Bild
Nästa artikel
Ny höjning gör bensinen rekorddyr

Ny höjning gör bensinen rekorddyr

Nyheter

Aldrig tidigare har priset vid landets bensinpumpar varit högre. Prisrekordet från sommaren 2008 är nu slaget.

På tisdagen tog bensinpriset ytterligare ett skutt uppåt med 20 öre. Det innebär att en liter 95-oktanig bensin kostar 14:28 kronor – nytt rekord när det gäller pris.

Den gamla rekordnivån på 14:09 kronor noterades under sommarmånaderna 2008.

Bensinbolagens höjning av riktpriset på bensin kommer som en följd av oroligheter i Nordafrika och Mellanöstern samt stigande världsmarknadspriser. Eftersom bensinen traditionellt brukar kosta mest mellan 15 juni och 15 juli, då efterfrågan är störst, lär ytterligare höjningar vänta.

Priset för diesel höjdes samtidigt med 15 öre till 14:29 kronor per liter, än så länge långt under rekordnoteringen 14:99 kronor. E85 kostar i dag 9:99 kronor per liter.

Diskutera: Hur påverkas du av höjda bränslepriser?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Lena Jottangius
2011-03-08 11:27

Kör 420 mil i månaden med dålig lön.
Låter sjukt men det är iaf ett jobb...

Jag drabbas verkligen. Om man åtminstone fick det lilla tillbaka av soppapengarna man får varje år en gång i månaden istället.

Jag vet inte om jag har råd att ha kvar mina barn nu.

Skämtåsido men jag och min familj drabbas hårt. Min man är dessutom sjukskriven.

#2
Gert Andersson
2011-03-08 11:39

På något sätt måste vi drabbas då många kör bil en massa i onödan.

Jag tycker dock som Lena, vi som måste ha vår bil borde få tillbaka en del av summan varje månad istället.

Tur att inte MP och Co vann valet, de ville höja bensinpriset ännu mer. Plus andra skatter som redan är skyhöga som skulle gå till allt möjligt oviktigt...
Allt för att folk inte ska tjäna på att arbeta. Det gör vissa knappast redan...

Nu kommer ännu fler köpa krockfarliga äldre småbilar och värdet på dem hållas kvar. Lägre skatteintäkter för bensin och högre kostnader för vården som följd.

#3
2011-03-08 11:54

Allt är Maud Elisabeth Olofssons fel. Tur man är rik. För mig får gärna soppan kosta 30 kr litern, mindre köer etc.

#5
Hante
2011-03-08 11:58

Regeringen borde börja med att ta bort straffskatten på bilförsäkringen som Reinfeldt införde.

Det skulle täcka de senaste höjningarna för min del.

#6
mnja
2011-03-08 12:03

Det kvittar jag tankar ändå bara för en tjuga....

#7
k.h
2011-03-08 12:04

cheferna behöver väl lite bonus

#8
789
2011-03-08 12:25

Höga bensinpriser gör egentligen inte så mycket eftersom då tvingas bilisterna bli mer miljövänliga genom att dels köra försiktigare och gå - cykla - mer och framförallt "blandtanka" genom att tex som vi har gjort i många år nämligen att köra på ca 30 - 50% etanol i bensinen. Då kör man både miljövänligare och billigare. Se tex
www.etanol.nu

#9
Gert Andersson
2011-03-08 12:34

Enligt riktiga experter ska man aldrig ha mer än 15% etanol i en vanlig bil som är byggd och konstruerad för bensin.

Många bilar klarar inte ens av 10% t ex de med GDI-motorer.

Etanol orsakar slitage och ökar brandrisken som både kan skada dig och andra.

Kör på det bilen är byggd för. Eller gör en seriös ombyggnad (inte lika bra som en bil som är byggd för etanol från början dock.) (Ombyggnadsbidrag som täcker en del av kostnaden kanske vore något för staten att satsa på, mer miljövänligt än att tillverka en ny miljöbil. Billigare och mer effektivt med.

