Bild
Nästa artikel
Nyheter

Bilarna som klarar nya E10-bensinen

Publicerad 18 februari 2011 (uppdaterad 18 februari 2011)
Den 95-oktaniga bensinen ersätts av E10 – med ökad inbladning av etanol – från 1 maj. Här är bilarna som klarar det nya bränslet.

Mer etanol ska i fortsättningen blandas i bränslet som tankas från svenska bensinstationer, det i linje med ett nytt EU-direktiv för att minska bilparkens klimatpåverkan.

Som ett resultat försvinner den 95-oktaniga bensinen i förmån för E10. Det nya bränslet tillåts från 1 maj 2011, uppger branschorganisationen Bil Sweden.

E10 har upp till tio procent inblandning av etanol och har redan införts i bland annat Tyskland och Finland. Den 95-oktaniga bensinen innehåller i dag max fem procent etanol.

Inte för alla bilar
Men alla bilar klarar inte att köras på E10, de hänvisas istället till den dyrare 98-oktaniga bensinen som även i fortsättningen ska finnas tillgänglig.

Bil Sweden har tillsammans med biltillverkarna tagit fram en rekommendationslista som visar vilka bilar som kan köras med E10.

Till exempel kan alla Volvo-modeller från och med 1976 drivas av bränsle med upp till tio procent etanolinblandning, med undantag för vissa S40 och V40 tillverkade mellan 1998 och 2001. Alla Saab från och med årsmodell 1979 klarar också E10.

Klicka här för att se hela listan med rekommendationer.

Ökad förbrukning
Inbladningen av biobränsle ökar även i diesel, upp till sju procent FAME (Fatty Acid Methyl Ester, till exempel RME). Bil Sweden bedömer dock att alla dieselbilar som i dag rullar i Sverige klarar den nya blandningen.

Eftersom etanol innehåller mindre energi än bensin och diesel kommer den enskilde bilägaren att påverkas med en förbrukning som ökar med några procent. Men eftersom skatten på etanol är lägre kan priset vid pump bli något lägre.

Enligt Bil Sweden innebär introduceringen av E10 i Sverige minskade utsläpp som motsvarar körning av 170 000 genomsnittliga bensindrivna bilar per år.

Diskutera: Vad tycker du om nya E10-bensinen?

Relaterade dokument

Kommentarer

#1 • 18 februari 2011
saabnisse

De flesta kommer absolut inte att märka någon skillnad när man ökar från 5% till 10% etanolinblandning.
Jag har provat flera både nya och gamla bilar (den äldsta från 1976) med upp till 50% inblandning av E85.
På de flesta har inget märkts förutom ökad bränsleförbrukning.
Lampan till motorstyningen kan tändas vid för hög inblandning, men den slocknar om man fyller mer bensin.

#2 • 18 februari 2011
JLA (not verified)

Diesel kommer knappast att få en ökad inblandning av etanol, som det skrivs i artikeln. Jag skulle istället tro att det är en ökad inblandning av FAME som menas.

#3 • 18 februari 2011
Fredrik Diits …

JLA:
Tack för påpekandet. Nu är texten åtgärdad.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#4 • 18 februari 2011
bilfreak (not verified)

Nej nu j....r !!! Är det sant? Ska vi konsumenter tåla detta också ? Det blir upp till oss att ta reda om våra bilar kan köras på detta , annars riskerar vissa bilar att kanske ta skada ? Om bilen inte klarar E 10 ska vi tvingas att tanka den ännu dyrare 98 oktanen i stället ? Har jag upp fattat det hela rätt ? Bilen får inte lika mycket energi = den måste dra mera bränsle ?

#5 • 18 februari 2011
bilfreak (not verified)

Är det verkligen EU som har beslutat om ÄNNU MERA ETANOL i diesel och bensin ? Har det röstats om E 10 bränsle ? Det verkar som om det bestäms över våra huvuden igen. Eller vill de flesta fordonsägare ha det så här ? Det verkar som att jag är totalt borta i det här ämnet ! HJÄLP MIG ATT FÖRSTÅ DET HELA !

#6 • 18 februari 2011
christer2 (not verified)

"Men eftersom skatten på etanol är lägre kan priset vid pump bli något lägre"
hohoho... Man måste vara bra o-cynisk om man ska ha en tanke att tro något sådant!

#7 • 18 februari 2011
Mattias Brixing (not verified)

Så om jag tankar denna E10 (som ska kosta mindre för skatten blir lägre på bränslet) i min bil (som kommer släppa ut mindre koldioxid) så innebär det att någon bör sänka min fordonsskatt........ knappast troligt att det kommer ske.

#8 • 18 februari 2011
JLA (not verified)

Bilfreak:
Det är ingen större skillnad i denna övergång mot den man gjorde när man slutade med "blyad" bensin, även då fick du som bilägare kontrollera om din bil klarade den nya soppan.

Att man beslutat om att minska på användandet av fossil energi är väl på det hela taget bra och om hela skattelättnaden går tillbaka till konsumenten så blir det ekonomiskt oförändrat att köra på E10 mot nuvarande E5.

#9 • 18 februari 2011
Mattias Brixing (not verified)

och om hela skattelättnaden går tillbaka till konsumenten så blir det ekonomiskt oförändrat att köra på E10 mot nuvarande E5.

Just det som är problemet att det ALDRIG kommer ske.

#a • 18 februari 2011
JLA (not verified)

Mattias, ta nu det lite lugnt med konspirationsteorierna. Även om nu bensinbolager väljer att behålla hela prisskillnaden själva så kommer din bränslekostnad öka med 5-20 öre per mil beroende på bil. Jag ser inte det som någon stor katastrof. Ditt beteende som förare påverkar mycket mer än så.

Angående fordonsskatten så får inte ens etanolbilar tillgodoräkna sig detta på det sättet som du föreslår, varför skulle då en vanlig bil få göra det?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.