Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Kan jag byta batteriet själv?

Bilfrågan: Kan jag byta batteriet själv?

Bilfrågan

"Kan jag byta batteri själv till ett 80 Ah av annat fabrikat utan att omprogrammering måste ske?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Har en BMW 520d -07, 8 500 mil med 80 Ah-batteri. Batteriet blir ofta urladdat. Har av BMW-verkstad uppmanats att stödladda. Ska de byta batteri kostar det drygt 4 000 kronor inklusive montering.

Kan jag byta batteri själv till ett 80 Ah av annat fabrikat till en kostnad av cirka 1 700 kr utan att omprogrammering måste ske?

Går det att sätta i ett större batteri, 100 Ah?

EIE

SVAR:
Batteriet är av en speciell typ som inte innehåller konventionell batterivätska. Enligt BMW bör du inte använda batteri av annan typ eller storlek. Bilen måste ändå till verkstad för att registrera det nya batteriet i datorn, även om det har precis samma specifikationer som det gamla.

Att stödladda ett batteri ska inte behövas på en modern bil så du måste be verkstaden att ta en titt på bilen för att se vart strömmen tar vägen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan, , BMW 5-serie

Kommentarer

#1
2013-04-22 09:22

Jag börjar bli alltmer motvals till dagens moderna bilar. Man kan snart inte göra någonting längre utan att behöva åka till verkstaden. 4 000 för att få batteriet bytt ... Tillåt mig skratta.

#2
2013-04-22 09:30

Det är bra att få veta sådant här. Registrera batteriet i datorn! Borde det inte finnas en lag mot sådant trams.

#3
2013-04-22 11:18

Sånt trams behövs inte på min 2012:a :)

#4
2013-04-22 11:45

Tacka vet jag Volvo 142. Reservdelarna köper man på Konsum och det finns ståplats i motorummet.

#5
2013-04-22 11:57

Hej Swemba! När du ändå är inne och handlar, passa på att köpa njurbälte och hörselskydd samtidigt.

#6
2013-04-22 12:24

Jag bytte batteri i min Bmw 540i E34 och den var fullutrustad med immobelizer och dylikt. Den gick lite hattigt under en kortare stund men sedan hade allting ställt in sig igen och fungerade. Batteriet kostade typ 1100:-
Nyare Bmw är kanske ännu mer komplicerade och kräver kanske verkstadsbesök för detta och då är det verkligen idiotiskt att ha ett system i bilen som binder upp kunden till märkesverkstaden bara för batteribyte.
Bmw märkesverkstäder har troligen dollar-tecken i ögonen konstant.

#7
2013-04-22 12:40

Vad är det för idioti: registrera batteribyte, det är väl bara att byta till liknande, det är dags att tänka om: återgå till det gamla.

#8
2013-04-22 12:54

Vill minnas att Mitsubishi var väldigt känslig för hur man gör vid batteribyte.

Man var tvungen att dra ner sidorutan så man kunde nå tändningsnyckeln från utsidan, stänga dörren och sedan starta för att sedan låta den gå på tomgång en stund.
Den tål nämligen inte störningen som innerbelysningen utgör...
Det är väl sånt som verkstaden tar dyra pengar för.

#9
2013-04-22 13:01

Trist när tillverkarna ska trassla till det i onödan...

Borde det inte gå att göra så här? (Nu är detta bara principen och man kan säkert göra annorlunda!)
1. köp ett nytt batteri på samma specifikationer, köp också ett litet 12v motorcykelbatteri (200:- biltema?) samt sladdar med krokodilklämmor.

2. Anslut mc-battriet parallelt med bilens gamla batteri via krokodilklämmorna.

3. Lossa anslutningar till gamla batteriet (utan att kortsluta någonstans)

4. Lyft bort gamla och montera nya, lossa sedan krokodilklämmorna. klart

Eftersom bilen inte varit utan batterispänning borde den rimligen kunna köras vidare utan "programmering", dock med ett batteri som håller i kylan.

#10
2013-04-22 14:28

konventionell batterivätska ? På ren Svenska betyder det att elektrolyten av svavelsyra och vatten är uppsugen i glasullsliknande massa som är porös. Kallas för AMG batterier som tål djupurladdningar något bättre än vanliga batterier. Om det krävdes omprogramering för att man byter batteri så skulle det behövas omprogramering när någon glömt en lampa på eller om bilen stått länge utan att brukas vilket måste vara omständigt, snarare ett sätt attl lura av bilägaren lite mer pengar tror jag .

#11
2013-04-22 15:07

Förutom batterikostnad och montering måste man ta betalt för att bli av med det gamla batteriet plus en massa andra påhittade kostnader och kommer raskt upp i 4.000 kr.
Problemet är att det inte bara är BMW som sysslar med den här typen av Hästhandlarskojerier.

#12
2013-04-22 16:24

Christer_2 är inne på rätt väg.
Det finns faktiskt bilar som är så korkat programmerade att de måste till verkstad för åtgärd då strömmen är slut.
Jag har en granne med en Rover där hon råkade få en bakdörr kvarglömd i öppet läge.
Batteriet urladdat och det blev transportkärra till verkstad!
Nyladdat batteri hjälpte inte.