Ännu en gång är 789 igång och trollar...

Inte lustigt att ingen vill köpa din frugas Avensis.

Just det! Ni äger ingen bil ens...

#10
789
2011-03-08 12:42

Gert A:
Vilken källa refererar du till? Ingen alls! Här kommer min igen och läs alla deras inlägg, det finns 10 000 tals bilister som blandtankat i snart 16 år utan några som helst problem. Här kommer min källa igen:
www.etanol.nu

#11
Gert Andersson
2011-03-08 12:45

Hemmaexprerimenterare äro icke någon riktig källa.

Dessutom anger du den av experter kritiserade sidan etanol.nu.

Och olika motorer klarar etanol olika bra.

Skärpning!

#12
789
2011-03-08 12:53

Gert A:
OM du är bilmekaniker eller OM du är över 15 år gammal borde du veta att vi hade en snarlik debatt om den "farliga" blyfria bensinen under mitten av 1980 talet som vi har om etanolen idag. Resultatet? De flesta är överens om att blyfri bensin är ett bra bränsle och samma sak kommer vi tycka om etanolen om ett antal år då vi tagit till oss etanolen och den har fått sjunka ned i den svenska "bil-själen".

#13
2011-03-08 13:23

Här kommer en länk om den förträffliga etanolen.

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/45184.pdf

#14
Lena Jottangius
2011-03-08 13:36

Debatten om E-10 är i sin linda men delar av informationen för att kunna skapa en ordentlig debatt har ännu inte nått oss som blir påverkade av beslutet.

Som bekant innehåller dagens bensin ca 5% etanol men en ökning av halten kommer innebära långt fler nackdelar än vad som hittils framkommit i debatten.

Som bekant säger de ansvariga politikerna det som behövs för att dämpa den högst motiverade oron hos befolkningen, men tyvär helt utan ordentlig förankning i fakta. Jag har sedan diskussionen startade för nära ett år sedan genomfört diverse empiriska tester där jag provat att blanda såväl 10% som 15% etanol i båda mina bilar för att undersöka vad som händer med bränsleförbrukningen.

Jag har i dessa försök kommit fram till att bränsleförbrukningen ökade med i snitt samma storlek som andelen etanol tillförd. Dvs, med 10% etanol ökade bränsleförbrukningen med 10%. Med bibehållet skattetryck på bränsle innebär detta en markant ökning för hushållens redan ansatta ekonomi. Istället för att höja priset på bensinen sänker man energiinnehållet vilket inte är att se som annat än en smyghöjning av kostnaden för bensin.

Det största problemet är dock inte den ekonomiska aspekten av införandet av E-10, varför har inte oljebolagen starkt opponerat sig mot detta? Helt klart därför att mängden bensin som kommer nyttjas är lika stor efter införandet av E-10 som innan, då den ökade förbrukningen väger upp för den minskade andelen bensin i blandningen. Empiriskt ger detta alltså SAMMA utsläpp av växthusgaser som innan ett införande av E-10. Även om etanolen ger en "nollförbränning" når vi ändå endast plus minus noll miljöpåverkan - så vad är anledningen till införandet om inte ovan nämnda prishöjning?

En blandning med 10% etanol löser vatten 50 gånger enklare än ren bensin, och vid endast 0,5% löst vatten i blandningen är risken för fasseparering, dvs att blandningen skär sig, överhängande. 95 oktan med 10% etanol, dvs E10 i en bensindunk kommer efter 90 dagar inte hålla högre oktanhalt än 91 vilket är snålt för flera bilar.

Ett motargument är att E85 bilar fungerar fint på 85% etanol, men dessa bilar är designade för en hög anhalt etanol - det är inte alla fordon.

Detta är också orsaken till varför blandningen med etanol sker lokalt - E10 kommer inte kunna transporteras långa sträckor och transporterna kommer även de leda till ökat utsläpp av växthusgas.

