Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nytt test avslöjar bästa assistanssystemen – Tesla och Volvo får bakläxa

Publicerad 1 oktober 2020 (uppdaterad 1 oktober 2020)
Audi, BMW och Mercedes blev överlägset bäst i Euro NCAP:s nya test av aktiva säkerhetssystem.

I över 20 år har Euro NCAP krocktestat nya bilar och i vissa fall avslöjat allvarliga brister. Testmetoderna har gjorts om över tid, och nu införs en nyhet som ska göra det enklare för bilköparna att välja en modell med hög nivå på de aktiva säkerhetssystemen.

De nya testerna tittar särskilt på system som exempelvis adaptiv farthållare, dödavinkelnvarning, filhållningsassistans och andra säkerhetssystem som ska göra körningen säkrare och bekvämare. Betyget sätts vid sidan av det vanliga krocktestbetyget.

Euro NCAP gör klart att det inte handlar om system som gör bilen helt självkörande.

– Systemen som tillåts på vägarna i dag finns för att hjälpa och inte ersätta föraren. Tyvärr finns bilister som tror att de kan köpa en självkörande bil i dag. Det är en farlig missuppfattning, säger Matthew Avery på Thatcham Research som varit med och tagit fram testmetoderna.

Läs också: Nissans autobroms kan tvärbromsa utan anledning

Tyska premiummärken bäst

Euro NCAP har granskat hur bilen talar om för föraren att han eller hon snart måste ta över körningen och hur väl föraren övervakas av systemen. Det blir också minuspoäng för system som tillverkaren hävdar är ”mer självkörande” när de i själva verket inte är det.

I första omgången har Euro NCAP undersökt tio olika bilmodeller där Mercedes GLE och BMW 3-serie lyckas allra bäst med höga betygssiffror. Även Audi Q8 rankas som riktigt bra.

Tesla Model 3 får däremot ett betydligt sämre betyg trots att systemet i sig ofta sköter sig bra. Det är namnet ”Autopilot” som får Euro NCAP att reagera, tillsammans med bilens metoder för att lämna över ansvaret till föraren.

Teslan klarade visserligen flera av testerna på ett övertygande sätt, men i ett testmoment skulle föraren väja för ett stort potthål i vägen samtidigt som bilens system för filhållningsassistans och adaptiv farthållare är aktiverade. BMW 3-serie lät föraren väja och återtog sedan kontrollen utan problem. Teslan krävde betydligt mer av föraren, varnade kraftigt och kopplade ur systemen helt.

”Teslan är mer auktoritär än samarbetsvillig”, enligt Euro NCAP.

Kanske inte ergonomisk fulländning men absolut hyggliga att sitta i.

Volvo trea från botten

Något överraskande får även Volvo V60 med Pilot Assist-systemet samma betyg som Tesla – två poäng av fyra – vilket är ett sämre betyg än för exempelvis Ford Kuga. 

Volvo får beröm för att systemet beskrivs som just ett assistanssystem och inte något som gör bilen självkörande. Bilen kunde undvika en krock med ett rörligt fordon, men inte med ett stillastående. Autobromsen kunde vara bättre och dödavinkelnvarningen fungerade dåligt i högre fart, enligt testet.

Bilen klarar enligt Euro NCAP heller inte av att hantera om föraren inte återtar kontrollen under körning och den kan inte bromsa för rondeller eller korsningar som vissa konkurrenter.

”Volvo V60 har funnits på marknaden i några år och visar att den snabba utvecklingen av assistanssystemen kräver tätare uppdateringar för att hålla samma nivå som premiummärkena”, skriver Euro NCAP.

Läs också: Test av autobroms i 19 bilar: Här är modellerna som är överlägset bäst

Alla testbetyg

Mycket bra

Mercedes GLE: 87%
BMW 3-serie: 86%
Audi Q8: 81%

Bra

Ford Kuga: 76%

Medelmåttigt

Volkswagen Passat: 68%
Tesla Model 3: 65%
Nissan Juke: 62%
Volvo V60: 60%

Grundläggande

Renault Clio: 52%
Peugeot 2008: 50%

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.