Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Kan jag skärma av grillen?

Bilfrågan

"Har en VW Polo diesel -10 och upplever att det är svårt att uppnå bra värme i kupén." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:

Har en VW Polo diesel -10 och upplever att det är svårt att uppnå bra värme i kupén. Jag kör ofta i minus 25–30 grader och känner då att luften som blåser in inte är särskilt varm.

Jag kör även en VW Passat -00 och där är luften som blåses in i kupén betydligt varmare.

Även om jag kör Polon 1,5 timme tror jag att termostaten till kylaren aldrig öppnar. Har kollat men överdelen på kylaren är iskall.

På 60- och 70-talet fanns det speciella skydd som man kunde sätta framför grillen och därmed öka kupévärmen. Vågar jag skärma av grillen på Polon, utan risk för motorskada och skulle det eventuellt förbättra kupevärmen?

Gunnar Westmark

SVAR:
Ja, förmodligen skulle du uppnå en liten förbättring om du skärmade av kylaren från inkommande kalluft. En modern dieselmotor har så hög verkningsgrad att det blir för lite spillvärme till värmesystemet. Därför har vissa dieslar tillsatsvärmare. Du hade med all säkerhet inte upplevt samma problem i en bensindriven bil.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-04-19 09:16

Enligt Wikipedia är "det en vanlig missuppfattning att dagens dieselmotorer är så effektiva att värmen som motorn avger inte räcker till för att värma passagerarutrymmet i kalla klimat. Större delen av dieselbränslet blir till värme även i de allra modernaste personbilsdieselmotorer som kan köpas idag. En stor del av överskottsvärmen hamnar i avgaserna och den del av värmen som överförs till kylarvätskan räcker inte för att värma kupén"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Motorv%C3%A4rmare

#2
2013-04-19 09:51

Bara svar på en av frågorna.

Frågan ang eventuell risk för motorskada blev aldrig besvarad...lägg ner bilfrågan...

#3
2013-04-19 10:45

Det är endast frågan om inbesparingar när man bygger kalla bilar, värme får man i bilen om man bara vill satsa på det. Inge skillnad om det är nyare och mindre bensinmotorer. Skärmare finns att köpa och i vissa länder kommer dom ju med bilen (just VW) dom man köper bilen. Min kompis fick en sådan till sin Passat 1.6 diesel man han fick den inte satt fast för den var så jä*la trång! :D

#4
2013-04-19 12:09

Visst kan frågeställaren täcka grillen, det är ingen fara sålänge det finns möjlighet till luftcirkulation genom kylaren om elfläkten startar. (vilket förstås är sällsynt vintertid, men ändå)

Det är ett betydande avstånd mellan grill och kylare.

Men, det är vanligt att det tar lång tid att få upp vettig värm i dieselbilar vintertid, och därför har många modeller extra värmare.
Visst blir det mesta spillvärme även i en diesel, men i mindre grad än i en bensinare, och har man samma storlek på värmeelementet (vilket säkert är vanligt) så märks skillnaden.

#5
2013-04-19 13:14

Jag har två Polo 12or bensindrivna .Och dom har inga vattentemperaturmätare,dåligt tycker jag! Om nu din dieselpolo inte har det heller, så skulle i alla fall inte jag inte våga skyla grillen utan att veta om den går varm.

#6
2013-04-19 16:25

Att skärma av kylaren var brukligt förr i tiden och det var vanligt att bilarna även hade en kylargardin. Dagens motorer har givetvis bättre verkningsgrad men inte så hög verkningsgrad att det inte går att få upp temperaturen på motorn. Sannolikt så har termostaten för stort läckflöde beroende på att tillverkaren använder sej av en för billig termostat. Byt till en termostat som har mindre läckflöde så löser det säkert ditt problem för en tät termostat släpper inte ut något vatten till kylaren och då finns det inget att kyla bort.

