Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Klassisk automat bättre än DSG?

Bilfrågan: Klassisk automat bättre än DSG?

Bilfrågan

"Du skriver att DSG har fördelar från både manuella och automatiska växellådor. Men inga nackdelar?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

KOMMENTAR:
Läste ditt intressanta svar i Vi Bilägare nummer 2/2013 angående dubbelkopplingslådor, (DSG). Du skriver att med DSG får man fördelarna från både manuella och automatiska växellådor. Frågan är om man inte bara får alla nackdelar.

Vid krypkörning typ fickparkeringar och liknande, får man ofta en del ryck och ojämn körning beroende på att kopplingarna griper lite "okontrollerat". Den är väl heller inte så lämplig om bilen ska användas som dragbil för tunga släp. Kopplingen får då slira mycket och risk finns för brända kopplingar. Hållbarheten är väl ett problem rent allmänt. VW säljer ju numera inte Passat i gasversion och DSG till taxi på grund av att DSG-lådorna inte klarar detta.

Enligt min erfarenhet är vanliga automatlådor med momentomvandlare överlägsna och att rekommendera. De beskylls ofta för att dra mera bränsle men det är nog väldigt marginellt för dagens automatlådor med lockup.

K.R.Y

SVAR:
En modern dubbelkopplingslåda saknar den ryckighet som fanns i början. Den går också att lätt och snabbt att programmera om mellan normal och mer sportig körning. Den växlar snabbare är man kan göra manuellt och den drar mindre bränsle än en konventionell automat med momentomvandlare, även om dessa blivit mycket bättre också.


Att en tillverkare har haft problem med sina växellådor under hård belastning är inte tillräckligt skäl att döma ut växellådstypen. För att säkerställa funktion och livslängd är det naturligtvis viktigt att den dimensioneras rätt.

Koenigsegg använder växellådstypen i bilar med över 1 100 hk. I bilar där hög komfort är prioriterat framför kostnad och bränsleförbrukning används konventionella automater fortfarande. Det har blivit allt vanligare att sportigare mellanklassbilar endast levereras med dubbelkopplingslåda.

Den manuella växellådan är successivt på väg att försvinna, helt enkelt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

DIskutera: Är klassisk automat bättre än dubbelkoppling?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2013-05-16 08:59

"Den manuella växellådan är successivt på väg att försvinna, helt enkelt."

Inte alls, den kommer aldrig försvinna. Möjligen kommer andelen att minska något, men den är dels absolut billigast, dels är förararna traditionsbundna.
Sedan kan man inte ersätta känslan av kontroll över bilen som med manuell låda. Detta är mest ett problem i sportigare bilar, i en bruksbil är det oväsentligt.

En dubbelkopplingslåda är dessutom betydligt tyngre än en vanlig manuell.

Jag har inte kört dubbelkopplingslåda själv, så därför ska jag inte uttala mig om hur de är att köra. har bara åkt med.
Däremot kör jag vanlig automat till vardags, och det är bra. Men, i min gamla MI16 kan jag inte tänka mig automat, passar inte in där liksom.

#2
2013-05-16 09:05

Att den manuella lådan är på väg bort är helt ok, jag kommer inte att sakna den.
Hur dsg är att köra har jag aldrig provat men jag hade en Passat med Tiptronic-låda och den fungerade mycket bra, växlade väldigt mjukt.
När man skulle dra släp med tyngre grejer kopplade jag in manuell växling så frestade man inte växellådan så mycket.

Med den typ av körning jag gör mest tror jag att Dsg skulle kunna fungera fint.
Dsg är säkert i stort en mycket bra låda men det verkar som om den inte tål höga belastningar utan att bränna så den är inte optimalt konstruerad verkar det som.

#3
2013-05-16 09:16

Håller med hultarn.
Dessutom så när man provkört Subarus nya Lineartronic som sitter i Outback diesel och Forester XT där det är programmerade "lägen" så vill man inte ha en DSG låda... :)

#4
2013-05-16 09:34

Eftersom en "DSG" i grunden är en manuell låda med automatisk koppling kan jag tänka mig att man rent teoretiskt kan skada kopplingen om man ofta drar tunga släp - t ex dra upp en båt. Det kan man med en manuell låda också.
Om man drar mycket tunga släp, skulle nog jag rekommendera en stark diesel och en traditionell automatlåda.

#5
2013-05-16 09:58

Svensken i allmänhet har alltid varit väldigt konservativ när det kommer till växellådor.
"Jag provkörde minsann en trestegad automat nittonhundrafrysifast som drog två och en halv liter milen och orsakade whiplashskador vid varje växling, sedan dess håller jag mig enbart till manuella lådor..." ungefär så brukar det låta.
Utvecklingen har ju som bekant gått framåt medans mångas åsikter lever kvar i det förgångna....

