kan bli en trea om det är riktigt allvarligt.

#7
2020-02-10 14:52

@Kanske De skall självklart ha en "uppblåsbara gubbe" som de kör emot för att testa autobromsen och vita linjer på marken där de testar line assist. Även andra s k "förarstödssystem" borde testas på liknande vis: Inklusive autonoma system. Finns de, så påverkar de föraren och förarens interaktion med fordonet och skall därför testas i dess riktiga miljö. Bromsarna testas t ex inte via OBDII. Inte lamporna heller.

.

.

#8
2020-02-10 15:54

Sen bör dom ju också kolla så att all fabriksmonterad avgasreningsutrustning verkligen är aktiv - eller hur Klarsynt ?

#9
2020-02-10 17:20

Bilprovningen läser ju av felcoder finns inga fel där då ska ju bilen vara ok,dom kan ju inte börja med några simulerade kontroller på alla säkerhetssystem.

#10
2020-02-10 18:52

Bilprovningen kan bara upptäcka fel på autobromsen om felet inträffar varje gång. Intermittenta fel, eller fel som bara uppkommer vid speciella omständigheter kommer de aldrig kunna upptäcka.

Felkoder säger ju bara om något är fel relativt specen. Det finns inga felkoder som säger om systemet är felkonstruerat. Biltillverkarna utformar inte felkoderna på det sättet.

Ska staten göra någon kontroll av de aktiva förarstödssystemen så ska den göras vid certfieringen av bilen.
Bilprovningens uppgift är inte att säkerställa att bilarn är säkra dag 1, utan att säkra att ingen degradering sker över tiden.

#11
2020-02-10 20:00

@rnilson Precis. Och därför skall systemen testas minst en gång om året, i verkliga tester. För vem vet om systemen fungerar som de skall när bilen är tio år. Föraren lär väl tro det och lugnt sitta invaggad i falsk trygghet, med den påverkar på interaktionen med fordonet som det innebär.

.

#12
2020-02-10 20:50

Det hjälper inte att testa varje år. Det är fortfarande bara permanenta fel (fel enligt spec) som kommer att upptäckas. Är det permanenta fel (enligt spec) så räcker det att läsa ut felkoderna.

Lane Assist på min Audi A4 försöker styra ut i filen bredvid i stället för att hålla bilen i filen. Audi har felsökt och sagt att de inte hittar något fel. Alltså, bilen beter sig felaktigt men det är enligt spec. Det är inte bara just min bil som har detta felet. Audis demobilar beter sig likadant.

#14
2020-02-11 04:08

Pi #8: "Sen bör dom ju också kolla så att all fabriksmonterad avgasreningsutrustning verkligen är aktiv - eller hur Klarsynt ?"

+10 = )

#15
2020-02-11 11:05

rnilsson. Om din bil beter sig på det sättet, men det det är "enligt spec" som du säger så kan man ju tycka att man som förare fått felaktig information vid köp och kan få den återkallad.

D.v.s. stod det inte vid köp eller i databladen för bilen att lane assist inte kan hålla bilen inom linjerna? Eller stod det någonstans att det bara är på skoj och inget som funkar i verkligheten. Ja då kanske jag kan hålla med dig, men får man informationen om att lane assist på den aktuella bilen finns där för att hålla kvar bilen inom körfältet, men den inte fixar det, ja då är det ett fel som ska åtgärdas och går det inte åtgärda så borde man få kompensation för en funktion man köpt, men som inte fungerar.

Personligen så gillar jag inte laneassist. Jag tycker jag kör mitt i vägbanan, men om jag av någon anledning skulle närma mig mittlinjen så märker jag det själv. I början hade jag det på, men störde mig mycket på att bilen började styra själv när jag ändå var på väg att göra det själv så stängde av det för gott. Kändes inte naturligt.

#16
2020-02-11 11:37

Japansk kvalite

#17
2020-02-11 19:41

John2008 - ja, min fråga verkade träffa en öm tå...:)

#18
2020-02-15 12:28

Lane assist och autobroms: Lycklig att jag kör Dacia. Kan man inte bibehålla koncentrationen och hålla avståndet ska man inte köra bil. Svårare är det inte. Har kört över 500.000 mil under ca 54 år och aldrig kört på någon/något.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.