Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vilken diesel törs man använda?

Bilfrågan

"Min bil, Audi A4 Allroad 2,0 TDI -10, har en dekal vid tanklocket där det står 'Not for Biodiesel'." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Min bil, Audi A4 Allroad 2,0 TDI -10, har en dekal vid tanklocket där det står ”Not for Biodiesel”. Jag tankar mest Preem som har en liten del biodiesel inblandad tror jag.

OKQ8 gör dock reklam för minst 22 procent inblandning av biodiesel! Vilken diesel törs man använda? Jag skulle vilja veta vad man ska tänka på och var man kan tanka den diesel som Audi föreslår!

Bo Hallgren, Köping

SVAR 1:
Fordonstillverkarna godkänner dieselbränsle, enligt gällande standard, med inblandning av Biodiesel upp till max sju procent. Högre inblandning eller ren Biodiesel (100 procent) är inte godkänt och det är detta som avses med dekalen på tanklocket.

De dieselbränslen som Preem säljer, ACP Evolution Diesel och ACP Diesel, innehåller max sju respektive fem procent RME (Biodiesel).

Eva Johansson, Preem

SVAR 2:
Alla dieseldrivna fordon kan tanka OKQ8 Diesel Bio+ med bibehållna garantier. Produkten uppfyller alla överenskomna tekniska krav från bilindustrin. Det som biltillverkarna i instruktionsböckerna menar med biodiesel är förnybara dieslar av typen FAME (fettsyrametylestrar) och rena vegetabiliska oljor.

Dessa typer av dieslar får inte användas som 100 procent rena drivmedel i ditt fordon utan att fordonstillverkaren har godkänt detta. Alla biltillverkare godkänner en inblandning om sju procent FAME i diesel. I Sverige låginblandas vanligen fem till sju procent FAME av typen RME (raps-metyl-ester) i dieseln.


Den syntetisk förnybara diesel i Diesel Bio+ är inte lik biodiesel utan mer lik en fossil diesel. Den förnybara dieseln, en så kallad HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), uppfyller alla tekniska krav som biltillverkarna ställer på diesel. Den stora skillnaden jämfört med fossil diesel är att råvaran är förnybar.

Erik S Moglia, OKQ8

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-04-26 09:11

Det är frestande att fråga BO om han har tittat i instruktionsboken.

#2
2013-04-26 10:57

PSA-gruppens HDi motorer kan köras på 30 procent biodiesel, en diesel känd som B30 och som finns i Frankrike och även på vissa platser i Storbrittannien. Denna diesel finns tyvärr inte tillgänglig i Sverige.

#3
2013-04-26 18:50

Preems diesel är rena skämtet. Mät själv och se hur mycket mer bränsle bilen tar och känn hur slö den blir. OK:s diesel har fungerat betydligt bättre hittils men nu går det ju rykten om att de också ska börja med biodiesel så det blir intressant att se om det blir samma visa där. Övriga har jag inte testat i tillräcklig omfattning.

Tyvärr har PSA:s (Peugeot, Citroen, Volvo, Ford) 1,6 HDi ett konstruktionsfel på oljetråget så all olja rinner inte ut när man byter. Undvik därför biodiesel eller byt olja var 1000-1500 mil. Görs ej detta uppstår sludge och turbon rasar.

Blir förvånad att folk köper svindyra bilar och servar dem för massor med pengar men normalt sett inte bryr sig i vad de häller i tanken bara man sparar 10 öre/l :P

#6
2013-04-26 23:00

Med risk för reklam, men jag har kört taxi 1000-tals mil på Preem Evolution Diesel och det har fungerat utmärkt och med oförändrad prestanda och förbrukning. Tankar den inte för prisets skull, utan för att den gynnar Sverige och ger lägre fossilt koldioxidutsläpp än "vanlig" diesel.

#7
2013-04-27 16:55

Jag har kört med Preems talldiesel utan några som helst problem i min Picasso HDi. Har inte märkt någon skillnad mot vanlig diesel. Har även tankat OKQ8. Märker överhuvudtaget ingen skillnad, varken på gångkultur eller förbrukning eller power i motorn. Jag byter olja en gång om året, kör ca 2 500 mil om året. Turbon har inte rasat i min.

I Frankrike så står biodiesel (kvaliteten B30, alltså med 30 procent inblandning av RME och inte max 7 procent som i Sverige) för 74,5 procent av försäljningen biodrivmedel. Biodrivmedel och alternativa drivmedel i sig uppgår till 64 procent, förutom biodiesel räknas även etanol och biogas in, och jag tror även LPG men jag är lite osäker på det. Etanol ligger på nästan 30 procent av dessa. Vilket gör försvinnande liten procent för andra drivmedel än B30-diesel och etanol. Och PSA-gruppens HDi-motor klarar B30, även de bilar som säljs utanför Frankrike. I Storbrittannien kommer B30 allt mer. B30 har funnits flera år i Frankrike och PSA-gruppens HDi har klarat det sedan början av 2000-talet.

Däremot är jag inte säker på att HDi-dieseln monterad i Ford, Volvo och Mazda klarar B30. De kör ju inte med precis samma HDi-motorer som PSA-gruppen, utan justerar efter sitt eget tycke med egen motorstyrning och skillnader i insprutning med mera, även om grunden är samma HDi-motor som PSA-gruppen. (Det är ju PSA-gruppen som tillverkar dem även åt andra tillverkare).

Tyvärr finns inte B30 i Sverige, jag vet inte varför men en spekulation är att det kanske har sämre kallstartegenskaper än vanlig diesel.

#8
2013-04-27 17:47

Det är bara äldre PSA:s 1.6:or som har oljetråget som en gör-det-själv man inte får oljan ut men märkesservicen vet hur man gör. Om du vill så kan du byta till den nyare varianten av oljetråget så kan du sova bättre på nätterna? ;)

#9
2013-04-29 04:53

Det finns 100% RME i Sverige som med vinteradditiv klarar ned till -25 grader. Så B30-dieseln som Raphael skrev om, borde utan problem kunna funka i hela Sverige året runt.

#10
2013-04-29 09:23

Tack John för det, då är det ännu mer obegripligt varför B30 inte säljs i Sverige.

#11
2013-04-29 17:47

Om man Sverige i dag kan köra på en inblandning av ca 17 % HVO behandlade vegetabiliska oljor och slaktavfall i fossildieseln + ca 7% RME eller FAME så är väl behovet att införa ytterligare en dieselkvalitet som B30 i Sverige inte speciellt brådskande?

#12
2018-07-03 11:20

Nu kan det ju vara betydligt kallare än -25 i många delar av landet och inte bara i nordligaste norrland. Så det i sig kan vara ett problem för dem som säljer bränsle, men även den som kör en bil där det plötsligt råkar bli så kallt. Sedan är det tekniken som sätter gränser då alla motorer inte klarar av det 100% miljövänligare bränslet. Men visst hade det varit fint om säg 50% helt förnybart bränsle hade fungerat i alla typer av dieselmotorer för vår miljös skull. Det blir intressant att se hur tillverkare som tänker behålla dieseln i sina modeller tänker tackla detta framöver.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.