Nu tror inte jag heller att de manuella lådorna kommer att försvinna helt men däremot så kommer automaterna snart att vara standardalternativet och manuell extrautrustning, vilket också medför att priset på automat sjunker.

#6
2013-05-16 10:04

Personligen så tror jag dubbelkopplingslådan på sikt blir för dyr, dessutom är frågan hur mycket den kostar att byta lameller i den dagen det är dags, då tror jag mer på CVT-lådan som består av väldigt få delar och som gör att man slipper växlingar helt....

Nackdelen är att den inte upplevs som sportig och där är det för mig fortfarande manuell låda som gäller

Men efter att ha kört 2 år med denna låda så har jag svårt att tänka mig något annat...

#7
2013-05-16 10:56

Felet med DSG är att den är dyr att tillverka, tyngre än en manuell vanlig låda, (underligt att det är så poppis när vikt jagas överallt i dag?)
komplicerad och därmed sårbar och kan bli dyr att äga i framtiden om fel uppstår eller kopplingarna är utslitna.

DSG är så hyllad för att två grupper dominerar, nybilköpare som inte bryr sig om vad som händer när man bytt bort bilen och okunniga som bara njuter av att slippa röra på armen och inte tänker längre än så.

Och att ta superbilstillverkare som argument är inte genomtänkt eftersom dessa bilar knappast körs som begagnade i vardagstrafik av vem som helst… utan körs otroligt korta sträckor, ägs av mulitmiljonärer med egen mekaniker i många fall och får extremt noggrant underhåll.
En bil som sköts så kan nog ha vilken sårbar teknik som helst och ändå fungera utan problem.
Sätt igång att köra vardagstrafik i 25 000 mil med Koenigsegg så får vi se…

#8
2013-05-16 11:23

Jag tycker inte att taxianvändningen kan kallas för hård belastning när man varken kör med släpvagn , husvagn, båtvagn någon gång alls och bilarna bara rullar cirka en tredjedel av dygnets timmar, resen av tiden står taxibilarna vid någon taxistollpe och vilar sig.. Jag som offta åker taxi i tjänsten upplever att taxiföraren kör mycket sansat här i Stockholmstrafiken och inte hårdbelastar sina bilar vilket är svårt i så tät trafik där man bara glider med i kön av bilar.
Hög komfort är knappast det som är högsta prioritet i Koenigeggs bilar snarare snabbast 0-100 eller 0-400 meter . Bästa automatlådan är förstås den som är helt utan kopplingslameller och bromsband som kan slitas ut med tiden.

#9
2013-05-16 11:54

Manuella växellådor kommer att finnas kvar i stor omfattning lång tid framöver, särskilt i mindre och billigare bilar.

Jag skulle inte köpa en Volkswagen med DSG som situationen är idag, men en Volkswagen med manuell skulle sitta rätt bra. Är det någon som vet hur hållbarheten är i Mercedes dubbelkopplingslådor av den typen som sitter i B-Klassen? Finns det problem rapporterade med den?

#10
2013-05-16 12:05

Jag gillar min DSG överlag, eftersom den växlar väldigt snabbt och smidigt och för det mesta känns växlingarna inte alls. Dock har den ju sina nackdelar vid krypkörning, men det beror mer på VW:s dumma programmering av lådan snarare än själva konstruktionen som sådan. Har kört både Fords Powershift och MB:s 7G-DCT och båda dessa funkar bättre vid krypkörning. Sen tror jag också att den manuella lådan kommer försvinna på sikt. Ser inga som helst fördelar med manuell låda i vardagskörning.

#11
2013-05-16 12:34

Previa: taxibilarna körs väldigt olika, jag har åkt med förare som sitter och ändrar gasläget hela tiden vilket får växellådan att växla upp och ner oavbrutet.
Kopplingarna får slira och slira...
Funkar inte med torrkoppling, den blir helt enkelt överhettad. Särskilt i stadskörning blir det tufft.
Vid normal körning och i mindre bilar tror jag risken för överhettning är minimal.

Däremot har jag inte hört att de dubbelkopplingslådor som har våt koppling har såna problem.
Sen är förstås programmeringen alltid en smaksak, men det är likadant med vanliga automatlådor.

#12
2013-05-16 12:46

Previa: en Taxi i stockholm går ca 12 - 15000 mil per år. Det kan knappast anses som normalt.

#13
2013-05-16 12:51

@N-iklas, en dubbelkopplingslåda är billigare och enklare att tillverka och väger inte mer än en traditionell automat. Det är med automatlådor man "konkurrerar", inte med manuella växellådor.

