Nästa artikel
Bilfrågan: Klassisk automat bättre än DSG?
Bilfrågan

Bilfrågan: Klassisk automat bättre än DSG?

Publicerad 16 maj 2013 (uppdaterad 16 maj 2013)
"Du skriver att DSG har fördelar från både manuella och automatiska växellådor. Men inga nackdelar?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

KOMMENTAR:
Läste ditt intressanta svar i Vi Bilägare nummer 2/2013 angående dubbelkopplingslådor, (DSG). Du skriver att med DSG får man fördelarna från både manuella och automatiska växellådor. Frågan är om man inte bara får alla nackdelar.

Vid krypkörning typ fickparkeringar och liknande, får man ofta en del ryck och ojämn körning beroende på att kopplingarna griper lite "okontrollerat". Den är väl heller inte så lämplig om bilen ska användas som dragbil för tunga släp. Kopplingen får då slira mycket och risk finns för brända kopplingar. Hållbarheten är väl ett problem rent allmänt. VW säljer ju numera inte Passat i gasversion och DSG till taxi på grund av att DSG-lådorna inte klarar detta.

Enligt min erfarenhet är vanliga automatlådor med momentomvandlare överlägsna och att rekommendera. De beskylls ofta för att dra mera bränsle men det är nog väldigt marginellt för dagens automatlådor med lockup.

K.R.Y

SVAR:
En modern dubbelkopplingslåda saknar den ryckighet som fanns i början. Den går också att lätt och snabbt att programmera om mellan normal och mer sportig körning. Den växlar snabbare är man kan göra manuellt och den drar mindre bränsle än en konventionell automat med momentomvandlare, även om dessa blivit mycket bättre också.

Att en tillverkare har haft problem med sina växellådor under hård belastning är inte tillräckligt skäl att döma ut växellådstypen. För att säkerställa funktion och livslängd är det naturligtvis viktigt att den dimensioneras rätt.

Koenigsegg använder växellådstypen i bilar med över 1 100 hk. I bilar där hög komfort är prioriterat framför kostnad och bränsleförbrukning används konventionella automater fortfarande. Det har blivit allt vanligare att sportigare mellanklassbilar endast levereras med dubbelkopplingslåda.

Den manuella växellådan är successivt på väg att försvinna, helt enkelt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

DIskutera: Är klassisk automat bättre än dubbelkoppling?

EKONOMI

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Diesel: 16,27.

C220d C250d 4Matic
Pris 162 800 kr 190 800 kr
Värdeminskning 29 000 kr 35 000 kr
Skatt, besiktning 1 600 kr 2 000 kr
Försäkring 7 800 kr 8 800 kr
Bränsle 10 500 kr 11 900 kr
Reparationer, service 6 000 kr 8 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 60 000 kr 66 000 kr
Totalt per mil 40 kr 44 kr

Reparationskostnader

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 22 490 kr
Katalysator 24 522 kr
Hjullager hö. fram 6 575 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 16 908 kr
Koppling Automat
Stötdämpare 10 792
Service, stor 10 836 kr

Säkerhet

 C-klass fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2014 och rankas av Folksam som ett bra val ur säkerhetssynpunkt. Någon krockstatistik finns ännu inte på den här generationen C-klass, föregångaren får däremot en fyra av Folksam i krockbetyg. Det betyder minst 20 procent högre säkerhet än medelbilen. Även barnsäkerheten är hög, vi gav bilen en fyra i betyg av barnsäkerhetsdetaljer. C-klass har en rad säkerhetsdetaljer och autobroms finns också i vissa modellvarianter.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-05-16 11:23
PREVIA

Jag tycker inte att taxianvändningen kan kallas för hård belastning när man varken kör med släpvagn , husvagn, båtvagn någon gång alls och bilarna bara rullar cirka en tredjedel av dygnets timmar, resen av tiden står taxibilarna vid någon taxistollpe och vilar sig.. Jag som offta åker taxi i tjänsten upplever att taxiföraren kör mycket sansat här i Stockholmstrafiken och inte hårdbelastar sina bilar vilket är svårt i så tät trafik där man bara glider med i kön av bilar.
Hög komfort är knappast det som är högsta prioritet i Koenigeggs bilar snarare snabbast 0-100 eller 0-400 meter . Bästa automatlådan är förstås den som är helt utan kopplingslameller och bromsband som kan slitas ut med tiden.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-16 11:54
KaptenOberkommandok

Manuella växellådor kommer att finnas kvar i stor omfattning lång tid framöver, särskilt i mindre och billigare bilar.

Jag skulle inte köpa en Volkswagen med DSG som situationen är idag, men en Volkswagen med manuell skulle sitta rätt bra. Är det någon som vet hur hållbarheten är i Mercedes dubbelkopplingslådor av den typen som sitter i B-Klassen? Finns det problem rapporterade med den?

#a • Uppdaterat: 2013-05-16 12:05
Skodaägare

Jag gillar min DSG överlag, eftersom den växlar väldigt snabbt och smidigt och för det mesta känns växlingarna inte alls. Dock har den ju sina nackdelar vid krypkörning, men det beror mer på VW:s dumma programmering av lådan snarare än själva konstruktionen som sådan. Har kört både Fords Powershift och MB:s 7G-DCT och båda dessa funkar bättre vid krypkörning. Sen tror jag också att den manuella lådan kommer försvinna på sikt. Ser inga som helst fördelar med manuell låda i vardagskörning.