Bild
Nästa artikel
Nu ryker dubbelkopplingslådan i BMW:s modeller

Nu ryker dubbelkopplingslådan i BMW:s modeller

Nyheter

BMW ska ersätta dubbelkopplingslådan DCT med en vanlig automatlåda som ska vara lika snabb.

Det finns många olika sätt för biltillverkarna att utveckla automatlådor. För några år sedan blev de så kallade dubbelkopplingslådorna populära – de skulle locka med snabba växlingar och låg förbrukning.

Men utvecklingen av konventionella automatlådor med så kallad momentomvandlare har knappast stått stilla. Faktum är att BMW snart ska sluta använda dubbelkopplingslådan DCT i samtliga modeller. Det gäller även i M-modellerna.

Den sjustegade DCT-lådan ska ersättas av en åttastegad konventionell automatlåda som är enklare att programmera för låg förbrukning.

En talesperson på BMW uppger för The Drive att den konventionella automatlådan är lika snabb som DCT, har stöd för ytterligare en växel vilket kan ge lägre förbrukning i vissa lägen och dessutom möjliggör fyrhjulsdrift vilket DCT-lådan inte utvecklades för.

Taggar: Nyheter, BMW

Kommentarer

#1
2021-01-14 18:34

Jag har en 7-växlad dubbelkopplingslåda i min Captur med 130 hk bensinturbo. Kör den på < 0,55 l/mil blandad körning och den ska dra 0,63 i genomsnitt enligt WLTP. Tycker det är rätt bra... Men har förstått att en sådan låda blir tyngre och tyngre ju fler växlar som läggs in. Och det känns absolut i min bil att den är framtung och understyr. Inte någon sportbil.

#2
2021-01-14 18:35

Tråkigt! Alla momentomvandlare jag provat har känts degiga att köra.

#3
2021-01-14 19:13

# Mäkinen
Helt rätt! Sirap i lådan! Tråkigt!

#4
2021-01-14 19:24

Fick en Passat Alltrack 190 DSG som lånebil när ID.3:an var inne. Riktigt trevlig låda i den. För övrigt bättre bil än ID.3 på allt

#5
2021-01-14 19:25

Långt ifrån alla momentomvandlare är sega som sirap, finns en hel del riktigt bra moderna! Jag tvärtom föredrar dem före dubbelkoppling på vanlig vardagsbil.

#6
2021-01-14 19:41

Kommer aldrig att köpa en bil med DSG. Dom håller inte i längden när man kör mkt start stopp körning. Dyrt att byta hela svänghjulet och kopplingen. Ryckighet och tvekande vid gaspådrag ibland, gillade jag inte heller. Har haft BMW med rak 6:a och 6 växlad ZF automat och jäklar va fint den gick, som en dröm att köra. Kul att dom går tilbaka till riktig automat igen även om 8 växlar är nog lite overkill.

#7
2021-01-15 08:18

Bra, momentomvandlare ger mjuka växlingar. Har inget imot att växla själv men momentomvandlare är trevligare. Dubbelkoppling behöver inte vara fel dock, men de jag kört VAG har inte varit de bästa i snabbhet och smidighet. Kanske andra tillverkare gör det bättre?

#8
2021-01-14 19:50

Bra! Men det är bara övergående därför elbilar behöver inte växellådor.

Jag har aldrig gillat dubbelkopplingslådor när man ska iväg från start. Speciellt inte ihop med motoravstängning. Men även när man ska iväg igen precis innan bilen står still vet man inte riktigt vad som sker. Ska den växla ner eller gå orkeslös igång igen.

#9
2021-01-14 20:03

De som gillar automatlådor med oljedrivning kam inte ha kört bra bilar. Gaspedalen används bara som avsiktsförklaring och sen får man se om man får svar.
Jag har 9-växlad låda som verkar vara slumpstyrd. Ibland växlar den mjukt och ibland trycker den i en växel med ett ryck. Ska man iväg från stillastående är den dock konsekvent seg trots elhjälp.

