Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Stänga av avstängning?

Bilfrågan

"När jag öppnar förardörren stängs motorn av. Borde man inte kunna stänga av den funktionen?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en ny Audi A6 Allroad -13 som är utrustad med automatisk stopp/start (bra tycker jag) och även nyckellöst vad gäller tändningslås och dörrar.

När jag öppnar förardörren stängs såväl motor som tändning av. Jag kan alltså inte lämna bilen för att tanka, stänga garageport, skrapa is, öppna dörren när jag ska backa på trångt ställe utan att bilen dör.

Audi säger att det är av säkerhetsskäl vilket jag har svårt att förstå. De säger också att innan det var så här så glömde en del att stänga av ordentligt och de fick rycka ut till bilar med urdraget batteri. De säger också att alla moderna bilar fungerar på detta sätt.

Ska man behöva acceptera att ha en bil med en så ”idiotisk” funktion? Borde det inte vara valfritt om man vill att det ska fungera så här?

Gunnar Nord

SVAR:
Utan att ha fått något svar från Audi kan vi bara gissa att detta är resultatet av både säkerhets- och miljötänkande. Bilar ska inte kunna lämnas med motorn igång så att någon i bilen av misstag sätter den i rörelse. Dessutom behöver en stillastående bil inte ha motorn igång (stopp/start-funktion).


Jämför med att motorn på en skoter stannar när du fäller ner stödet eller att en motorgräsklippare stannar när du släpper handtaget. Funktionen är ovanlig och delas inte med ”alla moderna bilar”. Förmodligen går den att stänga av men det kan behövas ett verkstadsbesök för detta.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om Audis funktion?

Kommentarer

#1
2013-05-08 10:23

Gunnar Nord behöver nog tänka igenom sina exempel. "Jag kan alltså inte lämna bilen för att tanka, stänga garageport, skrapa is, öppna dörren när jag ska backa på trångt ställe utan att bilen dör."

Det är förbjudet att lämna bilen med motorn igång. Kommer polisen i ett sådant läge är det kört. Någon kan stjäla bilen eller oavsiktligt sätta den i rörelse. Dessutom kan ett tekniskt fel få ödesdigra konsekvenser. Så att Audi hänvisar till säkerhetsskäl är inte alls svårt att förstå. Det är också så att tomgångskörning är förbjuden i praktiken överallt. Så i samtliga de här fallen lär nog Gunnar få tänka om. Det enda argumentet som jag köper är att det blir lite dumt om Gunnar behöver öppna dörren vid till exempel backning.
Start-stoppsystemet kan föraren själv stänga av. Frågan är om den här "öppna-dörren"-funktionen hör ihop med start-stoppsystemet eller om den måste stängas av separat. Men frågan är om den kan stängas av överhuvudtaget.

#2
2013-05-08 10:53

Hej Gunnar, och varför vill du ha motorn igång när du tankar?

#3
2013-05-08 11:19

Jag har länge retat mig på ägare av gamla dieselbilar som har motorn igång när de handlar i affären, fyller bränsle mm. Det är utmärkt att Audi äntligen tagit tag i frågan och löst problemet på ett bra sätt.
Vi får hoppas att övriga tillverkare haka på och inför denna finess.
Ett bra tips för de som inte har en ny Audi är att fästa garagenyckeln på samma nyckelknippa som bilnyckeln, så de inte glömmer stänga av motorn när de öppnar garagedörren.

#4
2013-05-08 11:21

Men Kapten det finns väl inte en normalt funtad människa som stänger av bilen när man kört ut den ur garaget, bara för att man ska stänga dörrarna? ;) Det omöjligör ju tex möjligheten att varmköra bilen lite medans man skrapar rutorna, och det har säkert den gode Kapten gjort nån gång med ;)

Förstår dock Audis syn på det hela. Eftersom bilen har start/stop så glömmer folk kanske att ta ur nyckel etc när man hör att motorn faktiskt inte är på. Men det borde samtidigt vara ett avaktiveringsbart alternativ i inställningarna kan man kanske tycka.

#5
2013-05-08 11:51

Men Roger, förbudet mot tomgångskörning gör ju att du ändå inte får varmköra bilen medan du skrapar rutorna ... Men låt gå för att du inte stänger av motorn när du går ur och stänger garaget, eftersom detta tar bara några sekunder och du ändå är i bilens omdelbara närhet.

#6
2013-05-08 12:08

Förbud hit och dit och vad människor de facto gör är skilda detaljer.

#7
2013-05-08 12:28

Roger, att folk gör annorlunda än vad lagen säger kan aldrig bli ett hållbart argument i en diskussion. Du får inte varmköra bilen på tomgång och du får inte lämna den med motorn igång av flera mycket logiska anledningar. Gunnars "problem" kan aldrig bli Audis problem - så när som på backningsmomentet, då.

#8
2013-05-08 12:49

Att kunna backa med dörren öppen är väl ett måste idag när bilarna är designade med brevinkast till bakfönster, backkamerorna i bilarna kan ju bli skitiga eller gå sönder.

#9
2013-05-08 13:00

Jag har en A6 2012 års modell med nyckellöst system. Jag kan kliva ur bilen utan problem. Den lägger i handbromsen om driven är ilagd, men vare sig motor eller tändning stängs av alt. så gör start/stopp att motorn stängs av, men tändningen är på. Beror ju på om den kan aktiveras eller inte.
Nytt för 2013 års modell kanske?

#10
2013-05-08 13:00

Problemet idag är att det är bilen, eller snarare tillverkaren, som bestämmer över mitt bilägande.
Om jag vill gå ur bilen med motorn igång så är det mitt beslut. Jag vill inte att bilen tar ett eget beslut.
Alla dessa nya påfund är våta drömmar hos utvecklingsingenjörerna men skapar irritation hos oss som brukare.
Ett exempel:
En av mina bekanta har en VW Touran där bromsarna bak tog slut efter mindre än ett år. Varför?
Jo, om man använder intervalltorkare så ansätter bilen automatiskt bromsarna intermittent så att bromsskivorna ska hålla sig torra...
Går inte att koppla bort!
Jag vill inte påstå att bilarna var bättre förr men de är åtminstone sämre nu!

#11
2013-05-08 13:17

Kul om bilen stått i -30grader några dagar och man behövt startkablar för att få igång den.

#12
2013-05-08 13:23

Har en ny Peugeot Tepee 1,6tdi som också har ovanan att motorn stannar vid rött ljus och liknande situvationer bara motorn är varm . Är det sedan -20 ute är det inget roligt varje gang man stannar foten på bromspedalen släpper man denna hoppar motorn igång igen . Då bilen är aut. är alt. inte manga , finns
någon som vet hur man gör ?

#13
2013-05-08 14:23

Men va ….., svordomar och förbannelser m.m.

Detta är absolut inte acceptabelt, att vissa biltillverkare är störda är ju en sak men sju resor värre är det när en hoper - PIP – hyllar och berömmer galenskaperna med avskyvärda argument.

Framtiden blir bara sämre och sämre i takt med att människorna blir mer och mer indoktrinerade och mentalt avtrubbade till menlösa mähän enligt mönster från värsta tänkbara framtidsdystopi.

Och anledningen till att VW har bromsar som drar på så fort torkarna går igång är för att VW bromsar inte tål vatten, vilket upptäcktes i slutet av 1990-talet då VW och Audi började skrämma slag på folk och fä genom frekvent kraschande i buskar, rabatter och rondeller för att bromsarna inte tålde fuktig väderlek.

Tydligen har man ännu inte fått fram vädertåliga bromssystem.

#14
2013-05-08 14:52

Mitt på spiken n-iklas!
Jag vill ha en bil där jag bestämmer!
Jag har sett alltför mycket haverier där förarna har trott att bilen klarar av att fixa situationer som har gått överstyr.
OK, ABS och ESP kan ge en viss hjälp för att kompensere för klantiga förare men jag behöver inte hjälpen att kompensera för yttre omständigheter.
Min första bil var en Kadett -65 (varför behöll jag den inte?) ,
Utan några som helst innovativa system lyckades jag ändå överleva. Frågan är varför?