#15
789
2011-03-08 13:42

Shogun:
Den artikel du refererar till är 4! år gammal. Den har du visat gång på gång på.. Det har hänt en hel del sedan dess. Du vet om att ALL den etanol som säljs i Sverige är certifierad sedan flera år tillbaka, närmare 3 år sedan för att vara exakt. Etanol är det IDAG bästa bränslet för att snabbt och kostnadseffektivt få ned CO2 utsläppen samtidigt som bilisterna sparar pengar. Etanol är absolut ingen slutlig energilösning men är det bästa vi kan erbjuda bilisten idag tillsammans med biodiesel tex Preems talloljediesel som säljs på alla mackar fr o m den 9:e april 2011. Metanolen är idag inget alternativ därför att den finns i en väldigt små mängder att tillgå samtidigt som den sliter mycket på motorerna och är dessutom väldigt toxisk dvs giftig för vattenlevande organismer till skillnad från etanol. Har du förresten fått min inbjudan?

#16
truebeliver
2011-03-08 14:12

Etanol förstör bränsle ledningar, bryter ner motoroljans smörjande effekt snabbt, bränner ventiler. alltså bland tanka ej E85 om du vill behålla motorn och komponenterna intakta.

#17
Gert Andersson
2011-03-08 14:28

truebelifver haro helt rätt!

#18
2011-03-08 14:38

789.

Artikel är fullkommligt aktuell fortfarande och visar på etanolens brister även om den är 4år gammal. Precis som de tester du brukar hänvisa till om Toyota Prius...;o) Etanolen är precis sej lik nu som för 4år sedan. Detta enligt Chalmers!

#19
2011-03-08 15:30

Det vore kul att se 789 & Shogun träffas över ett par groggar en kväll och diskutera E85...:)

Hur som helst är jag glad över att min bil är en BioFlex så jag kan välja bränsle som jag vill...:)

#20
E85 tills vidare
2011-03-08 16:21

E85 tills vidare. 4,39 SEK är prisfördelen idag, break-even ligger vid 1,60 SEK för min bil. En äkta Skoda. Tack och hurra.

#23
Hobb
2011-03-08 16:34

Gud va skönt att köra en Flexifuel Ford - har kört etanol i stort sätt hela tiden sen 4 år tillbaka. Nu är det ca 1:-/ mil billigare + rent o fint!!

#21
Gert Andersson
2011-03-08 16:45

Bensinen som redan är så dyr...

#24
lisa frost
2011-03-08 17:26

1 kr mil billigare med etanolbil.

att blanda i etenol i bensinen på bensinbil är alltså inget man blir nämnvärt rik på.
även ifall bilen intre blivit töstigare på etanol...

#25
2011-03-08 18:14

Bensin är billigt.
Ni förflyttar ett och ett halvt ton skrot inklusive er själva hela 10 kilometer med hjälp av 1 liter bensin för unka 13 spänn.
Putta bilskrället 10 kilometer och fundera på vad det kan vara värt att slippa det. En tusenlapp kanske?
13 spänn är faaaan så billigt.

#27
Börje bilkunnig
2011-03-08 18:56

Haha! För en gångs skull tycker vi lika då.

#26
2011-03-08 18:57

Hmmm, den där Börje brukar inte skriva något av värde men här har han en poäng.
Jag har köpt bensin sedan mitten av 70 talet och tror nog att den alltid har kostat ungefär en 10/1 av min timlön. Då köpte jag även snus och en dosa kostade ungefär samma som en liter bensin så det är nog, egentligen inte bensinen som har skjutit iväg i pris?

Fast 13 spänn är inte riktigt drygt 14 Börje .... men naturligtvis synnerligen marginellt.

#28
Julie
2011-03-08 18:59

Får ut 13 000 i månaden. Tanka för 4000 i månaden.

Någon som vet hur det fungerar med att få tillbaka lite av det på skatten. Känns som allt går till bensin.

Hur mycket får man tillbaka sammanlagt om man t ex en månad tankat för 4000?

#29
Julie
2011-03-08 19:00

Bor själv och ingen att dela några kostnader med heller. Blir fattig!!!

