Nästa artikel
Nya E10-bensinen dröjer
Nyheter

Nya E10-bensinen dröjer

Publicerad 18 februari 2011 (uppdaterad 7 mars 2011)
Det kommer att dröja innan all 95-oktanig bensin i Sverige har 10 procents inblandning av etanol, menar Svenska Petroleuminstitutet.

Svenska Petroleuminstitutets VD Ulf Svahn dementerar uppgifterna från Bil Sweden om att E10 skulle införas redan från den 1 maj i år.

– Det här är en lång process, säger Ulf Svahn. Till att börja med krävs det ett riksdagsbeslut om att införa E10 och något sådant har ännu inte tagits.

Det var bilhandelns branschorganisationen Bil Sweden som i veckan gick ut med information om vilka modeller som klarar det nya bränslet E10 och i samband med det påstod att det nya bränslet skulle lanseras den 1 maj 2011.

På sikt kommer inblandningen av etanol i 95-oktanig bensin att öka från dagens 5 procent till 10 procent men något datum för detta är ännu inte spikat.

– Att få klarlagt vilka bilmotorer som klarar E10 är naturligtvis en viktig pusselbit inför lanseringen av E10, säger Ulf Svahn. Men det är bränslebolagen som bestämmer när detta kan ske och det kommer inte att bli den 1:a maj.

Diskutera: Vad tycker du nya E10-bensinen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-18 16:37
JJD (ej verifierad)

Smart!
Utrota regnskogen!

#2 • Uppdaterat: 2011-02-18 17:25
Tank (ej verifierad)

Etanolframställning utrotar verkligen inte regnskog - du verkar bara dåligt påläst. Etanolbilister är hjältar! En 10% inblandning kommer att minska CO2-utsläppen betydligt och därmed göra stor miljönytta.

#3 • Uppdaterat: 2011-02-18 19:52
mattea (ej verifierad)

Den låginblandade etanolen är ju tillverkad i sverige,
behöver därmed inte fraktas runt jorden som med oljan.

#4 • Uppdaterat: 2011-02-19 12:10
Pär N (ej verifierad)

Är det inte dags att ta in "Premium" diesel till sverige snart som finns i resten av Europa...
Numera så kör ju typ 50% med Diesel bil i Sverige, så nu finns ju en marknad för det.

#5 • Uppdaterat: 2011-02-19 12:43
martin ödahl (ej verifierad)

bilen kmr dra mer bensin och slita mer på motorn och motorn kmr få mindre effekt

#6 • Uppdaterat: 2011-02-19 16:10
Daniel_ (ej verifierad)

Kommer e10 bli billigare än 95 oktan? borde ju bli de eftersom etanol e "billigare"

#7 • Uppdaterat: 2011-02-19 19:35
Bertil Bilman. (ej verifierad)

E10 blir inte billigare än 95, jmf sänkt matmoms gjorde inte maten billigare.
E10 sliter inte mer på motorn och ger faktiskt lite extra effekt på en modern bilmotor.
Du ska nog inte blanda E10 i dieseln Pär N.
Etanol importeras huvudsakligen från Brasilien, liksom en hel del oxfilé.
Regnskogen får nog vika undan oavsett om vi kör på 5, 10 eller 85%.

#8 • Uppdaterat: 2011-02-20 00:12
789 (ej verifierad)

Bränslet E10 fanns "i smyg" redan i mitten på 1980 talet fram till 1995 då vi gick med i EU. Vi alla körde på E10 därför att vi gick över till blyfribensin och då blyt försvann sänktes oktantalet så pass kraftigt att man tillsatte 10% etanol för att kompensera oktantalsfallet. Det gick alldeles utmärkt men problemet idag är att EU informerat om denna bensinförändring och då kommer oron "som ett brev på posten". I tex Australien kör man på E10 sedan många år tillbaka liksom i hela Sydamerika tex Brasilien där man har 23% etanol i all bensin sedan 40 år tillbaka.

#9 • Uppdaterat: 2011-02-20 18:58
A N (ej verifierad)

Vi kan glädjas åt att E10 är mer miljövänligt och samtidigt blir det billigare att spä ut bensinen med sprit för tillverkaren, men vi konsumenter kommer som vanligt vid alla förändringar att få betala mer för bränslet per kilometer än tidigare. Om bränslet sliter mer på packningar och slitdelar lär vi väl få se. Men alla åtgärder för att få bilister att låta bilen stå i garaget är väl av godo, kan jag tro.

#a • Uppdaterat: 2011-02-20 19:34
Anonymouss (ej verifierad)

En Prius kräver 5ggr mer i energi vid tillv. än en vanlig, enkel äldre bil.

Men fabrikerna i Asien kanske går på ren el och alla utsläpp kanske fångas in och skickas till månen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.