#15
2013-05-08 15:14

Behovet att ändra något är universelt. Om inte design räcker måste nya funktioner hittas på, och ibland blir ivern till "nyttigheter" som kunden inte vill ha.
En del kunder kommer alltid att ta emot utan att ifråga sätta och i slutändan får vi en förarkår som saknar kontakt med de naturkrafter som man konstgjort försöker trolla bort. När dessa hjälpmedel inte klarar av det blir knappast konsekvenserna mindre. Även lagstiftningen har ibland samma tro på underverk med detaljförbud som ingen till slut respekterar.

#16
2013-05-08 16:39

Audi, försprång genom.. ja vadå? Skulle lämna tillbaka bilen om inte verkstaden kunde fixa problemet, (vilket borde gå).

Så urbota korkat och idiotiskt. Finns åtskilliga scenarion när detta skulle vara direkt farligt eller åtminstone oerhört besvärande vilket man inte behöver vara nån hjärnkirurg direkt för att kunna föreställa sig. En kallstart i minus 25 och med två decimeter fjunsnö på karossen t ex.. Bilen ska göra som jag vill, inte tvärt om!

Låter ju nästan som ett dåligt aprilskämt...

#17
2013-05-08 16:40

Vad händer om man kliver ur bilen, utan att slå av den först? Motorn stannar, telefonen ringer och man "glömmer att stänga av ordentligt och verkstaden får rycka ut till bilar med urdraget batteri." Vad är skillnaden? Går motorn så glömmer man inte att stänga av den. Sådana här storebrorsfasoner är något vi inte borde acceptera. Vi betalar för en fungerande bil.

#18
2013-05-08 16:53

Bara så att ingen har missförstått mina inlägg: Jag är (givetvis!) inte särskilt laglydig alla gånger, men man framställer sig inte i någon särskilt bra dager när man skriver in till Bilfrågan och ondgör sig över att man inte får bryta mot lagen som man vill. Värst av allt var att Gunnar tog exemplet att han inte kunde lämna bilen med motorn igång och tanka. Detta är både olagligt och direkt livsfarligt. Det finns de som inte ens tar ur nyckeln när de (ändå) har stängt av motorn för att till exempel tanka - inte ens med ungarna kvar i bilen. Och då menar jag inte att den största faran kanske ligger i att ungarna skall hitta på något utan i att någon kan stjäla bilen - med ungarna i ... Och glöm sedan all ersättning från försäkringsbolaget oavsett hur bilen snoddes, alltså med motorn igång eller avstängd men med nyckeln i tändningslåset. Frågan som Gunnar ställde hade varit så mycket roligare att läsa om han hade tagit endast exemplet att han inte kan öppna dörren för att backa utan att motorn dör.

1storstark, se dig om vid bensinmackar, kiosker och andra ställen: Folk som inte kan komma ihåg att stänga av motorn - eller struntar i att stänga av motorn - är pinsamt många. Jag ser till och med föräldrar som följer sina barn sista biten till skolan som helt sonika låter motorn stå och gå. Olycksrisk? Stöldrisk? Avgaser?

#19
2013-05-08 16:59

Håller med Kapten och såg nyligen ( i ett roadwars tv program) även en stolle i amerika som stod och tankade bilen och rökte samtidigt vilket resulterade i en explosion när bensinen antände och den bilen var det sen ingen idé att tanka mer. Hur dum får man bli?

#20
2013-05-08 17:08

Helt idiotisk lösning igen av Audi, men häpnar mej inte. Tyskarna förstår sej inte ett dugg på teknik mera! Har alla erfarna ingenjörer sparkats? Samma slags idiotism med sensorn som känner av om man har öppnat motorhuven. Nå? Vad hände när min jobbkompis fick fylla på olja igen (det hamnar man att göra med VW-konsernens bilar) när bilen klagade? Ingenting utan lampan för oljenivån var hela tiden tänd. Vad gjorde han då, fyllde på mera olja men inte det heller hjälpte. Felet var att sensorn var sönder och bilen ansåg att "om inte motorhuven har öppnats så kan ingen ha fyllt på med olja"!!! Om det hade varit en dieselbil så hade motorn börjat gå på olja och...

#21
mcregor
2013-05-08 17:16

N-iklas - du tar upp detta gamla "problem" med VWs bromsar gång på gång. Jag hade faktiskt en av de modeller (den då nya Passat-modellen) som 1997 påstods ha regnkänsliga bromsar men upplevde aldrig några som helst problem. Hade därefter en Golf - likadant där. Allt fungerade som det skulle. Och VW-verkstäderna fick mycket skit men jag hade väl tur för min verkstad uppförde sig exemplariskt.
Därefter har jag kört flera andra märken till dess jag i slutet av 2011 köpte en ny VW Golf Variant. Inga som helst bromsproblem där heller så jag tycker nog att du kan sluta att uttala dig om sådant du uppenbarligen inte har några som helst egna erfarenheter av. Håll dig till det märke du verkar känna till - alltså Opel.
Och till dig Peugo - jag har heller aldrig drabbats av nån oljesjuka i mina VW-bilar så att få det att framstå som att mer eller mindre alla VAG-bilar slukar olja är oseriöst.

#22
2013-05-08 17:20

Gillar man inte Audi's försprång är det väl bara att välja ett annat fabrikat ... ??
Får jag föreslå Opel eller Toyota!!

#23
2013-05-08 17:33

Det brukar finnas en knapp där man kan stänga av start/stoppfunktionen! Men den kanske är borta på -13?

#24
2013-05-08 19:02

Kaptenens argumentation haltar betänkligt.

Med samma logik borde han själv vara nöjd om hans bil hade en fartspärr, gärna kopplad till ett GPS-system så att bilen aldrig någonsin kunde köras fortare än tillåten fartgräns. Givetvis skulle den också vara utrustad med alkolås. Ett annat bra system vore om Kaptenen fick visa körkort och "logga in" i sin bil med fingertrycksavläsare varje gång han skulle åka till affären, eller backar ur garaget, eller stannar för att tanka, eller öppnar dörren för att se bättre vid backning.......

#25
2013-05-08 19:11

En lösning som skulle vara en bra kompromiss för både Kaptenen och frågeställaren är att i stället för att stänga av motorn när dörren öppnas så varvar bilen upp till 2000 rpm.

Frågeställaren är nöjd eftersom bilen fortfarande är igång.

Kaptenen är nöjd eftersom det då inte längre är fråga om tomgångskörning.

#26
2013-05-08 19:22

Men varför öppna dörren med motorn igång Rustan??

#27
2013-05-08 19:31

Alla VW-bilar vi har som tjänstebilar slukar olja mellan servicarna. Det är nog undantag om du hittar en som inte slukar?

#28
2013-05-08 19:40

@Jes

Är verkligen tomgångskörning ett såpass allvarligt brott så att jag behöver stå till svars för varför jag öppnar dörren på min egen bil när motorn är igång?

Det korta svaret är att det ska väl både du och bilen skita i. ;)

Det lite längre svaret är helt enkelt att det är bra vid vissa situationer, t.ex på vintern när jag har glömt att ställa in dieselvärmaren så går jag ut och startar bilen typ 10 minuter innan jag åker så att den är varm och go när jag åker till jobbet. En annan situation är när jag backar med släpkärran och det är trångt, då är det väldigt smidigt att kunna ha dörren öppen. Det finns hur många exempel som helst när jag skulle vilja ha både dörr öppen och motor igång.

#29
mcregor
2013-05-08 20:06

Peugo - om en bil slukar säg 0,5--1 l på 3000 mil (serviceintervallet på min VW) så är det väl knappast nåt allvarligt. Hade vi haft de gamla intervallerna på 1500 mil så hade det knappt varit så man märkt det.

#30
2013-05-08 20:31

Funktionen går att koda bort vänd dig till en Audi verkstad så hjälper dom dig med detta .Har nyligen kommit nya koder för att ta bort denna funktion.

#31
2013-05-08 21:30

Peugo: be verkstaden ställa om bilarna till fasta serviceintervaller i stället för Long Life så ska du se att förbrukningen blir mer modest. Bilarna mår bäst av oljebyte var 1500 mil ändå.

#32
2013-05-08 21:33

Jag är av samma åsikt och det har diskuterats men nu körs dessa med long-life.

