Bild
Nästa artikel

Bilarna som klarar nya E10-bensinen

Nyheter

Den 95-oktaniga bensinen ersätts av E10 – med ökad inbladning av etanol – från 1 maj. Här är bilarna som klarar det nya bränslet.

Mer etanol ska i fortsättningen blandas i bränslet som tankas från svenska bensinstationer, det i linje med ett nytt EU-direktiv för att minska bilparkens klimatpåverkan.

Som ett resultat försvinner den 95-oktaniga bensinen i förmån för E10. Det nya bränslet tillåts från 1 maj 2011, uppger branschorganisationen Bil Sweden.

E10 har upp till tio procent inblandning av etanol och har redan införts i bland annat Tyskland och Finland. Den 95-oktaniga bensinen innehåller i dag max fem procent etanol.

Inte för alla bilar
Men alla bilar klarar inte att köras på E10, de hänvisas istället till den dyrare 98-oktaniga bensinen som även i fortsättningen ska finnas tillgänglig.

Bil Sweden har tillsammans med biltillverkarna tagit fram en rekommendationslista som visar vilka bilar som kan köras med E10.

Till exempel kan alla Volvo-modeller från och med 1976 drivas av bränsle med upp till tio procent etanolinblandning, med undantag för vissa S40 och V40 tillverkade mellan 1998 och 2001. Alla Saab från och med årsmodell 1979 klarar också E10.

Klicka här för att se hela listan med rekommendationer.

Ökad förbrukning
Inbladningen av biobränsle ökar även i diesel, upp till sju procent FAME (Fatty Acid Methyl Ester, till exempel RME). Bil Sweden bedömer dock att alla dieselbilar som i dag rullar i Sverige klarar den nya blandningen.


Eftersom etanol innehåller mindre energi än bensin och diesel kommer den enskilde bilägaren att påverkas med en förbrukning som ökar med några procent. Men eftersom skatten på etanol är lägre kan priset vid pump bli något lägre.

Enligt Bil Sweden innebär introduceringen av E10 i Sverige minskade utsläpp som motsvarar körning av 170 000 genomsnittliga bensindrivna bilar per år.

Diskutera: Vad tycker du om nya E10-bensinen?

Kommentarer

#1
2011-02-18 12:29

De flesta kommer absolut inte att märka någon skillnad när man ökar från 5% till 10% etanolinblandning.
Jag har provat flera både nya och gamla bilar (den äldsta från 1976) med upp till 50% inblandning av E85.
På de flesta har inget märkts förutom ökad bränsleförbrukning.
Lampan till motorstyningen kan tändas vid för hög inblandning, men den slocknar om man fyller mer bensin.

#2
JLA
2011-02-18 12:30

Diesel kommer knappast att få en ökad inblandning av etanol, som det skrivs i artikeln. Jag skulle istället tro att det är en ökad inblandning av FAME som menas.

#3
2011-02-18 12:32

JLA:
Tack för påpekandet. Nu är texten åtgärdad.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#4
bilfreak
2011-02-18 14:17

Nej nu j....r !!! Är det sant? Ska vi konsumenter tåla detta också ? Det blir upp till oss att ta reda om våra bilar kan köras på detta , annars riskerar vissa bilar att kanske ta skada ? Om bilen inte klarar E 10 ska vi tvingas att tanka den ännu dyrare 98 oktanen i stället ? Har jag upp fattat det hela rätt ? Bilen får inte lika mycket energi = den måste dra mera bränsle ?

#5
bilfreak
2011-02-18 14:28

Är det verkligen EU som har beslutat om ÄNNU MERA ETANOL i diesel och bensin ? Har det röstats om E 10 bränsle ? Det verkar som om det bestäms över våra huvuden igen. Eller vill de flesta fordonsägare ha det så här ? Det verkar som att jag är totalt borta i det här ämnet ! HJÄLP MIG ATT FÖRSTÅ DET HELA !

#6
christer2
2011-02-18 14:38

"Men eftersom skatten på etanol är lägre kan priset vid pump bli något lägre"
hohoho... Man måste vara bra o-cynisk om man ska ha en tanke att tro något sådant!

