Bild
Nästa artikel

Nya E10-bensinen dröjer

Nyheter

Det kommer att dröja innan all 95-oktanig bensin i Sverige har 10 procents inblandning av etanol, menar Svenska Petroleuminstitutet.

Svenska Petroleuminstitutets VD Ulf Svahn dementerar uppgifterna från Bil Sweden om att E10 skulle införas redan från den 1 maj i år.

– Det här är en lång process, säger Ulf Svahn. Till att börja med krävs det ett riksdagsbeslut om att införa E10 och något sådant har ännu inte tagits.

Det var bilhandelns branschorganisationen Bil Sweden som i veckan gick ut med information om vilka modeller som klarar det nya bränslet E10 och i samband med det påstod att det nya bränslet skulle lanseras den 1 maj 2011.

På sikt kommer inblandningen av etanol i 95-oktanig bensin att öka från dagens 5 procent till 10 procent men något datum för detta är ännu inte spikat.

– Att få klarlagt vilka bilmotorer som klarar E10 är naturligtvis en viktig pusselbit inför lanseringen av E10, säger Ulf Svahn. Men det är bränslebolagen som bestämmer när detta kan ske och det kommer inte att bli den 1:a maj.

Diskutera: Vad tycker du nya E10-bensinen?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
JJD
2011-02-18 16:37

Smart!
Utrota regnskogen!

#2
Tank
2011-02-18 17:25

Etanolframställning utrotar verkligen inte regnskog - du verkar bara dåligt påläst. Etanolbilister är hjältar! En 10% inblandning kommer att minska CO2-utsläppen betydligt och därmed göra stor miljönytta.

#3
mattea
2011-02-18 19:52

Den låginblandade etanolen är ju tillverkad i sverige,
behöver därmed inte fraktas runt jorden som med oljan.

#4
Pär N
2011-02-19 12:10

Är det inte dags att ta in "Premium" diesel till sverige snart som finns i resten av Europa...
Numera så kör ju typ 50% med Diesel bil i Sverige, så nu finns ju en marknad för det.

#5
martin ödahl
2011-02-19 12:43

bilen kmr dra mer bensin och slita mer på motorn och motorn kmr få mindre effekt

#6
Daniel_
2011-02-19 16:10

Kommer e10 bli billigare än 95 oktan? borde ju bli de eftersom etanol e "billigare"

#7
Bertil Bilman.
2011-02-19 19:35

E10 blir inte billigare än 95, jmf sänkt matmoms gjorde inte maten billigare.
E10 sliter inte mer på motorn och ger faktiskt lite extra effekt på en modern bilmotor.
Du ska nog inte blanda E10 i dieseln Pär N.
Etanol importeras huvudsakligen från Brasilien, liksom en hel del oxfilé.
Regnskogen får nog vika undan oavsett om vi kör på 5, 10 eller 85%.

#8
789
2011-02-20 00:12

Bränslet E10 fanns "i smyg" redan i mitten på 1980 talet fram till 1995 då vi gick med i EU. Vi alla körde på E10 därför att vi gick över till blyfribensin och då blyt försvann sänktes oktantalet så pass kraftigt att man tillsatte 10% etanol för att kompensera oktantalsfallet. Det gick alldeles utmärkt men problemet idag är att EU informerat om denna bensinförändring och då kommer oron "som ett brev på posten". I tex Australien kör man på E10 sedan många år tillbaka liksom i hela Sydamerika tex Brasilien där man har 23% etanol i all bensin sedan 40 år tillbaka.

#9
A N
2011-02-20 18:58

Vi kan glädjas åt att E10 är mer miljövänligt och samtidigt blir det billigare att spä ut bensinen med sprit för tillverkaren, men vi konsumenter kommer som vanligt vid alla förändringar att få betala mer för bränslet per kilometer än tidigare. Om bränslet sliter mer på packningar och slitdelar lär vi väl få se. Men alla åtgärder för att få bilister att låta bilen stå i garaget är väl av godo, kan jag tro.

#10
Anonymouss
2011-02-20 19:34

En Prius kräver 5ggr mer i energi vid tillv. än en vanlig, enkel äldre bil.

Men fabrikerna i Asien kanske går på ren el och alla utsläpp kanske fångas in och skickas till månen?

#11
grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
2011-02-20 23:34

Den som vill se vilka motorer som klarar E10 kan gå till:
http://www.e10bensiini.fi/i_vilka_motorer_kan_man_tanka_e10-bensin/

#12
789
2011-02-21 10:26

Det är faktiskt så att ALLA bensinbilar verkligen kan köras på den nya mindre miljöskadliga E10 bensinen. Det är detta som är poängen med EU att de kan fatta OCH verkställa massiva beslut som gör att vi får en bättre global miljö. Det är tack vare EU som denna EU bensinkvalitet med 10% etanolinblandning kommer oss till del i hela Europa. Bra gjort!

#13
Börje bilkunnig
2011-02-21 10:47

Massor av bilar kräver 98 oktan. Oktantalet ska följas av flera anledningar. (Ökad förbrukning, sämre effekt och knackningar som oftast inte hörs då det uppkommer när motorvarvet överröstar. Fel oktantal kan förstöra din motor.

Alla 95 oktan bilar klarar inte E10. T e x Mitsubishis direktinsprutare.

Men i de flesta bilar (som enligt bilens intruktionsbok klarar 95 oktan) är det bara att tanka E10.

Listan över vilka bilar som klarar detta eller ej är felaktig. Vissa bilar som ska ha 98 klarar E10 enligt den, andra inte. Mystiskt...

#17
Toyotamekanikern Börje.
2011-02-21 20:37

Simon "Bertil" no1. Du har helt fel.

Och det finns massvis av de bilar bara på listan i trafik, många av dem rätt nya.

Räknar vi med de massvis gamla och nya bilar de inte skrivit rätt om på listan så är vi uppe i miljoner.

#23
Willy Eriksson
2011-02-28 07:56

Fungerar 10 % etanolblandning för oss som kör MC ?
Vad säger HD mekkarna ??

#24
athena59
2011-03-11 12:53

hur fasiken blir det med gräskliparna och de andra hushålls och trädgårds saker? kan man inte få VÄLJA i sverige vad som finns att köpa????????????

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.