#33
2013-05-08 22:29

Personligen skulle jag aldrig öppna dörren när jag backar Rustan ... (varför skulle jag det?) Men visst .. både jag och bilen ska skita i om du vill öppna dörren med motorn igång ... Jag tycker ändå man har valet att välja en bil som passar ens behov, finns ju hur många som helst att välja på. Och skulle man likväl envisas med att vilja ha denna Audi och ha ett behov av att öppna dörren med motorn igång ... jamen, ändra den funktionen då!! Jag kan troligen göra det ..... mot en flaska Italiensk vin av god sort ;o) (Släcka bältesvarnaren brukar jag ta 10 Red Seal för)

#34
2013-05-08 22:45

Frågan är ju varför i hela Hälsingland man har haft avlönad personal på en utvecklingsavdelning för att komma fram med en funktion som ingen vettig människa har frågat efter?

Allt detta arbete har ju kostat pengar som kunden i slutändan får betala.

I det här fallet uppstår ju problemet enligt Audi när kunden glömmer att stänga av tändningen och ta med sig nyckeln när man har parkerat, man undrar hur många gånger detta scenario inträffat.

Hade det inte varit bättre med ett nyckelfritt system som på många andra bilar?

#35
2013-05-08 22:49

Nja .. tror du inte det ligger mera i tänket att inte lämna bilen med motorn igång i onödan .... exempelvis vid tankning? Det tror jag!
Och Rustan ... om du skulle ta körkort idag skulle du fått lära dej att skrapa rutorna först och starta bilen sedan ;o)

#36
2013-05-08 23:06

Personligen stänger jag av bilen när jag tankar, om någon annan inte gör det så skiter jag högaktningsfullt i det. Och skulle verkligen inte vilja betala extra mycket för en bil där någon dårpippi har utvecklat funktioner som inte är efterfrågade.

Och hade jag tagit körkort i dag så hade jag fått lära mig hur många saker som helst som jag sedan skulle glömma bort.

#37
2013-05-08 23:56

Som petroleumleverantör uppskattar jag att folk stannar motorn vid tankning .. och inte röker heller Rustan ...
Någonstans här förefaller Audi's tänk vara rimligare än vad du tycker och tänker .. Även om jag naturligtvis tror på att du varken röker eller låter motorn vara igång på macken ... speciellt inte när tankbilen står och lossar samtidigt ;o)
.
Vet du att mackar är EX-klassade områden? Du får inte ens ha din mobiltelefon igång där ... enligt lag!!
.
För mej är funktionen efterfrågad .. och jag skulle gärna se några funktioner till.

#38
2013-05-09 00:03

Många glömmer vad de lärde i körskolan Rustan ... Min svärdotter har precis tagit körkort ... Kör sonens "nya" A4 -08 och oljelampan börjar plötsligt lysa .. Eva Karlsson 48 år skulle garanterat försökt köra hem för att fråga varför den gör det ... Men min underbara svärdotter stannade omedelbart, precis som de lärt i körskolan ... Så istället för 50.000 kr kostade detta äventyr 800 för bärgning (extra hem från närmsta Audi-verkstad) och 200 kr i delar ..
Jag sparade minst 49.000 på att hon kom ihåg vad hon lärde i körskolan ..
Vad kan du lära av det?

#39
2013-05-09 01:02

Att man borde koppla ihop dörren till oljelampan så att varje gång man öppnar dörren så stängs bilen av och oljelampan tänds?

Sedan kan jag nog med största säkerhet säga att jag aldrig någonsin sett någon som har bilen i gång när man tankar. Så den funktionen kan knappast vara efterfrågad.

Dessutom så är det ju knappast för att förhindra att folk har motorn i gång när dom tankar som Audi utvecklat denna funktion, det problemet torde ju vara löst redan i samband med start/stopp-funktionen. För vi får väl anta att frågeställaren åtminstone står stilla när han tankar?

Detta får mig också att fundera över frågeställarens fråga och de invändningar som nämnts från Jes och Kaptenen. Bilen har ju start/stopp-funktion och nyckellöst system. Hans problem har ju inte att göra med att motorn dör när han tankar, öppnar garageporten eller skrapar rutorna. Det lär den ju göra även om Audi kopplar bort funktionen med dörren i och med att han har start/stopp. Så den enda skillnaden för frågeställaren blir ju att tändningen inte slås av.

Kaptenens invändningar var ju att tomgångskörning var förbjudet, det lär ju inte inträffa eftersom han har start/stopp. Kaptenens andra invändning var att någon kunde stjäla bilen, det funkar ju inte speciellt långt eftersom det var ett nyckellöst system.
Och slutligen hade Jes invändningar mot att tanka med motorn igång, och det löser sig ju också med start/stopp.

Så ingen av era invändningar har med dörrens roll i systemet att göra.

#40
2013-05-09 01:48

Det var ett j-a gnäll på somliga!
Hur orkar man sitta och leta upp mer eller mindre krystade argument mot denna funktion?
Jag instämmer fullt ut i allt Kapten skrivit om saken!
Och, Rustan, du gör dig bara löjlig.

#41
Leif Larsson
2013-05-09 07:50

Roy, jag tycker att du som i egenskap av moderator, inte skall skriva att någon gör sig löjlig. Att ha en balansgång med inlägg för att kunna ge varandra en "känga" med glimten i ögat, är inte det lättaste.
Men du spär på med någonting som fortsätter att utvecklas till en dålig kultur på sajten.
Annars uppskatar jag mycket av vad du skriver på de olika trådarna.
Men nu är det så att jag förväntar mig "rumsrenare" inlägg av våra moderatorer.

#42
2013-05-09 09:06

Tack för att du lyfter debatten till en helt ny nivå, Moderator-Roy.

#43
2013-05-09 10:12

Jag vet inte exakt hur detta med dörren fungerar i Audi's fall, men Start- Stop-systemet är iaf inte något som alltid stänger av motorn så fort man står stilla. Det styrs av en mängd olika saker som motortemperatur, frekvens osv.
Om motorn alltid stänger av sig, oavsett, så fort man öppnar dörren, som något slags nödstoppsystem och om den inte går att stänga av, så är det riktigt dåligt och ogenomtänkt, tycker jag.

#44
2013-05-09 11:45

Nu är det så att Roy har helt rätt i sitt inlägg - det är många som anstränger sig till max för att skriva löjliga och provocerande inlägg. Även Roy, i egenskap av extramoderator, har rätten att beskriva nivån på en del inlägg från vissa användare.
Och här har vi ett problem, nämligen att en del som inte kan acceptera ett sakförhållande bara måste svara med just förlöjligande svarsinlägg och därmed också försöka att provocera fram en hätsk debattnivå. Rustan och Mistro har varit väldigt bra på att inte kunna ta sakargument. I stället för att till exempel acceptera att det är olagligt och livsfarligt att lämna bilen med motorn igång svarar Rustan drygt och kaxigt med att han går ut och startar bilen på morgonen om han har glömt att sätta på bränslevärmaren och låter bilen stå och gå i tio minuter! Moget? Knappast. Till detta kan vi lägga en allmänt omogen hållning till och behandling av det som jag har skrivit. Just detta sättet att i förlöjligande ordalag och med direkt trotsig attityd behandla andra skribenters sakframställan (att det faktiskt är olagligt med tomgångskörning [som Rustan "kontrade" med blir lagligt om man ställer motorn på 2 000 v/min ...!!!], att det faktiskt är olagligt och livsfarligt att lämna bilen med motorn igång etc.) anser jag är ett värre uppförandebrott än att dra iväg någon svordom och liknande emellanåt.
Med anledning av detta kommer jag att höra av mig till Fredrik Diits Vikström och föreslå att en till punkt läggs till reglerna för diskussionerna här på sajten. Den regeln skall gälla att man skall kunna bli avstängd vid upprepade och medvetna provokationer samt uppenbart förlöjligande av andras åsikter och sakframställan. Man skall inte få komma undan med att bete sig som en trotsig femåring.

PS Vi ser 09:06 hur Rustan direkt börjar fjanta till sig mot Roy, och AL har fått ta emot kanonader av hånande och nedvärderande inlägg/kommentarer från Rustan under och efter debatterna om bland annat dubbdäckens vara eller icke vara. Rustan undviker för all del svordomar och uttryck som "idiot" etc., men vräker iväg provocerande inlägg. Jag hör av mig, Fredrik! Dessutom funderar jag på att föreslå mig själv som extramoderator nu efter "omstarten". Och det kan jag säga er, att då blir det korta tyglar. DS

#45
2013-05-09 11:48

Kaptenen ägnar nu ett långt inlägg till att ondgöra sig över nivån i debatten.