#7
Mattias Brixing
2011-02-18 14:39

Så om jag tankar denna E10 (som ska kosta mindre för skatten blir lägre på bränslet) i min bil (som kommer släppa ut mindre koldioxid) så innebär det att någon bör sänka min fordonsskatt........ knappast troligt att det kommer ske.

#8
JLA
2011-02-18 14:40

Bilfreak:
Det är ingen större skillnad i denna övergång mot den man gjorde när man slutade med "blyad" bensin, även då fick du som bilägare kontrollera om din bil klarade den nya soppan.

Att man beslutat om att minska på användandet av fossil energi är väl på det hela taget bra och om hela skattelättnaden går tillbaka till konsumenten så blir det ekonomiskt oförändrat att köra på E10 mot nuvarande E5.

#9
Mattias Brixing
2011-02-18 14:43

och om hela skattelättnaden går tillbaka till konsumenten så blir det ekonomiskt oförändrat att köra på E10 mot nuvarande E5.

Just det som är problemet att det ALDRIG kommer ske.

#10
JLA
2011-02-18 14:51

Mattias, ta nu det lite lugnt med konspirationsteorierna. Även om nu bensinbolager väljer att behålla hela prisskillnaden själva så kommer din bränslekostnad öka med 5-20 öre per mil beroende på bil. Jag ser inte det som någon stor katastrof. Ditt beteende som förare påverkar mycket mer än så.

Angående fordonsskatten så får inte ens etanolbilar tillgodoräkna sig detta på det sättet som du föreslår, varför skulle då en vanlig bil få göra det?

#11
Sweeny
2011-02-18 15:36

bilfreak: nu lever vi inte i Schweiz där de folkomröstar om precis allt utan vi väljer representanter som får sköta det, bla i Bryssel. är det EU som bestämt det får man ju förmoda att det klubbats under godkända former...

#12
2011-02-18 16:10

Lugna ner er, det är ytterst få som kommer att märka något av den här minimala inblandningen av etanol.
Gå in på:
etanol.nu
och kolla lite mer.

#13
Ordning på torpet.
2011-02-18 16:16

Klart att detta är värre än förespråkarna t ex staten påstår.

Diskussionen är redan igång på diverse forum! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205507&p=1

#14
Förbannad!
2011-02-18 16:25

Har "Storebror" blivit helt jävla koko i skallen??? Nu blir jag helt vansinnig på det här jävla landet! Kollar in listan och ser att min relativt nyinköpta Skoda Octavia RS 1.8T -03 inte klarar E10.. fattar inte varför 180hk-motorn inte klarar det men 150hk-motorn tydligen inte har några problem.. Bara å sälja RS;n... tråkigt för den hade inte gått mer än 5200 mil när jag köpte den i höstas.. för inte fan kommer jag tanka apdyr 98-oktan i framtiden... Något är allvarligt fel i Konungariket Sverige!!

#15
Börje Lööw, etanolhistoriska institutet.
2011-02-18 16:28

E10 lär bli dyrt med då förbrukningen kommer att öka.

Jag råder alla att börja tanka 98. För miljön och bilens säkerhet och för att protsetera mot borgarna!

#17
JJD
2011-02-18 16:41

Tanka 98 etanol förstör motorn!

#19
Börje bilkunnig
2011-02-18 18:29

Nej, men för att protestera mot beslutsfattana bör vi tanka 98.

98 ska visst vara etanolfritt idag men inte f r o m i maj. Då kommer den dessutom byta namn.

#20
S-E S
2011-02-18 18:44

Nu är det verklighet. Bilkörning och alkohol hör i hop!

#21
Börje bilkunnig
2011-02-18 18:52

vi svenskar är för mesiga. Ut på gatan och protestera!

#22
Johan Kjellén
2011-02-18 20:14

Dagens 95 oktaniga bensin har 5 % etanolinblandning, och nu planeras en ökning till 10%, något de flesta bilar klarar.
Eftersom förbrukningen stiger är frågan om det inte är lönsammare att tanka 98 istället?
Att köra på ren etanol är ingen direkt hit, avsevärt högre bränsleförbrukning, dubbelt så täta oljebyten...