#14
2013-05-16 12:51

Det verkar som man får hålla isär begreppen lite. DSG är VAG's varumärke för deras dubbelkopplingslådor. När man bakar in Koenigseggs dubbelkopplingslåda (och alla andras med) som en DSG så breddas begreppet lite.

Eller har DSG blivit en "vedertagen term" för dubbelkopplingslådor?

#15
2013-05-16 13:02

Roger, inte ens VAG, utan VW's varumärke.

#16
2013-05-16 14:38

Swemba: jo för taxi är det normalt med den körsträckan per år, men ändå rullar taxibilarna som körs i skift bara en tredjedel av dygnets timmar resten av tiden står bilarna still och väntar på körning. Under de två åren taxibilarna körs innan dom säljs till privatpersoner så är växellådan utbytt mot en ny två till tre gånger på garantin i Passaterna som numera slutat säljas som taxibilar.
Om det skulle ha gått att byta ut kopplingslamellerna bara på dessa bilar skulle självklart det ha gjorts istället för att byta ut hela lådan. Stilleståndstiden för bilen vid byte får självklart taxibilsägarna stå för vilket blir kostsamt när det är kö av byten av lådor.

#17
2013-05-16 14:51

Previa: det går alldeles utmärkt att byta kopplingslameller i DSG-lådan, både våta och torra!

#18
2013-05-16 15:58

Trasten, då undrar man varför taxibilarna får nya lådor när det är enklare och billigare med bara nya lameller, är det något mer än lamellerna som pajar på växellådorna undrar man. I USA säger man att det är några bussningar som inte håller måttet när växellådorna inte växlar så bra längre .

#19
2013-05-16 16:22

Intressant synsätt

När det gäller dubbelkopplingslådans nackdelar högre vikt, dyrare tillverkningskostnad, mer invecklad och sårbarare teknik och dyrare reparationer och driftskostnader med två kopplingsbyten mot ett – i jämförelse med en manuell växellåda, då jämförs den med en Automatlåda eftersom skillnaderna då blir mindre och dubbelkopplingslådan ställs i bättre dager.

Men den växellåda som så många säger att dubbelkopplingslådan ska konkurrera ut - den manuella - ska man inte jämföra dubbelkopplingslådan med?

Det luktar fiffel i argumentationen för en manuell överträffar dubbelkopplingslådan på alla de punkter där den uppvisar brister och nackdelar.
Och detta ska alltså inte tas med i bedömningen?
För att det skulle reducera glorian?

#20
2013-05-16 17:02

Previa: Min erfarenhet är att om lådan byts så är det något mekaniskt i själva lådan som pajat, troligtvis ett lager eller synkring. Det finns inga lösa delar att beställa till de lådorna, därför byts dom. Lameller och mekatronik byts separat.

#21
2013-05-16 17:05

N-iklas: Om nu DSG ska konkurrera ut den manuella varför säljs då bara DSG och manuella hos VW? Vart har automatlådan tagit vägen?

#22
2013-05-16 17:31

Trasten, det är tydligen så att N-iklas anser/vet att om inte Opel har, kommer att ha eller inte tänkt uppfinna en grej så är det inget att ha.

Har inte Opel tex. DSG-låda så är det inget att ha. Opel har endast de bästa lösningarna på allt som har med bilar att göra. Det är bara så att den större delen av befolkningen i världen antingen är för dumma för att inse det, eller så har de blivit offer för en hemsk komplott iscensatt av ALLA andra tillverkare.

Och ja, du har alldeles rätt i att DSG är tänkt att ersätta den automatiska lådan, men det kan vara svårt för en del som sitter i mörkret att förstå.

#23
2013-05-16 17:49

Min lastbil, som kan väga ca 60 ton har "DSG"-låda, alltså en robotiserad växellåda ... så jag tror nog det kommer att funka för hästsläpsdragare också ...
Att konsekvent haka upp sej på att en enstaka konstruktion visat sej vara underdimensionerad under vissa omständigheter, tycks mest bero på ett sorts komplex mot ett visst bilfabrikat.

#24
2013-05-16 19:58

Jag kör Skoda Fabia med DSG efter att ha varit begeistrad manuellt-körare tidigare och trodde att automatlåda är tråkig. Den stora fördelen med DSG är att varvtalet är väldigt lågt tack vare 7 växlar, och att skifta mellan 7 växlar manuellt är nog inget att rekommendera. Om jag kör lugnt och bränslesparande så känns körupplevelsen väldigt lyxig. Nackdelen är dock när jag behöver en snabb respons, t.ex. vill dra iväg vid en korsning: Jag gasar - ingenting händer. Jag gasar mera och plötsligen gör det ett ryck och bilen sätter igång dubbelt så fort som jag ville. Denna fördröjda reaktion tycker jag är irriterande. Har inte haft bilen tillräckligt länge för att kunna uttala mig om tekniska fel, reparationskostnader osv.