#7
2013-04-19 16:35

En anhörig har en likadan Polo-diesel från 2010 som köptes trots min tveksamhet. Och visst är värmen under all kritik. Kör den själv då och då och i vintras blev det en längre sträcka och då trodde jag i min enfald att värmen skulle bli acceptabel efter några mil iaf då ju nyare dieslar ofta tar väldigt lång tid på sig att komma upp i temp.

Kvicksilvret låg på måttliga 20 minus och först efter tre mil började det bli någorlunda drägligt men ändå fick jag köra på max-värme hela resan och efter en timmas färd var det uppskattningsvis som mest 10-12 grader i kupén! Inget fel på värmen enligt VAG-agenturen i stan men jag har då aldrig upplevt något så uselt. Mina gamla latinska bilar var t ex betydligt varmare. Och att VW liksom många andra slutat med motortemp-mätare är extremt korkat. Skulle aldrig ens överväga att köpa en utan då det är ett av de absolut viktigaste instrumenten i ett motordrivet fordon.

VW Polo = Årets Bil 2010...Jojo.

#8
2013-04-19 20:46

Vi har en tills vidare helt felfri (ingen tror på detta påstående ändå) Peugeot 207 1.6 diesel med 90 hästar från 2007. Den har elvärmare i luftkanalerna och dom är tillräckligt effektiva vilket betyder ett nästan omedelbart värmeflöde in i kabinen. Det kom också med en skärmare som inte bara hjälper till med att få värme utan också skyddar bilen mot allt sand/snö som finns på vintern. Tycker det är en fiffig utrustning och borde finnas i alla bilar som säljs här i Norden. Så finns det ju bilar med automatiska spjäll (Ford Mondeo, Peugeot 508) men dom brukar ju lättare isa fast och just i öppet läge (Murpys lag). :)

holgerse har helt rätt med termostat funderingarna, där ligger "felet" (= man sparar).

#9
2013-04-19 23:09

Samma problem finns på moderna snålbensinare. Känner en som kör 1.4 TSI och den nådde sällan driftstemperatur i det kalla vintervädret. Som tur hade den elvärme i ventilationssystemet.

#10
2013-04-20 02:35

Fartvinden/stormen kyler motorn utvändigt. På vår V70 diesel har jag denna liksom tidigare vintrar täckt kylaren till c:a 95 % med en pappskiva på 400 x 600 mm dikt an mot kondensorn. Trots den onormalt kalla vintern behövde vi inte köra dieselvärmaren för att hålla temperaturnålen rakt upp på 80 C. (Dieselvärmarprogrammet ändrades redan när bilen var ny 2007 till bensinbilversionen så att värmaren inte startar automatiskt utan måste startas manuellt).

Dessutom blir motorn mycket snabbare varm med pappskivan monterad. Bör dock påpekas att kupèfläkten aldrig körs snabbare än andra hastigheten oftast på första/lägsta hastigheten av sex möjliga steg vilket räcker när motorn har rätt temperatur.

På Ford Fokus sitter det en termostatstyrd "persienn" som täcker hela kylaren. Samma typ som det satt på Scania Regent på 50 talet. Givetvis fanns det även på lastbilen en fungerande termostat i kylsystemet precis som på dagens bilar. Men det fanns ingen Turbo och ingen laddluftkylare som i dagens bilar. Denna laddluftkylare har tyvärr ingen termostat vilket gör att den uppvärmning som luften fått av Turbotrycket kyls ner till utomhus temperatur innan den kommer in i motorn.

På en Diesel som saknar trottel är det genomsnittliga luftflödet 3 ggr så stort som på en bensinmotor (ännu mer vid tomgång och låg belastning) och det är detta stora inflöde av kall luft som gör den största skillnaden av överskottsvärme till kupèn. Dieselmotorns bättre verkningsgrad bidrar också men till en mycket liten del. På V70 bensin förvärms insugningsluften till mellan 35 och 40 grader C via avgasröret och en i luftfiltret inbyggd termostat.

