Nästa artikel
Bilfrågan: Vacuum bakom felvisad oljenivå?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vacuum bakom felvisad oljenivå?

Publicerad 10 april 2013 (uppdaterad 10 april 2013)
"Då jag frågade Volvoverkstaden fick jag till svar att det uppstår någon form av vacuum i motorn." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Följer alltid med stort intresse de frågor som tas upp på ”Bilfrågan”. I nr 18/12 hade en ägare av en Mazda6 -04 en fråga om varför nivån på oljestickan vid första kontrollen var mycket låg, för att vid nästa försök visa ”rätt nivå”.

Jag hade tills för en tid sedan en Volvo V50 1,8F och kan berätta, att det var på samma sätt med den bilen. Då jag frågade Volvoverkstaden fick jag till svar att det uppstår ”någon form av vacuum” i motorn vid körning och att detta skulle förorsaka detta fenomen.

Det rör sig absolut inte om att oljestickan ”trycks ut en bit” som ni skriver. Mycket tacksam om jag kunde få denna fråga utredd, då jag tycker att ert svar inte stämmer.

Staffan Wallin, Örnsköldsvik

SVAR:
Det bästa sättet att kontrollera oljenivån är att först dra ut stickan och torka av den och sedan utföra mätningen. Att bara dra upp stickan ger inte ett tillförlitligt resultat.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-10 09:33
saabnisse

Det var ett konstigt svar på frågan.
Det är väl klart att Staffan W, vet hur man kollar oljenivån på stickan.

#2 • Uppdaterat: 2013-04-10 09:43
Hackenbush

Svaret har ju inget med frågan att göra. Det var ju inte hur man kollar oljan som var frågan.

#3 • Uppdaterat: 2013-04-10 10:47
VW Polo 2012

Om man kollar oljenivån så snart man har stänkt av motorn så visar den lägre nivå, än om man väntar en stund då nästan all olja hunnit rinna ner i oljetråget, och då visar högre nivå. Det brukar stå i instruktionsboken att man bör vänta ett slag innan man kollar oljan, så den runnit ner ordenligt.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-10 10:55
Roy J

VW Polo 2012 har gett det självklara svaret - vilket alltså Bengt Dieden inte lyckades med...

#5 • Uppdaterat: 2013-04-10 11:55
JorgenE

Att svara på vanliga läsarfrågor började säkert som en bra ide´, men när man ser en del svar så tycker jag att de nästan kan lägga ner det.
Det som kommer från en tidning måste hålla en viss nivå...

#6 • Uppdaterat: 2013-04-10 12:39
KaptenOberkommando

JorgenE (+ många andra), jag har så många gånger kritiserat den här "Bilfrågan" för uteblivna svar, svar på annat än vad frågan faktiskt handlade om och direkt felaktiga svar. Andra har också kritiserat detta trams. Jag framförde mina synpunkter till redaktionen för ett tag sedan men det tycks inte ha hjälpt.

Men för att ställa frågan direkt till till exempel Tommy Wahlström: Ser ni inte själva hur dåligt det här är? Skäms ni inte ibland? Vem minns inte när Maria Wetterstrand i Miljöpartiet tvingade er att ta bort ett svar från Bengt ...

#7 • Uppdaterat: 2013-04-10 13:36
KaptenOberkommando

Nej, Shogun, där har du allt fel. Jag håller med dig i frågan om vad motorjournalister har för utbildning. Känslan man får är att de flesta halkar in på ett bananskal eller "kompisar" sig in. Jag anser att det skulle vara ett krav idag på motorjournalister att de har läst valda universitetskurser i ekonomi, miljö, kemi/fysik, beteendevetenskap, konsumenträtt, EU-lagstiftning, statistik, praktisk matematik med mera. Det subjektiva omdömet om en bil överlag (hur den känns, hur detaljkvaliteten är och så vidare) kommer vi däremot aldrig ifrån - och ska heller aldrig komma ifrån. En Mercedes E-Klass är grädden på moset när du har den i dina händer och det intrycket måste givetvis få förmedlas. Vi måste alltså hålla isär den rent tekniska biten och det kunnande som måste höra till denna och den personliga biten om hur en produkt upplevs och känns.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-10 13:37
1storstark

Det är bara enkel logik. Alla motorer har en vevhusventilation kopplad till insuget. Så länge motorn är frisk uppstår ett litet vacuum i motorn. Är det då ett litet läckage vid tätningen till oljestickan så kommer oljan att "sugas ner" till botten av röret stickan går i. När motorn stängs av utjämnas tryckskillnaden men det lilla övertryck som då uppstår vid oljestickan räcker inte för att trycka bort luften i röret så att oljan kan nå rätt nivå. När stickan dras upp kan oljenivån ställa sig där den vill igen

#9 • Uppdaterat: 2013-04-10 14:17
Hackenbush

Shogun skrev
"När ska vi få veta vad de som jobbar på VIB har för utbildning vad gäller bilar? Det har jag frågat förut utan att få svar. Mer än man har blivit påhoppad av pöbeln här när man ställt frågan och ifrågasatt vad de kan."

Tycker visst att din fråga har ett berättigande. Skulle vara kul att få reda på vad utbildning som krävs för att vara motorjournalist.

#a • Uppdaterat: 2013-04-10 14:38
Swemba

Ang journalisternas utbildning: Visst, har man en spalt som "Bilfrågan" så förväntar man sig en viss form av kompetens och kvalitet på svaren. Men vad gäller recensioner av bilar så är väl detta helt irrelevant? Oavsett utbildning så är det subjektiva åsikter vi läser till absolut största del. Att dessa åsikter är tryckta på papper gör de inte mer relevanta än det tjafs som råder i kommentarstrådarna.
Man får helt enkelt ta det för vad det är, någon åsikt om en viss bil. Kul att läsa. Intressant att läsa och ibland kanske det väcker en tankeställare. Men det finns väl ingen tänkande människa som går helt på detta utan att bilda sig en egen åsikt? Smaken är som baken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.