#25
2013-05-16 20:22

janne beskriver samma fenomen jag haft enbart på mina provkörningar. När du gasar på så ger du en inpuls åt lådan att du vill accelerera och ifall växeln är för hög så måste ju DSG-lådan växla ner för den har ju bara nästa växel insatt? Därför väntar jag mej en tredje koppling i DSG-lådorna före jag blir intresserad därför att för mej spelar inte 0-100 någon som helst roll utan det ska fungera smidigt (= tryggt) i alla lägen.

Bästa automaten jag någonsin kört är den i BMW nuförtiden. Peugeots Aisin låda kommer inte långt efter. Mazdas måste jag absolut pröva samt Subarus nyaste.

#26
2013-05-16 20:25

Precis som att både manuella växellådor och traditionella automatlådor har väldigt olika karaktär beroende på modell och tillverkare, så har självklart dubbelkopplingslådor detsamma. Det går inte att dra alla över en kam.

#27
2013-05-16 21:55

Upplever inte Meganens EDC-låda på det sättet janne_ beskriver. Har provat Golf med DSG och den hade detta beteende. EDC-lådan kommer från Getrag. Lite ryckigt kan det bli nån gång när inte lådan har rätt växel i men inte så det stör mig iaf.

#28
2013-05-16 22:25

Som Mr_hjalmar skrev så är skillnaden mellan VW-gruppens DSG och Renaults EDC stor. Den senare är mycket trevlig. Och håller dessutom, vad det verkar som.

#29
2013-05-16 22:34

Låt oss rekapitulera

DSG:
+ Snabba växlingar.

- Låg momenttålighet i förhållande till vikten.
- Komplex design, galet dyr mekatronik.
- Kökörning är kopplingsslitage.

Kommentar: Inte bättre förbrukning än en modern momentomvandlarlåda.
Passat DSG + 20% jmf med manuell.
BMW ZF 8HP momentomvandlare +- 2% jmf med manuell.

Modern momentomvandlarlåda:

+ Hög momenttålighet i förhållande till vikt.
+ Enklare design.
+ Kökörning != kopplingsslitage.

- Långsammare än en dubbelkopplingslåda i växlingar.

Kommentar: Klart bättre än sina föregångare. Förbrukning är inte längre ett stort problem.

Slutsats: En dubbelkopplingslåda kan med fördel användas när man behöver PRESTANDA och struntar i förbrukning, kostnad, komplexitet och allt annat.
En modern momentomvandlarlåda är bättre i alla andra avseenden. Det är inte en normal bilförare som bryr sig om en växellåda växlar på 200millisekunder eller 20.
Det är helt irrelevant när man puttrar runt i en fet fläskig mellanklassbil.

ZF's 8HP kommer på bred front. T.o.m VW Amarok anväder den för att den skulle elda upp en DSG om den drog tungt i kökörning.

http://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission

#30
2013-05-16 22:46

janne:

Det beror på att VW's dieslar är så momentfattiga på låga varv jämfört med många andra dieslar. Karaktären på en VW-diesel är nästan som en bensinare. Låg vikt på svänghjulet för att DSG:n ska orka med.
En manuell VW-diesel har klart bättre beteende.
Växellådans envishet att växla ner fast man har 400nm till godo är helt galet störande. Alla andra dieslar jag kört är det bara langa i en växel och trycka till så drar bilen ordentligt.
Sen att "rycket" kommer beror på att VW's gasprogressions-mappning är efterbliven. Den är väldigt platt på små tryck i början av trottelpositionen och nästan som ett stegsvar efter en viss position och delta trotteländring.
Detta ska ge "sportigare" beteende. Men i själva verket ger det bara en störande vardagskörning...

Då ska vi inte ens tala om hur ryckig DSG:n blir när man har i "frirullningsläge" och ställer sig på gaspedalen...
Alla som har en DSG med frirullning vet precis vad jag pratar om.

#31
2013-05-16 23:14

Jag tror aldrig den manuella lådan kommer försvinna... Är ju många som vill ha det och så kommer det nog alltid vara!!

#32
2013-05-17 02:16

milkylainen:
Jag talade om bensinaren med turbo och 105 hk. Förvånansvärt stort moment i alla varvtal, även de låga. Men det är nog så som Peugo beskriver: gasar jag plötsligt på så händer ingenting eftersom bilen skiftar växel först, kanske t.o.m. flera gånger.