Skönt att Kaptenen själv står lite över oss andra och inte ägnar sig åt provokationer, förlöjliganden och annat.

Eller hur var det nu med den saken........

Att gå från avstängd till att föreslå sig själv som extramoderator på mindre än en vecka tyder på ett gott självförtroende i alla fall.

#46
2013-05-09 12:02

Kanske att Rustan läste "omstart" på näst sista raden i mitt inlägg? Märkligt att Rustan inte med ett enda ord berörde det HAN anklagas för att göra här på sajten - flera gånger om redan bara efter det att jag åkte ut och kom in igen (vilket i klartext betyder att skriva provocerande, hånande och förlöjligande svarskommentarer).

#47
2013-05-09 12:04

Det är skillnad på att bli anklagad och att bli dömd.

Bara för att du slänger ur dig anklagelser mot mig så innebär inte det per automatik att jag förärar dig ett svar på dessa anklagelser. Jag anser nämligen inte att du är värd det, speciellt med tanke på din historik gällande debattnivån på denna sida.

#48
2013-05-09 12:19

De enda bilar som är i gång vid tankning torde väl vara tjuvkopplade?

#49
2013-05-09 12:36

Kapten föreslår sig själv som moderator?

Att be forumdeltagare med avvikande åsikter stoppa upp någonting "någonstans" är ju ett lämpligt beteende av en blivande moderator?

Kan faktiskt inte tänka mig någon mer olämplig i den rollen av alla frekventa forumdeltagare här. "Då blir det korta tyglar"... Ja, herregud.

#50
2013-05-09 12:52

Nu skrev jag inte min tidigare kommentar i egenskap av moderator, utan som en skribent bland andra skribenter. Jag skiljer på rollerna.
När jag har anledning att ingripa som hjälpmoderator så visar jag det.

Det enda argumentet mot denna motoravstängning som har någon bäring, är svårigheten att backa med öppen dörr, men hur ofta förekommer det nu för tiden? De andra argumenten verkade sökta - krystade.
Det finns åtskilliga argument för funktionen som är klart väsentligare än någon nämnd nackdel.
När man vägrar tänka om, i det här fallet se fördelar, och bara hänger sig fast vid sin första uppfattning - då är man gnällig.

Rustan, jag är skyldig dig en ursäkt!
När jag i natt skummade igenom kommentarerna, så uppfattade jag ditt inlägg som löjligt provocerande med otänkbara exempel. Kanske var jag lite påverkad av en del tidigare kommentarers låga nivå. Nu ser jag att det endast är inledningen som är lite fånig, men den är väl någon sorts gliring riktad till Jes.
I övrigt så argumenterar du faktiskt och så länge man gör det så är allt frid och fröjd. Jag behöver inte instämma i allas argument, men jag respekterar argument (så länge de är baserade på verkligheten).
Jag till och med instämmer i dina funderingar kring start/stopp-funktionen till den milda grad att jag undrar om inte frågeställaren har dragit en felaktig slutsats. Motorn stannar inte för att han öppnar dörren - den stannar för att bilen står still. Jag undrar om han verkligen försökt backa med öppen dörr.
Han skriver visserligen att tändningen slås av, men jag undrar ändå.

Så det du sätter fingret på, Rustan, innebär alltså att de negativa kommentarerna faktiskt gäller start/stopp-funktionen. Det är lite intressant eftersom argumenten aldrig förts fram i det sammanhanget, utan endast nu när en ny funktion (om det nu är så) kommer i dagen.
En liten tankeställare, faktiskt.

Men, Rustan, vad Kapten skrivit långt tillbaka i tiden är väl knappast giltigt nu?

#51
2013-05-09 12:59

Jag accepterar din ursäkt Roy, det en mycket bra egenskap du visar upp nu.

Tyvärr är det ju så att Kaptenen inte visar upp något liknande utan ägnar sig åt liknande anklagelser som Roy nu ber om ursäkt för.

#53
2013-05-09 13:19

Hmmm, Kapten visserligen håller jag med om den del av det du skriver. Men att du ska vara tf moderator var väl lite väl magstarkt från din sida. Du som hävde ur dig till mig för bara någon vecka sedan att jag skulle väck härifrån, vem var det som åkte härifrån? Själv tycker jag att VIB kan lägga ned detta med tf moderatorer, det var ingen direkt succe. Man har missat/struntat i så många provocerande,och personliga påhopp/kommentarer att de spelat ut sin roll anser jag. När man själv får kliva in som moderator för att uppmärksamma på vad som förekommer här på hemsidan mot andra deltagare på hemsidan för att något ska hända.

Nej, Kapten du får nog finna dig i att hålla dig i skinnet ett bra tag framöver annars åker du ut direkt igen. Därmed inte sagt att du och jag behöver vara ovänner, men du får faktiskt se till hur du har uppfört dig här under lång tid. Så att du skulle bli en tf moderator ser jag som osannolikt, jag tycker det räcker med Fredrik Ditts Vikström faktiskt.

#54
2013-05-09 13:20

Rustan, som jag skrev så fanns det tidigare inlägg som höll en låg nivå - några från dig.
Så där instämmer jag med Kapten om att du förlöjligar andra och är onödigt provocerande.
Jag tänker framför allt på inläggen 05-08 19:02 och 19:11.

Onödigt, helt enkelt.

#52
2013-05-09 13:21

Varken Rustan eller Rålle tycks förstå vad jag vill säga. Jag åkte ut men fick komma tillbaka. Jag har kallat detta för en omstart. I och med den omstarten har jag för avsikt att helt hålla mig till reglementet. Vad jag - I GOTT SÄLLSKAP AV ANDRA (ingen nämnd, ingen glömd!) - roade mig med tidigare hör inte hit längre. Det är passé! Dessutom vore det på sin plats att ni andra - till exempel Rustan och Rålle - passar på att haka på i den här omstarten. Men så här långt verkar det inte bli så.

Men en sak skall ni vara säkra på: Med mig som moderator skulle reglerna efterlevas utan minsta tendens till duckningar. Åsikter, tankar, sakframställningar och liknande skulle alla givetvis få ha fortsatt rätt till. Men som sagt, reglerna skulle komma att efterlevas - med tillägget att avstängning skall kunna ske om man uppsåtligen förlöjligar och hånar andras tankar och argument.

#55
2013-05-09 13:22

Som jag skrivit ett oräkneligt antal gånger nu. Låt oss dra ett streck över allt gammalt, ta varandra i hand och gå vidare. Det har jag i alla fall gjort, både med Kaptenen och Rustan (fast med skillnaden att den sistnämnda verkar leva kvar i det gamla).

MVH AL

#56
2013-05-09 13:26

Hmmm......låt oss gå igenom händelseförloppet.

Kaptenen utrycker sig tydligen opassande, det är något som skulle stoppas upp någonstans, och blir avstängd.

Kaptenen får sin avstängning upphävd.

Kaptenen utlyser en "omstart".

Kaptenen uttrycker att minsann "vore på sin plats" att alla andra anpassar sig till den av Kaptenen utlysta "omstarten", detta trots att ingen annan blivit avstängd.

Slutligen så för Kaptenen fram sig själv som moderator-kandidat.

Ursäkta mig, men befinner jag mig i The Twilight Zone?

#58
2013-05-09 13:28

Man skulle kunna tro att vi nu har glidit ifrån ämnet rejält.

Men sedan kollade jag in rubriken på artikeln och noterade att vi numera håller oss till ämnet. ;)

#59
2013-05-09 13:29

Shogun, jag tycker faktiskt att det varit märkligt stillsamt i kommentarsspalterna - utom kanske just nu den allra senaste tiden. Men ingenting i nivå med vad som förekommit tidigare.
Man ser inte heller mycket av de så omogna kommentarerna helt utanför ämnet (ja, utanför det mesta av värde) som man kan träffa på i AM&S:s spalter.

Mitt uppfattning är alltså att det blivit en helt annan ton sen vi hjälpmoderatorer valdes. Ingripandena har varit väldigt få.
Jag gissar att åtgärden som sådan var tillräcklig för att få oss alla att tänka efter.