#10
2021-01-14 20:45

M-DCT är en fantastisk låda när man kör snabbt, nästan i klass med superbilarnas dubbelkopplingslådor. Lite synd att den försvinner även om den inte var den smidigaste i stadstrafik.

#11
2021-01-14 20:45

Jag kör DCT och känner inte igen mig i att det är ryckigt eller långsamma växlingar. Det är även ytterst sällan jag märker att den växlar.

#12
2021-01-14 21:12

Min 7-växlade EDC i min Captur II är ryckfri. För det mesta märker jag inte ens att den växlar. Har inget att klaga på. Känns smidig i stadstrafik och på landsväg.
Stopp-start-systemet kan ge en liten fördröjning men det ser jag inte som något problem.
Den växlar snabbt vid kickdown och sticker iväg som en raket, kan bli hjulspinn t o m.

#13
2021-01-14 21:14

En bra DCT är oslagbar, man får omedelbart det man beställer och då med betoning på omedelbart.

#14
1
2021-01-14 23:16

Manuell känns förlegat när en vant dig vid stegautomat, stegautomat känns förlegat när en vant sig vid steglös automat, steglös automat känns förlegad när en vant sig vid singel speed (elbil). Alla växellådor är en kompromiss för att lösa en av förbränningsmotorns nackdelar (kort varvtalsregister) men även detta löser sig ju med elmotorns intrång i bilvärlden. Det blir bra till slut.

#15
2021-01-14 23:24

1: Steglös bra? Skojar du, jag har aldrig kört en bil med steglös automat som vart annat än hemsk i lådan......

#16
2021-01-15 00:05

Henkera..är det du..?

#17
2021-01-15 02:30

BMW brinner - och nu ryker växellådan. Det går bra nu!

#18
2021-01-15 07:34

BMW går över till att använda - för alla "automater"- ZF:s låda, 8 vxl, som även finns med integrerad elmotor.
Jag förstår det: jag har haft denna låda i X4, 3.0 bensin och Stelvio Quadrifoglio - 510 bhp Ferrari motor.

X4:ans låda var inte perfekt anpassad - jag "måste" vid vissa moment, växla manuellt för bästa prestanda.

Quadrifoglions låda var perfekt anpassad - jag kunde inte göra någonting bättre än vad den gjorde. Fyra olika program. Att sedan Alfa lagt in "mellangas" vid kraftig acceleration i läge Dynamic, gjorde inte saken sämre......

#19
2021-01-15 10:09

Steglösa automater ylar. Min Captur växlar så mjukt att jag knappt märker det.

#20
1
2021-01-15 13:42

Den som kör avgör om det ylar, på samma sätt som att en stegad växlar beroende på körsätt. Endast elbil som inte kan hanteras fel.

#21
2021-01-15 14:01

Dom ylar när man kör normalt eftersom dom oftast är kopplade till motorer som verkar sakna vridmoment helt och hållet. Men visst, inte sällan man ser Toyota Hybrider ta 2-5 arbetsdagar på sig för att nå önskad hastighet, då ylar dom väl inte.

#22
2021-01-15 18:36

Såg idag en biltest i TV där bl a en Leon TSI/150 med DSG7 var med och dom var väldigt nöjd med den drivlinan och då inte minst DSG-lådan. Och de olika VAG-modeller jag kört under senare år med DSG har alla varit väldigt trevliga så dom har nog helt klart utvecklat konceptet. Jämfört med t ex Corollas nuvarande (mindre) drivlina så är det ju skillnad som natt och dag - beror antagligen till stor del på turbo-bensinarnas väsentligt högre vridmoment som gör att dessa kan hålla ett klart lägre varvtal vid motsvarande acceleration. Sen är säkert Corollan lite snålare speciellt vid stadskörning men allt är inte bränsleekonomi.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.