#33
2013-05-17 02:20

Vi har haft diskussioner om manuell och automat tidigare, och i grund och botten handlar det om personliga preferenser. Det är en särskild känsla i en manuell låda där du rör spaken och kan gå direkt från tvåan till fyran eller från trean till femman eller tvärtom. Det blir inte samma sak med en automatlåda med sekvensiella växlar i manuellt läge. Att ha en koppling och möte med växellådan ger också en viss känsla, en närkontakt.

Här har människor olika preferenser, jag tror manuellt kommer finnas med oss länge än eftersom det uppskattas av många.

Båda alternativen kan försvaras rationellt och intellektuellt, men mest av allt tror jag helt enkelt det handlar om känsla och här är vi människor olika.

#34
2013-05-17 08:10

Peter E, din kommentar var onödigt provocerande och tar upp något som inte alls framhållits i tråden.
Sluta med sådana dumheter!

Detta skriver jag i egenskap av moderator.

#35
2013-05-17 08:37

Håller helt med Jes.
Dubbelkopplingslådor är en ganska ny konstruktion och det känns märkligt att läsa så många fördömanden som baseras på en enda konstruktion av flera från en tillverkare.
Den är för övrigt inte krångligare till sin konstruktion än en gammaldags automatlåda. Möjligen kan den gamla typen vara stryktåligare eftersom samtliga kuggar alltid ligger i ingrepp och momentomvandlaren ger en mjukare reaktion. Men momentomvandlaren kan i värsta fall överhettas och bromsbanden (alternativt lameller i något fall) slits också ner.

Peugo, jag kan inte riktigt följa ditt resonemang.
En dubbelkopplingslåda är alltid beredd att växla upp eller ner till närmaste växel. Att hoppa flera steg är nog marigare, men inget jag testat.

Som några har konstaterat så har olika lådor sina egenheter oavsett typ.

Som Raphael så gillar jag onekligen känslan i en bra manuell låda.
Jag må ha en del tillkortakommanden som förare - bland annat kör jag uselt i mörker - men jag vet att jag växlar klart bättre än snittet. Snabba, men mjuka växlingar utan skrap och sliranden på kopplingen. Vet inte om det beror på mitt musiköra eller något annat. Som jag beskrivit vid ett annat tillfälle så har jag kört två bilar vid olika tillfällen där kopplingen var trasig, även då utan skrap.
Jag har alltså inget besvär med manuella lådor, utan växlingarna glider på automatiskt, och kör man mer inspirerat så uppskattar jag att kunna styra växlingarna totalt själv.
Ändå så accepterar jag automatlådor utan problem. För hur kul är det att sitta i en bilkö med manuell låda. Där är det faktiskt endast jobbigt och inte ett dugg underhållande.
Dessutom kan man ju styra växlingspunkterna rätt bra även med en automatlåda.

Men, mikylainen, nog fanken drar en gammaldags automat mer soppa i stan.

#36
2013-05-17 08:51

En fråga jag ställer mig är varför så många tillverkare går in för dubbelkopplingslådor när momentomvandlarlådorna kan vara så bra som de förefaller kunna vara (har själv inte kört automat sedan lumpens 3-stegs 245:a). Är de så mycket billigare att tillverka eller vad är vinsten? Att de, till skillnad från momentomvandlarlådor, kan slå ut manuell växling så tillverkarna bara behöver ha en variant är väl ändå inte att påräkna?

#37
2013-05-17 09:54

Vanliga automatlådor har nog allmänt rätt svalt rykte sedan DSG-lådorna kommit. Så jag tror att många väljer att ta fram en DSG-lösning framför en vanlig automat. Det är typ en trend - har man det inte så är man inte i teknikens framkant.

Men tycker inte man ska underskatta en vanlig momentomvandlarlåda. Den vanliga automaten i min BMW är minst lika bra som DSG'n i jobb-Caddyn. Fast Steptroniclådan är tightare och "glappar " inte när drivningen går i som DSGn gör i vissa sitatuioner.

Familjens en gång ägda Megané -04 med 4-stegad automat levde dock upp till de flesta av automatlådornas fördommar :P Så det har nog hänt en del de senaste åren.

#38
2013-05-17 10:58

"Peugo, jag kan inte riktigt följa ditt resonemang.
En dubbelkopplingslåda är alltid beredd att växla upp eller ner till närmaste växel. Att hoppa flera steg är nog marigare, men inget jag testat."

