Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: När bör jag byta olja?

Publicerad 3 april 2013 (uppdaterad 4 april 2013)
"Serviceintervallet är 3 000 mil men jag har hört att man ska byta motorolja efter 1 500 mil. Vad tycker ni?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag är ägare av en Skoda Octavia TDI. Den har serviceintervall 3 000 mil men jag har hört att man ändå bör byta motorolja efter 1 500 mil. Vad är er åsikt? Har också hört att oljan inte tappas av utan sugs ut. Är detta lika effektivt?

Lennart Ryberg

SVAR:
Enligt vår mening beror det helt på hur du använder bilen. Kör du mycket och långa körsträckor kan du lugnt vänta med oljebytet till 3 000 mil. Kör du däremot inte så mycket och kortare sträckor gör du klokt i att byta olja en gång om året och efter max 1 500 mil.

Att suga ut oljan är ett effektivt sätt att göra oljebyte, om det görs på rätt sätt förstås. Risken är att man inte suger ut tillräckligt med olja. Det finns motorer som helt saknar oljeplugg och inte kan tappas på olja på annat sätt. Det är dessutom ett renare sätt med mindre risk för spill, vilket är viktigt på en verkstad.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Bör man byta motorolja oftare än föreskrivet?

Kommentarer

#1 • 2013-04-03 15:43
Hackenbush

Är man rädd om sin bil bör man göra oljebyte varje år oavsett vad biltillverkaren anser. Mitt motto är att hellre byta en gång för mycket än en gång för lite.

#2 • 2013-04-03 15:56
saabnisse

Helt riktigt är det korkat att snåla på oljebyten och lika korkat att snåla på oljekvaliteten.
Oljesugar började användas redan på 1950-talet och på den tiden var det ju verkligen en enorm utveckling eftersom oljebyte rekommenderades var 150.e mil på vissa bilar.
Det fanns inte heller något oljefilter och oljorna var långt från det vi har idag.
Men jag rekommenderar alltid en konventionell avtappning via pluggen om det går.

#3 • 2013-04-03 16:36
297964

det er inte fel att byte olja vaje år i vårt klimat.
selv byter jag varje 1000mil.
har suget ut oljen i flere år. der fins ingen misfargning i oljen
efter flere måneder.undantag min focus diesel som bliver svartere
redan efter et par dager.

#4 • 2013-04-03 17:14
hultarn

Har man sett vad som samlas i botten på oljetråget, så är man inte längre intresserad av att suga ut olja, utan föredrar att tömma den med pluggen.

Det där med longlifeoljor är inte bra, och de är ju inte precis gratis heller. Byter man vid 1500 är man säker på att oljan är bra, och den oljan är heller inte onödigt dyr. I slutänden blir det inte mycket billigare att byta vid 3000.
OK, en bil som körs uteslutande långsträckor har ju ett behagligt liv, jämfört med den som går korta sträckor, men... jag skulle ändå byta vid 1500.

#5 • 2013-04-03 19:06
trasten

Eftersom serviceindikeringen känner av kallstarter och körsätt så kommer man sällan upp i 3000mil mellan servicetillfällena. Jag byter olja var 1000mil och hade jag varit frågeställaren skulle jag ställa om serviceindikeringen till fast indikering och byta vid 1500mil.

#6 • 2013-04-03 20:42
roland 64

Har alltid bytt till syntetolja+ filter var 1500:e mil. Bilen en 740-89 går som klockan efter 46 300 mil. Har dessutom alltid motorvärmare på 2 tim före start, utom under juli månad. Heltokigt säger hustrun. Säkert har hon rätt.

#7 • 2013-04-03 22:08
Audi A5 SB

Jag tycker Bengt Dieden svarat helt korrekt; det är typen av körning som är avgörande. Jag som kör långt, kommer därmed mycket ofta upp i oljetemperaturer där eventuellt vatten i oljan kokar bort. Vatten i oljan torde väl vara den enskilt mesta orsaken till "oilsludge". Således byter jag efter 3.000 mil (eller om bilen skulle larma tidigare). Har nu haft 7 bilar på raken där de har gått 3.000 mil mellan oljebytena. Inga problem.

Fruns Golf däremot, den byter jag olja på varje år (ca 500 mil). Detta p.g.a. i princip obefintlig långkörning. Oljan kommer bara undantagsvis upp i över 100 grader (mätare finns i MFD).

#8 • 2013-04-03 22:17
JorgenE

Vid begagnatköp väljer jag alla gånger den bil som fått olje och filterbyte var 1500 mil före den som har fått oljebyte var 3000 mil, oavsett om den har ett aning högre pris.
Oljebytesintervallerna ÄR avgörande om bilen ska gå 15000 eller 45000 mil utan problem som t.ex. turboras och strulande lyftare.

#9 • 2013-04-03 22:47
saabnisse

Audi om du kommer upp i oljetemperaturer där vattnet kokar bort är du nog illa ute.
Men du har helt rätt i att det är korta sträckor med mycket kallstarter som ger kondens och motiverar korta bytesintervaller.

#a • 2013-04-03 23:15
Audi A5 SB

saabnisse, nej jag uttryckte mig lite slarvigt. Oljan blir ca 100 grader, inte mer. Men det räcker för att "koka" bort vattnet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.