Du har förvisso varit utsatt för en del mothugg, men inga direkta personangrepp - vad jag sett, alltså. Men mothuggen får du ju inte utan orsak och det är sånt man får ta om man är påstridig i en uppfattning.

#57
2013-05-09 13:30

Ok, Shogun, men du har definitivt inte mandat att tala om för andra hur de har betett sig eller hur de skall bete sig! Du har legat riktigt risigt till många gånger.

För övrigt kan jag skönja en viss oro bland flera användare. Skulle det bli jobbigt med mig som hjälpmoderator? Men det kan jag säga till Fredrik: Jag skulle försvara reglerna fullt ut och samtidigt helt lägga gammalt groll åt sidan. Modereringen skulle komma att bli väldigt rättvis - även om en del inte tycks vilja tro det.

Rustan, vem sa att man behövde ha varit avstängd för att hoppa på omstarten? Jag föreslår bara att vi alla kanske kunde ta tillfället i akt. Vad är problemet? Rustan, du har faktiskt både AL och Roy emot dig redan i frågan. Det jag kallar omstart kallar AL för "dra ett streck över allt gammalt groll". Jag kanske misstar mig, men vill inte alla att vi skippar tramsformuleringarna???

#60
2013-05-09 13:32

Rustan, ibland är du ju faktiskt rolig! :-D

#61
Leif Larsson
2013-05-09 13:38

Klistrar in ett stycke vad Kaptenen skrivit i tråden.

"För övrigt kan jag skönja en viss oro bland flera användare. Skulle det bli jobbigt med mig som hjälpmoderator? Men det kan jag säga till Fredrik: Jag skulle försvara reglerna fullt ut och samtidigt helt lägga gammalt groll åt sidan. Modereringen skulle komma att bli väldigt rättvis - även om en del inte tycks vilja tro det."

Min blygsamma fråga till Kaptenen är:
Kan du lägga "gammalt groll åt sidan" även om du inte blir moderator?

#62
2013-05-09 13:44

Roy hänvisar till Rustans inlägg 2013-05-08 klockan 19:02 och 19:11 som exempel på inlägg som förlöjligar andra (mig) och är onödigt provocerande. Precis så, Roy. Den här typen av inlägg skall moderatorerna kunna ingripa mot. Jag skulle gärna se att en moderator går in och skriver: "XX, ditt inlägg har raderats. Vänligen omformulera med regel X:XX i åtanke". (Regeln skulle då kunna vara typ att inlägg/formuleringar inte får förlöjliga andra användare, inte får vara onödigt provocerande eller hånande.)

Leif Larsson, du bör redan ha märkt en tydlig omsvängning =), och inte har jag för avsikt att göra bort mig. Att jag skulle få bli hjälpmoderator tror jag väl inte särskilt mycket på själv, men vem vet. Jag är övertygad om man på redaktionen skulle bli förvånat nöjda.

#63
2013-05-09 13:47

Jag uppmanar alla som anser att de inlägg som Kaptenen refererar till är över gränsen att anmäla dessa till redaktionen.

Det finns en behändig liten "knapp" under dessa inlägg som man kan klicka på.

#64
2013-05-09 13:51

Snälla Rustan, snart anmäler jag dig om du inte kan lägga ner. Detta tjafs leder inte till något av värde och dessutom blir det omöjligt för nya skribenter att komma in i diskussionen.

Var vuxen nu och blicka framåt!

MVH AL

#65
2013-05-09 13:53

Nej, Rustan, inläggen är inte över någon gräns eftersom det inte finns någon giltig gräns/regel som de bryter mot! Dessutom är det INTE så att det är bara jag som hänvisar till två mindre lyckade inlägg från din sida - Roy var först ut med att ta upp dem som exempel på inlägg som förlöjligar andra användare. Vi är således två som tar upp dem som exempel och jag är säker på att det finns fler som tycker likadant men som inte orkar bry sig. Börja nu inte att vrida och skruva på förhållandena är du snäll.

Kan vi tagga ner och ta lite helg eller vill du inte tagga ner?

Skål i alla fall!

PS Tack, AL! DS

#66
2013-05-09 13:57

@ AL

1.Med risk för att framstå som en barnungen i sandlådan så drar jag ändå fram mitt det-var-inte-jag-som-började-kort. Det är nämligen Roy och Kaptenen som kommer med envisa anklagelser som jag tydligen ska försvara mig emot. Att Roy sedemera bett om ursäkt för en del av dessa anklagelser må vara hänt, anklagelserna fortsätter uppenbarligen.

Jag blir ju liksom tilltalad, och då svarar jag.

2. Ska vi låta dig komma in med statistik från SBP om franska bilar i stället kanske? Den vändan har du ju bara kört 354 gånger så där finns det säkert mycket att tillägga.

#67
2013-05-09 14:01

@ Kaptenen

Om du hade låtit bli att tagga upp så hade du sluppit att tagga ner. Jag finns här för dig när du än vill anklaga andra för dåligt debatt-beteende.

#68
2013-05-09 14:04

Verkligen moget skrivet Rustan! Visst kan jag dra en vända om SBP även här, det handlar ju i alla fall om bilar.....

MVH AL

#69
2013-05-09 14:06

Den här trotsen ...

#70
2013-05-09 14:07

Jag viil härmed be om att få påminna forum-broder AL om att den kraftiga ämnesflykt som vi numera ägnar oss åt är iscensatt av forum-bröderna Roy Och Kaptenen. Jag svarar blott på deras funderingar och bemöter deras slutsatser.

#71
2013-05-09 14:34

Roy.

Ja, ingripandena har varit väldigt få, skriver du. Ja, det är det jag kritiserar att ni inte ser när mobbing förkommer tex mot Rapahel. Han måste ju få tycka om franska bilar om han vill, eller hur? Men det har blivit bättre men inte tack vare de tf moderatorerna som blundade utan för att jag tyckte att något måste göras. Och det är inte bara vid detta tillfälle som det har blundats för sådana övertramp. Jag själv lade fram dig som tf moderator av en anledning och något som jag står för fortfarande att jag gjorde då du står med fötterna på jorden. Men jag hade väntat mig mer av de tf moderatorerna. Och jag uppmanar dig att läsa lite noggrannare i spalterna här så kan jag lova dig att du kommer finna både det ena och det andra som inte borde finnas här. Har du en e-post adress Roy så man kan nå dig på?

Kapten.

Nej jag har inte legat speciellt risigt till alls, det är nog något du inbillar dig. Men andra har gjort och gör det nog i detta nu.

#72
2013-05-09 15:32

Och Shogun passar på att rentvå sig ... Även hans inlägg har många gånger varit långt över gränsen. Tyckte nog att det behövde påpekas.

Men kan vi nu sluta med tjafset och gå vidare som AL önskade? Men tyvärr uppstår frågan igen: Vill verkligen alla dra ett streck över gammalt groll och gå vidare? Tyvärr verkar det inte så.

#73
2013-05-09 16:20

Somliga har fastnat i ett ställningskrig.
Och vi behöver inga förorättade martyrer.

Rustan, du kan konsten att argumentera, men just de två kommentarerna jag hänvisat till går faktiskt lite över gränsen och borde egentligen raderas, men nåd får gå före rätt.

Det är lönlöst för mig att försöka reda ut det hela med sakliga fakta. Jag kan bara konstatera att vissa uppfattningar aldrig kommer att ändras hur mycket fakta än säger något annat.

Så i egenskap av moderator:
NU LÄGGER VI NER!

Som Rustan så fyndigt konstaterade, så kan man tolka rubriken som passande för tjafset vi hållit på med ett tag, inte minst då Kaptens kommentarer som gav förklaringen till vad han menar med nystart, vilket jag inte förstått innan.
Men nu ska vi tolka rubriken som den är avsedd.
Fast ämnet kanske är uttömt?
Eller är det någon som vet om Audi verkligen har den där dörrfunktionen?

#74
2013-05-09 16:35

Hahaha

Stänga av avstängning - Fan vad skön rubrik :)

I övrigt kan jag tillägga att jag blir lite avundsjuk också - Audi A6 Allroad -13.Vilken kärra .................bara att gratulera.