Roy, det är ju där problemet ibland ligger, du kör med 3:ans växel (relativt låga varv) och lådan är berädd med 4:an då du plötsligt måste accelerera fort (av någon anledning i trafiken) och då måste ju lådan byta växel neråt istället och då tar det tid. Trafikljusen är ett ställe där den ställt till problem för mej när jag gasat och ingenting tycks hända och när det sen händer har jag tryck pedalen ännu mera i botten och bilen hoppar framåt i allt för hög fart. Såklart vänjer man sej men det tar väldigt länge för den att få i rätt växel. Måste gå och testa nya Golf på nytt med DSG men tror dom inte kan göra mycket annat än att fösöka få den snabbara även i detta fall? Hade man bara en tre-kopplingslåda så vore problemet löst! ;)

#39
2013-05-17 11:08

Peugo, den växlar inte ner långsammare än en traditionell automat och jag känner inte heller igen det beteende du nämner, men jag säger inte att det inte kan vara så på den/de bil(ar) du testat. Dock kan jag säga att det inte är något specifikt för just dubbelkopplingslådor.

Det går att få en traditionell automat att bete sig konstigt också. T.ex om du trycker gasen i botten för en kickdown och ändrar dig precis när den ska börja växla ner. Eller om du under en acceleration släpper gasen för att sedan accelerera igen kort därefter. Då blir lådan förvirrad, för poängen är just den att en automatlåda, oavsett om det är en DCT eller traditionell, växlar automatiskt utifrån ett program. Det är inga tankeläsande automatlådor. I bland blir det fel ...

Jag tror inte att någon växellåda på någon av de bilar jag ägt (många) har varit den andre lik, oavsett manuella och automatlådor.
I dag har jag en bil med DCT-låda. Jag kan inte säga att den utmärker sig på något sätt vid vanlig körning. Den beter sig precis som en automatlåda ska och växlar mjukt och fint .. Jag har t om fått frågan om min bil är en elbil då medresenärer vare sig hört motorn eller känt växlingarna.
Skillnaden mot de traditionella automatlådor jag haft är när jag sätter lådan i Sportläge. Då är den oerhört rapp i växlingarna och responsen jämfört med en traditionell automat är enorm.

#40
2013-05-17 11:17

Hade en Passat med DSG som hyr bil nyligen, någon av de större TDI.

Helt otroligt bra, man märkte storsätt inte att det växlade och den gick på låga varv mest hela tiden, man tänkt inte det minsta på vilken växel som var i och det kändes rätt hela tiden.

Fanns inget av det som beskrivits nedan att den var seg att komma iväg med, den bara sög iväg.

#41
2013-05-17 12:42

Ok Roy J, jag förstår dig.

En sak jag funderat på som kanske inte helt har med frågeställningen att göra men lite ändå..
Varför har automatväxlade bilar varvräknare?

#42
2013-05-17 12:56

Peter E, du skrev "Varför har automatväxlade bilar varvräknare?"

Jo det är för att många automatlådor kan idag ställas in på manuell, sekvensiell växling t.e.x om man drar tungt släp och då kan kanske en varvräknare vara av intresse.

#43
2013-05-17 18:41

Peugo; hör av dig när du testat Golfen. Vad gäller min Audi, så sker nedväxling så momentant att du inte märker det. Faktiskt oavsett växel... Fruns Golf är aningen trögare, men inget du ens kommer att reflektera över. Och framför allt snabbare är vilket manuell låda som helst;-)

Krypkörning på slät mark är inga problem; tvärt om. Hur lättreglerat som helst. Farten regleras med bromsen. Står däremot ett hjul i en grop så kan det bli lite "läskigt", det ska medges. Ingreppet blir lite abrupt, så det gäller att parera med bromsen.

#44
2013-05-17 23:06

Skall försöka få in en ny provkörning men lite för många saker att göra och två provkörningar före den (DS3 Cabrio (om det nu hinner bli av) och Peugeot 208 GTi).

#45
2013-05-17 23:20

@Peter E, Hacken, jag tror att det är mest en reklamgimmick, man har med hjälp av ungdomliga motorjournalister lyckats lura omedvetna bilförare att det är bra med varvtalsvisande instrument.
Det är det inte, detta instrument är fullständigt onödigt tillsammans med en automatväxlad låda, sekventiell eller inte, det behövs inte.
Det vore avsevärt bättre med en tydlig klocka med visare istället för de korkade numeriska sifferklockor som de flesta bilar är försedda med idag.

#46
2013-05-18 09:48

Körde klassisk automat förut. Det är lite som att köra båt. EDC-lådan känns som en manuell iom att kraftöverföringen är rent mekanisk och ingen olja som ska vispas runt.