#23
2011-02-18 22:38

Listan är icke fullkomlig då jag kört Nissan Micra -97 1.3 GX med 20 - 30% E85 utan problem med 95. Däremot >50% inblandning E85 då gick den som en kratta.

Har själv en Nissan Primera P11 2001 men där rekommenderas denna soppa från P12? Bör inte vara några problem att köra med denna E10 även i denna?

#24
Conny Sandström
2011-02-19 00:48

Skatten på Etanol är lägre än på riktig bensin läser Jag...... Ja just nu ja ! ! !

#25
2011-02-19 00:57

"E10 kan användas i alla bensindrivna Volkswagen-modeller förutom i bilar försedda med första generationens FSI-motorer."
Innebär detta således att såväl Jetta CL 1990 som 1600 Variant 1968 kan köras på E10?
Eller har man "råkat" glömma bort modellerna över en viss ålder?

#26
E10, ännu ett borgerligt påhitt.
2011-02-19 01:03

BMW kan inte köras på E10 om de enligt intruktionsboken ska ha över 95 oktan.

Men en Volvo som måste ha 98 oktan kan enligt listan köras på E10.

Bara för att ta ytterligare en av alla oklarheter.

Massvis oklarheter. Listan är inte klar än på några år. Tills vidare slår jag i 98oktan i min Nissan -88 och Opel -11.

98 är kanske inte heller det bästa i mina just men hellre det än E10 tror jag...

#27
Nithin01
2011-02-19 23:42

Varför E10...?
Är det kunderna som frågar efter det?

Nej, det var ju det här med koldioxidutsläppen....

Å andra sidan använder allt för många svenskar bilen allt för oansvarigt och mer eller mindre ser på det som en rättighet.

Jag brukar inte åka genom stan under rusningstid men jag gjorde det härom dagen och uppkomsten och problemet med köerna blir lätta att förstå när alla åker solokvist och samtidigt pratar i telefon.

E10... Tja, det är iaf. något.

#28
Nithin01
2011-02-19 23:51

Till BMW-föraren som hänvisar till att instruktionsboken föreskriver 95 oktan eller högre och därmed förhindrar användandet av E10...
Tanka istället E85 som har ett oktantal på 104.

#29
789
2011-02-20 00:12

Bränslet E10 fanns "i smyg" redan i mitten på 1980 talet fram till 1995 då vi gick med i EU. Vi alla körde på E10 därför att vi gick över till blyfribensin och då blyt försvann sänktes oktantalet så pass kraftigt att man tillsatte 10% etanol för att kompensera oktantalsfallet. Det gick alldeles utmärkt men problemet idag är att EU informerat om denna bensinförändring och då kommer oron "som ett brev på posten". I tex Australien kör man på E10 sedan många år tillbaka liksom i hela Sydamerika tex Brasilien där man har 23% etanol i all bensin sedan 40 år tillbaka.

#30
Halvfinne
2011-02-21 16:30

Hur kan man jämföra bränslet i Brasilien med den i Sverige ? Försök köra på den soppan här du i -30 !

#31
789
2011-02-21 17:59

Halvfinne:
Vi kör inte på 23% etanol i bensinen på vintern utan på minst 30% etanol alltså mycket högre etanolinblandning än de har i Brasilien mfl länder. Hur det går? Det fungerar alldeles utmärkt!

#32
789
2011-02-21 18:00

Halvfinne:
Vi kör inte på 23% etanol i bensinen på vintern utan på minst 30% etanol alltså mycket högre etanolinblandning än de har i Brasilien mfl länder. Hur det går? Det fungerar alldeles utmärkt!

#33
Newspeak
2011-02-23 16:58

Jag kör sedan några år tillbaka en större Cheva (byggd för 87 oktan) på en blandning av ca. 2/3 B95 och 1/3 E85 utan att ens märka någon som helst förändring av bränsleförbrukningen under normal gubbkörning (marschfart på 90-100 km/h). Vid högre farter på Autobahn ökar förbrukningen något, men inte dramatiskt. Jag har aldrig sett motorvarningsindikatorn tändas och verkstaden säger att de inte märker några som helst problem. Och kärran rullar kring 3500 mil per år under dessa förhållanden - sommar som vinter. Nu funderar jag på att öka inslaget av E85 för att få ned milkostnaderan ytterligare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.