#13
2013-04-22 16:52

Christer_2:s metod bör fungera.

Burger Motorsport - "seriös" Tuner i USA- säger att man kan koppla loss batteriet även på sena BMW och - efter att ha väntat 10 minuter -koppla in batteriet igen.

I deras fall efter att ha lagt in ett "filter", som lurar styrsystemet att ge högre laddtryck.

Om detta stämmer, måste man kunna byta batteri också.

#14
2013-04-22 17:58

Normalt sett brukar du kunna sätta i vilket batteri som helst på nya bilar så länge det är 12 volt. Det låter väl jättebra att öka kapaciteten lite och sätta i 100AH om du har problem med att det inte räcker pga korta körsträckor.
Datorn kan inte veta om det är bytt, speciellt inte om du håller spänningen som Christer_2 föreslår, om det inte finns ett chip med batteriidentitet på batteriet, vet någon? aldrig hört talas om

#15
2013-04-22 19:32

Javisst kan man byta själv vilket jag gjorde i fjor. Med hjälp av startkablar tar man ström från en annan bil eller om man har ett extra batteri. Låt detta extra batteri vara inkopplat under hela bytesprocessen så blir inte bilen strömlös.
Detta funkade utmärkt på min 120 D.
Tilläggas kan att det är mycket vanligt att BMW Diesel bilar måste stödladdas om man kör mycket korta sträckor vilket ju är helt kass.

#16
2013-04-22 19:32

Om bilen har start/stopp funktion måste bilen veta vilken kapacitet batteriet har för att kunna fungera fullt ut. Men det ska man väl bara behöva omprogramera om man sätter dit ett batteri med andra specifikationer.

#17
2013-04-22 19:35

Äh trams.
Du kan byta batteri själv.
Se till att få rätt batteri för din bil bara. AGM, AgCa, GlassMat eller vafasiken du nu har.
Om du får fel kan det gå illa, ja.
Din bil kan inte överladda ett batteri av rätt typ. Möjligen gör bilen recovery charge eller hårdare och längre float charge om det tror att batteriet är slitet.. det kommer möjligen att påverka din generators livslängd, men det är knappast "farligt".
Ditt batteri kommer aldrig laddas utanför spec: ändå.
Batteriladdningselektroniken håller koll på det oavsett state of health på batteriet.

Med det sagt så är det bra att göra den korrekta proceduren. Dels för service, dels för loggning och dels för att minska onödigt slitage.
Dock är det pissigt att BMW vill ha 4000kr för att byta ett batterihelvete.

#18
mcregor
2013-04-22 20:01

De som har en lite modernare CTEK-laddare har ofta ett läge där den inte tjänstgör som laddare utan som spänningsaggregat för att bl a kunna användas som strömkälla när man byter batteriet.
Men visst är det oerhört tramsigt (omskrivning för idiotiskt) att behöva besöka en verkstad för att man behöver byta batteri...

#19
2013-04-22 22:33

Hej
Ang batteri bytte,, har en BMW 520 d E60 års model 2010. Du behöver inte åka till verkstad har bytt batteri på min köpte den pga. min lagt av på en gång,då åkte med en bekant köpte batteri på Biltema , satt den på plats och inga problem bara körde bilen.
Lämnade bilen på servis och BMW verkstad slarvade med servis,,,,, och bilen stannade på en gång..,, ingen ström då ville ha start hjälm men kollade först på batteri och på verkstad skruvade inte fast bra kablar på pluset på batteri och kabel var jätte varmt då tog jag nyckel och skruvade fast bateri och det fungerar utan att gå till verkstad och göra om programmering..

#20
2013-04-22 22:48

Har börjat fundera över en BMW, men ska nu kontrollera med verkstad om ovanstående idioti med registrering av nytt batteri är sant, i så fall ingen BMW för mig tack....

#21
2013-04-23 05:19

Strömlöshet har ingenting med denna programmering att göra. Bilen klarar att var utan ström ett tag. Istället görs den för att laddningselektroniken ska ha koll på hur stort batteri som är installerat samt sluta försöka hålla livet i ett gammalt batteri då det sitter ett nytt. Laddningssystemet sköter en hel del mer än man tror.

#22
2015-03-26 15:14

"Batteriet blir ofta urladdat".. ? Dessutom uppmanas skribenten att stödladda..
Vad är problemet? Varför stödladdar du inte? En laddare kostar några hundralappar och är mycket simpel att koppla in.
Det sparar många kronor om batteriet nu "ofta blir urladdat" och det kostar ett antal tusenlappar, oavsett om man byter själv eller om man lämnar in den.

#23
2015-08-04 22:48

Registrering av det nya batteriet kallas även för att "gifta in" det nya batteriet i systemet bland verkstadsfolk.
Syftet är att öka på serviceintäkterna. Att bilägaren blir drabbad av denna helt onödiga (vanvettiga) mjukvarucirkus är på gränsen till dårskap.
Jag kommer aldrig äga en ny bil fortsättningvis utan leasa i stället så får dom hämta skrotet på plats så fort det krånglar. Dyrare javisst.
ViB får utöka sina tester så att bortkoppling av batteriet kan göras utan driftstörning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.