#47
2013-05-18 23:24

En Valfri SAAB Eller Japanare löser allt (Högerstyrd JDM) Högerstyrda Japan bilar, äkta sådanna!

eller en gammal ryssbil från ryssland

#48
2013-05-20 03:00

Peugo, finessen med en dubbelkopplingslåda är att den alltid samtidigt är beredd att växla upp eller ner.
Annars hade det ju funkat lika bra som med den konventionella en-kopplingslåda som var elektroniskt styrd med solenoider och annat som satt i en 60-tals-Renault jag körde för ett antal år sen. (Den gav även mellangas vid nedväxlingarna, så det lät manuellt växlat.)
Alltså, en dubbelkopplingslåda har lika nära till nästa högre som nästa lägre växel. Och växeln är förstås ilagd innan kopplingarna skiftas.
Och visst kan man tänka sig att växlingen blir fördröjd om lådan just "tänkt" lägga i en högre växel, men istället måste lägga i en lägre. Samma konflikt borde rimligen finnas även i planetväxlar, men kanske går det smidigare där eftersom alla kuggar alltid är i ingrepp.
Jag är mest förundrad över att dubbelkopplingslådorna klarar krypkörning så bra. (Det gjorde inte den där Renaulten.)

Vad gäller varvräknare i automatväxlade bilar, så har ju de funnits även i äldre bilar. Med flack vridmomentkurva och momentomvandlare har de knappast någon vettig användning under körning. Själv har jag mest använt dem vid diverse motorjusteringar. (Fast det finns ju kombiinstrument, så det går ju ändå.)
Alltså håller jag med saabnisse.

Undrar om ZR1 själv vet vad han menar...

#49
2013-05-20 10:21

Roy, tycker du tänker fel. I en DSG är alltid den växel som lådan tror färdig isatt. Därför tar det länge att byta om växeln ändå var fel. Vet dock inte hur länge det tar i dagens 7-stegade men förut tog det en "evighet".

#50
2013-05-20 11:41

Har en DSG och jag upplever den som mycket snabb på att växla ner. Har man väl slutat accelerera och kommit upp i fart så skulle jag tro att lådan lägger i närmast lägre växel, för att vara beredd på eventuella gaspådrag. Dock kan den inte både vara beredd på att växla upp eller ner. Kör du på t.ex sexan så är antingen sjuan eller femman ilagd på den andra kopplingen. Min teori är att om man accelererar på sexan så är sjuan ilagd. Kör man i konstant fart på sexan så läggs femman istället i. DSGs styrka gentemot vanliga automater är ju att den inte byter växel i själva växlingsögonblicket utan bara byter koppling och den andra kopplingen som man ska växla till snurrar redan med rätt varvtal så man slipper växlingsryck.

#51
2013-05-20 20:54

Håller med Skodaägare. Problem kan man därför få i stadskörning, i "ryckig" trafikflöde.

#52
2013-05-21 17:55

Peugo; jag tycker du ska testa en DSG å det snaraste. Det du beskriver existerar i alla fall inte med de lådor jag har i min närhet (Passat, Golf och Audi).

#53
2013-05-21 19:27

Klurigt med "kombiinstrument" på en dieselbil Roy ;o)
.
Varvräknare .. Jatack! Tycker faktiskt som någon skrev tidigare .. att med tungt drag är varvräknare ovärderlig.

#54
2013-05-21 20:45

Audi, har du en diesel dom fungerar ju bättre med den våta lådan?

#55
2013-05-21 21:01

Peugo, jag har en diesel. Frun och kollegorna också. Men förra bilen (A5) var en bensinare (bytt bort i februari). Ingen skillnad.

#56
2013-05-21 21:02

Peugo, fruns diesel är med den beryktade torra lådan; samma sak där. Kanonlåda.

#57
2013-05-21 21:53

Det finns säkerligen DSG-lådor som beter sig som Peugo. Det finns säkerligen traditionella automatlådor som beter sig så också. Det ni pratar om är inte typiskt för dubbelkopplingslådor!

Jag kommer ihåg min Volvo 850 Turbo vars automatlåda hade total beslutsångest i normal stadstrafikrytm. Det var så illa att jag blev helt bränd på automatlådor och det dröjde ett par bilbyten innan jag vågade mig på automat igen.

#58
2013-05-22 09:22

"... beter sig som Peugo beskriver det ... " skulle det självklart stå :-)

#59
2013-05-22 09:30

Ja swemba jag funderade lite över vad du menade med det först. :-)

#60
2013-05-22 17:59

Och Volkswagen har ett sort problem med sina DSG-lådor, inte ovanligt för taxichaufförer att ha bytt tre DSG-växellådor efter 24 000 mil.
Googla så hittar ni artiklar överallt inklusive SvD.
Fast det är ju bara att åka till VAG och byta växellåda om den går sönder, kostar ju bara 66 000 kr fast det är ju inklusive arbete!
Små problem? Pyttsan!