Här är en med en specifikation som jag skulle kunna leva med

http://www.bytbil.com/bilar/audi/a6/ivrkgmrg/B2ABUDIAAYdLrUH2FsbHJvYWQAGA!

#75
2013-05-09 16:41

Kapten.

Jag är villig att dra ett streck över det som varit. Men tyvärr kan man nog konstatera som du själv redan gjort att inte alla är villiga att göra det. En del är jäkligt långsinta av sig och gifta med bara ett bilmärke som är helgonförklarat.....därför ska man hämnas in i döden för att få upprättelse, hur det nu ska gå till ;o)

Men att det skulle behövas en avstängning Kapten för att komma till insikt, men bra så.

#76
2013-05-09 17:01

Jag var inne och kollade på Audis synnerligen välordnade och detaljerade webbplats - och hittade ingenting om någon motoravstängning med hjälp av dörröppning.
(Snacka om att den bilen går att utrusta - och flerdubbla priset på!)

#77
2013-05-09 17:03

Shogun, det är flera här som skulle ha mått bra av en avstängning ... Men märk att det bara är tonen i första hand som kommer att ändras =) I övrigt finns det fortfarande bilmärken som går före andra i mitt garage, så där har inte mycket ändrats. Men någon fanatiker är jag inte och har heller aldrig varit - stämpeln som Mercedes-fanatiker fick jag när jag försvarade märket mot leifers fullständigt onyanserade och illvilliga korståg.

#78
2013-05-09 17:16

http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=2834841

Nog verkar det vara en "finess" till vissa modeller iaf. Hoppas att ingen annan tillverkare tar efter idiotin..

#79
2013-05-09 17:24

Vad gäller frågan i frågan..... Min A4 -13 med start-stoppsystem (inget nyckellöst system) stannar inte när jag öppnar dörren med växelväljaren i P-läge. Däremot varnar den och uppmanar mig att stänga av motorn.

Om jag öppnar dörren när jag backar, så stannar motorn och parkeringsbromsen sätts an. Irriterande, men säkert. (Jo, jag har vid ett tillfälle klivit ur en bil med växelväljaren i D-läge och motorn igång.....)

Frågeställningen som Gunnar Nord har, kan nog snarast bero på att han har nyckellöst system. "Nyckeln lämnar bilen; alltså stannar den". Irriterande, men säkert. Speciellt irriterande om man vill skrapa bilrutor under tiden elvärmen avfrostar framrutan.

#80
2013-05-09 17:31

Onyanserade utfall har jag alltid reagerat på. För många år sen blev jag i ett fikarum samma dag (men vid olika tillfällen) beskylld för att vara både moderat och kommunist just för att jag argumenterade emot okunniga och ensidiga uttalanden.
Jag har även vid möten ibland framhållit andras åsikter bara för att jag anser att allas åsikter ska få komma fram - och sen fått klä skott för åsikter som definitivt inte var mina egna.
Efter det har jag alltid gjort klart när det handlat om andras åsikter och inte nödvändigtvis mina egna.

Så därför vill jag som moderator ge följande råd:

Går man här i spalterna i försvarsställning för osakliga angrepp så kan man tillskrivas åsikter man egentligen inte har.

Så tänk på det när ni skriver och framför allt läser. Det som skrivs i det speciella fallet behöver inte vara en övergripande åsikt, utan kan bara vara en reaktion på ett påstående. I en annan situation kanske motsatsen skulle hävdats.

Om man vid många och långa tidigare tillfällen fått rejält med mothugg så lönar det sig inte att upprepa samma argument eller åsikter ytterligare en gång. Det gäller då att komma med en ny infallsvinkel. Det kan ju faktiskt också vara så att delar av kritiken är riktig och då bör man ta till sig och medge det. Annars slutar det bara med personangrepp eller förlöjligande kommentarer.
Och det vill vi inte.

#81
2013-05-09 17:37

Följde länken från Rålle G. och konstaterar dels att "finessen" tydligen existerar trots att den alltså inte alls nämns på den omfångsrika webbplatsen och dels att Audi A5 SB troligen drar rätt slutsats.
Om man lägger ifrån sig nyckeln i bilen så stannar inte motorn.

#82
2013-05-09 17:43

Jo, om bilen står still.......

#83
2013-05-09 17:54

Roy skrev; "Om man lägger ifrån sig nyckeln i bilen så stannar inte motorn."
Jo det tror jag visst att den gör.

#84
2013-05-09 18:03

För att sammanfatta och förtydliga: Det enda som funktionen med dörren åstadkommer är alltså att förhindra att man kör bil med dörren öppen, t.ex vid backning.

Vid alla andra scenarior så är det antingen start/stopp-systemet eller det nyckelfria systemet som är orsaken till att motorn stängs av.

Och därmed torde alla tidigare argument för systemets fördelar vara undanröjda.

#85
2013-05-09 18:15

Eftersom frågeställaren inte verkar kunna skilja på vilka system som gör vad så får jag passa på att lägga in en brasklapp.

Det är oklart under vilka omständigheter frågeställaren har testat dörrens funktion. Om han har testat funktionen medan han stod still så är dörrens funktion endast att den stänger av tändningen, att motorn stängs av har med start/stopp systemet att göra.

För att säkerställa att dörrens öppnande verkligen stänger av motorn så bör detta testas när bilen är i rörelse.

Det torde ju vara mycket enkelt för Audi att programmera systemet så att dörren stänger av tändningen endast när bilen står still. Det har ju hänt mer än en gång att man öppnat dörren i farten av olika anledningar, att den inte är tillräckligt stängd, att jackan fastnat o.s.v. Och i dessa fall vore det inte önskvärt om bilen stängs av.

#87
2013-05-09 18:55

Rätt korrigeringar.
Start/stopp-funktionen finns ju också. Tänkte inte på det...
Dörren stänger alltså av tändningen - vilket alltså känns lite onödigt om inte nyckeln lämnar bilen.
Märker att jag börjar ändra åsikt om funktionen. Den är inte farlig eller dum på det sättet, men den verkar överflödig.
Det vore större nytta om den slog av strålkastarna - är varselljuset endast på kan den få slå av all belysning. Om inte motorn är igång, förstås, med tanke på backning. Jag förutsätter att motorn inte stängs av när backväxeln är ilagd.
Men ponera att man vill ha något belyst av strålkastarna, t ex en garagedörr.
Nä, eftersom bilen har start/stopp-funktion så blir dörrens funktion att endast slå av tändningen lite konstig, helt plötsligt.

Tändningen borde definitivt slås av om nyckeln lämnar bilen. Det har ju hänt att bilar körts iväg av en ny förare utan att denne tagit med sig nyckeln.
Och kanske är det så det hela fungerar, med tanke på vad som skrevs i den där länken.
Dörren har alltså ingenting med tändningen att göra. Det är nyckelns frånvaro som slår av tändningen - vilket ju var vad jag skrev i föregående kommentar. Och då är allt endast som det bör vara.

Och då har alltså frågeställaren dragit fel slutsats.

(Snacka om trött cirkelresonemang innan jag kom i mål...)

#86
2013-05-09 18:57

Audi skriver så här på den svenska hemsidan:

"Avancerat låssystem

Gör det praktiskt: det avancerade låssystemet är ett elektroniskt system för tillträde och startberättigande. För att låsa upp och starta bilen räcker det att man har nyckeln med sig – man behöver inte ta upp den ur fickan eller väskan. Bekvämare än så kan det inte bli!

Rena trolleriet: Så snart den som har nyckeln befinner sig inom ca 1,5 m från bilen och rör handen mot dörrhandtaget, känns nyckeln igen av en avståndssensor som sitter placerad i dörren och av en radiosändare (placerad i nyckeln) som skickar ut pulser. Bilen låses upp automatiskt när man drar i dörrhandtaget. Det räcker att bilnyckeln ligger kvar i fickan när man vill låsa upp eller starta bilen.

En annan praktisk detalj: om du vill öppna en viss dörr – utan att låsa upp hela bilen – kan du ställa in den avancerade låsfunktionen på detta sätt via MMI (om sådant finns installerat). Bagageluckan låses upp separat.