#32
Enok Nord
2011-03-08 20:32

Som vi slösa på denna värdefulla energin! BilligOljan som byggd upp välfärdn våran å nu bränn vi upp de så de stå härliga till! Nästan omoraliskt när man tänk på de. Så visst ä bensin på tok för billi!

#33
2011-03-08 21:05

Ja "Julie". Med 13' ut i månaden får man nog betrakta sej som relativt "fattig" i dagens Sverige. Då är 4' till bensin en avsevärd utgift.
För din del borde nog bensinen kosta kanske 8 kr litern, elen 0,50 kr/kwh, brödet en femma och mjölken närmare hälften av vad den nu kostar (erkänner, jag vet inte vad mjölk kostar :o) )
Men problemet här är väl ändå att du uppenbarligen tjänar för lite för dina utgifter och inte att soppan kostar 14 spänn?

#34
Julie
2011-03-08 21:10

Jo, men hellre jobb än inget jobb...
(Elen är ingen fara, bor i en 3a hyreslägenhet och den går på max 150/månad nu på vintern när elen är dyr. Dator och gamla glödlampor mm är i full gång hela tiden. Inklusive fasta avgifter som utgör det mesta av summan. Elen är för billig.

#35
Julie
2011-03-08 21:12

Edit: Tänkte på sommarens räkningar. :) Senaste elräkningen är på 195...

#36
Einstein.
2011-03-08 22:37

Tycker inte bensinen är särskilt dyr, tankar för runt 1000kr per månad och åker 160mil. Billigt att åka hybrid!

#37
2011-03-08 23:38

Einstein, Kan bara hålla med om att jag inte längre påverkas alls lika kraftigt trots rekordhöga bränslepriser på detta efter att jag köpte en Hybridbil, jag tankar för betydligt mindre varje månad nu än med mina tidigare bilar trots att bränslepriset är klart högre i dag och trots att jag kör minst lika många mil i månaden så det känns helt klart som att man valt rätt drift varje gång man ser bränslepriset stiga, speciellt när dieselpriserna förmodligen kommer bli ännu dyrare i förhållande till bensin än i dag...

#38
Lupo3L
2011-03-09 07:59

Det spelar ingen roll för mig om dieseln kostar 14 kr eller 15 kr. Lupon förbrukar i snitt 0,32 / mil.
Bränslekostnad per mil när dieseln kostar 14 kr/liter = 4,48 kr / mil
Bränslekostnad per mil om dieseln kostar 15 kr/liter = 4,8 kr / mil.
En skillnad på 32 öre / mil..
Inget som får mig att bli orolig precis..

#39
789
2011-03-09 08:06

Lycklig den som kör flexifuel - etanol - bil som därmed har friheten att tanka antingen dyr bensin ELLER billig etanol!

#40
jolle777
2011-03-09 08:09

Billig etanol i bil som drar 50% mer = samma pengar. plus service 1000:e mil = dyrt dyrt

#41
Svenne.
2011-03-09 08:15

Lupo3L:
Ja det är en underskattad bil du har. Tyvärr drabbas många av växelådsproblem och grundinställning är ofta ej tillräcklig, brukar bli dyra reparationer om man inte kan meka den själv. Hur långt har din rullat? några problem?

#42
Robban Johansson
2011-03-09 11:16

Tja. Så länge folk kör för fort så är väl bensinen fortfarande för billig.
Eller??

#43
Kär
2011-03-11 11:08

Köper man ny bil som drar hälften så mycket som gamla kör man dubbelt så långt istället. Folk kör så mycket dom har råd med. Snåla bilar innebär eg. ingen miljövinst.

#44
Storknut
2011-03-13 19:09

Med dagens skyhöga bensinpriser börjar t o m jag att fundera på en tanolbil. Tack för tipset ,789, att blanda i etanol i bensinen. Jag har hört att många och att allt fler gör det. Jag har faktiskt testat det i helgen och det verkar gå bra! Merci!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.