#11
2013-04-20 10:46

Hej Holgerse, Jag har lite svårt att förstå att många dieselmotortillverkare skulle använda sig av en för billig termostat. Med tanke på kritiken vad det gäller värmen i kupén. Eller att motor ska må bra den också.

mvh VW Polo 2012

#12
2013-04-20 14:17

Kan du då förklara varför just VW:s bilar är kalla när andra inte är det? Det är inte frågan om att VW:s motorer skulle vara bättre än andra och därför gå kallare för det stämmer inte (förutom nån gång på pappret). Nyaste Golf har sagt vara varmare men det lär vi få se i verkligheten först nästa vinter när det finns lite fler av dom på vägarna?

#13
2013-04-20 21:17

Peugo, kan det vara kylsystemet som är "överdimensionerat" på de mindre motorerna? Jag minns att Ford hade liknande problem med sina V6'or på sent 80-tal, fast tvärtom.

#14
2013-04-21 01:29

Det finns termostater med ett avluftningshål på c:a 1 mm som därmed läcker hela tiden så att slangen till kylaren blir varm och motorn kall.

Det finns andra termostater som har en Gigelpin som stänger avluftningshålet när vattenpumpen ökar trycket så att avluftningshålet blir stängt och därmed vattenslangen kall. Klokt att byta till en sådan termostat.

Jag har också hört att Passat diesel går kall trots att dieselvärmaren är igång.

Swemba @ Det spelar ingen roll hur överdimensionerat kylsystemet är, vilket det givetvis är vintertid. När motorn är kall skall ändå all kylning vara helt avstängd med hjälp av termostaten.

#15
2013-04-22 12:34

Har jag inte fel så har VW en testanläggning i Slagnäs (Lappland) så att bilarna har dålig värme kan inte vara en överaskning för fabriken.

#16
2013-04-22 12:40

Inga problem med värmen i min diesel C3 Picasso, inte ens i -30. Jag har ingen tillsatsvärmare av något slag. Min Picasso har lika bra värme som en bensinbil, enda skillnaden är att värmen tar lite längre tid på sig i en diesel när det är väldigt kallt jämfört med de bensinbilar jag haft för det tar längre tid för dieselmotorn att bli varm, men när värmen kommer är det full fart på den - varmt och skönt. Att Volkswagen inte klarar av att göra en mindre dieselbil med anständig värme, är ynkligt och dåligt - andra tillverkare lyckas ju.

#17
2013-04-22 15:18

Ska man verkligen i nya eller nästan nya bilar behöva hålla på med pappskivor och dylikt? Eller ska man som på 40-50-talet låta montera in en rullgardin som man med en kedja kan sköta inifrån kupén? Låter inte vidare modernt eller praktiskt. Kanske värt att fundera på ett annat bilmärke.

#18
2013-04-22 15:42

Marginal marknad så det går nog bra att sätta skivan där fram när man byter till vinterdäck och ta bort den när man byter till sommardäck. Det är inte för svårt eller hur?

"Modernt" låter nuförtiden som "otestad" och "lotteri" i mina öron. Japanerna är inte helt dumma.

#19
2013-05-02 09:37

Focus @ Ja, tyvärr finns det inga sådana bilmärken att köpa, annat än några mindre modeller som på senare tid börjat med en automatisk gardin/persienne.

#20
2015-09-23 07:25

Hej Boliver , Jag och min Gumma har numer byt våra VW Polo mot två stycken VW Golf 7 1.4 TSI 125hk och 140hk .Bilarna har jämfört med våra Polos "finessen" temperaturmätare, i dessa bilar kommer temperaturen snabbt upp. Den ena är körd en vinter den andra inte, varmt i kupen blir det i alla fall. Bor visserligen i Stockholmstrakten där det sällan blir kallare än -10 grader.

mvh VW Polo 2012

#21
2019-07-12 12:26

Ja se dessa VAG bilar!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.