Hoppa in och köra iväg utan att röra tändningslåset – inga problem med det avancerade låssystemet. Ratt- och tändningslåsen låses upp via en trådlös transponder som sitter integrerad i bilnyckeln utan att man behöver stoppa nyckeln i tändningslåset. Alla andra moment utförs i kupén: genom ett lätt tryck på start-/stoppknappen på mittkonsolen aktiveras tändningen och den elektroniska startspärren kopplas ur. Motorn startas med start-/stoppknappen och slås av igen med stoppknappen. Trycker man på stoppknappen ytterligare en gång aktiveras rattlåset. När du stigit ur bilen behöver du bara trycka på den lilla knappen på förardörrens yttre dörrhandtag för att låsa bilen.

Du kan naturligtvis också använda den avancerade nyckeln precis som en vanlig bilnyckel för att låsa, låsa upp och starta bilen."

Nog borde Gunnar kunna lämna nyckeln i bilen, öppna dörren och kliva ur utan att motorn stängs av? Eller? Men det förutsätter ju då att start-stoppsystemet är inaktiverat, för annars stannar ju motorn så fort bilen hålls stilla av fot-/parkeringsbromsen. Är detta verkligen ett problem eller handlar det mera om att få koll på teknikens arbetssätt? Alltså, om start-stoppsystemet är inaktiverat stannar motorn inte om bilen bromsas till stillastående (vilket jag föredrar). I det läget måste Gunnar väl kunna lämna nyckeln i bilen, öppna förardörren och kliva ur utan att motorn stannar? Eller är det någon ytterligare inställning som behöver justeras i MMI?

#88
2013-05-09 19:05

För att nämna något om denna "finess" i Audin så är det väl inte underligt om det blir problem efter några år. Jag är glad att jag inte har sådant trams i bilarna som bara kommer att leda till problem. Man kan väl avgöra själv när man vill att bilen ska stanna. Ärligt talat så skiter jag i vilket den gör eller inte gör. Men jag vill inte ha en sådan "finess".

#89
2013-05-09 19:06

Ser att Kapten lagt upp ett utdrag från webbplatsen medans jag trasslade med mitt förra inlägg.
Ja, det är ju så systemen brukar fungera. (Hur annars?)
Det verkar inte, om man utgår från beskrivningen, som att tändningen slås av om nyckeln lämnar bilen - fast det står inte i klartext.
I praktiken verkar den dock göra det. Men det borde väl ha nämnts?

I vart fall borde det vara så att tändningen slås av när nyckeln kommer utom räckhåll, d v s de där 1,5 m.
Det kan förvisso innebära att tändningen slås av när man öppnar garagedörren, men det är ingen avsevärd nackdel. Det är ju bara att trycka på startknappen när man satt sig i bilen igen.
Skulle det vara så välordnat att även bilens belysning släcks när tändningen slås av, så brukar det ju finnas "follow me home"-funktion som låter belysningen vara påslagen en stund.

#90
2013-05-09 19:31

Anledningen till denna (möjligen irriterande) funktion är att man normalt ser till att stanna motorn om nyckel och bil blir separerade. Detta är legio med vanlig startnyckel och kräver hjälpsystem (dörröppningen) med nyckellöst system.

Kanske några franska bilar har annan funktion, men det beror i så fall bara på att de säljs på en begränsad marknad (företrädesvis där de tillverkas) och inte i bl.a. USA.

Man kan, om man är road och intresserad, göra en egen riskanalys för de olika och möjliga utfallen vid avsaknad av funktionen i fråga.

Alternativt: finns det någon bil där motorn fortsätter att gå efter att man förpassat startnycken till utsidan av bilen?

#92
2013-05-09 21:15

Antingen har man gjort en ändring i systemet eller så kan det för all del föreligga en programvarubugg. Möjligen också att det behöver göras en inställning i någon meny. Att det skulle vara meningen att motorn stannar bara för att man öppnar dörren låter märkligt.

#91
2013-05-09 21:18

På min A6 (2012 års modell med keyless) så stänger start/stopp INTE av motorn om du trampar försiktigt på bromspedalen. Den stänger dock av motorn om du trycker hårt på bromspedalen.
Så jag kan stå stilla med bilen utan problem, utan att motorn stängs av. Behöver inte trycka på någon knapp för att inaktivera start/stopp bara för att jag inte vill nyttja det.

Handbromsen aktiveras om driven är i, men inaktiveras enkelt genom att trycka på knappen. Så det går utmärkt att köra med dörren öppen.

Jag kan kliva ur bilen utan att motorn eller tändning stängs av. Det står då "Key missing" på displayen.

Det finns inget tändningslås där en nyckel kan stoppas in. Om bilen inte känner av nyckeln så håller man den mot markerat område (där tändningslåset tidigare satt).

Systemet tycker jag fungerar mycket bra. T.ex. så kan ingen råka öppna bagageluckan med en fotrörelse eller råka låsa upp en dörr. Upplever det nästan som att bilen känner vem som har nyckeln, inte bara att nyckeln är i närheten.
Detta är skönt t.ex. när sonen nuddar dörrhandtaget efter att jag låst bilen. Trots att jag står 50 cm från honom så låses bilen ej upp.
För att låsa upp bilen så behöver man bara snudda vid handtaget, alltså inte dra i det. Samma för att låsa, en lätt touch på knappen räcker. Riktigt bra känsla.

När man bär saker så behöver man inte plocka fram en nyckel för att låsa upp bilen. Bagageluckan som öppnas med en fotrörelse gör systemet än bättre. Man kan bära trötta barn eller kassar i båda händer och bara vifta lätt med foten vid stötfångaren så öppnas luckan alt. toucha dörrhandtaget med utsidan av handen för att låsa upp bilen.
Fotrörelsen som man gör för att öppna bagageluckan behöver inte göras under stötfångaren som sagts tidigare. Jag gör en väldigt liten rörelse ca 10 cm bakom bilen. Fungerar utmärkt.

Men detta med att tändningen stängs av kan som sagt ha ändrats på 2013 års modell, även fast jag tycker att det låter osannolikt.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att motorn stängs efter t.ex. 60 sek om systemet ej känner av nyckeln. Efter ytterligare en tid stängs tändningen av.
Har ej provat detta på min bil.

#93
2013-05-09 21:19

A_q skrev: "På min A6 (2012 års modell med keyless) så stänger start/stopp INTE av motorn om du trampar försiktigt på bromspedalen."

Nä det gör inte min eller fruns Golf heller. Men jag avråder från detta förfarande i starka ordalag. Som jag har förstått (och känner) funktionen, så är det du gör detsamma som att slira på kopplingen. Inte bra...

#94
2013-05-09 21:21

A_q skrev: "Handbromsen aktiveras om driven är i, men inaktiveras enkelt genom att trycka på knappen. Så det går utmärkt att köra med dörren öppen."

Stannar inte motorn först?

#96
2013-05-09 22:05

Där håller jag med dig Jes, om han inte kan tanka utan att ha motorn igång så behöver han verkligen den funktionen att motorn stannar när han öppnar dörren så det tackar vi för.

#95
2013-05-09 22:08

Jag hämtar lite text från frågeställaren .. bara så att alla, inklusive Rustan förstår att herr Nord gärna vill tanka med motorn igång och/eller tändningen på.
"Jag kan alltså inte lämna bilen för att tanka, stänga garageport, skrapa is, öppna dörren när jag ska backa på trångt ställe utan att bilen dör"
Därav tycker jag funktionen ... oavsett start-stopp och nyckellöst system är fenomenal ... Precis en sådan funktion han behöver.
Men det är vad jag tycker ...

#97
2013-05-09 22:13

Hacken och Jes, det var där jag var i mitt resonemang från allra första början. Dessutom är det olagligt att lämna bilen med motorn igång OCH direkt livsfarligt ur flera aspekter. Om Gunnar nu ändå vill lämna bilen med motorn igång och rätt poliser kommer ryker körkortet - och sedan behöver Gunnar inte tänka på bilkörningen alls ett tag framöver.

Dock ser jag gärna - av rent intresse - att vi får koll på hur det står till med tekniken i det här fallet.

#98
2013-05-09 22:16

Kapten det finns väl fortfarande de där varningslapparna vid pumparna att motorn skall stängas av vid tankning? Men de är väl så små idag att man lätt missar dem.

För övrigt så skulle jag nog bli irriterad på den funktionen när jag på morgnarna kör ut ut garaget och sedan skall stänga garagedörrarna.