#61
2013-05-22 18:18

Jag skulle inte säga att det är jättevanligt, det har säkert förekommit några. Men med tanke på hur många Passattaxi som rullar så skulle jag vilja påstå att dom är relativt få!

#62
2014-10-30 10:55

I USA är kunderna skeptiska mot dubbelkopplingslådor, utan där föredrar köparna de klassiska automatlådorna med momentomvandlare - för de uppfattas som mjukare och ger mer komfort. Att den manuella lådan skulle vara på väg bort, tittar vi på USA så verkar det som att den manuella lådan är på väg tillbaka... Manuell låda förknippas där med sportiga bilar och sportig körning. Den vanliga familjebilen för A till B transport har automatlåda, men familjens sportigare bil har manuell.

#63
2014-10-30 11:00

Här är det tvärt om, de automatiska växellådorna ökar hela tiden.

#64
2014-11-24 09:09

AMS hade en jämförelse mellan 4 DCT-bilar (Dual Clutch Transmission) och BMW med deras 8-vxl automat i Sportutförande. BMW fick högst betyg.

#65
2015-11-04 16:42

Eftersom den jämförs med en manuell växellåda och inte en automat blir nackdelarna - tung - dyr- komplicerad - och dyr i drift och underhåll på äldre bilar och risken för att den ska gå sönder är högre än jämfört med en vanlig manuell.

Jämfört med en automat är risken för fel högre och när kopplingarna måste bytas blir den också dyrare i underhåll än en vanlig automat.

Fördelarna är löjligt fjuttiga och uppväger inte alls alla dessa tunga och stora nackdelar.

#66
2015-11-04 16:48

N-iklas.

Håller fullständigt med, en i raden av märkliga konstruktioner med dålig tillförlitlighet. Svar på frågan ja.

#67
2017-01-10 23:47

Jag har kört 2010 Passat 4motion 2.0 TDI 170 R-line DSG i två år nu (22000 mil, DSGn har aldrig rasat men däremot Haldexdiffen). Kombinationen av turbo och DSG är trist. Om jag bromsar i nerförsbacke på väg mot ett rödljus och det slår till grönt om och jag trycker "plattan i mattan" tar det 2 sekunder innan jag får driv framåt.

Om jag blivit insnöad under natten och måste ta mig igenom en snövall så går det i princip inte att gunga sig ur. Som nämt ovan tar det 2 sekunder innan jag får driv när jag byter back-fram-back..... bilen hinner stanna och gungeffekten som man enkelt gör med manuell går helt enkelt inte. Jag brukade garva åt bilister som kör fast med 4-hjulsdrift.... inte längre!

Under "svensson-förhållanden" är DSG-n fantastisk, dvs konstant fart på motorväg. Men då är väl en vanlig automat eller manuell också för den delen också bra. För all del, under acceleration är DSGn bra också!
Jag sitter och drar i spaken dagarna i ända när jag kör. Alla mina svensson-arbetskamrater undrar varför jag växlar med spaken, "är det inte en automat" säger dom?

Som ingenjör undrar jag: finns det någon UI att programmera emot? Kan jag koppla in min laptop och programmera om eländet? Ett alternativ skulle vara att visa på en display vilken växel som låg inlagd i stdby-lådan. Då kan jag se och lära mig vad jag ska göra för att få den att ha rätt växel i stdby-lådan (den som inte driver), ännu bättre med en andra växelspak som jag kan tvinga in den växeln jag skulle vilja ha i stdby-lådan! Behöver bara en arm till.....
Som någon skrev på nätet om DSG: förstå hur den fungerar och anpassa körsättet, t.ex tryck på gasen innan du växlar ner för att signalera acceleration innan jag växlar ner, och växla aldrig mer än en växel i taget. Men ursäkta! - i mitt exempel från början av kommentaren (varje morgon där jag bor) behöver jag i så fall bromsa med vänstern, gasa med högern och dra i växelspaken samtidigt: ett drag, vänta en sekund, ett drag till osv! På vilket vis blir detta en automatlåda??
...och dessutom har jag aldrig kunnat hittat en LC (launch control) utan jag måste vänta minst 1+ sekund innan turbon spolar upp och DSGn greppar och då är de andra vid det f.d. rödljuset redan en billängd före.... Försöker jag gasa och hålla i bromsen för att ha varv i turbon tar styrsystemet över och dödar gasen/varvtalet (tydligen "fly-by-wire").
Vem gör en sportig variant av en svenssonbil med massor av ny och i sig ball teknik och sedan tar bort alla möjligheter att köra sportigt?? Tydligen VW!
Nästa bil blir en manuell!! ...och antagligen inte VW.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.