Att använda syntetiska bränslen i vanliga förbränningsmotorer är något som exempelvis Audi och Porsche satsat mycket på. Däremot har Mercedes en betydligt mer tveksam inställning.
En ny analys av organisationen Transport & Environment visar att syntetiska bränslen bara ger en marginell minskning av koldioxidutsläppen jämfört med elbilar.
”Syntetiska bränslen är ingen lösning för att minska utsläppen”
En bil som körs på en blandning av vanlig bensin och så kallat e-bränsle minskar koldioxidutsläppet under hela bilens livscykel med fem procent jämfört med att bara köra på bensin. En batterieldriven bil som laddas med den genomsnittliga elmixen inom EU kapar istället utsläppen med 78 procent, inklusive tillverkning av bilen.
– Syntetiska bränslen är ingen lösning för att minska utsläppen. Batterielbilarna är redo i dag, billigare och effektivare, och de ger betydligt större minskning av koldioxidutsläppen under hela livscykeln, säger Stef Cornelis, chef för T&E i Tyskland.
Det finns flera anledningar till att e-bränslen är så ineffektiva, enligt organisationen. Det krävs stora mängder energi för att framställa dem, det är stora förluster i produktionen och de används sedan i en förbränningsmotor som är mindre effektiv än en elmotor.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 24 juni 2022 Beror ju på vilket…
- 24 juni 2022 Vore bättre att lägga de…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.