#99
2013-05-09 22:39

Skönt att Jes har kommit tillbaka i debatten. Med honom kan man ge och ta lite gliringar och roliga formuleringar utan att han tar på sig offerkoftan.

Jag tvivlar faktiskt på att Audi har utvecklat denna finess bara för att Gunnar Nord inte ska kunna tanka med motorn i gång. Som jag sa tidigare så har jag aldrig sett ett sådant beteende med egna ögon.

Att kunna ha bilen igång när man skrapar rutor, backa med öppen dörr och öppna/stänga garageporten tycker jag däremot är en trevlig finess.

Men nu är det ju oklart hur tekniken verkligen fungerar, det kan lika gärna vara Gunnar Nord som inte riktigt har koll på grejerna. Hans märkliga tankningsbeteende indikerar detta.

#100
2013-05-09 22:47

Jag har sett massor av fall där folk tankar med motorn igång, röker en cigg och pratar i mobiltelefon.
När jag levererar står jag ofta på plats i mer än halvtimman och det är nästan lika länge som vissa korvköpare blockerar pumpen :o)
.
Och i andra frågan ... den om avstängningar och moderatorer ... Hade jag varit moderator skulle jag först stänga av mej själv .. sedan er andra ;o)

#101
2013-05-09 22:50

Skönt att det var i den ordningen i alla fall. Det första torde nämligen rent tekniskt utesluta det andra ;)

#102
2013-05-09 22:52

Och om du ser en person som tankar bilen och har motorn igång, röker och pratar i mobilen, är det verkligen att motorn är igång som stör dig mest?

Kanske kunde Audi utveckla ett sprinklersystem till tanklocket i stället?

#103
2013-05-10 00:11

Audi A5 SB skrev: Som jag har förstått (och känner) funktionen, så är det du gör detsamma som att slira på kopplingen. Inte bra...

Jag använder detta vid korta stopp. Vid längre stopp vill jag ju aktivera start/stopp och trycker på lite hårdare på pedalen.
En fundering dock: Vintertid så skulle det innebära att väldigt många ständigt står och slirar på kopplingen då? Så då ska man lägga i N så fort start/stopp inte aktiveras.
Samma vid kökörning etc, ja kort sagt de flesta situationer.
Så jag tror att det mitt användande av detta är försumbart i förhållande...

Audi A5 S skrev: Stannar inte motorn först?

Nej, motorn stannar inte. Jag avaktiverar p-broms och kan då fortsätta köra.

#104
2013-05-10 00:51

Jag har faktiskt också set det Jes men inte Rustan sett - att idioter står med en cigg i käften när de tankar bilen. Inte vanligt, men...

Instämmer i att Gunnar verkar vara den som verkligen behöver automatisk motoravstängning - eller kanske den där tanklockssprinklern.

Jes, vad har tagit åt dig? Nu har du varit rolig flera gånger! :-)

Jag tror att det ganska tydligt har framgått hur nyckellösa system funkar, inte minst av A_q:s beskrivning, men tidigare var det visst någon som inte riktigt visste vad det innebär, så jag gör en kort beskrivning.
Nyckeln ifråga är en platt, elektronisk historia som man kan ha i plånboken och alltså slipper att plocka fram. Bilen känner av att man närmar sig och accepterar då ett antal knapptryckningar och annat.
Skulle batteriet i nyckeln ta slut, så måste man föra fram den till närheten av startknappen, då den fungerar som den transponder som finns i alla "vanliga" nycklar idag. Det finns även en vanlig nyckel (tillsammans med den elektroniska nyckeln) till dörren.
Renault hade åtminstone tidigare en högst egen variant. Ett kort stoppas in i ett uttag i panelen varefter man trycker på startknappen. Känns mest som onödigt.

#105
2013-05-10 09:13

Mythbusters angående mobiltelefon vid tankning.

#106
2013-05-10 09:14

Roy, så funkar det än på Renault. Man kan välja att lägga till "handsfree" för nyckeln och då räcker det med att ta i handtaget för att låsa upp. Annars är det att stoppa kortet i läsaren och trycka på knappen som gäller, precis som tex Volvo där "nyckeln" dock är en klump istf ett kort. Men trycka på knappen får man göra ändå om man inte har "handsfree"...

#107
2013-05-10 09:21

Fattar inte riktigt varför en del parkerar vid pumparna när de bara skall in och ha en korv. Man bryr sig alltså inte om att det finns de som vill tanka?

#108
Leif Larsson
2013-05-10 09:31

Hackenbush, det är säkert de bilförare som anser att de är bättre bilförare än genomsnittet som parkerar vid "pumpen" när de går in och köper en korv.
Annars är dessa många och elektriska funktioner som dagens bilar begåvas med, inte bara av godo.
Krångel med elektroniken när den fallerar och dyra verksstadsbesök är att vänta när tekniken krånglar.
Men vem vill köpa en ny bil med t ex fönstervevar iställer för elektroniska fönsterhissar idag.

#109
2013-05-10 09:39

Leif, jag tror att om det hade funnits en möjlighet (om dörren varit tillräckligt stor) så hade en del kört in till disken när de skall ha korv.

#110
Leif Larsson
2013-05-10 09:47

Jag trycker på "gillaknappen".

#111
2013-05-10 09:52

Det jag gillar mest med debatterna på ViB är att dom lever sitt eget liv. Nu har vi gått från tomgångskörning till debatt-klimat till tankningsbeteende till korvätande......me like!

@ Hackenbush

Du tar drive-in konceptet till nya nivåer ;)

#112
2013-05-10 19:29

Har inte läst allt men ... tycker nog det mesta handlade om "avstängning"

#113
2013-05-11 22:24

JES, väldigt tidigt var det någon klok människa som skrev att Audi fixar detta via någon ny uppdatering, men det var det tydligen ingen som läste... men många intressanta uppfattningar blev det, som vanligt.

#114
2013-05-14 17:45

Jag kan bara inte låta bli att få göra en kommentar till denna forumtråd som, förhoppningsvis, avslutning.
Varande moderator Roy J och wannabe-moderator Kaptenoberkommando är, enligt min mening de som är minst lämpliga att vara moderatorer.
En moderator ska vara neutral vilket är fullständigt diametralt från den inställning dessa herrar har. Den som inte har samma åsikt som ovannämnda blir per automatik utskällda, dessutom i grova ordalag. Detta passar inte en moderator!

För att återknyta till tråden:-)
Jag vill inte, och kommer inte, att köpa en bil som har ett system som jag inte kan stänga av. Punkt!. Det är därför jag, törs nästan inte säga det, kör Subaru.

#115
2013-05-14 18:21

Du har permanent fyrhjulsdrift Boxer ... som definitivt inte går att "stänga av :o)
Köpt grisen i säcken?
.
Men annars ger jag dej mest rätt ...

#116
2013-05-14 22:28

Boxer, du bör läsa det jag skrivit tidigare i tråden om våra olika roller.

Det mesta av det jag skrivit i tråden har snarast rollen av medlarkaraktär, men vid två tillfällen uttrycker jag mig skarpare.
När jag riktar mig specifikt, så är det beträffande två kommentarer där innehållet drivs över gränsen till det löjliga, 05-08 19:02 och 19:11.
Om du anser att en kort mening är en utskällning, så får det stå för dig.
Det är nog bra om du läser, inte skummar, utan verkligen läser allt från början till slut om ska bilda dig en uppfattning.

För övrigt har ju faktiskt Jes rätt beträffande din fyrhjulsdrift.

#117
2013-05-15 15:59

@Roy J
Du måste naturligtvis, som alla vi andra, ha möjlighet att uttrycka åsikter.
Men som moderator ska man enligt min mening inte uttrycka personliga åsikter.
Därför föreslår jag att du använder ett annat användarnamn för personliga åsikter och moderatornamnet för att tillrättavisa oss andra.
@Jes_
Jag kör Subaru precis av den anledningen, att den är permanent allhjulsdriven, och det är en funktion jag aldrig skulle vilja vara utan. Den som aldrig har provat det förstår inte.
Det som ingen har lyckats förklara för mig är varför man konstruerar en bil med ett system som kopplar in "vid behov"???
Kanske värt en ny tråd...

#118
2019-08-15 21:26

De är ju tur att man har blivit förståndig och slutat bruka sådant skit som Audi!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.