Bild
Nästa artikel
Mer diesel än bensin 2010

Mer diesel än bensin 2010

Nyheter

I fjol såldes för första gången mer diesel än bensin i Sverige. Försäljningen av diesel ökade med nio procent.

2010 innebar ett tronskifte på landets bensinstationer. Under året såldes 5 169 400 kubikmeter dieselbränsle, en ökning med nio procent jämfört med föregående år.

Samtidigt sjönk bensinförsäljningen med sex procent till totalt 4 541 700 kubikmeter.

– Det är första året med högre dieselförsäljning än bensin och det är en trend som vi sett under lång tid, säger Ulf Svahn, vd för Svenska Petroleum Institutet.
 
– Användningen av diesel ökar kraftigt i Europa och övriga världen som en konsekvens av mer transporter men även av en ökning av personbilar för dieseldrift.

Försäljningen av etanol slutade på 195 200 kubikmeter under 2010. Det är ökning med 17 procent.

Diskutera: Hur förklarar du ökningen av dieselförsäljningen?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
789
2011-01-19 13:00

Ökningen beror naturligvis på att dieselfordonen blir alltmer populära och rena samtidigt som fordonsskatten sänkts för dieselfordon. Är det någon som vet var och när man kan köpa "Talldiesel" i vår? Enligt Preem som raffinerar denna nya miljövänliga Biodiesel kommer den ut på marknade i vår. Den tillverkas av Sunpine i Piteå. Mycket spännande!

#2
JohnCoffey
2011-01-19 14:43

Diesel är ju ett "rent" bränsle :)

#3
bilfreak
2011-01-19 15:02

MIn sambos syster provade att köra på "" talldiesel " . Hon blev positivt överraskad , hennes bil gick 1 till 1,5 dl snålare och den kändes piggare också. Tyvärr vet jag inte var någon stans hon köpte dieseln, troligen i Avestatrkten.

#4
bilfreak
2011-01-19 15:09

Fel av mig ! Det var rapsdiesel hon provade.

#5
J.Hundt
2011-01-19 17:06

Så länge regeringen inte låter bilister planera långsiktigt, kommer aldrig dieselbilar att nå den populäritet de förtjänar! Plötsligt får någon energiminister spatt och höger skatten på diesel, som nyligen skedde. Vad säger att detta inte sker igen?
Den enda nackdelen är, att det fortfarande inte är trevligt att köra en dieselbil på de nordliga breddgraderna, eftersom det tar otroligt lång tid att få upp kupévärmen! Ja, jag vet.... det finns värnare, men ska man behöva satsa ytterligare 10000:-?

#6
J.Hundt
2011-01-19 18:32

Det ska naturligtvis stå. ....höjer skatten och inte höger skatten!

#7
2011-01-19 18:44

Efter många år som dieselbilsägare kör jag nu bensin. Jag trivs bra med det. Bra värme och vibrationsfri motor.

#8
Jimmyy
2011-01-20 08:58

@j.Hundt
Herrej.. tiotusen? Vad för bil kör du där det kostar såna summor för en värmare? Fick offert på 5200:- till min Mondeo men tyckte det var för dyrt. (Själva delarna går på runt 2500-3000 om man vill installera själv).

Jag går helt enkelt ut å drar igång bilen en kvart innan jag ska köra iväg på morgonen, så är det varmt å gott i kupén.

#9
Uno Lööv
2011-01-20 11:51

Få tjänar på att tanka traktorbränsle då skatten blir flera gånger högre.

Dessutom finns det så många snåla bensinbilar idag.

#10
2011-01-20 17:06

Jag antar att du menar diesel när du skriver "traktorbränsle" Uno Lööv.
På vad grundar du att få tjänar på detta?

#11
S-E S
2011-01-20 18:03

Kör på, tanka diesel, ju mera ju bättre. Snart blir dieseln en bristvara och därmed dyrare medan bensinen blir en överskottsprodukt och därmed billigare.

#13
Uno Lööv
2011-01-20 20:18

Diesel är traktorbränsle och inte ens nya dieselmotorer låter som en bilmotor ska.

#15
Uno Lööv vet.
2011-01-23 10:37

De knackar. Låter inget bra.

#16
S-E S
2011-01-23 12:23

J Hundt, om man måste använda en dyr dieselvärmare för att få värme i en "snåldiesel" försvinner väl hela miljövinsten?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.